וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קרה לכוכב הבטיחות החמישי של פיג'ו 208?

1.11.2019 / 14:07

ארגון הבטיחות EuroNCAP העניק לפיג'ו 208 החדשה רק 4 כוכבי בטיחות למרות ציוני הריסוק הגבוהים לה זכתה המכונית. למה פיג'ו 208 פספסה את הכוכב החמישי? לכמה כוכבים תהיה זכאית בישראל? ומה זה אומר עלינו כצרכנים?

לאן נעלם כוכב הבטיחות החמישי של פיג'ו 208?. EURO NCAP,
פיג'ו 208 החדשה במבחן הריסוק של EuroNCAP/EURO NCAP

ב-10 באוקטובר פרסם ארגון EuroNCAP תוצאות מבחני ריסוק ל-4 דגמים אותם בחן. את מירב הכותרות מסבב הריסוק קיבלה פיג'ו 208 החדשה, ולא בגלל תוצאת בטיחות מרשימה, אלא כיוון שפספסה את כוכב הבטיחות החמישי הנחשק. בעידן בו מצופה מיצרנית רכב גדולה ורצינית לעמוד בדרישות הבטיחות המרביות, תמיד ועם כל דגם, איבוד הכוכב החמישי נראה כפספוס שלא במתכוון. ניצלתי את ההזמנה להשקה העולמית של פיג'ו 208 כדי לרדת לעומק העניין והתשובה שקבלתי מעט הפתיעה אותי.

נתחיל מתוצאות מבחני הריסוק. פיג'ו 208 זכתה בציונים גבוהים שזיכו אותה ב-5 כוכבי בטיחות בכל הפרמטרים, פרט לפרמטר אחד: הגנה על משתמשי דרך (סעיף שבעבר נקרא 'הולכי רגל'). זה לא אנשי פיג'ו קבעו, אלא ארגון EuroNCAP עצמו בהודעה לעיתונות שפרסם: "The supermini meets the five-star requirements in all areas except the protection of vulnerable road users". אנשי הארגון גם מציינים שהציונים אפילו גבוהים יותר מאלה שהשיגה 208 הקודמת שרוסקה בשנת 2012 בתנאים פחות מחמירים, וכי הכוכב החמישי נשלל מ-208 החדשה בשל העדר מערכות בטיחות סטנדרטיות.

לאן נעלם כוכב הבטיחות החמישי של פיג'ו 208?. EURO NCAP,
דף הסיכום של מבחן הריסוק/EURO NCAP

לפני שניגע במה חסר, נבדוק לרגע מה קיים. 208 החדשה מציעה את כל המערכות האקטיביות המוכרות ומוסיפה להן עוד יכולות שלא קיימות אצל מרבית המתחרות, וגם לא בדגמים מסגמנטים גבוהים יותר: בלימה אוטונומית בחירום עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים עד 140 קמ"ש ביום ובלילה (ביצועים שכאלה אינם אופייניים לסגמנט), התרעה ותיקון סטייה מנתיב כולל שמירה על מרכז הנתיב ובחירת צד לשמירה שפעיל מ-65 קמ"ש (לא אופייני בחלקו), בקרת שיוט אדפטיבית עד לעצירה מלאה ותחילת נסיעה מחודשת בהתערבות נהג (לא אופייני בחלקו), התרעת "שטח מת" כולל תיקון היגוי שפעיל מ-12 קמ"ש, זיהוי תמרורים מורחב שבנוסף למהירות כולל גם שלטי עצור ואין-כניסה (לא אופייני בחלקו), ניטור עייפות נהג, ותאורה אדפטיבית (מעבר אוטומטי בין אורות גבוהים "לרגילים").

אז איך בהינתן רשימה מכובדת שכזו, 208 נאלצת להסתפק בציון של 4 כוכבי בטיחות? כי פיג'ו משווקת את המכונית גם ללא רדאר קדמי, וזו המכונית שרוסקה במבחן הארגון. כל דגמי 208 מוצעים עם מצלמה קדמית ושאר חיישנים שנועדו למנוע או למזער את ההתנגשות הקדמית ברכב או במשתמש דרך. עבור עצם דק שנע במרחב במהירות, כמו למשל דו-גלגלי, יש צורך גם ברדאר קדמי שיזהה אותו בזמן, ויורה למכונית לבלום. הרדאר נעדר ממבחן הריסוק ובלעדיו 208 נאלצה להסתפק בניקוד מופחת: ארגון הבטיחות העניק ל-208 רק 3.7 נקודות מתוך 12 אפשריות בתחום שמרכיב את סעיף ההגנה על משתמשי הדרך. וכך למרות ציוני בטיחות סבירים במזעור עוצמת הפגיעה לאחר שהבלתי נמנע התרחש, הממוצע המשוקלל הוריד את הניקוד הכללי והוביל לציון של 56% בסעיף משתמשי דרך.

עוד בוואלה!

גור אריות

לכתבה המלאה
לאן נעלם כוכב הבטיחות החמישי של פיג'ו 208?. EURO NCAP,
למרות סוללת מערכות מתקדמות, וציונים גבוהים בשאר הסעיפים, הוויתור על שימוש ברדאר הפחית את הציון/EURO NCAP

אין ספק שזו עוד עדות לחשיבות ולמשקל ההולך וגובר של מערכות בטיחות אקטיביות במבחני הריסוק של הארגון, ולכן כשהזדמן לי לדבר עם קברניטי החברה בעת השקת 208 החדשה, רציתי לדעת אם הם מתכננים לעשות משהו בעניין. הרי ארגון הבטיחות מאפשר לבצע מבחן ריסוק נוסף לאחר מקצה שיפורים. התשובה שקבלתי היתה: "208 לא תשתתף בסבב ריסוק נוסף".

אנשי פיג'ו העלו 2 טענות מעניינות:
1. עם הרדאר הקדמי הם זכאיים ל-5 כוכבי בטיחות. זו לטענתם התשובה שהם קיבלו מאנשי ארגון הבטיחות ומבדיקות שהם ערכו בעצמם. הם מסתמכים על הציונים הסבירים לה זכתה המכונית במזעור עוצמת הפגיעה במשתמשי הדרך. 2. בטיחות לטענתם, לא מוכרת. גם לא באירופה. ולא רק זה, בטיחות היא מהפרמטרים האחרונים החשובים ללקוחות. לכן הם החליטו להציע גרסה מופשטת מחלק קטן ממערכות הבטיחות, כדי להגיש את המכונית במחיר בסיס נמוך יותר בחלק משווקי העולם. אחד מהשווקים האלה הוא אגב, צרפת.

הטענה השנייה הפתיעה אותי, אבל אולי לא באמת הייתי צריך להיות מופתע. הרי בישראל המצב דומה. גם אצלנו דרוג בטיחות גבוה לא עוזר למכור מכוניות. גם אצלנו זהו כנראה הסעיף האחרון ברשימת הדרישות של לקוח טיפוסי. לקוח ישראלי סביר ייבחר בחישוקים גדולים יותר בידיעה שהם יפגמו בנוחות הנסיעה, או בחלון בגג שלא בטוח שישתמש, על פני מערכת בטיחות כלשהי שיכולה לחלץ ולהציל אותו ואת הסובבים אותו. מערכות הבטיחות יכולה להיות מוגשת בחצי-חינם ועדיין מעטי-מעט יהיו מוכנים לשלם עליה. זה אגב נכון ללקוחות כלל המותגים שנמכרים בישראל ובלי קשר למחיר הדגם.

לאן נעלם כוכב הבטיחות החמישי של פיג'ו 208?. EURO NCAP,
לאן נעלם כוכב הבטיחות החמישי של פיג'ו 208?/EURO NCAP

מצד שני ישראל נמצאת במקום אחר. בעוד במרבית העולם כולל בחלק ממדינות אירופה, אין חובת התקנת מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות, בישראל יש. חלק מיבואניות הרכב החליטו בעבר "לשחק את המשחק" ולהסתפק במערכת בהתקנה מקומית כמו מובילאיי. אחרות החליטו להציע מערכות מקוריות ברמות הגימור הגבוהות ומערכת בהתקנה מקומית ברמות הגימור הבסיסיות. חלקן פעלו כך מתוך רצון וחלקן נאלצו לפעול כך מחוסר ברירה, כי כך מיוצר הדגם בעולם. אבל המעניין הוא שרוב היבואניות - ובעיקר יבואניות המאסה בישראל - החליטו לפעול אחרת ולהציע רק מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות. זה שינה את כללי המשחק עבור כל היבואניות בישראל. זה החל כמהפך בטיחות שביצע כאן קיה ספורטאז' ב-2016 - מהלך שגרר את כל השוק הישראלי למירוץ בטיחות ממנו הרווחנו כולנו. בין אם רכשנו מכונית חדשה עם מערכות בטיחות שהצילה אותנו, ובין אם מכונית חדשה נמנעה מלהיכנס בכרכרה העתיקה שלנו.

המערכות האלה הפכו לסטנדרט בישראל וטוב שכך. על אף שהן רחוקות מלתפקד באופן מושלם, עם כל יום שחולף הן גם משתפרות מחינת חיזוי, גילוי ומהירות תגובה וגם זה מצוין. הן בסופו של דבר שומרות עלינו מעצמנו וכולנו מרוויחים מזה גם כיחידים וגם כחברה.
מבחינה זו, כש-208 החדשה תגיע אלינו בעוד מספר חודשים, היא יכולה להציב סטנדרט חדש בקטגוריה. בכוחה של היבואנית להעלות שלב במהפכת הבטיחות בישראל, ולהציע את המילה האחרונה בתחום ההגנה, גם ברמת הגימור הבסיסית. הגנה לה זכאים גם הולכי הרגל ובעלי הדו-גלגלי המתהלכים ורוכבים כאן בינינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully