וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכל רכב שני שנבדק נמצאו ליקויי בטיחות

6.10.2020 / 11:52

קטסטרופת הליקויים בכלי הרכב, כמחצית מכלי הרכב שנבדקו נמצאו ליקויים בכלי הרכב. ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "רכב לא תקין עלול להוות מלכודת מוות לנוסעים בו במקום להציל את חייהם". מועצת המובילים: חוסר ידע בסיסי של שוטרים

תיעוד גלגל ניתק ממשאית נוסעת/אור ירוק

סרטון הגלגל המתעופף חופשי לאחר שניתק ממשאית בכביש מהיר ורץ ברשתות החברתיות העלה נקודה כואבת בנוגע לתקינות כלי הרכב הכבדים בכבישים ובכלל. הנתונים שהגיעו לידינו מעלים כי התמונה האמיתית חמורה ביותר.

מתוך 3,003 כלי רכב שנבדקו על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה במהלך חודש יולי נמצאו ליקויי בטיחות ב-1,456 כלי רכב - 48.5 אחוזים, שהם למעשה כל רכב שני שנבדק.

חלק ניכר מאותם כלי רכב הינם כלי רכב בני 13 שנים ומעלה, שאינם ברמת הבטיחות הפסיבית והאקטיבית של מכוניות מודרניות, זאת אומרת שאינם מצוידים באביזרי הבטיחות המתקדמים, מערכות התרעה או תיקון או אפילו נהנים מתכנון מתקדם של תא הנוסעים לקריסה בזמן תאונה.

ליקויים במשאיות. צילום מסך, צילום מסך
פירוט הליקויים שנמצאו בכלי הרכב/צילום מסך, צילום מסך

מנתונים שניתחה עמותת אור ירוק עולה כי כלי רכב ישנים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשיעור של 54% יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב. הבדיקה העלתה כי גם בתאונות דרכים קשות וקלות שיעור התאונות בכלי הרכב הישנים גדול משמעותית מחלקם במצבת כלי הרכב. מנגד, הנתונים מראים כי כלי רכב חדשים מעורבים דווקא פחות בתאונות דרכים בהשוואה לחלקם במצבת כלי הרכב. סביר להניח כי לתקינות הרכב והימצאות מערכות הבטיחות ישנו משקל רב במעורבות הנמוכה בתאונות.

לאלו יש להוסיף את הסכנה האורבת לרכב תקול העומד בשולי הכביש ונוסעיו מפגיעת רכב חולף, תאונות שלמרבה הצער אינן נדירות בישראל נטולת מפרצי העצירה.

עוד בוואלה!

צומת קאסם: כך נראית הפקרות בכביש

לכתבה המלאה
משאית מנוף נתקעה בגשר יצחק שדה בתל אביב. 09 באוגוסט 2020. דוברות משטרת ישראל
משאית מנוף תקועה תחת גשר יצחק שדה/דוברות משטרת ישראל

הליקויים שנמצאו

14% מכלי הרכב נסעו עם משקל גבוה מעל המותר
2,025 כלי רכב נשקלו כדי לבדוק האם הם חורגים מהמשקל המותר. ב-277 כלי רכב נמצאו חריגות משקל מעל המותר - 13.7% מכלי הרכב הכבדים שנשקלו על ידי הניידות נסעו עם משקל עודף מעל המותר בחוק. בתוך כך, 3% מכלי רכב שנשקלו נמצאו בעומס יתר של מעל 15% מהמותר (60 כלי רכב).

29% מכלי רכב נוסעים עם צמיגים לא תקינים
במסגרת מבצע תקינות צמיגים נבדקו 696 כלי רכב. צמיגיהם של 202 כלי רכב נמצאו לא תקינים -29% מכלי הרכב שנבדקו נמצאו עם צמיגים לא תקינים. בתוך כך, 7.5% מכלי הרכב הורדו מהכביש בגרירה או שהורדו בשל ליקויי בטיחות מחייבי תיקון.

58% מכלי הרכב בחברה הערבית נמצאו עם ליקויי בטיחות
416 כלי רכב נבדקו במסגרת מבצע רכב בחברה הערבית. 243 כלי רכב נמצאו עם ליקויי בטיחות - 58.4 מכלי הרכב שנבדקו בחברה הערבית. בתוך כך, 15.8% מכלי הרכב הורדו מהכביש בשל ליקוי הבטיחות בגרירה או בגין ליקוים מחייבי תיקון.

86% מכלי הרכב הפלשתינאים נמצאו עם ליקוי בטיחות
תקינותם של 44 כלי רכב פלשתינאים נבדקו ו-38 כלי רכב נמצאו עם ליקויי בטיחות - 86.4% מכלי הרכב הפלשתינאים שנבדקו נמצאו עם ליקויי בטיחות. בתוך כך, 57% מהם הורדו מהכביש בגרירה או שהורדו בגין ליקויים מחייבי תיקון.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תקינות כלי הרכב היא מרכיב קריטי וחשוב במניעת תאונת דרכים. ברגע האמת הרכב חייב להיות במלוא תקינותו כדי לעמוד בכוחות והלחצים המופעלים עליו. הצמיגים, שלדת הפלדה, הקורות, חלקי המנוע ומערכות הבטיחות צריכים להיות תקינים כל הזמן ובכל נסיעה. רכב לא תקין עלול להוות מלכודת מוות לנוסעים בו במקום להציל את חייהם. ניידות הבטיחות של משרד התחבורה הן כלי חשוב ואפקטיבי בצמצום כלי הרכב הלא תקינים שנעים בכביש ומסכנים את החיים של כולנו. המיקוד בהורדת כלי רכב לא תקינים מהכביש היא פעולה חשובה ונכונה ולכן נוכחות מוגברת של הניידות בכבישים תיצור הרתעה בקרב הנהגים והבנה כי רכב הסובל מליקויי בטיחות יורד מהכביש בטרם יגרום לתאונת קטלנית".

אכיפה מוגברת עם החזרה לשגרה. דוברות המשטרה, דוברות משטרת ישראל
פערי ידע מקצועיים בקרב גורמי האכיפה/דוברות משטרת ישראל, דוברות המשטרה

המובילים רוצים אכיפה, אבל מקצועית

במכתב ששיגרה מועצת המובילים לשרת התחבורה בחודש שעבר, בעקבות קול קורא שהוציא המשרד עצמו, מועלים בפניה שורת ליקויים, חלקם בני שנים רבות ונדונו על ידי שלל גורמים כולל הנחיות של מבקר המדינה. אחת התלונות המרכזיות היא על כך שלמרות הקמה של יחידת אכיפה ייעודית לרכב כבד במשרד התחבורה - "אך לצערי אין כל שינוי בנושא הרמה המקצועית של שוטרי היחידה, זאת עקב חוסר ידע מקצועי בתחום הרכב הכבד והאוטובוסים של השוטרים".

"הנהגים מקבלים מאות דוחות שגויים, התרעתי בפני ראש אגף תנועה ולמרות זאת המצב לא שונה. לא לשם כך ביקשנו להקים את יחידת האכיפה" אומר גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל. מועצת המובילים מטפלת כבשגרה בעשרות דוחות שגויים אשר מגיעים מקציני בטיחות מכל רחבי הארץ ומחברות ההובלה וההסעים , הדבר נובע מחוסר יידע בסיסי של שוטרי התנועה בתקנות ובחוקי התעבורה.

שורת הטענות ארוכה ומדאיגה וכולל היבטי אכיפה לקויים נוספים: אי העמדה לדין של הגורם המשלח (בנוסף לנהג) במקרה של תאונה ובה נמצא ליקוי רשלני, אי הקפדה על רישוי נגררים, הכשרה לקויה לקציני בטיחות בתעבורה, חניוני לילה, המחסור המתמשך בנהגים מקצועיים ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully