וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לסיוט: מהפכת הטסטים יוצאת לדרך

15.7.2018 / 12:06

לאחר דחיות, ערעורים, עיכובים וברקע אלפים רבים של תלמידי נהיגה, הורים ומורים מתוסכלים שממתינים לראות האם הפעם יצליח אגף הרישוי ליישם את התוכנית הגרנדיוזית

ND - משרד הרישוי מנע ממתבגרת לקבל אישור להתחיל בלימודי נהיגה בשבל טיפול פסיכולוגי. מערכת וואלה! NEWS
שקיפות, מהירות ויעילות. האם הרפורמה תביא מרפא לתחום לימודי הנהיגה בישראל?/מערכת וואלה! NEWS

אגף הרישוי במשרד התחבורה, הכריז היום על תחילת תקופת ההרצה של הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים. הרפורמה שאמורה לפתור את הכשלים רבי השנים בהקצאת בוחנים ולטפל בבעיית המקצועיות של בוחני הנהיגה, עליה סיפרנו לכם בתחקיר "וואלה!רכב" שפורסם. אגב, למרות השנים שחלפו, אפס קצהו של שיפור לא נראה בשטח והתקווה היא שהרפורמה הנוכחית תחזיר את המערכת לשפיות.

הנה מה שאתם צריכים לדעת על הרפורמה החדשה.

שקיפות, מקצועיות ויעילות

אחת הנקודות בה תטפל הרפורמה החדשה היא בעיית הקצאת מבחני הנהיגה המעשיים ה"טסטסים". עד כה, בין הגשת הבקשה לבחינה מעשית יכלו לחלוף שבועות אם לא חודשים עד קבלת תאריך בחינה. תקופת זמן בה התלמיד "מתייבש" עד שניגש למבחן המעשי, מה שמביא לצורך של שיעורי רענון לפני הטסט, המייקרים את העלות הגבוהה בלאו הכי של לימודי הנהיגה. על פי בדיקת משרד התחבורה, העלות נאמדת בכ-1,500 שקלים לתלמיד.

במסגרת הרפורמה, עם הגשת פרטי התלמיד, לאחר שעמד בתבחינים המקצועיים, תקצה המערכת תאריך למבחן בתוך 24 שעות ממועד הגשת הבקשה.

נקודה שנייה נוגעת למסלול בו יעבור מבחן הנהיגה, על מנת לבודד את מרכיב ההיכרות המוקדמת של התלמידים ולימוד של "המקומות שהטסטרים תמיד לוקחים אליהם", מסלול המבחן ייבחר אקראית מתוך מאגר המסלולים של המערכת, תוך התחשבות בגורמים כמו עומסי תנועה או הימנעות מצירים בעייתיים. גם זהות הבוחן עצמו תיבחן באופן אקראי מתוך מאגר הבוחנים כדי לבטל אפשרות של הטיית תוצאות. זהות התלמיד בשלב השיבוץ תישאר גם היא אנונימית ללא זיהוי שמי אלא על פי פרטי זיהוי כלליים.

אחת מנקודות הביקורת החמורות שהעלו מורי הנהיגה כנגד אגף הרישוי, היה ההתנגדות השערורייתית של המחלקה המשפטית להתקנת מצלמות דרך במכוניות. התנגדות אותה ביקר בחריפות גם מבקר המדינה בדו"ח בנושא. היעדר המצלמות, ביטל הלכה למעשה כל אפשרות לערער על החלטת הבוחן ובנוסף, לא אפשר לתלמידים ולמורים לבחון את הסיבות לכישלון במבחן הנהיגה ולתקן את הדרוש תיקון.

מעתה, מצלמות חיצוניות המצלמות מלפנים ומאחור וכן מצלמה פנימית יותקנו בכלי הרכב המשמשים למבחנים המעשיים. החומר המצולם ישמש לבחינת הטענות במקרה של ערעור התלמיד והמורה על תוצאות הבחינה וכן לשמירה על טוהר הבחינה.

בנוסף, על מנת להוציא את מרכיב ההתרשמות האישית של הבוחן, במיוחד על רקע הטענות לחוסר מקצועיות הבוחנים עליהם כתבנו בתחקיר נוסף שלנו. נקבעו מדדים אחידים שעל פיהם תיקבע תוצאת הבחינה המעשית. רשימת מדדים אחידים וקבועים בטאבלט של הבוחן ייקבעו האם התלמיד עבר או נכשל במבחן. השימוש במכשיר המשקלל את כלל התוצאות על בסיס קבוע ולא על סמך הקפדה זו או אחרת של הבוחן ובגיבוי החומר המצולם והמתועד, תייצר תוצאה אמיתית ככל האפשר של מבחן הנהיגה.

היבט נוסף של שימוש במערכת, הוא מהירות קבלת תוצאות המבחן המעשי - תוך שעתיים בלבד מסיום המבחן. פרק הזמן הקצר הזה עשוי לשפר משמעותית את היכולת של התלמיד והמורה לערער כאשר הפרטים עדיין "טריים" בזיכרון.

במסגרת הרפורמה, הוקם גם מערך פיקוח על בוחני הנהיגה, בהיקף של עשרות מפקחים מטעם משרד התחבורה. מרכיב שהיה חסר והביא לתסכול רב בקרב מורים לנהיגה שהרגישו כי אין מענה לטענות שלהם בקרב אגף הרישוי.

לבסוף, קיצור זמני ההמתנה למבחנים המעשיים - אולי אחת הבעיות החמורות ביותר של אגף הרישוי, יתבצע באופן מדורג כאשר תאריך היעד הוא ה-15 בספטמבר. בפעימה הראשונה, שתימשך חודש (עד ה-15 באוגוסט) יתקצר זמן ההמתנה ל-30 יום בלבד לעומת חודשיים, שלושה ויותר כיום. מה-15 באוגוסט יירד זמן ההמתנה ל-14 יום לכל היותר והחל מה-15 בספטמבר, עם יישום הרפורמה המלא זמן ההמתנה למבחן ראשון יהיה יומיים עד חמישה ימים ובין שבוע לשבועיים עבור מבחן חוזר.

היישום

כבר בשלב הפיילוט שמתחיל כאמור היום, הותקנו יותר מ-4,500 מערכות הכוללות מצלמות, משדר GPS ומכשירי טאבלט במכוניות לימוד נהיגה. מערכות אלו מומנו באופן מלא על ידי משרד התחבורה, כך שעלות המהלך כולו לא תגולגל על המורים ותלמידי הנהיגה.

המערכת, שפותחה ותוכננה על ידי חברת "מוטורולה סולושנס", תחת השם פרויקט ברוש, הינה מתקדמת ופורצת דרך ומשתמשת בטכנולוגיה מתקדמת שפותחה במיוחד עבור הפרויקט. לא רק בהיבט הטכני של מכלולי המערכת והשילוב ביניהם, אלא אפילו במעטפת הכללית של הפרויקט, עם פורטל שישמש לביצוע תשלומים, מילוי טפסים ועוד.
שמעון דיק מנכ"ל מוטורלה סלושנס ישראל: "אנחנו גאים לקחת חלק במהפכת לימודי הנהיגה בישראל, ולשתף פעולה עם משרד התחבורה בפרויקט כה חשוב. מדובר במערכת שליטה ובקרה מורכבת ביותר אך עם זאת פשוטה לניהול ותפעול. פיתוח המערכת על שכבותיה הרבות דרש חודשים של עבודה ומאמץ של עשרות מהנדסים, ואנחנו מאמינים שהתוצר הסופי ייצור לא פחות ממהפכה בתחום".


בהתייחסות לרפורמה, אמר שר התחבורה ישראל כץ: "מדובר ברפורמה המקיפה ביותר שנערכה אי פעם במערך מבחני הנהיגה המעשיים בישראל, הכוללת בין השאר קיצור משמעותי בזמני ההמתנה לטסטים, שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות ומערך פיקוח ובקרה מקצועי. הרפורמה תשפר את השירות באופן דרמטי ותחסוך לתלמידים ולהורים מאות שקלים בלימודי הנהיגה המעשיים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully