וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגיעת אופניים חשמליים: תאונת דרכים?

וואלה!רכב

9.7.2019 / 4:30

מה המשמעות של תקנות הרכיבה החדשות שנכנסו לתוקף השבוע במקרה של תאונה? מתי פגיעה באופניים חשמליים נחשבת לתאונה ומי ישלם פיצויים לנפגע? המדריך המלא

רוכב אופניים חשמליים בן 30 נפצע אנוש מפגיעת רכב באזור התעשייה בחדרה, 20 באוקטובר 2017. שלומי גבאי
זה יהיה הרבה יותר גרוע לפני שישתפר/שלומי גבאי

בראשון ביולי נכנסו לתוקפן תקנות חדשות של משרד התחבורה ולפיהן רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים יידרשו להחזיק ברישיון נהיגה כלשהו, ובאם אין אזי יהיו חייבים לעבור תיאוריה. לחילופין, עליהם לקבל מרשות הרישוי במשרד התחבורה אישור A3 - היתר רכיבה על אופניים חשמליים. מעתה, אסור לבצע שינויים בכלים אלו, בין באסתטיקה ובעיקר כדי להגביר מהירות וביצועים, וכן חל איסור על הרכבת נוסע נוסף. חבישת קסדה מוגדרת כחובה ועליה להיות זוהרת.
אולם, מאחר והכנסת מתפזרת, טרם נקבע גובה הקנסות על אי קיום התקנות, כך שבשלב הנוכחי יעילותן עוד מוטלת בספק.

אופניים חשמליים הפכו ממזמן לחלק מוכר מהנוף בישראל; אנשים בדרכם לעבודה, בני נוער וילדים בדרך לבית הספר, לחוגים ולמפגשים חברתיים, ולמעשה אין ספק שחל שינוי בתרבות הנהיגה בישראל. אולם, מה עושים במקרה של פגיעה? האם כל היתקלות של אופניים חשמליים יכולה להביא לתביעה או לקבלת פיצוי כספי? התשובה היא לא. כל עניין לגופו, ותמיד חשוב לבדוק את כל האפשרויות שקיימות. עו"ד מיכל תמם פרישמן ממשרד דוד פייל ושות' עושה סדר על הכביש.

אם ושני ילדים על קורקינט חשמלי, תל אביב. ראובן קסטרו
חוסר האחריות הזה יכול להפוך חיים של נהג לסיוט/ראובן קסטרו

הלכתי על המדרכה, בדרכי לעבודה, ולפתע נפגעתי על ידי אופניים חשמליים. האם מדובר בתאונת דרכים?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים תשל"ה-1975, הידוע כחוק הפלת"ד, קובע כי הולך רגל שעבר תאונת דרכים יהיה זכאי לתבוע את ביטוח החובה של הרכב שפגע בו. אולם כיום החוק לא מחייב את רוכבי האופניים ברכישת ביטוח חובה.
לפיכך, נוצר מצב בו למרות הפגיעה, שאף עשויה לעתים להיות מאוד קשה ואף לעלות בחיי אדם - לא תמיד יש חברת ביטוח אותה ניתן לתבוע.

סעיף 1 בחוק הפלת"ד מגדיר תאונת דרכים כ"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי לצרכי תחבורה", וכן קבע והגדיר מהו כלי אשר ייחשב כ"רכב מנועי". קורקינט ואופניים חשמליים אינם נמנים על כך, ולכן נראה כי במידה והולך רגל נפגע בשל רשלנותו של נוהג האופניים או הקורקינט, לא ניתן לתבוע לפי תאונת דרכים.

יחד עם זאת, הפסיקה בבתי המשפט השונים לא תמיד אחידה. כך לדוגמא, ישנה פסיקה הדנה בשאלה האם הפעלת האופניים החשמליים, נעשית על ידי הפעלת המנוע על ידי סיבוב הדוושות לבין הפעלתם על ידי מצערת היד. בשורה התחתונה בתי המשפט בוחנים כל מקרה לגופו.


האם אדם שנפגע מפגיעת רוכב אופניים או קורקינט חשמלי יכול לתבוע את הרוכב הפוגע?

כאמור, החוק אינו מחייב נהגי אופניים וקורקינט חשמליים בביטוח חובה, לכן במקרה והרוכב לא רכש ביטוח חובה אין גוף ביטוחי מאחוריו שממנו ניתן להיפרע.
יחד עם זאת, ניתן לבדוק היתכנות להגיש תביעה נזיקית על פי פקודת הנזיקין נגד רשלנותו של הנהג-הרוכב.

עוד באותו נושא

האופניים החשמליים: יש תקנות, אין אכיפה

לכתבה המלאה
אופניים חשמליים, תל אביב, יוני 2015. ראובן קסטרו
למה מגיע להם לקבל שקל פיצויים במקרה של תאונה?/ראובן קסטרו

רכבתי על אופניים חשמליים בהתאם לכללי התנועה, ורכב פרטי פגע בי. נגרמו לי פציעות גוף וגם האופניים נהרסו. האם זו תאונת דרכים וממי אפשר לקבל פיצוי?

בעניין זה מציינת עו"ד תמם פרישמן, כי לאחרונה נחתם הסכם פשרה בעניינו של לקוח בו טיפלה שפנה אליה לאחר שכלי רכב פגע בו שעה שרכב על אופניו החשמליים. "חברת הביטוח המבטחת בפוליסת ביטוח חובה את נהג הרכב הפוגע, תפצה את נהג האופניים שנפגע ב-150,000 שקלים. רוכבי אופניים אשר רוכבים בהתאם לכללי התנועה והוראות החוק חייבים לדעת את זכויותיהם ולא לוותר במקרה ונפגעו בגופם מכלי רכב".
כלומר, רוכב אופניים שנפגע מרכב פרטי יכול, במקרים מסוימים, לקבל פיצוי.

ואם התאונה התרחשה בדרך לעבודה או בחזרה הביתה?

במידה והתאונה אירעה בדרך לעבודה, בדרך מהעבודה או במהלך העבודה ניתן כמובן לפנות גם לביטוח לאומי בתביעה לתאונת עבודה. אם מדובר על פגיעה אשר פוגעת ביכולת לעבוד, יש לבחון תביעת אובדן כושר עבודה שלרוב האנשים יש דרך קרן הפנסיה, ביטוח המנהלים או פוליסות פרטיות. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם גורמים מקצועיים ולהבין את הזכויות להם זכאי הנפגע.

אם נפגעתי בתאונה עם אופניים חשמליים, האם ניתן לתבוע את פוליסת ביטוח תאונות אישיות?

יש לזכור שפוליסת ביטוח הינה חוזה בין המבוטח לבין חברת הביטוח ולכן יש לבדוק כל פוליסה לגופה. אולם, מרבית הפוליסות מחריגות נסיעה על רכב דו גלגלי ממונע. כלומר, אינן מעניקות כיסוי במקרים שהוגדרו כחריגים.

יחד עם זאת, אין לומר נואש. במקרים כאלה חשוב להיוועץ עם עו"ד בתחום ולבדוק כיצד ניתן לתקוף את החריג. תופתעו לדעת בכמה מקרים כן שולם הפיצוי למבוטחים.
תמיד יש יוצאים מן הכלל. כך לדוגמא, בעת ייצוג לקוח בתיק ביטוח בגין נכות מתאונה, תביעת הלקוח נדחתה בטענה של נסיעה על רכב דו גלגלי ממונע.
על אף שפוליסת הביטוח החריגה נסיעה ברכב דו גלגלי ממונע (הן כנוסע והן כנהג) נחתם הסכם פשרה לפיו קיבל הלקוח פיצוי בגין נכותו מהתאונה.

מבחן אופניים חשמליים זומי סייקו. קובי ליאני
רוכב ממוגן וכחוק? אין בעיה, ראוי וזכאי לפיצוי/קובי ליאני

אם עשיתי תאונה עם קורקינט ואני לא יכול לעבוד בשל מצבי הרפואי, האם ניתן לתבוע את פוליסת אובדן כושר העבודה שברשותי?

ביטוחי אובדן כושר עבודה מקנים פיצוי במקרה של אובדן כושר העבודה ואין זה משנה אם האובדן נגרם כתוצאה מתאונה, ממחלה או משילוב בניהם.
לפיכך, כאשר אדם עובר תאונה, גם כתוצאה ממעורבות קורקינט חשמלי, הוא מתבקש לפנות לחברת הביטוח ולפרט את הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה ואת מחלותיו שאינו קשורות לתאונה ומשפיעות על יכולתו לעבוד.


מה לגבי תלמיד שנפגע בדרכו לבית הספר, עת שרכב על אופניו?

חשוב להבחין מה גרם לפגיעה. אם רוכב האופניים, התלמיד, נפגע ממפגע בדרך, מעידה, היתקלות בספסל למשל וכדומה, אזי ניתן לתבוע במסגרת פוליסת תאונות אישיות תלמידים, בהתאם לתנאיה ולנזק שנגרם כמובן.

ייתכן ורוכב האופניים נפגע בדרכו כתוצאה מרשלנות של הרשות המקומית, ואז יש לתבוע בנוסף גם בתביעת נזיקין. אולם, אם רוכב האופניים נפגע מכלי רכב, אזי לא יוכל לפנות לפוליסת תלמידים, שכן תאונת דרכים היא חריג בפוליסה ואין כיסוי בגין נזקים הנגרמים ממנה. במקרה שכזה, בו התלמיד נפגע מפגיעת כלי רכב, יש לתבוע בגין תאונת דרכים את הביטוח של נהג הרכב הפוגע.


עו"ד מיכל תמם פרישמן עובדת במחלקת ביטוח ותאונות דרכים במשרד דוד פייל ושות' המתמחה בתביעות רשלנות רפואית וביטוח.

ביטוח תאונות לאופניים חשמליים. רן כליף,
עו"ד מיכל תמם פרישמן: "תופתעו לדעת בכמה מקרים כן שולם הפיצוי למבוטחים" לא לוותר לחברות הביטוח/רן כליף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully