וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: יונדאי סנטה פה בנזין 'לקשרי'

13.8.2019 / 8:08

לקחנו למבחן את גרסת הבנזין של הקרוסאובר הקוריאני, אותו כבר אהבנו בגרסאות הדיזל. האם מסוגלת גרסת הבנזין להתחרות במנוע הדיזל הבשרני?

מבחן: יונדאי סנטה פה בנזין. רמי גלבוע, ניר בן טובים
סנטה פה אינו חית שטח, אבל הוא מסוגל להתרחק מהאספלט יותר מאשר רוב אחיו/ניר בן טובים, רמי גלבוע

יונדאי מוכרת בישראל ארבע גרסאות של סנטה-פה החדש: שתי גרסאות בנזין, 'פרימיום' ב-252,000 שקלים ו'לקשרי' ב-277,00 שקלים. יש גם שני דיזלים: ב-271,000 שקלים תקבל 'סופרים' 2X4 , גרסת השפיץ 'לקשרי' תעלה 299,900 שקלים. רוב הלקוחות בישראל מזמינים דיזל ואנחנו רצינו להשוות בין רכב המבחן, בנזין 'לקשרי' לבין דיזל 'סופרים' 2X4; עם פער מחיר צנוע של 6,000 שקלים קל לבחון מה יתרונות מנוע הדיזל, כמה שווה לנו הנעת 4X4, ועל איזה איבזור צריך לוותר כדי לקנות 'דיזל בזול'?

מבחן: יונדאי סנטה פה בנזין. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מנוע הבנזין חזק ומעודן יחסית, אבל הוא פחות טוב מאשר לוגם הדיזל/ניר בן טובים, רמי גלבוע

בנזין מול דיזל

יונדאי שולטת בהנעה היברידית או חשמלית, אבל טכנולוגיות אלו עוד לא זלגו לסנטה פה המיובא לישראל. מנוע הדיזל 2.2 ליטר מספק 200/3,800 כ"ס, ו-45.1/1,750 קג"מ. זו רצועת כוח חזקה ורחבה, כאשר הכוח הבשרני מתייצב לעבודה כבר ב-1,750 סל"ד. הבנזין 2.4 ליטר המותקן ברכב המבחן מוציא 185 סוסים, אבל אלה צוהלים רק בסל"ד מרקיע שחקים, 6,000. גם במחלקת הקג"מ יש רק 24.6 קג"ם, המגיעים למשרד רק ב-4,000 סל"ד.

עוד בוואלה!

השוואתי ג'יפונים גדולים: סקודה קודיאק מול יונדאי סנטה-פה

לכתבה המלאה
מבחן: יונדאי סנטה פה בנזין. רמי גלבוע, ניר בן טובים
עם צללית מעודנת ואלגנטית, לסנטה פה יש 'אפקט הגעה' רציני/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מבלי להתעמק בעקומות המנוע, אפשר לומר שהדיזל מתחיל לייצר כוח כבר ב-1,750 סל"ד, והוא יהיה במיטבו בסביבות 2,000-3,000 סל"ד. הבנזין יתחיל לנשום רק ב-4,000, ויגיע למיטבו בספירות גבוהות עוד יותר. הבנזין אפקטיבי גם בסל"ד נמוך יותר אבל כדי לספק כוח אמיתי, הוא צריך להמריא גבוה - תוך שהוא מייצר דציבלים, ושורף ליטרים. לדיזל יש שני הילוכים נוספים, 8 במקום 6 של הבנזין. לחובת הדיזל נזקף משקל עצמי גבוה יותר, 1,895 ק"ג מול 1,770 ק"ג של הבנזין.

מבחן: יונדאי סנטה פה בנזין. רמי גלבוע, ניר בן טובים
תא הנוסעים מרווח ומאובזר ברמה גבוהה מאוד. בסביבה מהודרת כזו, מסך המולטימדיה 7-אינץ' נראה קצת מסכן/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מספרים אלה מתבטאים בנתוני תאוצה עדיפים במקצת של הדיזל - 9.4 שניות מאפס ל-100, במקום 10.4 שניות בבנזין. 1.0 שנייה זה לא הרבה, אבל יש הבדל תהומי באופיים של שני המנועים. הדיזל מאיץ בנחרצות וביציבות, אין דרמה בתא הנוסעים, תמיד יש הילוך השומר את המנוע במרכז רצועת הכוח. זה פחות חשוב בזינוקים מהמקום (מי כבר 'מזנק' מהרמזור עם סנטה פה?...), אבל יש לזה חשיבות גדולה בתאוצות ביניים, עקיפות, ושאר מצבים של יום יום. הדיזל הקוריאני מתנהג בתרבותית ובעוצמה כבושה, תענוג לאוזניים וחיסכון לכיס.

מבחן: יונדאי סנטה פה בנזין. רמי גלבוע, ניר בן טובים
לא חסכו כאן בכונסי אוויר מאיימים ובעיטורי קרב/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מנוע הבנזין נותן אשליה של כוח; כל לחיצה על הדוושה מניבה עלייה מיידית בסל"ד ובמפלס הרעש, המכונית מזנקת בפתאומיות, אבל התחושה פחות נעימה מאשר בדיזל. עד כדי כך קופצני האוטו, שאת רובו המכריע של מבחן הדרכים ביליתי במצב ECO (יש גם 'ספורט' ו'רגיל'); לא במטרה לחסוך דלק, אלא כדי להרגיע מעט את התיבה התזזיתית. צריכת הדלק המשולבת במבחן עמדה על 9 ק"מ לליטר. נסכם ונאמר כי בנושא מוטוריקה, התוצאה ברורה: הדיזל ממש יותר נעים וחזק, בוודאי ביחס לחלופת הבנזין המוצעת בישראל. מכיוון שיש אופציה של דיזל 'סופרים' כבר ב-271,000 שקלים, האם יש טעם להשקיע 277,000 שקלים בבנזין 'לקשרי', רכב המבחן?

יתרונות וחסרונות

יתרון מובהק ברכב המבחן היא הנעת 4X4 שאינה קיימת בגרסת הדיזל הזולה. על הנייר זה שווה כמה אלפי שקלים, אבל האמנם? יש מצבים בהם תציל אותך מערכת ה-4X4 מתקיעה מזדמנת בשטח; עלייה מדורדרת, הצלבות קלות, היחלצות מבור. זה יתרון ממשי למי שמתכוון לעשות עם הסנטה פה טיולי משפחות בשבילים, או לקפוץ לשטחי הפלחה. אבל לרובם המכריע של רוכשי הסנטה אין בזה כל תועלת. יתרון בטיחותי על הכביש? כן, אבל פחות מכפי שמקובל לחשוב; ברובה המכריע של ישראל אין שלג וגם על כביש רטוב, יתרון הבטיחות של 4X4 צנוע מאוד - אלא אם אתה מתכוון לתת בגז בכביש נס-הרים, בעיצומה של סופת גשם חורפית. אבל אז, יש לשער שלא תרכוש דווקא סנטה פה...

איבזור וגינדור

רכב המבחן 'לקשרי' עמוס באבזרי תפנוקים ובטיחות, דבר לא חסר. בנוסף לסטנדרט המקובל (בלימה ושמירת נתיב אוטונומית, התראות שטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית) יש לסנטה שתי מערכת ייחודיות: ROA להתראה על השארת ילד במושב האחורי, ו-SEA ל"יציאה בטוחה", שאינה מאפשרת פתיחת דלתות אחוריות כאשר רכב נכנס לשטח מת. מי שיבחר בדיזל 'סופרים' יוותר על פנסי LED, דימום מנוע ברמזורים (אחת הפונקציות השנואות עלינו), ופחות אופציות חשמליות במושבים; מושב הנוסע אינו חשמלי, אין אוורור במושבים הקדמיים, אין חימום באחוריים, אין פתיחת תא המטען בתנועת רגל. בכל הדגמים מותקן אותו צג מולטימדיה קטן ממדים 7-אינץ', המתקשה לתפקד עם מערכת 'קונקטד' הקפריזית למדי.

מבחן: יונדאי סנטה פה בנזין. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ההנעה הכפולה לא הופכת אותו לרכב שטח/ניר בן טובים, רמי גלבוע

אז מה בסוף?

קל להתקומם על טווח המחירים הגבוה של סנטה פה החדשה, 252-300 אלף שקלים; אבל אין ספק שזהו רכב 5+2 מרווח, מרשים, איכותי, מאובזר ועתיר מערכות בטיחות. כ-500 מכוניות נמכרו אצלנו במהלך 2019, 60% מתוכם עם מנועי דיזל. המבחן שערכנו מראה שבמקרה הזה, חוכמת ההמונים צודקת.

יש עדיפות גדולה מאוד לדיזל, וגרסת 'סופרים' נותנת חבילה מאוזנת ופחות חורכת ארנקים מאשר 'לקשרי'. מי שרוצה לצמצם תקציב והנסועה שלו אינה גבוהה, יוכל לרכוש בנזין 'פרימיום' ב-251,900 שקלים. אבל למי שמתכוון לנסוע הרבה הייתי ממליץ להתעקש על דיזל, גם אם זה 'סופרים 4X4' החותך מעט במפרט התפנוקים.

מבחן: יונדאי סנטה פה בנזין. רמי גלבוע, ניר בן טובים
יש הרבה מקום מאחור, המושבים בשורה השנייה מאווררים ומחוממים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

על הצד הטכני: יונדאי סנטה פה 2.4 בנזין 4X4 'לקשרי'

מנוע, הנעה: בנזין 4-בוכנות, הנעה כפולה קבועה
נפח: 2,359 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 185/6,000
מומנט/סל"ד (קג"מ): 24.6/4,000
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 477
רוחב (ס"מ): 189
גובה (ס"מ): 171
בסיס גלגלים (ס"מ): 277
תא מטען (ליטרים): 547/1,625 (שורה שלישית פתוחה/מקופלת)

ביצועים:
תאוצה (שניות): 0-100 10.4
מהירות מירבית (קמ"ש): 195

מתחרים:
קיה סורנטו, סקודה קודיאק

מחיר: 276,900 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully