וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלעדי: התנסות במערכת הטסטים החדשה

15.8.2018 / 9:30

הרפורמה הגדולה של מבחני הנהיגה יצאה לדרך בקול גדול, אחרי שנים של גרירת רגליים ותסכולים, משרד התחבורה השיק את פרויקט "ברוש". יצאנו להתנסות בלעדית במערכת הטסטים החדשה, פרי פיתוחה של "מוטורולה סלושנס" ושמענו מה יש למורי הנהיגה לספר עליה

צילום:ערן גילווארד עריכת וידאו:רן צימט

20 שנה חלפו מאז יצאתי למבחן הנהיגה המעשי שלי ה"טסט", 20 שנה חלפו ואני שוב יושב מול ההגה, באותם רחובות מוכרים אך שונים ויוצא למבחן נהיגה מעשי.

אבל הפעם זה שונה, כי את מבחן הנהיגה הזה מנתב ה"טסטר", במקרה שלנו ציון ביטון, מורה נהיגה ובעלים של בית הספר "אוטו" בחדרה, דרך טאבלט המציג את נתיב הנסיעה שלנו. נתיב נסיעה שנבחר אקראית מתוך כמה עשרות נתיבים המוזנים למערכת המחשוב של מוטורולה סלושנס, שנבנתה לפרויקט "ברוש" של אגף הרישוי של משרד התחבורה. מבחן הנהיגה שלנו לא רק מתועד על ידי רכיב ה-GPS במערכת, שיודע לקרוא את המהירות שלנו ואת המיקום בכל רגע נתון, אלא גם מתועד על ידי שתי מצלמות, קדמית המצלמת את הדרך ואחורית המצלמת את תא הנוסעים של המכונית. הרכיבים האלו הם רק שניים מתוך מעטפת ענקית של מאגרי מידע, תיעוד, ניתוח ואחסון שבנתה מוטורולה כדי לספק את התשתית הטכנולוגית למהפכת הטסטים, ובהמשך גם של לימודי הנהיגה בישראל.

אבל רגע לפני שנשלב להילוך ראשון ונשחרר את בלם היד, בואו נחזור אחורה.

התנסות במערכת הטסטים החדשה. קינן כהן, ניר בן טובים
המהפכה התחילה, אבל הדרך עוד ארוכה/ניר בן טובים, קינן כהן

קטסטרופת הטסטים

תקציר הפרקים הקודמים:
במשך שנים, אחוזי המעבר של מבחני הנהיגה באיזור הצפון היו נמוכים משמעותית מאלו של המרכז והדרום. תילי תילים של תירוצים וסיפורי סבתא על הסיבה לכך סופרו במהלך השנים. על תנאי הנהיגה הקשים יותר בצפון (כן, כן, בטח, בית שאן מאתגרת יותר מפתח תקווה...) בניסיון להסביר את הפער. אבל האמת התגלתה רק כאשר באוגוסט 2016 החלטה מנהלתית של אגף הרישוי העבירה את הערים חדרה ונתניה למחוז הצפון. בן לילה צנחו אחוזי המעבר שהיו דומים לממוצע הכללי למטה בחדות. הכל נשאר אותו הדבר, חוקי התנועה, התלמידים, המורים, המכוניות, רק דבר אחד השתנה - זהות הבוחנים. תחקיר בנושא פרסמנו כאן בעבר.

למצוקה של תלמידי ומורי הנהיגה הצטרפה מהר מאוד עוד בעיה, מוסד הערעורים של אגף הרישוי, שלטענת מורים רבים לא אפשר להם ולתלמידים באמת לקבל מענה לטענות אמיתיות. אחת הדרכים הייתה חיוב של המורה והתלמיד להגיע פיזית למשרדים בחיפה על מנת לערער על תוצאות המבחן, בניגוד לנוהל של משרד התחבורה. טענות מגובות, ממוסמכות ממספר מורים גם העלו ספקות בנוגע לרמה המקצועית של הבוחנים.

בצר להם, פנו מספר מורים לנהיגה לפתרון יצירתי, כאשר נרשמו כמורים במחוז המרכז למרות שלימדו בחדרה, רק על מנת שיתאפשר להם להגיע לערים כמו כפר סבא ורעננה כדי לערוך בהם את מבחני הנהיגה המעשיים. התנכלות למורה "בעייתי" כזה, באה בדמות איסור לרשום תלמידם שלו בחדרה, בעוד הוא רשום במחוז אחר, איסור המגביל ופוגע בחופש העיסוק של המורה.

על טענות אלו ורבות אחרות, הנוגעות לבעיית הקצאות במבחני הנהיגה המעשיים שהובילו למצבים של חודשים בין מבחן נהיגה מעשי אחד למשנהו, באה לענות רפורמת מבחני הנהיגה של משרד התחבורה שיצאה לדרך לפני מספר שבועות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
התנסות במערכת הטסטים החדשה. ערן גילווארד, ניר בן טובים
הטאבלט בו עושים שימוש הבוחנים/ניר בן טובים, ערן גילווארד

הבוחן בוחן, המחשב מחליט

פרויקט "ברוש" להפרטת וייעול מבחני הנהיגה המעשיים נחלק באופן כללי לשני חלקים. החלק הראשון הינו החלק של מערכת המידע, המחשוב, התיעוד והבחינה המעשית. החלק השני הינו אספקת שירותי ההפעלה של מבחני הנהיגה המעשיים. במכרז לפיתוח והטמעת מערכת המחשוב זכתה חברת מוטורולה סלושנס, ואילו במערך הפעלת מבחני הדרכים זכו שתי חברות "מילגם" המפעילה באיזור הצפון ו"טלדור" המפעילה במחוז המרכז והדרום.

המערכת, יש לומר מרשימה מאוד בהיקף שלה וביכולות שלה. רוני מקסימוב, המנהל הטכנולוגי של הפרויקט מטעם מוטורולה יורה את שלל הפתרונות שהיא מספקת ואת הפיתוחים שנדרשו עבורה. החל בהיבט אבטחת מאגרי המידע, עבור בהתקנת מצלמות התיעוד, התקשורת ועד פיתוחים עתידיים של המערכת, אלו שיוכלו לאפיין נקודות ספציפיות בהן נכשלים תלמידים והיכן יש להשקיע יותר בלימודי הנהיגה. המערכת הזו היא לא פחות ממהפכה והשמים הם הגבול.

התנסות במערכת הטסטים החדשה. יח"צ,
מסך זיהוי התלמיד ופרטי הנבחן/יח"צ

אולם על אף האתגר העצום בפני עצמו, ולוחות הזמנים הקצרים מאוד שניתנו להוצאה שלה לפועל, ל"וואלה!רכב" הגיעו גם תלונות רבות על בעיות ותקלות במערכת. החל בתקלות תקשורת, בעיות במסד הנתונים והזנת פרטי תלמידים, תמיכה טכנית לוקה בחסר במענה לתקלות, חוסר יכולת לשבץ נבחן בודד למבחן במקרה של נבחן נכה שלו נדרשת התקנה של אמצעי נהיגה מיוחדים, הקצאות מבחנים הניתנים בטווח תאריכים ולא ביום מסוים, תקלות מצלמות המונעות ביצוע מבחן וללא יכולות לטיפול במקום, תלונות על התקנות לקויות או לא מקצועיות של מצלמות התיעוד ועוד. עיקר הטענות של מורי הנהיגה מתמקדות בכך שלא נעשה שיתוף מספיק שלהם על ידי משרד התחבורה בתהליך של אפיון ובניית המערכת, כמו גם שלא בוצע פיילוט מצומצם בטרם הוסב המערך והרפורמה יצאה לדרך.

במפגש שנערך ביוזמת "וואלה!רכב" נכחו גם מורי נהיגה, שהעלו את הטענות האלו, רוני סבלני, מסביר, רושם, מתייחס ועונה באריכות ומעדכן כי רבות מהתקלות מוכרות להם והן נפתרות יום יום, אולם באופן מובן מדובר בתהליך. ההגינות מחייבת לציין כי לצד טענות המורים, מערכת בהיקף ומורכבות כזו, הינה פרויקט עצום מימדים, שאמנם צריך לתת מענה מיומו הראשון, אבל כרוך בתהליך מתמיד של שיפור ושינוי. אבל שיח פתוח מול מורי הנהיגה הוא מפתח מרכזי להצלחת הפרויקט.

התנסות במערכת הטסטים החדשה. יח"צ,
המערכת משקללת את מרכיבי המבחן לתוצאה/יח"צ

טסטר בן 21?

את עיקר הטענות מפנים המורים שדיברנו עמם למפעילות של מבחני הנהיגה בפועל, חברות מילגם וטלדור. בין הטענות, אכזבה מכך שלמרות ההבטחה לקצר את משך ההמתנה לטסטים חוזרים, נבחנים ממשיכים להידחות ולקבל הודעות ביטול למועדים שנקבעו להם, "נפלטים" באופן מסתורי מרשימת הנבחנים, ההקצאות לבתי הספר נעשות לפי מפתח לא ברור וללא שקיפות או הסבר ועוד. בוחנים המתקשים לתפעל את המערכות הממוחשבות, או חמור מכך מערימים על המערכת בשוגג או במזיד על ידי הקשה חוזרת ונשנית על "נכשל" בסעיפי המבחן המשניים וכך מביאים לכשלון התלמיד. שכן המערכת מבצעת שקלול של כלל הנתונים במבחן הנהיגה כאשר לכל סעיף משקל אחר בתוצאה הסופית. טענות מסוג זה, של חוסר יכולת להתגבר על נרטיב, או העדפות אישיות של הבוחן היו אחת הסיבות לקיום הרפורמה ולהן על פניו טרם נמצא מענה.

תביעה אחת לפחות שהגיעה לידי "וואלה!רכב" כבר הוגשה כנגד חברת טלדור לבית המשפט השלום בבאר שבע על כך שלאחר מספר פעמים בהן נדחה תאריך המבחן שהוקצה לו, בשל תקלה לא הופיע בוחן ליום ושעת המבחן שניתנה לו לבסוף.

התנסות במערכת הטסטים החדשה. ערן גילווארד, ניר בן טובים
מורי הנהיגה והתלמידים עדיין משלמים את המחיר/ניר בן טובים, ערן גילווארד

הפערים המרכזיים נוגעים למחסור עצום בבוחנים, מה שבאופן טבעי גורם לדחיות, ביטולים והארכת הזמן שבין הקצאת מבחני דרכים. מחסור ש"נגרר" עוד מהתקופה טרום ההפרטה, עת היה המערך בידי משרד התחבורה. המחסור בבוחנים כרגע מטופל על ידי גיוסים נרחבים של בוחנים על ידי שתי החברות שזכו במכרז.

אולם, גם פה יש למורים רבים השגות על מאפייני הבוחנים. כך למשל בנוגע לקריטריון ההעסקה שלהם. במודעת הדרושים של חברת "טלדור" למשל, אין תבחין של גיל מינימלי. המשמעות המעשית היא שבוחן הנהיגה יכול להיות גם בן 21. ניסיון מעשי כבוחן נהיגה מוגדר כ"יתרון". מורה לנהיגה עמו שוחחנו אמר: "ישנם עשרות אם לא מאות מורים לנהיגה בפנסיה, שהינם מנהלים מקצועיים בהכשרתם, מבינים הוראת נהיגה, מכירים את חוקי התנועה על בוריים, בעלי ניסיון של עשרות שנים ומצוידים בבשלות של לראות האם התלמיד לידם אכן כשיר לקבל רישיון נהיגה. למה לא להעסיק אותם?".

התנסות במערכת הטסטים החדשה. ערן גילווארד, ניר בן טובים
בבת אחת חוזרים להיות בני 17.5/ניר בן טובים, ערן גילווארד

עברנו את פרעה, נעבור גם את הטסט

רפורמת מבחני הנהיגה בחיתוליה, מוקדם מאוד לחרוץ את גורלה או לקבוע אם מדובר במהפכה או כישלון מפואר של עשרות מיליוני שקלים. אבל אי אפשר להתעלם מהפער בין ההכרזות הגרנדיוזיות לבין המציאות הקשה איתה עדיין מתמודדים מורי הנהיגה, וחשוב מכך התלמידים. חזון גדול נמדד לא רק כמה רחוק הוא מגיע, אלא גם בפריטה שלו לנקודות הקטנות, לחוליה החלשה בשרשרת. החומר האנושי שיאכלס את משרות בוחני הנהיגה, יהיה זה שאחראי על מי שינהגו לצדכם בכביש, הם יהיו אלו שיעצרו או לא יעצרו לילדים שלכם במעבר החציה. שם צריך להשקיע לא פחות מהטכנולוגיה.

התנסות במערכת הטסטים החדשה. ערן גילווארד, ניר בן טובים
שיח פתוח עם מורי הנהיגה, רצון להשתפר ומערכת שיודעת לתחקר את עצמה - זה האתגר האמיתי/ניר בן טובים, ערן גילווארד

בחזרה למבחן המעשי שלי, הדקות חולפות, פניה אחר פניה. תשכחו מטיפולי אנטי אייג'ינג, רוצים להרגיש בני 17.5? לכו לעשות טסט. חניה ברוורס, פניה מרחוב דו סטרי לחד סטרי, עצירה בקו הצומת וכל הרפרטואר ממשיך. ה"בוחן" לצידי עושה בדיוק מה שאמור לעשות בוחן מקצועי, אומר לאן לנסוע ומתרשם לא רק ממיקום הרכב או מהירות הנסיעה אלא גם מההתנהגות הכוללת במבחן. אנחנו מסיימים את המבחן, נפרדים לשלום והוא מזין את תוצאות המבחן בטאבלט, משם הן נשלחות למרכז המידע שאמור תוך זמן קצר לבשר לי - שנכשלתי. מזל שכבר יש לי רישיון...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully