וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: סאנגיונג רקסטון מחודש

29.12.2019 / 8:00

לפני כשנתיים הושק בארץ הרקסטון; אהבנו אותו, אבל לא את בקרת המשיכה. הביקורת עבדה, היבואן פנה לקוריאנים ואלו כיילו מחדש את הבקרה במיוחד לישראל - ברור שלקחנו אותו ראשונים למבחן

סאנגיונג רקסטון מחודש. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן הדרכים כלל סדרה של בורות והצלבות קשות; הרקסטון נלחם כאריה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

בתחילת מרץ נחתה בנתב"ג משלחת קוריאנית צנועה; משתתפיה לבשו חליפות עסקים ובמזוודותיהם מחשבים ניידים, מצלמות ודוקומנטציה טכנית. את פניהם קיבלו אנשי המחלקה הטכנית של 'טלקאר' ולאחר חילופי ברכות, יצאה הקבוצה לפגישת עבודה ראשונה - לא בחדר ישיבות ממוזג אלא בקרחת יער סמוכה, שם חיכו להם שני רקסטונים ורכב פנאי מתחרה. המארחים הדגימו לקוריאנים את מגבלות בקרת המשיכה של הרקסטון החדש, ואת ביצועיה הטובים של המערכת המתחרה. עשרות הצלבות ושפע ספלוני קפה מאוחר יותר, נפל האסימון אצל הקוריאנים; מסתבר שהם בכלל לא כיוונו את הרקסטון לדרישות כאלה והיה להם קשה להבין, לשם מה צריך לקנות רקסטון מפואר ולטפס איתו על פיסטינים?

סאנגיונג רקסטון מחודש. רמי גלבוע, רמי גלבוע
סאנגיונג רקסטון מחודש/רמי גלבוע, רמי גלבוע

חזרה המשלחת ל-Pyeongtaek שבדרום קוריאה, ובחצר המפעל נחפרו בורות והוקמו סוללות עפר. המהנדסים חקרו, תיכנתו, בדקו ותיקנו, ושלושה חודשים מאוחר יותר חזרו לישראל עם תוכנה מעודכנת למערכת בקרת המשיכה. לאחר סדרת ניסויים נבחר מודול התוכנה האופטימלי, והוא יותקן בכל הרקסטונים החדשים. רכב המבחן אותו אנו בודקים היום הוא הרקסטון הסדרתי הראשון בעולם עם מערכת TC המשודרגת, לא לזלזל! צריך לתת קרדיט לקוריאנים שהפשילו שרוולים ונתנו תשובה טכנולוגית ראוייה, שתופץ ברחבי העולם. לקוחות ישראלים שכבר רכשו את הרקסטון החדש יוכלו לשדרג את המערכת בחינם.

עוד בוואלה!

מבחן חוצה קטגוריות: סאנגיונג רקסטון החדש נגד ניסאן נבארה

לכתבה המלאה
סאנגיונג רקסטון מחודש. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מהלך המתלים האחוריים טוב, הודות לסרן חי. המתלים העצמאיים הקדמיים ממהרים להתנתק מהקרקע/רמי גלבוע, רמי גלבוע

על מה הצעקה?

סאנגיונג רקסטון נמכר בישראל מזה קרוב לעשרים שנה, בהן רכש לעצמו מוניטין של סחירות ואמינות. בתחילת 2018 הגיע אלינו הדור הרביעי, רכב חדש לחלוטין בעל עיצוב מרשים ומכלולים מודרניים. בנסיעת המבחן אהבתי את הרקסטון אבל כך כתבתי: "...בקרת המשיכה לא תפקדה כמצופה - פעולתה איטית ומקוטעת, והיא מייצרת העברות כוח לא נעימות במערכת ההינע. מבחינתנו זו נקודת התורפה העיקרית של הרקסטון - זה מתסכל, כי לא אמורה להיות בעיה טכנית לייצר בקרת משיכה אפקטיבית יותר." לאחרונה הופתעתי לשמוע כי תרגום המבחן ב"וואלה" הועבר בזמנו לקוריאה, מסייע לאנשי 'טלקאר' לשכנע את היצרן בנחיצות השידרוג... תרומתנו הצנועה.

סאנגיונג רקסטון מחודש. רמי גלבוע, רמי גלבוע
ה-X שיוצרים הקווים הצהובים ממחיש מאיפה הגיע המונח "הצלבת סרנים"/רמי גלבוע, רמי גלבוע

למי שלא לועס סלעים בנקיקי הנגב נסביר כי "הצלבת סרנים" היא מצב שגרתי בנהיגת שטח, בו מאבדים צמיגי הרכב אחיזה בגלל היווצרות בורות בשביל. כאשר מיקום הבורות גורם לשני גלגלים מנוגדים להתרומם מהקרקע, קשה לרכב להתקדם. ניתן להתמודד עם מצב זה על ידי התקנת נעילת דיפרנציאל רוחבי (יקרה מאוד) או בעזרת Traction control, בקרת משיכה אלקטרונית. המונח "הצלבת סרנים" נובע מהעובדה כי במבט מלפנים נראים סרני הרכב מוצלבים בצורת X; הסבר זה נכון גם ברכב מודרני, בו מחליפים מתלים עצמאיים את הסרנים הקשישים.

סאנגיונג רקסטון מחודש. רמי גלבוע, רמי גלבוע
סאנגיונג רקסטון מחודש/רמי גלבוע, רמי גלבוע

מבחן הדרכים הקצר ביותר בהיסטוריה

לצורך בדיקת המערכת חיפשנו שביל מאתגר - עלייה בשיפוע תלול, קרקע מדורדרת, והצלבות גסות. קטע טכני קצר במעלה 'הר קומות הצפוני' סיפק לנו את הזירה המושלמת לבדיקה. זה לא מכשול קיצוני אבל הוא מספיק מאתגר עבור כלים סטנדרטים, טנדרים וכיו"ב - בעיקר אם אנחנו בוחרים במתכוון בנתיב התקדמות גרוע, המצניח את הגלגלים למעמקי הבורות... נהג מיומן אמור לזגזג בין הבורות כדי לצמצם את "הצלבת הסרנים" אבל הפעם, החלטנו לעשות זאת בדרך השגוייה.

סאנגיונג רקסטון מחודש. רמי גלבוע, רמי גלבוע
בור באורך 2.5 מטרים ועומק 60 סנטימטרים נמצא לפני הגלגל הקדמי הימני; קו נהיגה נכון הוא להשחיל את הבור מתחת למרכז הרכב/רמי גלבוע, רמי גלבוע

בניסיון הראשון בחר ג'וי בירן בנתיב נכון, המתפתל בין הבורות; ב-4X4 'קצר' ובמהירות 3-4 קמ"ש, לא הייתה לרקסטון שום בעיה להתקדם במעלה. במעבר השני נשאר ג'וי במרכז השביל, מקשה על המעבר. הרקסטון נופף בגלגליו באוויר, איבד אחיזה לרגע אבל בקרת המשיכה היבהבה ותיקתקה, גלגלים נבלמו והשתחררו... המערכת לא פעלה ברמה המלוטשת של דיסקברי או רנגלר, אבל היא הספיקה כדי להעביר את הרקסטון אל מעבר לבורות התחוחים. טיפסנו את המעלה עוד כמה פעמים; קצת יותר מהר (לא יותר מ 5-6 קמ"ש), קצת יותר לאט, למדנו את המערכת עד שיצא עשן...

הספיקו לנו 25 מטרים ומהירות מרבית של 5 קמ"ש, כדי לסגור את מבחן הדרכים הזה... בעולמם הזחלני של רכבי שטח זה הספיק כדי להעניק לרקסטון כנפי צנחן, ולהכניס אותו אל מועדון הבוגרים. בקרת המשיכה המשופרת מצטרפת להילוך כוח הנותן לרקסטון אורך נשימה, המאפשר לו לצלוח מכשולים של ממש. את מה שבאנו לבדוק, הוא עבר בהצלחה.

סאנגיונג רקסטון מחודש. רמי גלבוע, רמי גלבוע
כאשר גלגל מסתחרר, בקרת המשיכה אמורה לבלום אותו, כדי שכוח המנוע ינותב לגלגלים האחרים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

האם זה הופך אותו לרכב עבירות?

בואו לא נגזים. המגבלה העיקרית של הרקסטון היא מרווח גחון מצומצם (21.5 סנטימטרים) וזווית גישה של 20.5 מעלות בלבד; נתונים אלה מגבילים אותו בשטח טכני ומחייבים הגבהת מרכב (חוקית) של 2 אינץ', על ידי החלפת בולמים/קפיצים. בעוד כחודשיים תגיע לסדנת 'גתוס' ערכת הגבהה ייעודית של חברת IronMan האוסטרלית, שתיתן לרקסטון את הגובה הנחוץ לו. בתוספת מחיר של כ-7,000 שקלים יהפוך הרקסטון לרכב הרבה יותר עביר, בו תוכל המשפחה לצאת לטיולי מדבר בלא לפחד מתקיעות ושבר. המערכת האוסטרלית גם תשפר את נוחות הנסיעה, שכרגע אינה מושלמת. נדגיש כי הצורך בהגבהת 2-אינץ' קיים גם אצל מתחרים כמו לנד קרוזר, גרנד צ'ירוקי ואחרים.

סאנגיונג רקסטון מחודש. רמי גלבוע, רמי גלבוע
זווית גישה של 20.5 מעלות היא מגבלת שטח חמורה; קל לשפר אותה בעזרת הגבהת מרכב/רמי גלבוע, רמי גלבוע

עוד סיפרו לנו בגתוס שהם מתאימים לרקסטון חבילת שטח מלאה - הגבהה ושיפור מתלים, מיגון גחון, פגושי מתכת עם כננת, מדרכי צד, כל אלה תמורת 30-40 אלף שקל. הוסף לחבילה צמיגי מקסיס AT, ותקבל רכב משפחתי 5+2 מושבים, שאינו מפחד לחדור למעמקי המדבר - במחיר כולל של כ-280,000 שקלים, זה פחות ממחירו של סנטה-פה. נציין כי רקסטון החדש מגיע בלי צמיג חלופי, מכיוון שמקומו הטבעי נתפס על ידי מיכל אוריאה גדול... זו מגרעת בלתי נסלחת לרכב שטח והיבואן יניח לכם גלגל רזרבי בתא המטען, ללא תוספת תשלום. את הגלגל תצטרכו לקבוע על גגון חיצוני, או על מתקן מיוחד שגם אותו מהנדסים עכשיו בגתוס.

סאנגיונג רקסטון מחודש. רמי גלבוע, רמי גלבוע
סאנגיונג רקסטון מחודש/רמי גלבוע, רמי גלבוע

על הכביש

משימת היום הייתה לבדוק את מערכת בקרת המשיכה ולכן לא נלאה אתכם בשאר יכולות רקסטון החדש, עליהן תוכלו לקרוא במבחננו הקודם. נציין בקצרה שזהו רכב שטח עירוני אמיתי, עם מכלולי שטח ראויים + הילוך כוח. הוא גדול בסנטימטרים ספורים מהלנד קרוזר, מנועו חזק יותר (11.2 שניות מאפס ל-100, עד 185 קמ"ש מרביים), ויש לו מנהגי כביש משובחים - לא ברמה של קרוסאובר, אבל בהחלט טובים עבור רכב בעל יכולות שטח.

סאנגיונג רקסטון מחודש. רמי גלבוע, רמי גלבוע
לקחנו להשוואה גם רקסטון לא משופר, כדי למצוא את ההבדלים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

למי מתאים סאנגיונג רקסטון?

רקסטון EX עולה 245,000 שקלים, גרסת 'פרימיום' הנבחנת תעלה לכם 276,000 שקלים; תמורת תוספת של 31,000 שקלים תקבלו ריפודי עור ומושבים חשמליים/מחוממים, חלון גג ותא מטען נפתחים חשמלית, מפתח חכם, ועוד זוטות; במצב של מגבלת תקציב הייתי שמח לוותר על פינוקים אלה, בתמורה לערכת שטח רצינית. בכל מקרה ובהשוואה ללנד קרוזר העולה 320-420 אלף שקלים וגרנד צ'ירוקי העולה 325-436 אלף, סאנגיונג רקסטון יכול להיחשב למציאה של ממש.

סאנגיונג רקסטון מחודש. רמי גלבוע, רמי גלבוע
סאנגיונג רקסטון מחודש/רמי גלבוע, רמי גלבוע

320 רקסטונים נמכרו בישראל מאז 2018, בזמן זה נמכרו כאן כ-2,400 לנד קרוזרים... מסתבר כי הלקוח הישראלי אינו מהסס ללכת על האופציה היקרה ועתירת המוניטין, אבל אני חושב שחשוב מאוד קיומה של אופציה זולה בעשרות אחוזים. זה טוב ללקוחות עכשוויים, זה מצוין לשוק 'יד שנייה' שיקבל תגבורת רצינית, במחירים נסבלים יחסית.

במחיר של קרוסאובר 5+2, סאנגיונג רקסטון מציע שילוב מצוין של מרחב פנים, יכולות כביש מצוינות ופוטנציאל שטח שהחל מהיום, הפך להיות רלוונטי מאוד. לרקסטון אין את עידון הכביש של קרוסאוברים עדכניים, הוא גם לא מתאים למי שמתכנן טיולי עבירות קיצוניים (לצורך זה, נא לפנות למחלקת רנגלר). אבל הוא יכול לתת מענה מצוין במחיר אטרקטיבי להייטקיסט הרוצה לטייל בנגב, ולא רק בשבילי קק"ל מגוהצים. אנחנו שמחים לראות רכב שטח חדש המצטרף לשורות המקהלה, ובקרוב נכניס אותו למבחן השואתי מול יריביו היקרים יותר.

סאנגיונג רקסטון מחודש. רמי גלבוע, רמי גלבוע
סאנגיונג רקסטון מחודש/רמי גלבוע, רמי גלבוע

על הצד הטכני: סאנגיונג רקסטון 'פרימיום'

מנוע: טורבו דיזל 2,157 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 181/4,000
מומנט/סל"ד (קג"מ): 42.8/1,600
תיבת הילוכים: אוטומטית, 7 הילוכים
תאוצה 0-100 קמ"ש (שניות): 11.9
מהירות מרבית (קמ"ש): 185
הנעה: אחורית 2X4, 4X4 לשטח, הילוך כוח
עזרי עבירות: בקרת משיכה

בטיחות: 9 כריות אוויר, בלימה אוטונומית עד 60 קמ"ש,
התראה על סטייה מנתיב, התראה על התנגשות קדמית


מימדים:
אורך (ס"מ): 485
רוחב (ס"מ): 196
גובה (ס"מ): 182.5
בסיס גלגלים (ס"מ): 286.5
מרווח גחון: 21.5
זווית גישה / נטישה (מעלות): 20.5 / 22
צמיגים: 255/60R18
משקל עצמי (ק"ג): 2,205
נפח תא המטען (ליטרים): 649 / 1,806

מחיר: 276,000 שקלים (245,000 לגרסת EX)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully