וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכות הבטיחות "מרדימות" את הנהגים ומסכנות אותנו

25.11.2020 / 9:50

מחקר שביצע ה-IIHS מצביע על כך שככל שמערכות הבטיחות ברכב הפכו מתקדמות יותר וחצי אוטונומיות, ירדה מעורבות הנהג בתפעול המכונית וזה צריך להדאיג אותנו

מחקר IIHS מערכות בטיחות מתקדמות. יצרן, אתר יצרן
נהגים שעשו שימוש במערכות מתקדמות נטו להתרגל לפעולתן ולהפגין פחות מעורבות בנהיגה/אתר יצרן, יצרן

נהגים במכוניות בעלות מערכות סיוע נהיגה אוטונומיות למחצה הופכים למעורבים פחות בנהיגה בהן, כך מעלה מחקר חדש שנערך בארצות הברית.

קשה עד בלתי אפשרי להעריך כמה אנשים ניצלו ממוות או תאונה קשה בזרות מערכות הבטיחות במכוניות שלנו. אמנם המספרים הצוללים בחדות של תאונות הפח הקלות בשנים מאז הפכו התרעות אי שמירת מרחק ובלימה אוטומטית מספקים עדות טובה לכך שהן משפיעות מאוד על המצב בכבישים.

המחקר שנערך על ידי ה-IIHS (מכון לבטיחות בכבישים האמריקני) והמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס ה-MIT מצביע גם על סיבה לדאגה ולא בפעם הראשונה. במחקר השתתפה קבוצה של 20 נסיינים כאשר עשרה מהם נהגו בלנד רובר איווק שמצוידת בבקרת שיוט אדפטיבית והשאר בוולוו S90 המצוידת בנוסף ב-Pilot Assist השומרת על הרכב במרכז הנתיב.

וולוו S90 היברידית במבחן דרכים. רמי גלבוע, ניר בן טובים
וולוו S90, המערכות החצי אוטונומיות "הרדימו" את מעורבות הנהגים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

במהלך החודש הראשון למחקר עלה כי הפער בהתנהגות הנסיינים היה "קטן עד בלתי מורגש" במובנים של חוסר מעורבות בנהיגה (הסרת ידיים מההגה, הורדת המבט מהכביש וכו'). אולם בחודש שלאחריו ניכר שינוי משמעותי באופן בו הם נהגו. על פי המחקר: "הייתה נטייה ניכרת לנהגים לאבד מיקוד ולהסיר ידיים מההגה בעת שימוש במערכות האוטומטיות". באופן ספציפי מצא המחקר כי היה קשר ישיר בין מידת האוטונומיות של המכונית לבין הנטייה לחוסר מעורבות בנהיגה, "ההשפעה של מערכת הנהיגה ברמת אוטונומיות 2 של הוולוו הייתה דרמטית יותר מזו של בקרת השיוט האדפטיבית בלבד". עוד עלה מהמחקר שהנהגים באיווק שהיה כזכור מצויד בבקרת שיוט אדפטיבית, הראו יותר סימני היסח דעת שמקורם בטלפון הנייד תוך שימוש במערכת.

לדברי החוקר הראשי של ה-IIHS איאן ריאגן: "השכיחות של הנהגים שהראו סימני חוסר מעורבות הייתה כפולה לאחר חודש של שימוש בסייעני הנהיגה המתקדמים מאשר בתחילת הניסוי" והוסיף כי: "בהשוואה לנהיגה עצמאית הייתה סבירות של יותר מפי 12 להסיר את הידיים מההגה לאחר שהתרגלו לכך שבקרת השמירה על מרכז הנתיב עובדת".

עוד בוואלה!

צפו: מערכות זיהוי הולכי הרגל נכשלות במבחן

לכתבה המלאה
תחילת שיווק ריינג' רובר איווק. קינן כהן, ניר בן טובים
סבירות גבוהה להתעסקות בנייד תוך שימוש בבקרת השיוט האדפטיבית/ניר בן טובים, קינן כהן

מסקנת המחקר שיותר טכנולוגיה משמעה יותר בעיות, הביאה אותם להצהיר כי יש להבטיח שנהגים מבינים את החשיבות של מעורבות בנהיגה ולא "מקבלים את האשליה המטעה של ביטחון לאורך זמן של שימוש" וקראו לניטור מחמיר יותר של הנהגים כדי להבטיח את היכולת שלהם לשוב ולשלוט ברכב אם ידרשו לכך. הקריאה הזו למעשה מופנית הן לגורמי האכיפה, אבל לא פחות מכך ליצרניות הרכב שלצד פיתוח הטכנולוגיות האלו צריכות להציג גם אמצעי ניטור ותזכורות תכופות יותר לנהגים שהן מזהות כלא מרוכזים בנהיגה. חלק ממערכות אלו שנקראות באופן כללי "ניטור עירנות נהג" כבר נמצאות במכוניות לא מעטות, אולם מניסיוננו סט האלגוריתמים שמפעיל אותן לא ממש עונה על הצרכים והן הרבה פחות עירניות מאשר היינו רוצים לחשוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully