וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: סקודה סקאלה ספורט

23.6.2020 / 12:10

סקודה מוסיפה להיצע של גרסאות המשפחתית הקטנה שלה גם את גרסת הספורט. עם תוספות עיצוב, אבזור, מצבי נהיגה ומנוע 1.5 ליטר 150 כ"ס. אז מה יצא תבשיל מפולפל או מתובל מדי?

מבחן דרך: סקודה סקאלה ספורט. קינן כהן, קינן כהן
הופעה נאה, מהוגנת, כל צבע אחר הולם אותה יותר מלבן/קינן כהן, קינן כהן

מהרגע שהגיעה לעולם סקודה סקאלה היא חיה מעט מוזרה. היא מצד אחד מחליפה את הראפיד, שהייתה מיני משפחתית זולה ומצד שני מדובר במכונית גדולה יותר, איכותית יותר, כזו שנבחרה להציג כמה ממאפייני העיצוב החיצוני והפנימי של סקודה - בקיצור, לא עובדת זוטרה.

אחרי הנהיגה הראשונה בה בהשקה העולמית וגם במבחן המקומי גילינו שתהיות לחוד ומציאות לחוד והמסקנה הייתה אחת - סקודה סקאלה היא מכונית פשוטה ומצוינת. מה שנקרא בשפת השרה רגב - קאט זה בולשיט. אבל לפעמים להיות טובה לא מספיק, לפעמים רוצים גם קצת פלפל, במילים אחרות HAPPY HOUR בפירמת רואי החשבון לורין-קלמנט ושות'. אז בשביל זה יש את סקודה סקאלה ספורט.

מבחן דרך: סקודה סקאלה ספורט. קינן כהן, קינן כהן
ספוילר גג ושמשה אחורית שיורדת לדלת תא המטען/קינן כהן, קינן כהן

מה ספורט?

רמת הגימור ספורט מתייצבת ב"מדרג" הגרסאות של סקודה סקאלה הן כרמת הגימור הגבוהה והמאובזרת ביותר והן זו עם המנוע החזק יותר. ההופעה החיצונית מהוגנת, נאה, אלמלא הייתה מגיעה ב"לבן סיעודי" זה היה עובד טוב יותר. גם איתו קל להבחין בפנסי הלד, חישוקי ה-18 אינץ', הגג הפנורמי ומאחור השמשה האחורית שיורדת לתוך תא המטען וספוילר בקצה הגג. ברמת גימור זו המכונית נמוכה ב-1.5 ס"מ מהדגמים הרגילים.

בתא הנוסעים גולת הכותרת היא מושבי הספורט שגם נראים נהדר וגם תומכים ואוחזים בגוף היטב עם הקשחה לגב התחתון. כמו ברמת הגימור סטייל, גם פה יש לוח מחוונים דיגיטלי, בקרת אקלים, הנעה ללא מפתח, שליטה על ההילוכים מאחורי ההגה, מצלמת וחיישני רוורס. התוספת המשמעותית פה היא המערכת לבחירת מצב הנהיגה והקשחת המתלים.

עוד בוואלה!

מבחן דרך: סקודה סקאלה

לכתבה המלאה
מבחן דרך: סקודה סקאלה ספורט. קינן כהן, קינן כהן
המושבים הקדמיים לא רק נראים מצוין/קינן כהן, קינן כהן

כמו ברמת הגימור סטייל, גם פה מערך הבטיחות הוא מלא וכולל תיקון סטייה מנתיב, התרעת אי שמירת מרחק, זיהוי רכב ב"שטח מת", בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה אוטומטית.

על הנדסת האנוש הטובה של הדגם מעיבים שני נושאים, שניהם קשורים למערכת המיזוג. כל שינוי בתפקוד שלה להוציא שליטה על הטמפרטורה מצריך התעסקות במסך המגע. אני לא נגד מסכי מגע, אני נגד כאלו שמתעסקים בהם יותר מהמינימום ההכרחי. העניין השני הוא מיקום פתחי האוויר שאותו מסך דוחק למיקום נמוך - זה אומר הרבה קור לידיים ופחות לפלג הגוף העליון, לא אהבנו את זה פה, לא אהבנו את זה בקאמיק.

נקודה אחרונה לגבי סביבת הנהג היא תרגום התפריטים לעברית שהיה כדאי להפקיד בידי דובר השפה, כי "אוסף מכשירים" הוא לא לוח מחוונים. פחות אהבתי גם את סידור החדש של תפריטי צריכת הדלק שלא אינטואטיבי מספיק לשימוש. אתם רק צריכים למסור מידע, זה לא תשבץ היגיון.
שאר התא מקבל ציון סביר, יש הרבה תאי אחסון, רובם לא גדולים מלבד זה המרכזי אבל עם רעיונות חכמים כמקובל בסקודה כמו הבליטות בתחתית מחזיקי הכוסות שמסייעות להחזיק בקבוק מים במקום כדי לפתוח אותו ביד אחת וגומי שמונע החלקה של חפצים בתא בתחתית הקונסולה המרכזית. רוב הפלסטיקה מתחת לקו הדשבורד פשוטה ובסיסית. לנהגים גבוהים או כאלו שיושבים קרוב כדאי לשים לב לקרבה בין ברך ימין לקונסולה.

מבחן דרך: סקודה סקאלה ספורט. קינן כהן, קינן כהן
מיקום פתחי המיזוג ותפעול בקרת האקלים לא בסטנדרט אליו התרגלנו מהיצרנית/קינן כהן, קינן כהן

בסיס הגלגלים של 265 ס"מ מסדר יופי של מרווח ליושבים מאחור, אם כי לשניים בלבד, מבנה המושב והתעלה ברצפה שוללים נוסע שלישי. מה שכן, את ניקוד הבונוס היא לוקחת עם פתחי מיזוג מאחור ושני שקעי USB מסוג C - שאפו לסקודה, זה עדיין לא מקובל במכוניות משפחתיות.

תא המטען לא רק עם נפח מכובד מאוד של 429 ליטרים ונוחות הטענה מצוינת, על זה הוסיפו ווי תליה, טבעות עיגון, תאי אחסון בצדדים, שקע 12V ורשת מטען - מבחינתי כל יצרניות הרכב צריכות לתלות פוסטר שלו בחדר המתכננים ולהגיד להם - כזה תעשו.

מבחן דרך: סקודה סקאלה ספורט. קינן כהן, קינן כהן
מרווח מצוין לשני נוסעים, שמקבלים גם שקעי טעינה וגם פתחי מיזוג/קינן כהן, קינן כהן

עושה ספורט?

אז חוץ מכל האיפור, השינוי הגדול ביותר מבחינת התנועה שלה הוא כמובן מנוע ה-1.5 ליטרים שלה. פגשנו אותו גם בסיאט ובדגמים אחרים בקבוצה, הוא היה מרשים שם, הוא מרשים כאן. ארבעה צילינדרים מוגדש טורבו עם 150 כ"ס ו-25.4 קג"מ. הביצועים, על הנייר ועל הכביש טובים מאוד, 8.3 שניות ל-100 ותאוצות ביניים מצוינות, גם בזכות המנוע הגמיש והזריז וגם בזכות תיבת הילוכים כפולת המצמד עם שבעה הילוכים.

לצד ניצול מצוין של המנוע, התיבה הזו עדיין לא סיימה ללמוד הליכות ונימוסים בנהיגה איטית. נדנודים בהאטות או החלפת הילוכים מרובה בנסיעה עירונית, עם כל הכבוד תיבה פלנטרית עושה את זה טוב יותר. אגב נסיעה עירונית, נתקו את מערכת דימום המנוע בעמידה.

הבחירה המצערת של יצרניות ויבואנים לצייד מכוניות בחישוקי ענק וצמיגים נמוכי חתך, חוברת לכיול מתלים נוקשה בגרסה זו, שכן לסקאלה 1.0 ליטר על אותם כבישים עירוניים הייתה ספיגה עדיפה משמעותית. התוצאה הסופית היא נוחות נסיעה עירונית גרועה וצורך לצאת לכבישים מהירים כדי לקבל את הנוחות הטובה שהיא מציעה. שם, יחד עם המושבים המצוינים שכבר הוזכרו העסק נוח גם אחרי 300 ק"מ של נהיגה.

מבחן דרך: סקודה סקאלה ספורט. קינן כהן, קינן כהן
תא מטען מרווח, שימושי, יעיל - ככה צריכים לעשות אותם/קינן כהן, קינן כהן

עוד בנהיגה הראשונה בסקאלה היה ברור שהשלדה המצוינת שלה יכולה להתמודד עם הרבה יותר מ-115 הסוסים של מנוע ה-1.0 ליטרים. זה ברור לגמרי עם ה-1.5 ליטר ו-150 הסוסים שלו, המאפיינים דומים בכך שהיא צפויה מאוד, בטוחה, עם יכולות גבוהות - הם שונים מבחינת המהירות בה זה קורה. אמרתי את זה בעבר ואני אחזור על כך שזה חשוב לא רק למי שאוהב לנהוג מהר, אלא כי מכונית שנוסעת טוב בפניות היא מכונית שתגיב בצורה טובה גם לתמרון חירום.

החידוד של ההתנהגות בבחירה במצב ספורט בבקרת הנהיגה בולט באופן שבו הגוף זז על המתלים ובאמת שצריך לדחוף חזק כדי שנקודות כמו השימוש במתלה אחורי פשוט יחסית (וזול לייצור) מסוג קורת מתח יצופו על פני השטח. ולמרות כל זה, למרות הבלמים המצוינים, בשורה התחתונה אין פה איזה תחליף לקומפקטית חמה בתחפושת משפחתית. שכן בלי דברים כמו משוב מההגה היכולות הגבוהות לא אומרות שהיא מהנה לנהיגה. אז היא בעיקר פונה למי שרוצה מכונית עם יותר כוח, לא בהכרח התנהגות ומעורבות בנהיגה.

לזכותה ייאמר שעל אף היכולות ועל אף הכוח, צריכת הדלק שלה דומה ואף טובה משל משפחתיות רגילות והיא רושמת 14.5 ק"מ לליטר בממוצע בנסיעת המבחן.

מבחן דרך: סקודה סקאלה ספורט. קינן כהן, קינן כהן
מנוע חזק וגמיש בגרסת ה-1.5 ליטר/קינן כהן, קינן כהן

זה רק ספורט

טוב תראו, האמת היא שלצד האותיות GT המילה "ספורט" היא אחת מאלו שעברו הזניה מוחלטת בעולם הרכב. קיה פיקנטו ספורט, הונדה סיוויק ספורט, קאדילק XT5 ספורט ואפילו ללנד רובר יש כזו - נהגתי בכולן, אני מבטיח לכם שהן ספורטיביות כמו סטיבן הוקינג בשיעור זומבה.

במובנים רבים סקודה סקאלה לא שונה מהם, שלא נטעה, זו לא גרסה ספורטיבית אלא פשוט רמת גימור חזקה ומאובזרת לסקאלה. אבל כאשר המכונית בבסיסה פשוט מצוינת, התוספת הזו של הכוח היא בונוס של ממש.

מבחן דרך: סקודה סקאלה ספורט. קינן כהן, קינן כהן
הנוחות נופלת קורבן לאופנת החישוקים הגדולים, כאן של 18 אינץ'/קינן כהן, קינן כהן

עוד תוספת שהיא מביאה הוא המחיר - 140 אלף שקלים, תוספת של 14 אלף שקלים לרמת הגימור סטייל, כאן הקלף של התמורה למחיר הוא כבר לא זה שהיא שולפת בגרסאות האחרות. כי זה מחיר שכבר קרוב ואף מעל זה של משפחתיות "אמיתיות" כמו הונדה סיוויק, יונדאי i30, פורד פוקוס ואחרות.

ברור שלציי רכב היא לא רלוונטית כלל ולמי שרוצה סקודה סקאלה ורוצה אותה עם כוח לא תהייה פה דילמה, אבל מה קורה כשאותו לקוח נכנס לאולם התצוגה ובאותו מחיר בדיוק הוא רואה את הקאמיק עם אותו המנוע ברמת הגימור הגבוהה? במגמה הנוכחית של העדפת הצרכנים לג'יפונים ולמי שלא נחוש מספיק - היא כבר פחות אטרקטיבית.

מבחן דרך: סקודה סקאלה ספורט. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: סקודה סקאלה ספורט/קינן כהן, קינן כהן

על הצד הטכני: סקודה סקאלה "ספורט"

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, 4 צילינדרים, קדמית
נפח: 1,498 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 5,000/150
מומנט/סל"ד (קג"מ): 1,500/25.4
תיבת הילוכים: אוטומטית, כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 436
רוחב (ס"מ): 179
גובה (ס"מ): 147
בסיס גלגלים (ס"מ): 265
תא מטען (ליטרים): 429

ביצועים:
תאוצה 0-100: 8.3 שניות
מהירות מירבית: 219 קמ"ש


מחיר:
140 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully