וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להגשים חלום: איווקו דיילי 4x4 לטיולי שטח ארוכי טווח

22.2.2019 / 9:05

לכל אדם חלום משלו, זה של גל מתבטא בנוסחה "6X6"; רכב שיוכל להסיע שישה אנשים לטיול שטח של שישה ימים, באוטונומיה מלאה. בעזרת סדנת השיפורים 'רוק סוליד' מיבנה, קרם החלום עור וברזלים

איווקו מסעות. רמי גלבוע, ניר בן טובים
המשאית מוכנה למסע, עמוסה בכל מה שצריך/ניר בן טובים, רמי גלבוע

טיילות שטח יכולה ללבוש פנים רבות, החל בטרקטורון ספרטני וכלה במשאית אוברלנד החוצה מדבריות. גיבור סיפורנו מיצה את פוטנציאל השטח של ג'יפים קלאסיים עם רשימה אבולוציונית של סיקס, דיפנדר, סופה, טויוטה היילקס, פראדו, לנד קרוזר ופאג'רו - ואז נמאס לו לשבור את הראש, מה לקחת לטיול ומה להשאיר בבית? כי לכן הזמין לעצמו משאית Iveco כפולת-תא, עם מנוע דיזל 3.0 ליטר 180 כ"ס. משאיות איווקו דיילי 4X4 נמכרות כבר מזמן לגופים מוסדיים בישראל ולאחרונה נפתח הצוהר גם להזמנות אישיות, באמצעות החטיבה העסקית של סמל"ת. היבואן נוקב במחיר בסיס של 300 עד 320 אלף שקלים + מע"מ, כל מכירה מתומחרת על פי צרכי הלקוח.

איווקו מסעות. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מרווח גחון עצום וצמיגי ענק צולחים כל מעבר מים בזלזול/ניר בן טובים, רמי גלבוע

למה דווקא איווקו?

השאלה הראשונה המתעוררת למראה המשאית המנומרת היא, למה לא לנד קרוזר או טנדר אמריקני? ה'דיילי' היא משאית קומפקטית יחסית, אבל יש לה יתרון גדול - כושר העמסה אדיר (2.6 טון), פי כמה מזה של ג'יפ קלאסי או טנדר אמריקני. לאיווקו יש גם כושר עבירות גבוה מאוד ולמרות זאת, היא אינה רחבה בהרבה מרכב שטח סטנדרטי; אין בעיה לנהוג אותה בשבילי מדבר צרים.

עוד באותו נושא

במוטורהום ואופנוע לסקוטלנד: הטיול לארץ הכבשים

לכתבה המלאה
איווקו מסעות. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הארגז מותאם לדרישות הלקוח. הבלוק הצהוב הוא גנרטור-220, בקדמת הארגז מותקן מיכל מים של 400 ליטרים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

החלופות לאיווקו דיילי מצומצמות ביותר, רק טנדר אמריקני יכול לכאורה לעמוד בהשוואה. שברולט סילבראדו למשל, ארוך מהאיווקו בחצי מטר, ונמוך ממנה ב-60 סנטימטרים. לסילבראדו יש מנוע חזק פי כמה ורמת אבזור הרבה יותר גבוהה, אבל - כושר ההעמסה נמוך יותר, וכושר עבירות שאינו מתקרב ליכולת האיווקו בשטח.

באוסטרליה נוהגים להשוות את האיווקו לדיפנדר 130 או לטנדר טויוטה כפול קבינה; אורכו של לנד קרוזר 79 הוא 5.25 מטרים, אבל כושר ההעמסה שלו נחות בכ-500 קילוגרם ביחס לאיווקו. גם עבירות הטויוטה נחותה מזו של האיווקו כך שעבור טיילי שטח רציניים, איווקו דיילי היא הצעה מפתה מאוד.

איווקו מסעות. רמי גלבוע, ניר בן טובים
שום טנדר אמריקני לא משיג זווית בטן כזו/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מחיר הקניה בישראל אטרקטיבי והוצאות התפעול נמוכות, מכיוון שהאיווקו נחשב משאית לכל דבר, כמו טנדרים אמריקנים - מה שמכתיב צורך ברישיון נהיגה C. המשאית של גל משמשת גם לעבודה במפעל המשפחתי ולשם כך, ניתן לפרק ממנה את ארגז המסעות; משחררים 12 ברגים ומנתקים מחבר חשמלי, והארגז מסולק הצידה בעזרת מלגזה. מבחינה מוטורית, האיווקו הוא פלטפורמה מצוינת לעבודת שטח.

המשאית יושבת על שלדת סולם מסיבית ושני סרנים חיים, עם תיבת 6-הילוכים ידניים בנוסף, שתי תיבות העברה המספקות מבחר הזוי של לא פחות מ-24 יחסי העברה... הנעת ה-4X4 קבועה עם שלוש נעילות דיפרנציאל חשמליות, ומנוע 3.0 ליטר המפיק 180 כ"ס ו-40 קג"מ. המשאית נועלת צמיגי שטח במידה 255/100R16, מרווח הגחון הוא 44 סנטימטרים מכובדים מאוד.

את איווקו דיילי תוכלו להזמין עם תא נהג בודד או כפול, מורכב על אחד משלושה בסיסי גלגלים אופציונליים: 348, 378 או 417 סנטימטרים. גל בחר בגרסת תא כפול על בסיס גלגלים קצר, בעלת שבעה מקומות ישיבה; בדיעבד, הוא אומר, היה עדיף להזמין שלדה ארוכה יותר. לצד יכולות השטח, האיווקו מעניקה איכות חיים גבוהה על הכביש. תא הנוסעים מרווח ומפנק, המתלים נוחים יחסית, והמנוע משייט בקלות במהירויות תלת ספרתיות. הנסיעה נוחה אם כי פחות מעודנת מאשר בג'יפ עירוני, כמובן, וצמיגי השטח משמיעים המיה רציפה. אל תצפו לעוצמה האדירה של טנדרים אמריקניים, אבל זה בהחלט רכב מסעות מפנק ונעים לכל המשפחה.

איווקו מסעות. רמי גלבוע, ניר בן טובים
המטבח נשלף החוצה, הרמקולים הולמים, מסיבה במדבר/ניר בן טובים, רמי גלבוע

חלום ליל קיץ

האיווקו ייחודית בעיצובה החיצוני, קובייה שרירית המתנשאת מעל רכבי שטח אחרים; ממושב הנהג אתה צופה על גגות המכוניות שמסביב, גם סילבראדו מתגמד בצילה של האיטלקייה הקשוחה. המשאית סופקה כקבינה כפולה על שלדה עירומה, וארנון שושני שידרג אותה מכל כיוון אפשרי. הפגושים הסטנדרטיים הוחלפו בפגושי ברזל מסיביים, בכל אחד מהם מותקנת כננת WARN 12,000 ליברות עם כבל פלסמה סינטטי. על הפגוש בוהקים זוג זרקורי ARB, ומעליהם מתנשאים שני שנורקלים עשויים קרבון, ייצור ייחודי של ארנון. עם ארגז השוקל 2,200 קילוגרם, המשאית נוחה למדי בכביש ובשביל; התוכנית היא להרכיב בולמי פוקס קוייל-אובר ולערגל מעט את קפיצי העלים, כדי לקבל מרבד קסמים אמיתי. נציין כי גם בעומס מלא עם מיכל מים גדוש, ניתן להעמיס על המשאית עוד 800 קילוגרם.

איווקו מסעות. רמי גלבוע, ניר בן טובים
תא הנוסעים מפנק ומסביר פנים, בלי להיסחף לאווירת פרימיום/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ככל שהקבינה מעניינת ומקורית, ייחודה הגדול של המשאית נמצא בארגז המטען האחורי. ברגע שגל הגדיר דרישה לטייל עם שישה נוסעים, ירדה מעל הפרק האופציה לבנות ארגז המאפשר לינה על הסיפון. יכול היה להרכיב שני אוהלי גג, אבל גל לא רואה בזה צורך; "אנחנו לא מטיילים באוסטרליה וגם לא באפריקה" הוא מסביר, אין בעיה לישון על הקרקע. לאחר מחשבה מרובה ותכנון יסודי נבנה ב'רוק סוליד' ארגז פריק הבנוי שלדת ברזל, עם דלתות ענקיות מאלומיניום. דלתות ה"שחף" נפתחות מעלה ונסגרות בקלות רבה, חושפות את הקרביים של מכונת המסעות.

איווקו מסעות. רמי גלבוע, ניר בן טובים
דלתות השחף מצילות על אזור המטבח. הסלסלה מכילה גזעי עצים, רצועות גרירה וציוד חילוץ/ניר בן טובים, רמי גלבוע

האפסנאות

נחסוך לכם את המפרט הטכני המלא, אבל קבלו רשימה חלקית של הציוד המותקן בארגז: מיכל מים 400 ליטר, שני מקררי ARB 60 ליטר (אחד מקרר, השני מקפיא), כיריים גז שלוש להבות וכיור, מקלחת חיצונית עם חימום מים 'אטמור' (יש מיכל גז ביתי, 13 קילוגרם), תאורה חיצונית, מערכת צליל המסוגלת להרקיד את המדבר, גנרטור 220-וולט נשלף, מנגל מתקפל, לוחות חשמל עם יציאות 220 ו-12 וולט ושקעי USB. יש עוד שפע תאי אכסון ומגירות הנשלפות לכל צורך, ארגזי מטען ושולחנות מתקפלים... כל מה שצריך כדי להשתקע בפינת חמד לכמה לילות.


אחת המגבלות של מבנה המשאית הוא גובה הארגז, הרבה מעבר לגובה של טנדר או ג'יפ רגיל. כדי לאפשר תפעול נוח פתח ארנון חלונות קטנים בדופן המגירות וצייד את המשאית בשני דרגשי עבודה, המאפשרים תפעול נוח של המטבח. על הדופן האחורית מותקנים שני ג'ריקנים, לטובת הגנרטור. השוס הגדול הוא סלסת מתכת ענקית הצמודה לאחורי המשאית; היא משמשת להובלת עצים למדורה, רצועות גרירה מבוצבצות, או לפינוי אשפה מהשטח.

איווקו מסעות. רמי גלבוע, ניר בן טובים
איווקו מסעות/ניר בן טובים, רמי גלבוע

על ההגה

מידות המשאית מחייבות טיפוס נמרץ אל הסיפון הגבוה, שם מותקן מושב הידראולי. המרחב הפנימי עצום, בכלל לא קשור למה שאנו מכירים מרכבי שטח רגילים; שלושה נוסעים מלפנים, ארבעה מאחור, יש מקום לכל המשפחה! למרות הגובה והחרטום הפחוס, התצפית החוצה אינה טובה במיוחד, צריך להתרגל לתנוחת הישיבה הזקופה. מנוע הדיזל 4 בוכנות 3.0 ליטר מגרגר מעדנות, עת אני לוחץ על דוושת המצמד; מזמן לא נהגתי ברכב שטח בעל הילוכים ידניים, איזה כייף לשלוט במה שקורה מתחת לרגליים.

איווקו מסעות. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מתנשא גבוה מעל רכבי שטח אחרים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

המנוע האיטלקי אינו חזק במיוחד, אבל הוא מזיז בקלות את המרכב הגדול. מהר מאוד אתה מתרגל למידות החריגות, נהנה להפעיל את תיבת ההילוכים המהוקצעת. המומנט בגובה 40 קג"מ מספיק לכל מטרה של ממש, בשבילים הטכניים של יער בן שמן ובכבישים שמסביב. צמיגי ה-36 אינץ' מספקים אחיזה מצוינת, וכושר טיפוס טוב. התחושה מאוד שונה מזו של נהיגה ברכב שטח רגיל, נעים לשבת גבוה וליהנות מחלונות גדולים כל כך. הגגון המתנשא לגובה 2.90 מחייב התייחסות זהירה לענפים נמוכים, או מעברי סלע צפופים.

איווקו מסעות. רמי גלבוע, ניר בן טובים
שתי תיבות העברה מעניקות ארבע אופציות שילוב, לא פחות מ-24 הילוכים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

בשבילים טכניים אפשר לבחור יחס העברה המתאים למהירות המבוקשת; באיווקו יש שתי תיבות העברה נפרדות (יחס העברה של 1:3.0 ועוד תיבה של 1:1.3), המאפשרות בחירה בין 24 יחסי העברה שונים. במצב "קצר-קצר" מתקבל קצב זחילה שבלולי לחלוטין, תענוג על מדרגות סלע ושיפועים תלולים.

איווקו מסעות. רמי גלבוע, ניר בן טובים
שתי נעילות רוחביות ועוד מרכזית, זה מפרט שטח חלומי/ניר בן טובים, רמי גלבוע

המשאית נוסעת ב-4X4 קבוע ויש בה שלוש נעילות דיפרנציאל, חשמליות. זה אומר שתמיד ניתן להעביר את כוח המנוע לכל גלגל בעל אחיזה, אבל צריך לדעת לתפעל את המכונה. היצרן טוען שהמשאית עומדת בשיפועי צד של 40% גם עם עומס של 2,000 קילוגרם, אבל האמת היא שהישיבה הגבוהה מלחיצה למדי - גם לזה צריך להתרגל. בניית המשאית הושלמה רק לאחרונה, והיא עוד בשלבי ניסוי ועבודה; בתכנית יש כאמור שדרוג מתלים, בניית בלם-מנוע חזק מהמקורי, הרכבת מושב הידראולי לשני הנוסעים שמימין. עד היום תפרה המשאית שבילים רבים בנגב, טיפסה בקלות את מעלה זיק, ואת מעלה עשוש היא עלתה עם ג'יפ הנגרר מאחוריה. בדיונה היא פחות גיבורה, והצמיגים הגבוהים לא אוהבים הורדת לחץ אוויר. היא לא תטפס על סכינים, אבל תוכל להתמקם על כל דיונה סבירה.

איווקו מסעות. יצרן, אתר יצרן
תוכלו להזמין את האיווקו שלכם מחברת Unicat ,בתצורת מוטורהום עולמי/אתר יצרן, יצרן

העולם גדול

מיכל הדלק אינו גדול במיוחד, 90 ליטר המספיקים לטווח 500-800 קילומטרים; באוסטרליה זו רק תחילת הטיול, אצלנו זה די והותר. האיווקו 4X4 מיובאות לישראל במפרט אוסטרלי, הכולל מערכת קירור ומזגן חזקים יותר. המחשבה היא לצאת עם המשאית לירדן ועוד לפני זה, ליווי של ראלי באחה-70 מבאר שבע לאילת. בעתיד הרחוק חולם גל על מסעות ארוכים בעולם; כרגע זה בגדר פנטזיה אבל כבר ראינו שאצל גל, המרחק למימוש אינו כל כך רחוק...

איווקו מסעות. יצרן, אתר יצרן
במשאיות של Unicat איכות החיים גבוהה והמטבח בפנים, אז למה לצאת לשטח?/אתר יצרן, יצרן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully