וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן בכורה ל-GAC GE3, קרוסאובר חשמלי ב-139,000 שקלים ואיך הוא מול המתחרה?

16.3.2020 / 8:13

סין אינה מייצאת רק נגיפים ולאחרונה הגיע אלינו GE3, קרוסאובר חשמלי. יצאנו לבדוק איך וכמה קילומטרים הוא נוסע, ואיך הוא ביחס לחשמלי הסיני המתחרה?

יצרנית הרכב GAC/יצרן

אחד הכלים המעניינים שהגיעו אלינו רגע לפני עידן הקורונה הוא הקרוסאובר החדש של GAC הסינית, רכב חשמלי ששמו בישראל הוא GE3. ראשי התיבות מזכירים לי אופנועי קוואסקי ישנים או מספרים קטלוגיים של איקאה; למה לא לתת למכוניות שמות שניתן לזכור אותם, ולהתחבר אליהם רגשית? האמת היא שעבור מיליארד וחצי סינים, GAC היא שם מוכר מאוד, אחת מחמש יצרניות הרכב הגדולות ביותר במדינה הענקית; GAC מייצרת בסין מכוניות עבור טויוטה, הונדה ומיצובישי ועוד, מוצריה זכו לציונים לשבח מטעם JD Power ובקיצור, אלו לא "שניים סינים עם כינור גדול" אלא יצרן גדול ומתפתח במהירות.

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
ה- GE3קצר וגבוה יחסית. קו המתניים הנמוך משאיר שטח חלונות גדול/רמי גלבוע, רמי גלבוע

קונצרן GAC מייצר את איון S ו-LX, רכבי חשמל מודרניים ומפוארים המתוכננים להגיע אלינו בתחילת 2021. רכב המבחן GE3 הוא הסנונית הראשונה שכבר נחתה אצלנו, גרסה חשמלית לקרוסאובר שמלכתחילה תוכנן לתפקד עם מנוע בעירה פנימית. השאלה היא אם סנונית זו מבשרת את בוא האביב (או הסתיו?), איך היא עומדת מול חלופות בנזין ובעיקר, איך ייתחרה ה- GE3עם המתחרה הסיני שכבר משווק אצלנו, ZS של MG (מה יש לסינים עם השמות האלה?).

עוד בוואלה!

עוצמה חשמלית מפגש ראשון עם חברת GAC הסינית

לכתבה המלאה
מכוניות GAC. Linc Xuan,
GAC איון S, הדור הבא של החשמליות/Linc Xuan

מראה עיניים

ה- GE3 גדול בסנטימטרים ספורים מקרוסאוברים עירוניים כמו יונדאי קונה או סקודה קאמיק אותם בחנו לאחרונה; גם המחירים דומים מאוד, ה- GE3 עולה ¬¬139,000 שקלים, כולל עמדת טעינה ביתית. GE3 מעוצב בקווים מודרניים למדי, נראה קצת פחוס, קצר וגבוה - יכול להיות שזה נובע מהעובדה שמתחת לרצפה מותקן מצבר 54.75 קילוואט שעה? ה- GE3 נראה נחמד למדי, מעוצב בקוים מודרניים, עם שימוש אינטנסיבי באלמנטים משולשים, כנראה צורה אהובה בסין. יש לו תאורת לד מלאה, חישוקי 18 אינץ' המוצבים בפינות המרכב, פסי גגון ושפע עיטורי כרום; את מדבקות הטורקיז לא תקבלו והייתי מציע לכם לבחור צבע לא שחור, למשל החום-כהה המוצב באולם התצוגה. העיצוב השגרתי נראה 'סיני' למדי, לא מדליק ולא מציק.

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
העיצוב אינו מודרני, אבל הביצוע מצוין/רמי גלבוע, רמי גלבוע

תא הנוסעים מרווח יחסית, רמת הגימור גבוהה והוא מאובזר עד הגג, כאילו העמיסו את כל עלי-אקספרס לקבינה. יש ריפודי עור מלאים (המושבים הקדמיים מחוממים, מושב הנהג חשמלי, לא הכי ארגונומיים), לוח המחוונים קצת מיושן למראה אבל מבוצע בקפידה ראויה, עם דיפוני עור שחור-חום, נחמד. בכל מקום שאין עור, יש דיפוני פלסטיק פשוטים למראה ולמגע. תנוחת הנהיגה טובה, למרות כוונון מוגבל לגלגל ההגה (העלול להפריע לנהגים נמוכים מאוד, או גבוהים מאוד). מיזוג האוויר פועל היטב, החימום קצת פחות מבריק.

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: GAC GE3/רמי גלבוע, רמי גלבוע

ברשימת האבזור נמצא גג שמש (קטן למדי), מפתח חכם, מולטימדיה 8 אינץ' הכוללת ווייז, צימוד וטעינה אלחוטית לניידים, מערך מצלמות היקפיות. המפרט עשיר אבל מערכת המולטימדיה אינה מהטובות שפגשנו - הצג מגיב באיטיות יחסית, התצוגה לא חזקה ומצלמת הרוורס לא חדה, איכות השיחות הטלפון נחותה מהמקובל. מאחור יש מרחב ראוי לשני מבוגרים, יציאות מזגן, ושקעי טעינה. התחושה הכללית היא של רכב לא מודרני, שזכה למקצה שיפורים ואיבזורים - עדיין, באביזרים לשקל - זו תמורה טובה למחיר. תא המטען עם 370 ליטרים, כולל גלגל חלופי זמני.

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
סדרה של מתגים רבים מפעילה את מזגן האוויר, אין יציאת מזגן מאחור. בחירת ההילוכים נעשית באמצעות חוגה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

חשמל בכפות ידייך

כמו כל רכב חשמלי טהור, גם GE3 מפליג לדרכו בדממה ובנסיעה חלקה שאינה מוכרת לנוהגים במכונית עם מנוע בעירה פנימית. התאוצות חזקות והחלטיות, מעמידה ועד מהירויות תלת ספרתיות; גם ב 110-120 קמ"ש נשארת ל-GE3 מספיק נשימה כדי להעניק דחיפה משמעותית. עם 177 כוח סוס ו-29.5 קג"מ ה-GE3 אינו מתקשה להתמודד עם התנועה ובכביש 6 הוא מתנייד בקלילות מרשימה. נתון התאוצה הרשמי הוא 8.6 שניות מאפס ל-100, עד 156 קמ"ש. בהיעדר הצליל המוכר של האצת מנוע בנזין והחלפות הילוכים קל להבחין בהמיית תמסורות, רעשי רוח וצמיגים. כבר ראינו חשמליות חזקות ושקטות יותר, אבל הן עולות פי שלושה או ארבעה; בהגדרת "קרוסאובר חשמלי זול", ה-GE3 מספק ביצועים טובים.

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
המנוע חזק ובשרני. יש שלוש מערכות קירור: למנוע, למצבר, ולחימום תא הנוסעים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

GE3 מציע מנוע חזק יותר מזה של המתחרה לבית MG, וטווח נסיעה ארוך בכ-50 קילומטרים. זה מעולה למי שיוצא מהבית עם מצבר מלא, ויודע מה תוכנית הנסיעה שלו. הבעיה של GE3 היא שאין לו אופציה לטעינה מהירה - טעינת מצבר ריק מרשת חשמל מודרנית (30 אמפר, כמקובל בבנייה מודרנית) תימשך כשמונה שעות; טעינה מרשת מיושנת עשויה להימשך 10-12 שעות. בהיעדר אופציה לטעינה מהירה (המאפשרת לטעון כ-80% מהמצבר בכ-45 דקות), טעינת חירום של GE3 תדרוש שעה תמימה לכל 35 קילומטרים!!! זה די מבאס עבור מי שהתבלבל בתכנון הנסיעה שלו.

GE3 אינו מציע מערכות בטיחות מודרניות כמו בלימה אוטונומית או תיקון סטייה מנתיב. ה-מוביל-איי יחפור לך בראש, אבל היום אנו מצפים למערכות בטיחות אקטיביות (הנמצאות אצל היריב, MG). היינו שמחים גם לבקרת שיוט אדפטיבית, ל-GE3 יש רק רגילה.

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
טעינה מלאה של מצבר ריק נמשכת 8-12 שעות. אין טעינה מהירה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

לאילת הוא מגיע?

לאחר שסיימנו למעוך את הדוושה, אנו מתפנים לשעשוע האהוב על בוחני רכב, בדיקת טווח הנסיעה. היצרן מצהיר על טווח של 309 קילומטרים ולאחר יומיים נסיעה ושתי טעינות ביניים, אני יכול לאשר שהנתון הזה אמין ונגיש לחלוטין. באחת הנסיעות הצלחתי אפילו לעבור 302 קילומטרים על טעינה אחת; זה נתון מצויין המעיד בעיקר על חוסר האחריות שלי, בכל הנוגע להליכה על הקצה... טווח הנסיעה המרבי יישתנה על פי סגנון הנהיגה; בנהיגה תובענית הצטמצם הטווח התיאורטי לכ-220 קילומטרים, נהג רגוע ומודע יוכל לעבור את מלוא הטווח המוצהר. היצרן אינו ממליץ לרדת מ-15% טעינה ונכון לתכנן על 200 ק"מ לטעינה, טווח שישאיר לך נינוחות ראוייה, ולא ייפגע בתפקוד המצבר.

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: GAC GE3/רמי גלבוע, רמי גלבוע

החיסכון התפעולי של רכב חשמלי מרשים מאוד; באתר החברה יש מחשב חיסכון, המאפשר לראות כמה כסף תחסוך על השימוש בחשמל, ביחס לרכב בנזין מקביל. המחשבון מצהיר על חיסכון של כ-670 שקלים לחודש, עבור מי שנוסע 15,000 קילומטרים בשנה. על חיסכון זה צריך להוסיף תחזוקה זולה יותר של המערכת החשמלית אבל - התחשיב מתבסס על מחירי החשמל הנוכחיים ועל היעדר עמלות והיטלים אותם עלולה הממשלה להטיל, ככל שייתרחב השימוש בכלי רכב חשמליים. בלוח המחוונים יש תצוגה מפורטת של תצרוכת החשמל ורמת הטעינה, סל"ד המנוע החשמלי, יש אפילו חיווי לטמפרטורת הצמיגים, למי שזה מעניין אותו. הצגים מפורטים אבל נראים מיושנים למדי בעיצובם ובטיפוגרפיה.

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: GAC GE3/רמי גלבוע, רמי גלבוע

דרך חתחתים

החיים אינם רק חשמל וחיסכון, ואנחנו רצינו לראות כיצד מתמודדים מתלי ה-GE3 עם משקל עצמי של 1,650 קילוגרם. הנסיעה בכביש איכותי נעימה וחלקה, אבל ברגע שאנו פוגשים מפגעי אספלט, ה-GE3 מאבד את זה. הנסיעה קופצנית וגסה, רמת הנוחות נמוכה מרוב מה שניתן לרכוש היום בישראל, בוודאי בתקציב מכובד של 140,000 שקלים. המתלים נוקשים, משקל ההיגוי אינו קבוע ולינארי, לפרקים הוא כבד, לעיתים קליל. זו לא בעיה בטיחותית, רק אלמנט נוסף המצמצם ציפייה להנאה מנהיגה.

למרות שהמצבר הגדול מנמיך את מרכז הכובד ולמרות צמיגי מישלין 215/55R18, אינך מצפה להתנהגות כביש מופתית על סיפונו של קרוסאובר חשמלי צנוע מידות. ה-GE3 נוסע לא רע אבל הוא הכי פחות ספורטיבי שאפשר לדמיין, ועל המגבלות - מערכת ה-ESP מגיבה בצורה קיצונית, מתקתקת וחונקת את המנוע. נציין לטובה את בלימת הטעינה הרגנרטיבית; במצב I-Pedal החזק היא מגיבה באיחור מוחשי אבל היא ממש בולמת את הרכב, ברגע שתרפה מדוושת הגז. עד כדי שאתה יכול לעבור קטעי נהיגה ארוכים בלי לגעת בדוושת הבלם, זה נחמד. אם לא בא לך לחוות את הבלימה החזקה, יש לבחירתך שתי רמות טעינה נמוכות יותר.

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: GAC GE3/רמי גלבוע, רמי גלבוע

השוואתי בימי קורונה

המתחרה הישיר של GE3 הוא ZS החשמלי של MG; שניהם מוצרים סיניים המתחרים על משבצת "קרוסאובר חשמלי זול", מידותיהם כמעט זהות, מחיריהם כמעט זהים (139 מול 141 אלף שקלים) וביצועיהם דומים למדי. השאלה המרתקת היא "מי הסיני הטוב ביותר?" אבל בשלב זה, לא ניתן לקבל את הסינים החשמליים למבחן השוואתי. לא נהגנו בהם במקביל כמקובל במבחן השוואתי, אבל כן לקחנו את ה- MG ZSהחשמלי לסיבוב סמוך מאוד לנהיגה ב-GE3, נרשה לעצמנו להסתכן בהשוואה וירטואלית שלא תחטא הרבה לאמת (אותה נגלה בהמשך, בעימות ראש-בראש).

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
המתחרה מבית, MG ZS EV/רמי גלבוע, רמי גלבוע

כבר על הנייר בולטים לעין יתרונות חשובים של ה-MG; יש לו מערכות בטיחות מלאות ומודרניות (בלימה אוטונומית ושמירת נתיב, מול התקן מוביל-איי ב-GE3), חמישה כוכבי בטיחות NCAP, יש לו גם טעינה מהירה (בהשוואה לטעינה איטית בלבד ב-GE3). נתונים אלה נותנים ל-MG יתרון גדול, אותו יהיה קל לשווק ללקוח הערני. בקרת שיוט אדפטיבית אינה איבזור בטיחותי, אבל היא משפרת את נוחות הנהיגה הרגועה. ה-MG מעוצב בקווים קלאסיים ולעניות דעתי, הלקוחות יאהבו אותו יותר מאשר את צורתו הגיאומטרית של ה-GAC. גם בכביש יש ל-MG יתרון בולט; מערכת המתלים של MG ZS מתפקדת מצוין, מעניקה נוחות נסיעה גבוהה משמעותית מזו של GE3. לא נתחייב על כך ללא מבחן השוואתי אמיתי, אבל אין ספק מי הטוב יותר מבין השניים ברמת המוצר וברמת התמורה.

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
כאשר נדלקת נורת הטעינה הכתומה, זה סימן שהגזמת בשיטוטייך. ה- GE3 מצליח לממש את הטווח המוצהר, כ-300 קילומטרים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

פיתוי פיננסי

מכוניות GAC מיובאות לישראל על ידי יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה; אנשים אלה יודעים את שכתבתי מעלה, ולכן הם מציעים לרוכשי 3GE שלוש תוכניות שיעניקו להם שקט נפשי, בכל הנוגע לצמצום ירידת הערך או מפגעים אחרים. זה צעד חריג למדי, בוודאי מצידו של יבואן היודע בדיוק איך לעמוד על שלו, בכל הנוגע למכירת מוצרים מבוקשים כמו טויוטה ולקסוס.

יוניון מוטורס תאפשר לכם להשתמש ב-3GE משך 6-12 חודשים (עד 15,000 ק"מ), ואז להתחרט; תקבלו את כספכם בחזרה, בניכוי 2,700 שקלים לכל חודש שימוש. מחיר עמדת הטעינה (4,500 שקלים) ינוכה מסכום ההחזר. הסדר זה מאפשר לכם להמיר את הקנייה לסוג של שכירות, תעשו בעצמכם את החשבון. יוניון גם מציעה לכם טרייד אין במחיר מחירון, תוך ניכוי 700 שקלים לחודש; אטרקטיביות הצעה זו תלויה בגובה מחיר המחירון בעוד שלוש שנים, וברצונך לשדרג ל-GAC חדשה. התוכנית השלישית מעניקה טיפולים חינם למשך שלוש שנים/45,000 קילומטרים. האחריות הכללית על 3GE היא חמש שנים / 150,000 ק"מ על המכונית, שמונה שנים / 150,000 לסוללה.

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
יש מאחור מספיק מקום לזוג מבוגרים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

החלטה

לאחר שנהגנו בסין בדגמים המתקדמים של GAC, אנו בטוחים שקונצרן זה יוכל להציע בישראל כלי רכב איכותיים ומתקדמים. זה יקרה בשנה הבאה אבל כרגע, איננו יכולים להתלהב או להמליץ על ה-3GE. היעדר מערכות בטיחות מודרניות, היעדר טעינה מהירה ונוחות נסיעה בעייתית, אלו אבני נגף גדולות בדרכו של מותג חדש המנסה לחדוק לשוק תחרותי הישראלי - בוודאי כאשר מעבר לפינה נמצא מתחרה במיצוב כל כך דומה, במחיר כמעט זהה - אבל בלי המגרעות הנ"ל.

מבחן דרך: GAC GE3. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: GAC GE3/רמי גלבוע, רמי גלבוע

על הצד הטכני: GAC GE3

מנוע, הנעה: חשמלי, קדמית, טווח 309 ק"מ
הספק מירבי (כ"ס): 177
מומנט/סל"ד (קג"מ): 29.5
תיבת הילוכים: אין

מידות
אורך (ס"מ): 433.7
רוחב (ס"מ): 182.5
גובה (ס"מ): 164
בסיס גלגלים (ס"מ): 256
נפח תא המטען (ליטרים): 370 / 1,400
צמיגים: 215/55R18

ביצועים:
תאוצה 0-100: 8.6 שניות
מהירות מרבית: 156 קמ"ש

מתחרים:
MG ZS EV. בעתיד: קיה נירו EV, יונדאי קונה EV

מחיר (שקלים): 139 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully