וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב.מ.וו סדרה 5 החדשה במבחן דרכים: עוצמה אלגנטית

22.6.2017 / 11:17

ב.מ.וו 540 היא מכונה מחוננת עם כוח אש רציני, שמגיע עם מערכות פנים משוכללות באדיבות ספינת הדגל של החברה. העבר, ההווה והעתיד מתנקזים אל סדרה 5 החדשה שמנסה בפעם הראשונה להצטיין בהכול, וכמעט מצליחה

ב.מ.וו 540 במבחן דרכים. ניר בן טובים
ב.מ.וו סדרה 5. דגם ה-540 החדש/ניר בן טובים

מזה שנים, נהוג לעמת את ב.מ.וו סדרה 5 מול שתי יריבות קלאסיות – מרצדס E קלאס ואודי A6, מעין כינוס צמרת גרמני של מכוניות הסאלון הבכירות. זו תחרות מסורתית המבוססת על הנחת היסוד שמי שרוכש מרצדס "סאלון" פוזל אל ב.מ.וו או אודי. אבל אם צריך לסמן מכנה משותף, הרי שהוא נגזר מחיבה לפרופרציות, מעמד, פרסטיג'ה ואהדה לתוצרת. מעבר לכך, ואפילו עם תג מחיר דומה, בכלל לא בטוח שהן פונות לאותו הפרופיל; אודי A6 היא הטכנו-שמרנית, מרצדס E קלאס היוקרתית והנינוחה, ו-ב.מ.וו 5 היא "מכונת הנהיגה". כך הגו אותה לפני 40 שנה וזו גם האמירה שהולכת איתה לכל מקום.

ב.מ.וו מזוהה עם נהיגה במובן הקדום ביותר בלקסיקון, וכל פרשנות אחרת שיוצאת ממנה נחשבת בעיני מעריציה להפרת אמונים. אלא שב.מ.וו, כמו כל התעשייה צריכה לנפק כלים אסטרטגיים למושכים בחוטים, ולכן בשנים האחרונות נשחטו פרות קדושות לטובת הרגעת סופרי האפונים; פתאום יש מיניוואן (סדרה 2 טורר עם הנעה קדמית), סדרה 1 תעבור גם היא להנעה קדמית, כל חודש בוקע לו קרוסאובר חדש ובעתיד תהיה ב.מ.וו אוטונומית שנוסעת לבד. בין הסכמים עם מובילאיי ואינטל לסדרה 8 החדשה, הובטח שלא יגזלו מהנהג את החדווה אחרי שיקחו ממנו גם את ההגה. איך זה יקרה? בעוד 5 שנים התוצאות.

עוד בנושא:
גלריה: מכונית הדגל הבאה של ב.מ.וו - סדרה 8

אז מה עכשיו?

ב.מ.וו 540 במבחן דרכים. ניר בן טובים
ב.מ.וו 540 במבחן דרכים/ניר בן טובים

כל זה, לא יקלקל לסדרה 5 את חגיגות הסיום של הדור היוצא - מעל 2 מיליון מכירות מאז הושקה לפני שבע שנים. זו הצלחה כבירה עבור הבווארים ונתון מעודד שפתח להם את התאבון (וגם את האופקים) בעבודה על המחליפה. מכל מיני סיבות, אבל בעיקר בגלל אחת, סדרה 5 החדשה (קוד G30 ביצרן) מנסה לכפר על החולשות של סדרה 7 מול מרצדס S קלאס, ולכן מתחת לפני השטח חולקת מכלולים רבים עם ספינת הדגל ממינכן; החל מהפלטפורמה, מערכות ההיגוי, מערכות הפנים ועוד שאר עניינים נסתרים מהעין. זו אכן מכונית שקולעת בפעם הראשונה לתיאור "בייבי סדרה 7".

העיצוב החיצוני, מתחבר באופן ברור לספינת הפאר. קווי המתאר של סדרה 5 שומרים על מבנה אלגנטי שמיטיב עם ההיסטוריה שלה. השוני בינה לבין סדרה 7 לא דרמטי, אבל ניתן להבחין בחיתוכים קצת שונים בכתפיים וביחידות התאורה בחזית ובגובה המותניים. זו צללית מאופקת, כוחנית וטיפוסית לסדרות הקיימות, שמתחברת למודלים הנערצים של שנות ה-80. במכונית המבחן, שהגיעה במפרט 'אקזקיוטיב' בחבילת 'לאקשרי-ליין' קיבלנו גם חישוקים גדולים ו"זימים" שתורמים במידת מה להבלטת הצבע הלבן, שלא ממש הצליח להלהיב אותנו או את הסביבה היוקדת של אמצע יוני.

עוד באותו נושא

ב.מ.וו 330e במבחן: חשמלית ושמה תשוקה

לכתבה המלאה

גדולה יותר

ב.מ.וו 540 במבחן דרכים. ניר בן טובים
כמו סדרה 7 בקטן. המערכת ללא דופי, גם האיכויות של החומרים. החוגה לשליטה במערכת הפכה למקור השראה לכל יצרן רכב בעולם/ניר בן טובים

את הדמיון מבחוץ משכו גם לקבינה, עמוק אל חלל המחיה; סדרה 5 החדשה אינה מסתפקת יותר בתפאורה מ-2010 אלא מקבלת העתק של המערכות החכמות של סדרה 7, להוציא כמה תפריטים ותוספות שמקבלים רק במועדון המיליון. זו סביבת עבודה עשירה לאישונים, איכותית ורחבה, כשמול הנהג מתנוסס צג ראשי בקוטר 10.2 אינטש בעל רזולוציה חדה. את הפיקוד על המערכת עושים באמצעות החוגה הראשית (iDrive) בתעלה – פעם מקור לביקורת על ב.מ.וו (שהמציאה אותה ב-2003) והיום מקור העתקה של כל היצרנים (שאוכלים את הכובע).

המערכת עשויה להיות קצת מאיימת בדקות הראשונות, אבל פרק ההסתגלות אליה קצר ותוך כמה ניסיונות תוכלו לדפדף בין התפריטים כמו בוגרי מחלקת הפיתוח. יש בה תאימות מלאה ל'אפל' ו'אנדרויד' עם מצב הקרנת הצג על המסך הראשי ועוד אלף ומשהו פונקציות לכיול פנימי של התאורה, מערכות הבטיחות, הבידור, הניווט ועוד. אהבנו גם את בקרת החיישנים המובנית של המושבים – נגיעה באחד מהכיוונים החשמליים, מעלה על המסך הראשי את הפעולה שאתם מבצעים עם הסברים לגבי כיוון המשענת, קשיחות הגב והכתפיים.

ב-ב.מ.וו מרבים להחמיא לסדרה 5 על הצמיחה במידותיה, והיא באמת מרגישה גדולה יותר מקודמתה אחרי קפיצה של כמה סנטימטרים בכל פרמטר על בסיס שלדתה של סדרה 7. מלפנים נחשף שטח שימושי גם לנפילים, ומאחור שלושה מבוגרים נכנסים בקלות ומצוננים היטב. עם זאת, אל תצפו למצוא כאן דונמים פתוחים להשתרע בהם כמו במכונית הפאר של המשפחה; הבימרית הזו, על אף כל מרחביה המרשימים מציעה מרווח רגליים אחורי פחות טוב משל מרצדס E קלאס. תא המטען עמוק – 530 ל', אבל המבנה שלו אינו אידאלי להטענת ציוד וקו הסגירה שלו נמוך.

כמה כוח, כמה

ב.מ.וו 540 במבחן דרכים. ניר בן טובים
תחנת כוח. 45 קג"מ מתחת ל-1,500 סל"ד/ניר בן טובים

'דלק מוטורס' משווקת שלוש גרסאות של סדרה חמש – 530 היברידית (420 אלף שקל), 530 קונבציונלית (495 אלף שקל) ומכונית המבחן – הדגם הבכיר ביותר בארץ, על הישבן שלו מתנוססות הספרות 540, במחיר 550 אלף שקל. בעולם כבר מתגלגלות גרסאות 'פרפורמנס' 550 וכן את ה-M5 החדשה עם 610 כ"ס וביצועים של מטוס קרב. כמובן שעבור אירופה פיתחו את שלל מנועי הדיזל המצוינים מסדרת 'איפישנט-דיינמיקס'.

מי שמחפש ביצועים בלי פשרות, חייב להשכיב את ח-צ-י מיליון השקלים פלוס על ה-540. בחזית מנוע בנזין ששה צילינדרים בריון שמחובר לתיבת 8 הילוכים אוטומטית עילאית. אתם רק צריכים להחליט, איך לנצל את ערימות המומנט (45.9 קג"מ ב-1,380 סל"ד) ו-340 הסוסים שאצורים בקרביים, תחת מעטפת טכנולוגית מוגדשת (טווין-פאוור); האם תעשו זאת בשלוות זן על בקרת 'קומפורט' ו'אקו', או רתומים למושב הנפלא הזה במצב 'ספורט', מזפזפים בין ההילוכים באמצעות המנופים הידניים בגלגל ההגה?

במצב הנינוח שלה, הבימרית לא מעלה את הדופק וגם שקטה יתר על המידה. הכוח תמיד מכחכח בגרונו שם בסביבה אבל הוא מרוסן. פחות קיצוני, רהוט וידידותי, אפילו שמועכים את הדוושה עד הסוף כמו חוליגנים. גם התיבה האוטומטית מגיבה במחשבה נוספת ביציאה מהמקום (0-100 קמ"ש ב-7 שניות) ובקרת 'עצור וסע' נוכחת ברקע, משתקת ומנערת ברמזורים את המנוע כדי לא להרגיז את הרגולטורים. משם אולי נובעת צריכת דלק יחסית שפויה של 9 ק"מ לליטר בנסיעה ממוצעת, בשילוב גזרה דקיקה במשקל 1.5 טון בלבד.

מצב 'ספורט' הופך את עורה של ה-540 מקצה אחד לקצה השני. מאינטלקטואל מלומד, היא הופכת לאינטלקטואל מלומד עם רשיון לנהיגת מירוצים; המנוע, מערכת הפליטה, המצערת, ההיגוי, הבולמים והבלמים – כולם מתחדדים. פתאום, הכבישים הישראלים נורא קטנים עליה, הסיבובים נגמרים מהר מאוד וכל זה עם שאון ששה צילינדרים עמוק. אותה האצה ל-100 קמ"ש, מסתיימת הפעם ב-5.5 שניות בלבד.

כשהיא ב-ZONE

ב.מ.וו 540 במבחן דרכים. ניר בן טובים
ב.מ.וו 540 במבחן דרכים/ניר בן טובים

אם יש משהו אחד ש-ב.מ.וו מומחית בו, הוא להכניס אותך ל'איזור החם' ולהשאיר אותך בו עד שאתה מרים ידיים באפיסת כוחות (או עד שהדלק אוזל). ה-540 גורמת לנהג לשרוץ במצב 'ספורט' 24 שעות ולשהות על הכביש הכי טוב שאפשר למצוא בין שני קצותיה של המדינה. ככה זה, כשהאנשים שמייצרים את מכונית הספורט-סדאן הטובה בעולם (M3) "זורקים לך עצם" גם במכונית הסאלון שלהם.

חווית הנהיגה בסדרה 5 שוות ערך למופע תרבותי מהמעלה הראשונה. מרגישים בעצמותיה את התרכובות הקלילות של האלומיניום שמכווצות את גודלה למכונית קומפקטית, אבל זה אף פעם לא גורר התפרעות אלא מכוון את הנהג לנהיגה מדויקת. זו מכונית GT מיומנת שמחייבת שיקול דעת כדי לא לאבד את הריכוז והרשיון, והיא צמאה למסלול סגור שיוציא מהצילינדרים נהימות באוויר הפתוח; האחיזה לעומת זאת, כאן באספלט הירוד בישראל אינה אבסולוטית בכל תנאי הסלילה וכהרגלן של בימריות, הישבן פוסע החוצה (ועוקץ בלי בקרת היציבות) גם בפרובוקציה קלה. מה שקצת פוגם במנת האנדרנלין המזוקקת הוא ההיגוי, שאמנם מדויק בפעולתו אבל חדורה בו מנה של מלאכותיות (כנראה בשל האינטגרציה של מערכות הבטיחות האקטיביות).

אותן מערכות מנוצלות היטב בשיוט על הכבישים המהירים, עליהם ה-540 נעה בריחוף, מגהצת כל כביש מאותגר שלמות שעובר תחת גלגליה. היא רוויה חיישנים ומצלמות, ועל כן ערה לכל מה שמתרחש סביבה ומנטרלת סיכונים אם מישהו מנסה להתנקש בה על ידי שלל אזהרות לנהג. אם תפעילו את בקרת השיוט האדפטיבית הדהירה באוטוסטרדה תעניק לכם טעימה מאותה "אוטונומיה" עליה מדברים מבוקר ועד ערב, בכלל זה תיקון היגוי בשלוש רמות רטט למקרה של סטיה מנתיב וזחילה אוטומטית בפקקים האינסופיים. מערכת הראיה ההיקפית, אף תסייע לכם להשחיל את חמישה המטרים של מכונית הסאלון למקום חניה עם מבט "על" של 'מעוף הציפור'.

את לא כמו כולם, או אולי כן?

ב.מ.וו 540 במבחן דרכים. ניר בן טובים
המקום האחרון עלי אדמות שתמצאו סדרה 5. לא בדקנו הצלבות בשטח/ניר בן טובים

ב.מ.וו סדרה 5 החדשה היא עדיין "מכונת הנהיגה" הנבחרת עבור מי שמחפש מכונית סאלון אתלטית. המוחות ב-BMW שוב מאמתים שאין תחליף דינמי למכונית הבווארית ולמרות פישול קטן בהיגוי, זו חווית נהיגה ייחודית. הביצועים בגרסת ה-540 לא מוגשים כמובן בחינם – 550 אלף שקל לגרסת בסיס, ועד 600 אלף שקל וצפונה עם חבילות אבזור כאלה ואחרות.

מה שמשדרג את מעמדה של סדרה 5 הוא הכשרתה למכונית ספורט-פאר כהלכה. הדור הקודם והטכנולוגיות שבו מוצו עד תום, ולכן שילוב המערכות של סדרה 7, השימוש הנרחב במכלוליה והתוספות הקטנות במרחב הפנימי מקרבים אותה שני צעדים לאווירה היוקרתית שנוטפת ממרצדס E קלאס. זו הפעם הראשונה, שסדרה 5 מרגישה שיש לה מה "למכור" גם כשהיא נבחנת על כמות שקעי USB, התפירות במושבים ומערכות הבידור, המידע והבטיחות.

האם התפשרו אנשי ב.מ.וו על תכונות מהותיות שיעלו להם בכמה קליינטים חולי הגה? ייתכן. אבל מבחינתם, ה-5 החדשה היא בדיוק מה שהאנשים שמנהלים את האופרציה הענקית הזו הזמינו.

על הצד הטכני

מנוע, הנעה – בנזין, אחורית, טורבו ששה צילינדרים בטור
נפח – 2,998 סמ"ק
הספק/סל"ד – 340/5500
מומנט/סל"ד – 45.9/1380
תיבת הילוכים – אוטומטית, 8 יחסי העברה
ביצועים (יצרן)
תאוצה 0-100 (שניות) – 5
מהירות מירבית (קמ"ש) – 250 מבוקרת אלקטרונית
צריכת דלק: 11 ק"מ לליטר

מידות
אורך (ס"מ) – 494
רוחב (ס"מ) – 187
גובה (ס"מ) – 148
בסיס גלגלים (ס"מ) – 298
תא מטען (ליטרים) – 520
משקל (ק"ג) – 1,550

צמיגים – 225/55/17
מחיר בלי תוספות: 550 אלף שקלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully