וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוואתי: ב.מ.וו 330e מול וולוו S60 T8

כתב: יואל שוורץ, צילום: דודי מוסקוביץ

20.4.2020 / 11:49

בעיני רבים המשפחתיות הגדולות נחשבות לכרטיס הכניסה האמיתי לעולם היוקרה. מפגש בין ב.מ.וו 330e לוולוו S60 T8 - שתי אלטרנטיבות היברידיות חסכונית ויעילות חשמלית, שפונות אחת לשכל ושניה לרגש

השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
בעיני רבים כרטיס הכניסה האמיתי לעולם היוקרה הוא בדגמים מהגודל הזה – משפחתיות גדולות/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

איך נאמר זאת בעדינות, המושג מכונית יוקרה נהיה גמיש מעשור לעשור. בניסיון לכבוש עוד נתחי שוק, ועל הדרך להעשיר את קופת המזומנים, יצרניות הפרמיום ממשיכות לרדת לקטגוריות נמוכות יותר, ועוד מצליחות לנגוס מהן חתיכות בריאות. כך נוצר מצב בו ניתן לרכוש סופרמיני קטנה עם סמל נחשק, במחיר יחסית נגיש ושווה למשפחתית. לא אכנס לדיון הפילוסופי של "מה זו מכונית יוקרה", רק אומר שבעיני רבים, כרטיס הכניסה האמיתי לקטגוריית הפרמיום הוא בדגמים שכאן - משפחתיות גדולות.

בידיעה זו תכננו מבחן מרובע שמורכב מהטריו-הגרמני בצרוף הנציגה החדשה לסגמנט, וולוו S60. כפי שאתם רואים בתמונות זה לא יצא. אז לפני שנצלול לשתי המכוניות האלו ומי הטובה מבין השתיים, בואו רק נדבר על שתי המפסידות הגדולות במבחן הזה. מרצדס C קלאס ואודי A4. מרצדס בחרה לוותר מראש על התמודדות ישירה, ויבואנית אודי שהעמידה A4 למבחן, קיבלה ברגע האחרון רגליים קרות והעדיפה שלא להשתתף בטענה שאין להם כרגע תשובה היברידית. חבל. כי 1. זה מה שיש לכם למכור. 2. כי צריכת דלק, בדיוק כמו נתון 0 ל-100, זה לא הכל בחיים. 3. אודי A4 היא מוצר מוערך, ויתכן שלגרסה המחודשת שהושקה בארץ לאחרונה, יש יתרונות שיכלו לבוא לידי ביטוי במבחן השוואתי.

השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
בחירה בין שתי מתמודדות מאוד ראויות, שגם מייצגות היטב את כרטיס הכניסה לתחום היוקרה/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

המועמדות

אז יצאנו למבחן בלעדיהן כשלשתי המתמודדות שהגיעו מנועים היברידיים נטענים משקע (PHEV). וולוו S60 התייצבה למבחן בגרסת T8 וברמת גימור 'אינסקריפשן' שנושאת תג מחיר של 299,000 שקלים. ב.מ.וו הגיעה בגרסת 330e וברמת גימור 'אקסקלוסיב' שעולה 330,000 שקלים. לב.מ.וו יש רמת גימור זולה יותר, 'ספורט', ובמחיר כמעט זהה לזה של S60, אלא שאז נוצר ביניהן פער משמעותי באבזור. גם כך, בסידור הזה ובפער המחיר הזה, S60 עמוסה ביותר אבזור עם מערכת שמע של 'הרמן קרדון' ו-13 רמקולים, מושבים קדמיים עם יותר אפשרויות כיוונון, כיוון חשמלי למושב הנוסע מלפנים כולל זיכרונות, תאורת מטריקס קדמית, חלון גג פנורמי (לעומת חלון גג בגודל רגיל) ועוד. היתרון המשמעותי היחיד שיש לב.מ.וו הוא בקרת אקלים מפוצלת ל-3 אזורים לעומת 2 אזורים ב-S60.

טעון במידע הקטלוגי הזה הבטתי בשתי הדוגמניות המאוד יפות לכשעצמן: בסדרה 3 החדשה עם פרשנות נוספת לאבולוציה העיצובית שכל כך מזוהה עם המותג, וב-S60 עם מראה שונה מאוד מזה של קודמתה. יופי הוא עניין של טעם, ולפחות לטעמי ל-S60 פרופורציות טובות יותר עם חרטום ארוך ורחב יותר, צללית שרירית יותר וחלק אחורי מעניין יותר. היא משדרת את המסר הנכון, תופרת בעצמה את התפר שבין ספורטיבי לאלגנטי.

עוד בוואלה!

מבחן ראשון: ב.מ.וו סדרה 3 - קידוש השם

לכתבה המלאה
השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
עד כמה שהמכונית נראית טוב מבחוץ, תא הנוסעים מרשים עוד יותר. אבל תפעול חלק מהמערכות מסורבל שלא לצורך/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

בפנים העסק מורכב יותר. שתיהן מציגות תאים משובחים עטופים בעור, ומדופנים כראוי גם בקצה הנסתר ביותר. לסדרה 3 מראה יותר טכנולוגי עם לוח מחוונים מוקרן בגודל 12.3 אינץ' וצג מולטימדיה בגודל 10.25 אינץ' כששני הצגים "נגמרים" באותו קו גובה, דבר שמקל על התצפית. וולוו שמנסה להמציא מסורת שוודית מציגה ב-S60 מראה יותר סגפני. כן, זה מפתיע, לא חסר במכונית כלום, היא אפילו מאובזרת יותר מ-330e שלצידה, ועדיין מרגישה מעט עירומה ביחס אליה - תלונה שבעבר ספגה ב.מ.וו. האיפוק הזה מגיע בעיקר בשל המעבר לתצוגת טאבלט (9 אינץ') שמאפסן בתוכו כמעט הכל, לוח מחוונים פחות ססגוני (גם הוא מוקרן ובגודל 12.3 אינץ'), ותאורת אווירה מעט חסרה במיוחד על רקע התאורה העשירה שיש בבימר.

השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
שני הצגים הגדולים יושבים על אותם קווי רוחב להקלה על התצפית וחיים בהרמוניה עם מתגים פיזיים אינטואיטיביים וברורים/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

תפעול כל המערכות נוח ואינטואיטיבי יותר בב.מ.וו. יש בה יותר כפתורים פיזיים שניתן לתפעל בצורה עיוורת תוך כדי נסיעה, ומי שלא רוצה יכול לתפעל את כל המערכות דרך חוגת ה- iDriveואת חלק מהמערכות בפיקוד קולי. לוח המחוונים מעט מקושקש מידי ומחוג הסל"ד שממריא הפוך למקובל ונגד כיוון השעון, נראה מוזר ולפעמים מוסתר, אבל עיצוב שכזה משאיר הרבה יותר מקום במרכז לוח המחוונים להצגת עוד מידע מסיח דעת. וולוו כאסטרטגיה דורשת מהנהג יותר תשומת לב לתפעול כל דבר, מהמיזוג, מולטימדיה, בורר מצבי נהיגה ואפילו תפעול תיבת ההילוכים. כל דבר דורש לפחות 2 לחיצות, כאילו המכונית שואלת: "אתה בטוח שאתה רוצה את זה? בטוח שתרצה לעבור למצב 'ספורט'? בטוח שתרצה לשלב לרוורס?". זו לא טעות, זו מדיניות של החברה שטוענת כי הנהג צריך להיות בשליטה תמידית, ובאישור כל פעולה הם מונעים טעויות.

השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

ישיבה מלפנים וברור של-S60 מושבים נוחים יותר, גם בגלל המבנה הרחב יותר וגם בגלל אפשרויות רבות יותר לכיוון שגם מבוצעות חשמלית. לחובת סדרה 3 גם ידית דלת קשיחה ולא מרופדת בספוג רך, וקונסולה בולטת משמאל להגה שיכולה להפריע לברך.
מאחור המצב מתהפך. לבימר מושב נוח יותר בגלל הזווית בין המושב למשענת, מרווח עדיף ל-3 נוסעים, ואפשרות קביעת טמפרטורה בנפרד מהחלק הקדמי. ל-S60 מרווח ברכיים גדול רק במעט, אבל פחות מרחב בכל השאר ובמיוחד לראש, כשבנוסף מבנה המושב יחסית קצר ונמוך ומכתיב ברכיים באוויר בתנוחה כללית פחות נוחה. בשתי המכוניות הדלתות האחוריות פוערות פתח יחסית מצומצם, גם בגלל השתפלות הגג וגם בגלל קורת הרצפה שדורשת הנפת רגל במעבר מעליה, כשפתח הכניסה של סדרה 3 עדיף במקצת. תאי המטען בעלי נפח דומה, עם שימושיות עדיפה בוולוו בזכות הרצפה השטוחה.

השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

0 ל-100 או ק"מ לליטר?

ברוח התקופה והקלות המס, שתי המתמודדות מציעות אפשרות נסיעה על חשמל בלבד. אוותר הפעם על דקויות התאים הוולטים והמצברים, ורק אציין שהשתיים מציעות זמני טעינה יחסית דומים של מעט פחות מ-4 שעות מעמדה מנוהלת (16 אמפר), וגומאות מרחק דומה: ב-S60 השגתי 44 ק"מ על חשמל בלבד, וב-330e שעקבה אחרי 46 ק"מ במסלול שכלל גם 11 ק"מ של נסיעה עירונית.

אבל כשנגמר הפרק החשמלי, S60 השאירה ל-330e אבק ובכל מצב. לגרסת ה-T8 מנוע 2.0 ליטר שמשלב מגדש טורבו וגם מגדש-על ויחד עם מנוע חשמלי מפיקים 390 כ"ס. ל-330e "רק" 252 כ"ס ברגיל ו-292 כ"ס במצב 'אקסרה בוסט' שמוגבל ל-10 שניות. זה פער עצום של 138 כ"ס שלא הותיר ל-330e שום סיכוי על אף שלבימר יתרון משקל ענק של כ-300 ק"מ.

השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

לשתיהן תיבות 8 הילוכים פלנטריות. זו של וולוו (אייסין) מעט איטית יותר בהורדת הילוכים, לא שזה משנה כשיש לך כל כך הרבה כוח. לב.מ.וו תיבה מאוד יעילה (ZF), מהירה וחלקה שגם מאפשרת עצמאות מלאה (בוולוו תפעול ידני מבוצע רק במצב B). מנוע ה-330e לא מושלם, למשל 1,000 הסל"ד האחרונים מעט מיותרים, כי לא מקבלים בהם את אותו פרץ כוח שהיה קודם. זה אומר שהילוכים עדיף להחליף ב-5,000 סל"ד, אבל אתה לא בהכרח רואה את האיזור, כי מחוג הסל"ד הפוך ומוסתר ע"י גלגל ההגה. העסק הזה מעט מתסכל, במיוחד שהוא מגיע ממותג שחרט על דיגלו את "המכונית לנהג", ועדיין ב.מ.וו מציעה יחידת כוח הומוגנית יותר, בעלת פעולה עגולה ושלמה יותר.

ההספק הגבוה יותר ובעיקר המשקל הכבד יותר, מלווים כצפוי בצימאון גדול יותר. S60 צרכה 9.7 ק"מ לליטר בממוצע במבחן שלנו כש-330e נדרשה ל-11.6 ק"מ לליטר. אם אתם נוסעים פחות מ-50 ק"מ ביום, או אם יש לכם אפשרות לטעון במהלך היום בנוסף על טעינת הלילה, אז הפער הזה שבצריכת הדלק לא ממש ישנה. אבל אם אתם נוסעים יותר מ-50 ק"מ ביום, אז פער של כ-20% בצריכת הדלק יכול להיות מאוד משמעותי.

השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
ב.מ.וו סדרה 3 ממשיכה לשייף צללית מוכרת ונשארת עם גריל שעדיין לא נסחף למחוזות מופרזים/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

נינוחות או הנאה?

משקל הוא האויב, ושתי המכוניות כבדות למדי כשהיחידות החשמליות מוסיפות לכל מכונית כ-200 ק"ג ביחס למקבילתה הלא מחושמלת. זה המון ומחייב כיול מתלים שונה וקשיח יותר, שגם אם לא הופך את המכונית לקשיחה או אגרסיבית, גורם לה להיות פחות רכה ומפנקת. נושא חשוב בכל מכונית ובוודאי כשמדובר על רכש בסביבות 300,000 שקלים שגם מהווה את כרטיס הכניסה לסגמנט היוקרה.

שתיהן מפגינות נוחות ממוצעת במהירויות עירוניות נמוכות, סביבות 30 קמ"ש, כשגרסת ה-T8 של S60 התמודדה טוב יותר עם שברי אספלט ו-330e על מהמורות ו"במפרים". ככל שעלתה המהירות, השתיים הציגו שיפור כשבמהירות עירונית של 50-60 קמ"ש הן הצליחו להציג נוחות טובה, ובמהירות בינעירונית נוחות נסיעה טובה מאוד כשוולוו מציעה נוחות עדיפה. היא גם הייתה השקטה יותר באיזור מהירויות כביש 6.

השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
וולוו S60 משדרת את המסר הנכון ונראית מצוין, עם חרטום ארוך, בולט אך לא זועק/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

S60 מצליחה היטב להסוות את משקלה העודף, עם רכינה מדודה של המרכב, והגה חד וקצר עם 2 ורבע סיבובים מנעילה לנעילה, וללא שטח מת. בכבישים הנכונים היא אפילו נענית מצוין להפניית ההגה, כשבנוסף המנוע החזק וההנעה הכפולה מאפשרים לה את היציאה המהירה. בכבישים אחרים, כמו בכביש גלי או רטוב, היא פחות חדה ומתמסרת. מפצירה בנהג להרפות. אבל החולשה האמתית היא הבלמים שלא עמדו בעומס. אין ספק שהנהג הסביר לא ידרוש מהם ביצועים נשכניים שכאלה, אבל וולוו רוצה להוות אלטרנטיבה למחפש מכונית יוקרה, היא גם הצהירה מעל כל במה אפשרית שזו הוולוו הדינמית ביותר שהיא אי-פעם ייצרה. והבלמים פשוט מוציאים אותה מהמשחק.

330e הקודמת הייתה רכה מידי והתאימה פחות לתדמית הספורטיבית של המותג. 330e הזו כבר מספרת סיפור אחר לגמרי. ההגה אולי פחות מתקשר מהרצוי, אבל הוא עדיין חד ומהטובים שיש, משלים שילדה מאוזנת ובלמים טובים למרות שגם להם חסר מעט רגש בדוושה.

מבחינת מערכות בטיחות השתיים מציעות מפרט דומה, כשזה של ב.מ.וו מציע רף ביצועים גבוה יותר וגם רגישות עדיפה.

השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
גם מגדש טורבו, גם מגדש-על וגם מנוע חשמלי. לא פלא שכל לחיצה על הדוושה, מתורגמת לטיסה נמוכה/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

מדבר לשכל או לרגש?

לא פשוט להתמודד בקבוצת היוקרה הזו. קבוצה כמעט סגורה עם מתחרות סופר תחרותיות ומאוד מלוטשות. במיוחד שהקלות המס גרמו לייבוא הדובדבן שבקצפת מכל דגם.

330e היא הגרסה היחידה של סדרה 3 שמיובאת לישראל, כשגם בלי אותן הקלות זו המכונית שמציגה את החזית הטכנולוגית של ב.מ.וו ואולי של הסגמנט כולו. מבין השתיים היא המתאימה לחובב ההגה, על אף שגרסת ה-T8 חזקה ממנה משמעותית. היא המוצר היותר מגובש במבחן, וזו שמרגישה יותר מודרנית מבחינת נראות ותפעול תא הנוסעים ומערך המולטימדיה. לא לחינם היא עדיין נחשבת לאמת מידה בסגמנט.

השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
שילדה מכוילת כהלכה, שבקלות יכולה להתמודד עם עוד הרבה יותר כוח/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

וולוו S60 מציעה משהו מעט שונה. היא בהחלט יכולה לאתגר את ההגמוניה הגרמנית השולטת בשוק בזכות העיצוב, נוחות הנסיעה, יחידת הכוח המאוד מרשימה והאבזור הרב. היא זולה משמעותית מהמתחרות ובחישוב התמורה מציעה יותר. הרבה יותר ומכל המתחרות הקיימות בשוק ברגע זה. היו בין הבוחנים שטענו שפער המחיר בין שתי המתמודדות במבחן, 10% שמתורגמים ל-30,000 שקלים, לא מצדיק את הכתרת 330e כמנצחת, על אף היותה החבילה השלמה יותר. האם נכון ללכת עם השכל או עם הרגש? זו כבר בחירה שלכם. בחירה בין 2 מתמודדות מאוד ראויות, שגם מייצגות היטב את הכניסה לתחום היוקרה.

תודה רבה לדודי מוסקוביץ על העזרה במבחן, וצילום התמונות. עוד עבודות של דודו מוסקוביץ באתר שלו www.dudpro.com

על הצד הטכני

השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60. קינן כהן, קינן כהן
השוואתי: ב.מ.וו סדרה 3 מול וולוו S60/קינן כהן, קינן כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully