וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למדנו על איכות מהגרמנים": ראיון עם מנכ"לית סיטרואן

4.11.2017 / 8:30

לינדה ג'קסון, מנכ"לית סיטרואן ואחת משלוש נשים בעולם המנהלות מותג רכב, מסבירה על התפתחות מותג סיטרואן, על מקומו של קקטוס כמחליף C4, ועל הטיפול שלה בתדמית המותג. "אני רוצה לחזור לבסיס. לבסיס שהרכיב את ה-DNA של המותג - נוחות יוצאת הדופן"

סיטרואן. יצרן, אתר יצרן
סיטרואן . נועזות, דמיון, טכנולוגיה/אתר יצרן, יצרן

אירוע חשיפת סיטרואן קקטוס המחודש איפשר לי לשבת לשיחה ארוכה עם לינדה ג'קסון, מנכ"לית סיטרואן. זו פעם ראשונה בתולדות סיטרואן, שהוקמה בשנת 1919 על-ידי אנדרה סיטרואן, שאישה מנהלת את המותג, ומבחינת ג'קסון זו תקופה בה סיטרואן מתחילה להתרומם.

ג'קסון הבריטית הגיעה לתפקיד המנכ"ל ב-2014 ולאחר שמשנת 2010 היא ניהלה את פעילות סיטרואן בצרפת ובריטניה. לסיטרואן עצמה הגיעה ב-2005 ולעולם הרכב באופן כללי נכנסה בימים האחרונים של תעשיית הרכב הבריטית העצמאית כשמותג רובר נבלע ונפלט מב.מ.וו.

לא ניתן להימנע מהקונוטציה שג'קסון מעוררת ביחס לשחקנית ג'ודי דאנץ' בתפקיד M מסדרת סרטי ג'יימס בונד האחרונים. שילוב של מראה, טון דיבור ושפת גוף מאוד מזכירים את הבוסית של בונד. העובדה שהיא גם נטולת גינונים כמו M, מאפשרת לה גמישות אם היא מרגישה צורך בכך. למשל, לא היתה לה בעיה לפנות זמן מסדר היום העמוס שלה, ולענות על עוד כמה שאלות של עיתונאי בודד מישראל למרות שחלף פרק הזמן שהוקצע לעיתונאים הישראליים.

כך יצא שעל כוס תה של אחה"צ (לא אמרתי שהיא נטולת כל הגינונים), ישבנו לשיחה ב-4 עיניים. שיחה ארוכה ומאוד מסבירה שעוד יכלה להימשך אילולא נשלפתי מתוכה ע"י רעיי שחששו לפספס את ההסעה לשדה התעופה.

להחזיר את סיטרואן להיות אייקונית

"כשנכנסתי לסיטרואן הכיוון היה מעט שונה."אומרת ג'קסון, "זה היה כשמותג DS הופרד מסיטרואן וצריך היה לחשוב מחדש איך מבדלים את עצמנו ויוצרים זהות מותגית. כי כשמוכרים בכל העולם צריך ליצור זהות, ליצור הכרה מותגית, וערך. זו חייבת להיות זהות אחידה ועקבית בכל הדגמים ובכל מקום. כדי לעשות זאת היה צריך לחזור לעבר ולבדוק מתי סיטרואן היתה 'אדירה'. זה קרה כאשר סיטרואן היתה נועזת. כשהיא עשתה דברים שאף יצרן לא רצה או העז לעשות. אני רוצה להחזיר את סיטרואן לאותה משבצת. להחזיר אותה להיות איקונית."

זה אומר שאנחנו עתידים לראות דגמי רטרו?

"אני לא חובבת רטרו. לדעתי יש בכך סיכון. כי למשל ייצור פרשנות מחודשת לדה-שבו ימקם אותה מידית בצל קודמתה. יהיה קשה מאוד לשכפל כיום את אותה פשטות שהיתה סוד קסמו של הדגם הישן. אני לא רוצה זאת. אני רוצה להסתכל קדימה. למצוא את האיזון הנכון בין חדש לישן ולא סתם להתרפק על העבר."

אז היכן העוגן שלך?

"יש שרצים אחר טכנולוגיה. זה מאוד טרנדי כיום. אבל אני לא רוצה זאת. אני רוצה לחזור לבסיס. לבסיס שהרכיב את ה-DNA של המותג: נוחות יוצאת הדופן. אני רוצה לאחוז בהילת הנוחות שעטפה את דגמי סיטרואן בעבר ולתרגם אותם לדגמי העתיד כך שכל דגם יציע ללקוחותיו את הנוחות אליה הוא רגיל מהבית. אשיג זאת כמובן בזכות נוחות הנסיעה ומערכת המתלים החדשה שפיתחנו, אבל עוד לפני כן, אשיג זאת ע"י אפקט פסיכולוגי כבר מהכניסה למכונית באמצעות מושבים רחבים שנראים כמו כורסאות. בעת ישיבה בהן הן תרגשנה סופגות ועוטפות ויחד עם המתלים החדשים נציע נוחות ייחודית שאפיינה את סיטרואן בעבר. במבט רחב יותר, הנוחות הזו תשלים את ההרגשה הביתית בתוך המכונית. כל דגם יוכל להציע קישוריות לסמארטפון, יציע יותר מקומות אחסון, כך שלקוח סיטרואן יוכל לקבל את אותה נוחות מוכרת מהבית גם במכונית."

לינדה ג'קסון, מנכ"לית PSA בראיון לוואלה! רכב. יצרן,
לינדה ג'קסון. חתירה להרגשה ביתית, בתוך המכונית/יצרן

קקטוס יחליף את C4

במסגרת הצגת קקטוס המחודשת העליתי את נושא חסרונם של חלונות נפתחים במושב האחורי של קקטוס והעדר פתח אוורור נוסף בצד הנוסע. לטענת אנשי סיטרואן הם ספגו על כך ביקורת בחלק מהמדינות, ובמסגרת מתיחת הפנים היו צריכים לקבל החלטות. "בחרנו לשמור על מקוריות, לקדם את הדגם בהתאם לקו החדש של נוחות עם שינוי המתלים והמושבים, ולהכניס עזרי בטיחות טכנולוגיים." אמרו בסיטרואן. "שינוי חלונות אחוריים או דשבורד הן משימות גדולות שמצריכות תכנון מורכב. שינוי חלונות אחוריים למשל מצריך שינוי מבני של כל גוף המכונית. חיזוק של הגוף ושל הדלתות. זה גם היה מעלה את משקל הרכב. בנוסף חיזוק דלתות משמעותו עיבוי הדלת, דבר שהיה גוזל מקום מתוך תא הנוסעים כך שהינו מפסידים את מרווח המרפקים שיש לנו במכונית כעת. בחרנו שלא לגעת במרכיבים אלה ולהתמקד באחרים."

ג'קסון שחשפה את קקטוס המחודשת, הדגישה שהדגם צפוי להתברג טוב יותר בתוך אסטרטגיית המוצרים של סיטרואן. בהמשך יסבירו אחרים שאולי כעת הדגם פחות מיוחד, אבל הוא מגובש יותר. חיזוק לדבריהם ניתן לראות בכמה מישורים. ראשית חיפויי האיירבמפ (בועות האוויר) הצידיות ממוקמות נמוך יותר ופחות בולטות מבעבר. לדבריהם כשהם הוצגו תחילה הם היו גדולים וכמעט קריקטוריים בהופעתם. יש לקוחות שלא אהבו את זה ונרתעו מהדגם. בדגם החדש הם כאמור מותנו. לדברי אנשי סיטרואן הם הפכו לסממן היכר ועל כן הם לא מתכננים לוותר בקרוב על האיירבמפ, אלא לפתחם בהתאם לדגם.

מישור נוסף הוא הפן הישראלי המקומי בו מסילות הגג כבר לא יהיו חלק מהדגם. בעבר זה היה פריט שהוצע בעולם כאופציה בתוספת תשלום, אולם בארץ במטרה להכניס את קקטוס למשבצת הקרוסאוברים הוא הוצע כסטנדרט ולא כאופציה. עם הדגם המחודש היבואנית מתכננת לוותר על מסילות הגג ועל כן גם ויזואלית קקטוס המחודש צפוי להיות מעט נמוך מקודמו.

עדכון העיצוב הכללי, מיקום האיירבמפ נמוך יותר והורדת מסילות הגג מובילים למישור שלישי – הכינוי החדש של ההדגם: סיטרואן C4 קקטוס האץ'. הוא כבר לא קרוסאובר, אלא יותר האצ'בק וזו בדיוק הנקודה אותה ביקשתי לחדד עם ג'קסון.

עוד באותו נושא

סיטרואן קקטוס במבחן ארוך טווח: דיווח שני

לכתבה המלאה

עכשיו שאתם מפתחים את משפחת איירקורס, קקטוס ו-C4 יושבות פחות או יותר על אותה משבצת. זה לא פוגע במכירות?

ב-2019 נציג גרסה היברידית נטענת משקע, PHEV. זה יהיה ב-C5 איירקרוס שמכירות הגרסאות הקונבנציונליות שלו החלו בסין

"לקקטוס תפקיד אסטרטגי ומאוד חשוב עבורנו. הוא האצ'בק והוא גם בעל ממדים קומפקטיים כשל משפחתית. מכאן שזהו קהל היעד וזהו הכיוון. בחייו הקצרים הוא מאוד הצליח. מכרנו הרבה מעבר לציפיות כש-50% מהם הם מרמות האבזור היקרות יותר. מרבית הלקוחות מודים שהתאהבו בעיצוב ולכן בחרנו להמשיך באותו הקו. אנחנו רוצים את רוח העיצוב הזו בכל דגם.

גם C4 היא האצ'בק בעלת ממדים קומפקטיים. הדור הנוכחי של C4 נמכר טוב בחלק מהשווקים ובאחרים לא. ייצור הדור הנוכחי של C4 יפסק ב-2018 ושיווקו ייעצר בהדרגה בהתאם לשוק ולביקוש. עבור אלה שיחפשו האצ'בק משפחתית קומפקטית, קקטוס יהווה פיתרון עד אשר תוצג יורשת אחת אי שם ב-2020."

ויורשת ל-C5?

"אנחנו צריכים רכב גדול עבור השוק הסיני. זהו שוק מפתח מבחינה זו. אני מתייחסת לדגם כרכב סגמנט C-D וכשנציג אותו הוא יהיה שונה ממה שמוכר כיום. לא נבצע משהו כמו שיש לאחרים. זו לא תהיה סדאן רגילה אלא משהו אחר. אם נחזור לתערוכת פריז 2016, הצגנו שם את C אקספיריינס (CXperience). הוא אופיין במעט עץ, מעט כרום ללא עור. זו לא תהיה סדאן קונבנציונלית."

ודגמים אחרים שיש לכם שיתופי פעולה?

"אנחנו בהחלט בעד שיתופי פועלה ונמשיך עימם. במקביל אנחנו בוחנים כל מקרה לגופו. כרגע יש לנו שיתוף פעולה עם טויוטה עם C1 והמסחריות. יכול להיות שנמשיך לעבוד יחד בדורות הבאים של הדגמים ויכול להיות שלא. הכל בהתאם למיקום, מיצוב ודגם."

מה בנוגע לדגמים היברידיים או חשמליים?

ב-2019 נציג גרסה היברידית נטענת משקע, PHEV. זה יהיה ב-C5 איירקרוס שמכירות הגרסאות הקונבנציונליות שלו החלו בסין ולאירופה הוא יגיע במהלך 2018. מכונית כל-חשמלית של סיטרואן תופיע בשנת 2020. הן יתבססו על פלטפורמה חדשה שאת הטכנולוגיה שלה חשפנו חלקית לפני כשנה כשהצגנו את הפלטפורמה החשמלית החדשה e-CMP שפתחנו עם דונגפנג (שותפתה הסינית של פיג'ו-סיטרואן שגם מחזיקה ב-14% ממניות החברה הצרפתית. י.ש). השוק הסיני הולך על חשמל ולכן אנחנו צריכים פלטפורמה תואמת."

טיפול בתדמית

מתיחת פנים לסיטרואן C5. אתר יצרן
סיטרואן C5. מחכים ליורשת/אתר יצרן
אין לי כוונה להציג C3 עם 230 כ"ס. אין בכך צורך. זה לא הכיוון שלנו. השאיפה שלי היא לייצר דגמים חדשים ולהציע מנוע תואם לדגם

השאיפות של ג'קסון גדולות למדי. היא מדברת על גידול של 30% עד 2020 אותו תבצע בעזרת דגמים חדשים – דגם אחד כל שנה. הגדלת המכירות בשווקים חלשים או כאלה שהפוטנציאל לא ממומש כמו סין למשל בה לדעתה הם יכולים למכור הרבה יותר. וכניסה לשווקים חדשים כמו למשל איראן. אבל מעל הכל מרחפת העננה שלא עוזבת את סיטרואן בנוגע למוניטין האמינות ולהתרסקות המחירון.

לסיטרואן יש תדמית בעייתית. האם כל שהצגת מספיק?

"אני מכירה זאת היטב. ניהלתי את סיטרואן בריטניה וגם שם תדמית האמינות לא הייתה טובה, למרות שבדורות האחרונים לא היינו פחות טובים מהאחרים. ובכל זאת אנחנו לומדים ומשתפרים. לקחנו כאמות מידה את המתחרות הגרמניות ויישמנו תהליכי ייצור ובדיקה משופרים. זה כמובן קל יותר שמציגים מכונית חדשה שנבנתה מדף חלק."

ומה בנוגע למחיר המחירון החלש?

"גם את זה אני מכירה מתפקיד הניהול הקודם שלי בבריטניה. שם האסטרטגיה בעבר היתה מתן הנחות גדולות. זה עוזר למכירות בטווח הקצר אבל הורס את ערך היד שניה ואת המכירות בטווח הארוך. לכן שיניתי זאת ובמקום הנחות הצענו אפשרויות מימון טובות יותר. אנחנו צריכים להתחבר מחדש ובצורה אחרת ללקוחות שלנו. אם באמצעות אולמות התצוגה אותם אנחנו משנים והופכים לאינטימיים יותר ואם באמצעות העולם הווירטואלי עבור אלה שרוצים לבדוק או לסגור עסקה באינטרנט. כל אלה, יחד עם הדגמים החדשים והטכנולוגיה שלנו, יעזרו לשינוי התדמית. מהלך שכזה לוקח שנים ולדעתי אנחנו כעת על הגל הנכון."

האם ההשקעה שלכם בעולם המירוצים עוזרת לשינוי התדמית?

"היא בוודאי עוזרת כשמנצחים." עונה ג'קסון בחצי חיוך. "יש לנו קשר חזק מאוד עם עולם המירוצים, אולם השקעה בו זה עניין של סדר עדיפויות. זה טוב שיש אבל לא חובה. כי אנחנו צריכים להתמקד במה שאנחנו. להבדיל מפיג'ו למשל, שלה יש זיקה למירוצים עם דגמי ה-GTI למיניהם, שאיפות סיטרואן הן לנוחות. זה הקשר אותו אני צריכה לפצח. זה עבורי האתגר. אין לי כוונה להציג C3 עם 230 כ"ס. אין בכך צורך. זה לא הכיוון שלנו. השאיפה שלי היא לייצר דגמים חדשים ולהציע מנוע תואם לדגם. יש לי המון דגמים שאני הולכת להשיק בשנה הקרובה ומכאן שאני צריכה לבנות את סדרי העדיפויות. ספורט מוטורי לא בטוח שהוא אחד מהם."

  • עוד באותו נושא:
  • סיטרואן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully