וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנאים משתלמים: כמה מרוויח נהג הסעות בישראל?

19.2.2018 / 8:03

האם כדאי להיות נהג של מיניבוס או רכב הסעות זעיר בארץ? תלוי מאיזו זווית בוחנים את זה; המשכורות לא רעות, גם התנאים. אבל אם תאחרו ליעדים הקנס יכול להיערם למאות שקלים. וגם - איך מוציאים רשיון לרכב כזה?

אוטובוס זעיר של אגד. אגד, אתר רשמי
אוטובוס מרצדס זעיר של אגד/אתר רשמי, אגד

"אני מזמין כל נהג שמעוניין להשתלב במערך ההסעות הפרטיות בתשלום לפנות לארגון חברות ההסעה בישראל. הארגון מוכן לרכוש עבורו את המיניבוס או האוטובוס, הכל לפי העדפותיו ורצונותיו בתנאים סופר משתלמים. ולא מדובר על כסף קטן, עלות רכישת רכב כזה מגיעה למאות אלפי שקלים. תמורת רכישה זו, הנהג מתחייב לעבוד פרק זמן מינמאלי של בין שלוש לארבע שנים (בכפוף לסוג הרכב), וההחזר יעשה על דרך קיזוז סכום חודשי".כך אומר לוואלה רכב שמריהו ארביסמן, יו"ר הארגון שמוסיף כי עבור בחור צעיר שרק השתחרר מהצבא שאין לו יכולת להעמיד מימון עצמי חלקי, "זו הצעה נהדרת".

אין נהגים

500 חברות ההסעה בישראל מתמודדות בשנים האחרונות עם מחסור חמור שנוצר בשל זליגה של כוח אדם מענף ההסעות אל חברות האוטובוסים הגדולות, כאשר אל מול זה, להערכת הארגון, הנהגים הפרטיים מסיעים מדי יום יותר ממיליון נוסעים — תלמידים, עובדים, חיילים ותיירים מישראל ומהעולם, אך חסרים לכל הפחות 1,000 נהגי אוטובוס זעיר ציבורי (מיניבוס) שמסיעים נוסעים בתשלום.

"את הכסף הגדול גוזרות חברות ההסעה הגדולות שזוכות במכרזים של מיליונים, אבל אל תטעה. יש גם הרבה פשיטות רגל בתחום - שולי הרווח שלהם לא מאוד גבוהים; אני למשל, שקניתי רכב ועובד כקבלן משנה, לוקח בסוף החודש 9 אלף לבית, אבל יש הרבה שלוקחים פחות, ויש כאלו שלוקחים גם יותר", אומר לוואלה רכב נהג הסעות פרטי שמוסיף שצריך לקחת בחשבון שבמכרזים רבים, במיוחד כאלו שמוצאים על ידי המדינה, שכן קיים סעיף שמסדיר את גובה הפיצויים שתשלם חברת ההסעות בגין פגיעות שונות. "אותי למשל קנסו על איחור להגעה לנקודת האיסוף ב-500 שקל. ויש המון סעיפים במכרזים האלו שמחייבים אותך. אם אתה לא דייקן ומסודר אתה יכול למצוא את עצמך משלם לחברה במקום שהיא תשלם לך".

הסכמים והסדרים

ומה לגבי השאר? כמה הם מרוויחים? לפני כחצי שנה, נחתם הסכם בין ההסתדרות וארגון חברות ההסעה הארצי, שמסדיר לראשונה את תנאי העסקתם של אלפי נהגי שכירים בענף ההיסעים הפרטיים בישראל. מאמץ רב הושקע על מנת לשפר את תנאיהם ואכן הושג שיפור ניכר, אולם עדיין, בהשוואה לשכר נהגי האוטובוסים בתחבורה הציבורית, שכרם נותר נמוך.על פי ההסכם,שחל על עשרות חברות הרשומות בארגון חברות ההסעה בישראל, נקבע כי לעובדים תוענק "רשת ביטחון" - שכר בגובה של עד 6,200 שקל, בהתאם לסוג כלי הרכב. כמו כן, נקבע כי מדי רבעון יינתן מענק של 500 שקל לנהגי אוטובוס ומיניבוס, ושל 250 שקל לנהגי אוטובוס ציבורי זעיר. כמו כן, ההסכם כולל סעיף על פיו, התשלום על יום עבודה שיקבל נהג לא יפחת משעתיים וחצי שעות עבודה, אף אם יתברר כי בפועל עבד פחות.

בנוסף הוסדרו כללי התשלום והפיצוי לנהגים בהתייחס להזמנת עבודה יומית ורב?יומית, וכן הוסדר התשלום ופיצוי עבור זמני הנסיעה מבית הנהג לעבודה וממנה. בנוסף, ינתן לנהגים אש"ל בגובה 15 שקל עבור כל יום עבודה שבו עבדו לפחות שבע שעות מצטברות וכן תוספת של 90 שקל על לינה מחוץ לבית. נהגים שברכבם מותקן מעלון לנכים יקבלו תוספת ייחודית של עד 500 שקל בחודש, בהתאם למספר הנסיעות שיבצעו.

עוד באותו נושא

תעמיס את המזומנים: כמה מרוויח נהג טרקטור בישראל?

לכתבה המלאה

איך מוציאים רשיון?

השתכנעתם? בא לכם לעבוד בתחום? השלב הראשון מבחינתכם הוא להוציא רישיון נהיגה מתאים. תנאי הסף לקבלה לקורס אוטובוס זעיר ציבורי: גיל 20 ומעלה וותק של שנתיים עם רישיון לרכב פרטי(B) ומעלה. כמו כן, מסביר אדם אבירם, מנכ"ל המרכז לבטיחות ונהיגה 'במבי' שמתמחה בין היתר בהכשרת נהגים מקצועיים של משא וכבד ורכב ציבורי כי על המבקש להוציא תעודת יושר מהמשטרה לרבות הפניה הפניה חתומה ממשרד הרישוי.

בנוסף, יש להוציא טופס ירוק לאוטובוס זעיר ציבורי - נקרא גם רש"ל 18 באחת מתחנות הצילום המורשות. עם הטופס החתום יש לגשת למשרד הרישוי הקרוב למקום המגורים לצורך קבלת הפניה לקורס אוטובוס זעיר ציבורי. לאור כובד משקל האחריות שכרוך בהסעה משרד הרישוי יגיש בקשה למשטרת ישראל על מנת לבדוק שאין למבקש עבר תעבורתי פלילי/תעבורתי.

השלב האחרון קודם לתחילת הלימודים הוא ביצוע מבחן התאמה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ומעבר שלו בהצלחה. בכל הנוגע ללימוד העיוני (סה"כ 106 שעות),מעבר לדיני תעבורה והכרת הרכב , גם רוכשים ידע בסיסי בהגשת עזרה ראשונה וכיבוי אש כמו גם בזיהוי אמצעי חבלה. במסגרת הקורס יועבר לתלמידים ידע בתחומי הנגישת למוגבלים, מניעת הטרדה מינית, הסעת תלמידים וכו'. בתום הקורס תתקיים בחינה פנימית בנושא עזרה ראשונה ובחינה חיצונית המשלבת מספר נושאים שנלמדו.

החלק המעשי: במכללת במבי מסבירים כי התלמיד נדרש לעבור שיעור מעשי אחד לפחות. בתום השיעור תיבחן יכולת השליטה של התלמיד ברכב וככל שנמצא כי הוא כשיר לעבור מבחן שליטה (טסט) - הוא יבחן ע"י גורם מוסמך.

סדר במספרים

רכישת מיניבוס מחייבת תכנון כלכלי קפדני. בחברת חשב מערכות מידע ערכו עבור וואלה רכב תחשיב לרכישת מיניבוס המיועד להסיע כ- 8 נוסעים בישיבה (+נהג), וזאת כאשר התחשיב מבוסס על היקף נסועה שנתי של 60,000 ק"מ, מרביתם מחוץ לעיר.

התחשיב שערכו בחברת 'חשב מערכות מידע' מבוסס על מיניבוס טיפוסי, ברמת גימור ממוצעת, כשהכוונה היא לרכב הנמצא בשרות של מועצה מקומית או חברה, ואשר נוסע כ- 60,000 ק"מ בשנה. כ-60% מהנסיעות מבוצעות מחוץ לעיר.

התחשיב מבוסס על שימוש במנוע 2,000 סמ"ק כאשר מחירו של רכב כזה משנת יצור 2018, כולל האבזור הפנימי מגיע ל 325,000 שקלים. על פי הנתונים, גובה ההוצאה השנתית מגיע לכדי 160,152 שקל, כאשר סעיף ירידת הערך תופס נתח נכבד - 75,468 שקלים בשנה. בחלוקה חודשית מדובר על הוצאה בגובה של 13,346 שקלים. יתר העלויות שכרוכות באחזקת מיניבוס הן רישיון שנתי: 1,178 שקלים וכן סעיף הוצאות בגין תיקונים וחלפים בסך של 16,680 שקלים.

בנוסף, כמובן יש את סעיף הדלק שמסתכם בהוצאה שנתית של 49,941 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully