וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: סקודה סקאלה

5.11.2019 / 8:00

סקודה סקאלה היא אולי מהבסיסיות בהיצע היצרנית הצ'כית, אבל היא תמצית הגישה של "פשוט חכם" שמהווה את סלוגן היצרנית. יש פה דיל ב-118 אלף שקלים?

מבחן דרך: סקודה סקאלה. קינן כהן, קינן כהן
לא תסובב ראשים, המעצבים הלכו הביתה מוקדם/קינן כהן, קינן כהן

אני חייב להודות שגם כאשר פגשנו את סקודה סקאלה בהשקה הסטטית העולמית שלה שנערכה ממש כאן בישראל, זה היה לי מוזר. באה יצרנית ומשקיעה משאבים ומאמצים במכונית שנמצאת בקטגוריה די נידחת וכזו שהיצרנים הולכים ומדירים ממנה את רגליהם. קבוצת המיני משפחתיות, או תת-משפחתיות היא כבר לא מה שהייתה בעבר.

גם כאשר אני אוסף את הסקאלה ומתחיל לנהוג בה התובנה לא מחלחלת לגמרי. או.קיי, זו משפחתית תקציב פשוטה, לא מאוד מאובזרת, יאללה הלאה, ראינו כבר כאלו בעבר.

מבחן דרך: סקודה סקאלה. קינן כהן, קינן כהן
העיצוב נאה, החומרים פשוטים ברובם/קינן כהן, קינן כהן

מי זו? מה יש בה?

כאמור, סקודה סקאלה נכנסת למשבצת שבין משפחתיות קומפקטיות כמו יונדאי i30, פולקסווגן גולף, פיג'ו 308 ודומתיהן ובין מכוניות הסופר מיני. מעין פתרון למשפחות צעירות ובעיקר לציי רכב שזקוקים ליותר גודל מאשר מציעות האחרונות בפחות מחיר מאשר מבוקש על הראשונות.

היא מבוססת על פלטפורמת MQB וספציפית על הגרסה הקומפקטית שלה ה-A0 עליה "יושבות" המכוניות הקטנות של קונצרן פולקסווגן. אבל כאן היא מגדילה מימדים, עם אורך כללי, רוחב, גובה ובעיקר בסיס גלגלים של 265 ס"מ.

המראה החיצוני שיושב על התפר בין האצ'בק לסטיישן שגרתי לחלוטין, למרות שהוא נושא את כמה ממאפייני העיצוב שנוסיף לראות בדגמים החדשים של סקודה כמו הגריל, הפנסים הקדמיים והכיתוב על תא המטען. מראה מרהיב עין לא נכלל ברשימת הדרישות במכוניות בקטגוריה שלה, והיא, כמותן מכונית שבאה לתת עבודה, לא הופעה.

עוד בוואלה!

השקה עולמית בישראל: סקודה סקאלה

לכתבה המלאה
מבחן דרך: סקודה סקאלה. קינן כהן, קינן כהן
מרווח וטוב לשניים, אולי לעוד אחד אם אתם לא אוהבים אותו/קינן כהן, קינן כהן

בתא הנוסעים נמשכות העיניים לכפתורי מערכת המיזוג המכאנית, התרגלנו כבר לבקרות אקלים, אבל כאן ברמת הגימור אמבישן היא לא מגיעה. זה לא ששאר התא מעיף את הראש. סך הכל מראה נקי על גבול הפשוט. יש פה שילוב טקסטורות, חומרים וצבעים שאמור להעניק תחושת עושר בחומרים, אבל בפועל מדובר בערבוביה. למעט חלקו העליון של הדשבורד, שאר התא עשוי פלסטיקה קשה, מוצקה ולא ממש נעימה למגע.

הנדסת האנוש הכללית טובה מאוד, התפעול קל, הכל נגיש וברור. מסך המולטימדיה גדול מאוד (8 אינץ')הרזולוציה בו מצוינת והמיקום שלו טוב מאוד. במכונית המבחן לא הותקנה מצלמת רוורס וחבל, מסך כזה יכול להיות שימושי לדבר כזה. מה שכן, הגודל והמיקום שלו דוחקים את פתחי המיזוג למטה, זה סידור שפגשתי גם בקאמיק והתוצאה היא שגם ביום לא חם הם התקשו לצנן את חלקו העליון של התא.

מבחן דרך: סקודה סקאלה. קינן כהן, קינן כהן
בונוס בלתי צפוי, שני שקעי הטענה ויציאות מיזוג למושב האחורי/קינן כהן, קינן כהן

את סעיף השימושיות היא מסיימת עם ציון סביר, כאשר יש תאי אחסון בכמות טובה, גם בתחתית הקונסולה עם תא גדול מאוד שתחתיתו גומי מונע החלקה לנייד, מחזיקי כוסות, תא מרכזי מתחת משענת היד, אחד בדלת למטריה כמקובל בסקודה ועוד שניים נחבאים מתחת למושבים הקדמיים וגודלם כגודל מטרייה מתקפלת קומפקטית. למה ציון סביר? כי למעט התא המרכזי, שאר התאים לא גדולים במיוחד.

למושב הקדמי שפע אפשרויות כיוון, גם לגובה המושב, כך שקל למצוא תנוחת נהיגה טובה, יעילה ונוחה לאורך זמן. מה שכן, נהגים גבוהים, או כאלו שאוהבים לשבת קרוב כמוני יגלו קרבה יתרה בין רגל ימין לקונסולה המרכזית.

מבחן דרך: סקודה סקאלה. קינן כהן, קינן כהן
תאי אחסון קטנים ונסתרים תחת המושבים הקדמיים/קינן כהן, קינן כהן

דילוג למושב האחורי מגלה מרווח טוב מאוד לשני מבוגרים, תשכחו מהשלישי, תעלת הינע בולטת מהרצפה וקונסולה מרכזית בולטת לאחור מונעים אפשרות מעשית לישיבה פה. מה שכן, יש גם יציאות מיזוג וצמד שקעי USB-C - לא מובן מאילו.

תא המטען מעולה, מהטובים בקבוצתו וזו מעליה. אלו לא רק 429 ליטרים, זו גם הנגישות אליהם מבעד לדלת חמישית מרווחת, מושבים המתקפלים לרצפה כמעט שטוחה, פתרונות אחסון בתאים מהצדדים, ארבעה ווי תליה, ארבע טבעות עיגון, שקע 12V ואחרי כל אלו נשאר מקום לגלגל חלופי מלא.

מבחן דרך: סקודה סקאלה. קינן כהן, קינן כהן
תא מטען נגיש, נוח, מצויד וגדול שיכול ללמד דבר או שניים מכוניות יקרות ממנה/קינן כהן, קינן כהן

זזים

מתחת למכסה המנוע של סקאלה, מנוע 1.0 ליטר, שלושה צילינדרים שכבר פגשנו ונעים לפגוש שוב. 115 כ"ס ו-20.4 קג"מ מחוברים לתיבת הילוכים כפולת מצמד עם שבעה הילוכים. הוא סוחב 1,229 ק"ג כך שהביצועים טובים, 9.9 שניות למאה שמבחינת התחושות הייתי מאמין בקלות שהיא עושה את זה בפחות זמן. אגב, מתחת למכסה המנוע עוד פטנט סקודאי פשוט, חכם ומקסים - פקק מיכל נוזל השמשות הופך למשפך.

תחילת תנועה עירונית חושפת שני דברים. הראשון הוא שגם פה, תיבת ההילוכים הזו פשוט לא טובה בנסיעה עירונית איטית, בגלישה הגיר הזה לא מעודן, חובט ונוקשה. הדבר השני הוא שכאשר מערכת דימום המנוע בעצירה פועלת המנוע "מתעורר" בצורה לא נעימה, השילוב של הנעה ושילוב ההילוך לנסיעה מייצר טלטלת מכונית מרגיזה. אפשר לפתור את זה, בקלות, בכיבוי של המערכת המציקה הזו.

מבחן דרך: סקודה סקאלה. קינן כהן, קינן כהן
שלושה צילינדרים, אבל אתם לא תדעו מזה רוב הזמן/קינן כהן, קינן כהן

בהמשך הדרך מגלים כיול מתלים טוב מאוד, מוצק, תומך היטב בגוף כשנדרש לכך וסופג כאשר יש צורך. אולי זה כיול מוכוון כבישים לא איכותיים לשוווקים בהם תשתית לא משובחת, אבל זה לא משנה - את ההתמודדות עם הסלילה המקומית הלא מושלמת הוא עושה היטב, למרות שימוש בקורת מתח מאחור ולא מתלה רב חיבורי מתקדם (ויקר יותר).

למנוע הליטר אין בעיה או היסוס ביציאה מחוץ לעיר. הוא מאיץ בזריזות ונחישות מתקתק הילוכים מהר כדי לחסוך בדלק. האופי והצליל המחוספס שלו יצוץ רק כאשר תלחצו אותו חזק מאוד. בכביש המהיר גם אני עובר על תפקודי כלל מערכות הבטיחות. תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטומטית, התרעת אי שמירת מרחק יש הכל. יחסית למכונית תקציב, בידוד הרעשים פה הוא טוב והנוחות במהירות גבוהה לא נופלת מזו של קומפקטיות גדולות יותר.

מבחן דרך: סקודה סקאלה. דודי מוסקוביץ, קינן כהן
מרכב מרוסן ונוחות נסיעה טובה מאוד/קינן כהן, דודי מוסקוביץ

עוד הפתעה חיכתה בכביש המפותל, לסקאלה אין שום בעיה גם כאשר נוהגים בה מהר וחזק. זה לא ברמה שאפשר לקרוא לה "מהנה", אבל השלדה קשיחה, עומדת מצוין בשינויי כיוון או במקרים של בלימה חריפה בפניה. הכל צפוי, בטוח ונעשה בדיוק ובלי הפתעות. זה נשמע לכם מיותר לנהוג כך במכונית, אבל זה לא עניין של כיף, זה עניין של בטיחות. מכונית שמאבדת אחיזה בשינוי כיוון היא לא מכונית שאתה רוצה לגלות איתה באמצע העיקול איזה סלע שהתדרדר לשם מההר או רכב שעומד באופן מסוכן בשיא העיקול בירידה למחלף.

בסיכום ימי המבחן עמדה צריכת הדלק על 12.7 ק"מ לליטר. מנוע הטורבו הקטן, כדרכם של אלו יהיה חסכוני יותר כל עוד לא תאמצו אותו.

מבחן דרך: סקודה סקאלה. קינן כהן, קינן כהן
מכסה שהופך למשפך, לא גאוני?/קינן כהן, קינן כהן

סיכום:

זה הולך להיות קצר, מאוד קצר, לא כי אין הרבה מה לומר על סקודה סקאלה, אלא בגלל שבהשראת המכונית הזו אתה מבין שלפעמים רעיון טוב הוא משהו שאפשר להעביר בלי יותר מדי עניינים.

אז סקודה סקאלה היא מכונית פשוטה, בלי יותר מדי חוכמות או שישו ושמחו חזותי או בחוויית השימוש בה. היא כן מכונית מדויקת לשימוש משפחתי שוטף, פרקטית, מרווחת ומצוידת באביזרי הבטיחות העדכניים והנחוצים.

מבחן דרך: סקודה סקאלה. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: סקודה סקאלה/קינן כהן, קינן כהן

יש לה גם את רמת הגימור הגבוהה יותר "סטייל" שתמורת 8,000 שקלים תוסיף לכם לוח מחוונים דיגיטלי, בקרת אקלים, התרעת רכב ב"שטח מת", מצלמת רוורס, פתיחה והנעה ללא מפתח, איתות דינאמי, פנסי ערפל וקיפול חשמלי למראת הצד. יש לקוחות שזה יהיה קריטי להם, לטעמי, ב-126 אלף שקלים היא קצת מאבדת את העוקץ שלה בתחום המחיר.

כי במחיר של 118 אלף שקלים לרמת הגימור הנבחנת "אמבישן" היא מגיעה חמושה היטב ומכוונת ללב של ציי הרכב כאשר מולה מכוניות כמו יונדאי אקסנט מולה בחנו אותה ואת הממצאים נפרסם בקרוב. אבל בניגוד לקודמתה הראפיד, הפעם היא עם יכולת אמיתית לפתות גם לקוחות פרטיים, אולי את אלו של סיטרואן קקטוס, שגם מולו נערכה השוואה, יש למה לחכות.

תודה רבה לדודי מוסקוביץ - צלם - www.dudpro.com על העזרה והתמונות

מבחן דרך: סקודה סקאלה. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: סקודה סקאלה/קינן כהן, קינן כהן

על הצד הטכני: סקודה סקאלה "אמבישן"

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, 3 צילינדרים, קדמית
נפח: 999 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 5,000/115
מומנט/סל"ד (קג"מ): 2,000/20.4
תיבת הילוכים: אוטומטית, כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 436
רוחב (ס"מ): 179
גובה (ס"מ): 147
בסיס גלגלים (ס"מ): 265
תא מטען (ליטרים): 429

ביצועים:
תאוצה 0-100: 9.9 שניות
מהירות מירבית: 199 קמ"ש

מתחרות:
סיטרואן קקטוס, יונדאי אקסנט, מאזדה 2 דמיו

מחיר:
118 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully