וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: לנד קרוזר המחודש והמחוזק

כתב רמי גלבוע. צילומים, דורית פלד

11.12.2020 / 9:00

רכב השטח האייקוני קיבל שדרוגים משמעותיים לשנת 2021; יותר מכפי שעניינה אותנו איכות השיפורים החדשים, רצינו לוודא שהיפנים לא קלקלו את מה שכבר היה טוב

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
מהמשרד אל המדבר, הלנד קרוזר מרגיש מצוין בכל מקום/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

אני משער שבמטה לנד קרוזר ביפן תלוי שלט מאיר עיניים בנוסח: If it ain't broke, don't fix it שזה בעברית "אל תתקן את מה שאינו מקולקל", או איך שלא כותבים את זה ביפנית. לנד קרוזר מלווה אותנו מזה עשרות שנים, ללא מהפיכות או קפיצות דרך טכנולוגיות; הדגם הנוכחי הוצג לפני למעלה מעשר שנים, הוא משתדרג מעת לעת בצורה מינורית ושמרנית.

"שמרנות" נחשבת מילה גסה בעידן בו מתחרים יצרני הרכב באמצעות גאדג'טים, תחכומים אלקטרוניים, והפלצות שיווקיות. כך נראים הדברים בעיני הציבור הרחב אבל עבור עכברי השטח, הקידמה הדוהרת נתפסת כאיום קיומי. ראו את מהפיכת הקרוסאוברים שכמעט הכחידה את רכבי השטח האמיתיים, ראו את הצמיגים המודרניים שאינם מתאימים לשטח, ראו את צונאמי האלקטרוניקה והפניאומטיקה ההופכת כל יציאה לשטח לרולטה רוסית, או בריטית.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
החרטום ויחידות התאורה קצת יותר מצויצות מאשר בדגם היוצא, זוהי מתיחת פנים שגרתית/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

הקיסר האחרון

אל מול אלה ממשיכים מהנדסי טויוטה לשדרג את הקרוזר בקווים מקבילים ובוטחים - הם לא נוטשים את שלדת הסולם המסורתית, שומרים על סרן אחורי חי, אינם מוותרים על הילוך כוח, מהלכי מתלה וצמיגים בחתך סביר. כאשר אנו רואים את יצרני העולם נוטשים את הגישה הכמעט-חקלאית הזו, אנו רק יכולים להודות על כך שאיזה קיסר יפני שומר עבורנו על הגחלת - חלק מאותו מסדר המשמר גם את ג'יפ רנגלר וסוזוקי ג'ימני הקשוחים, פורד ברונקו העתידי, טנדרי 4X4 ועוד נדירי סגולה. ברוח זו נמנעים מהנדסי טויוטה מהגדלת הספקי המנוע לגבהים מוגזמים, הם לא מתעסקים במתלים פניאומטים או אדפטיביים, אמינות ויציבות הן שם המשחק.

עוד בוואלה!

השוואתי: טויוטה היילקס מול מיצובישי טרייטון

לכתבה המלאה
מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
גלגל רזרבי בגודל מלא מתחבא מתחת לרצפת תא המטען. החלון האחורי נפתח עצמאית, לנוחות הכנסת חפצים קטנים/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

עיצובו החיצוני של קרוזר 2021 נשאר מגודל ורבוע כמקודם, מתיחות פנים קטנות מעניקות לו הופעה עדכנית. גם בתא הנוסעים אין שינויים של ממש - הוא נשאר נרחב ושימושי עבור 5+2 נוסעים, מעניק רמת פינוק מרשימה, אם כי לא ברמה של קרוסאובר מודרני. מסך המולטימדיה גדל ל-9 אינץ' ויש בו קישוריות מלאה, אבל הוא עדיין מולבש על לוח המחוונים כמו חפץ זר, ואיכות התצוגה אינה מושלמת. הנדסת האנוש ברורה ויעילה, אתה מרגיש בבית מהרגע הראשון. תנוחת הנהיגה נותרה גבוהה ושולטת, לנד קרוזר מזמין אותך למסע הרפקאות מחוץ לאספלט.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
יש הרבה מקום מאחור, עם יחידת מזגן ושקעי כוח/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

איפה הכוח?

אבל העולם ממשיך להתקדם ומדי פעם נוצר פער מוגזם בין האייקון היפני, לבין מתחריו המודרניים. ב-2020 סוגרת טויוטה את הפער בשני תחומים חשובים - הקרוזר קיבל מערכות בטיחות מודרניות, ומנוע ה-2.8 ליטר התחזק משמעותית. בגרסאותיו הקדומות נמכר הקרוזר בהספק מכובד של 190 כ"ס, שהצטמצמו ל-177 תחת איום תקנות זיהום האוויר. 177 הסוסים היו קטנים על הקרון היפני והשנה שודרג הספק המנוע לכדי 204 כ"ס המגיעים 400 סל"ד מוקדם יותר, ויש לו 51 קג"מ (מול 46 בדגם היוצא). תוספת הכוח מעניקה לפראדו דחף וזריזות שהיו חסרים מאוד - המיאוץ ל-100 קמ"ש נמשך 9.9 שניות בלבד (במקום 12.7 בדגם היוצא, זה פער משמעותי).

תוספת הכוח לא הפכה את הקרוזר לחורך צמיגים, אבל הוא מזנק ממקומו בנחרצות מרשימה, מעמידה ברמזור ובעקיפות תלת-ספרתיות. בסיבוב דיונות שביצעתי הפגין הקרוזר תיאבון בריא לטריפת חולות נודדים, הכלי מגיב הרבה יותר טוב. על הדרך קיבלנו בידוד טוב יותר של רעידות וצליל המנוע, ויחס העברה ארוך יותר בהילוך השישי - ב-120 קמ"ש רשמנו 1,700 סל"ד, מכובד ונמוך.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
את מנוע ה-204 כ"ס כבר פגשנו בהיילקס. הוא חזק ומעודן, אבל לא חסכוני במיוחד/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

איפה הכסף?

ציפינו גם לראות שיפור משמעותי בתצרוכת הדלק, אבל לא מצאנו אותו. איך שלא תהפוך את זה, בנהיגה רגועה סביב 100-120 קמ"ש יעבור הקרוזר כ-10 קילומטרים לליטר. לחץ מעט על הגז, ותקבל 9 קמ"ל או אף פחות. אני משער שזה לא יעכיר את רוחו של מי ששילם כרגע 410,000 שקלים על ה-Limited שלו... כן, כן, 410, נתקע לכם הקרוזר בגרון?

לנד קרוזר TS בסיסי יעלה לכם 330,000 'בלבד' אבל הוא ספרטני למדי, נטול מערכות בטיחות מודרניות וכל ייעודו הוא השתתפות במכרזים ממשלתיים ואחרים. ב-370,000 שקלים תקבלו 'לקשרי' 5 מושבים, או 'סלקט' 7 מושבי - הבדלי האבזור אינם דרמטיים, בדקו בעצמכם. רכב המבחן 'לימיטד' עולה 410,000 שקלים כואבים, וב-430,000 שקלים תפגשו את דגם 'סהרה' המפואר. הסהרה כולל עזרי עבירות חשובים (נעילת דיפרנציאל אחורי + בחירה במצבי שטח שונים), ושליטה בקשיחות המוטות המייצבים. למצומצמי משפחות נוכל להציע קרוזר 3 דלתות, ב-314,000 שקלים.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
תא הנוסעים מרווח ונוח, הגוון הבהיר מגביר את תחושת האווריריות. מסך מולטימדיה 9" משפר את חווית המשתמש/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

על הכביש

למעט TS המיועד לציי רכב ומסתפק במוביל-איי צורמני, כל הקרוזרים חמושים ב-Toyota Safety Sense 2.0, מערך בטיחות הכולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, זיהוי הולכי רגל, ובקרת שיוט אדפטיבית. מערכות הבטיחות מיישרות קו עם התעשייה, אם כי לא אהבתי את בקרת הסטייה מנתיב - היא מתבצעת באמצעות בלימת אחד הגלגלים הקדמיים על פי הצורך, זה פחות נעים ממערכות הפועלות באמצעות שליטה על הגה חשמלי.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
זה לא אפריקה אבל כמעט, כולל עשרות צבאים אותם פגשנו בנחל צניפים/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

במחלקת ההיגוי והמתלים אין חדש, אנחנו עדיין מדברים על 2.2 טון היושבים על מתלים רכים, ומרכז כובד גבוה. האוטו הגמלוני אינו ספורטיבי אבל הוא בולע מרחקים בנינוחות מלאה, מדלג בקלות מתל אביב אל הערבה. עובדה מתסכלת היא הידיעה כי עבור לקוחות המחפשים רכב משפחתי חדש בעל יכולת שטח אמיתית, אין ללנד קרוזר תחרות של ממש. גרנד צ'ירוקי מוכוון יותר לכביש, סאנגיונג רקסטון בסיסי יותר, והג'ימני בכלל לא במחלקה הזאת. מרצדס ולנד רובר? הם מתוחכמים ופריכים מדי, יקרים מדי. ג'יפ רנגלר אינו משתווה לקרוזר בשימושיות ונסיעת כביש, ועל הברונקו עוד לא נהגנו.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
הדבר הראשון שייפגע בנהיגת שטח הן מדרגות הצד ואחריהן, מגיני הבוץ, ספויילרים, פגושים/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

במשעולי הנגב

רכב כמו לנד קרוזר זועק לצאת אל המדבר. העמסנו את ציוד המחנאות, מילאנו מקרר בכל טוב, לא שכחנו קרשים למדורה וקדימה, יוצאים למסע. 250 הקילומטרים המאוספלטים עברו עלינו בזריזות רוגעת, הגענו לשטח רעננים כציפור שיר. בכניסה לשטח נעלנו דיפרנציאל מרכזי וירדנו אל השביל. מתליו הרכים של הקרוזר קיבלו לפתע הצדקה מלאה, המאפשרת לגהץ שבילים מהירים בלי לקרקש ולחטוף כל באמפ לישבן.

החרטום מרוסן יותר מכפי שהיה פעם, אבל הוא עדיין מפמפם מעלה-מטה; בשבילי חצץ עם קוליס עמוקים, אתה עלול לשפשף את הגחון על הגבנון המרכזי. זו לא בעיה אמיתית, אבל צליל הגריסה מזכיר לך בכל פעם את המגבלות - מרווח הגחון הוא 21.5 סנטימטרים בלבד, המיגון גוזל עוד כמה סנטימטרים, זה לא משאיר הרבה מרווח. טיילי שטח רציניים יפתרו את הבעיה בעזרת מיגון גחון והגבהת מרכב של 2-אינץ'; תחשבו על השקעת מינימום של 8,000-12,000 שקלים.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
אפילו שביל חצצי תמים ישייף לכם את הגחון. חייבים הגבהה/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

הגבהת המרכב תרחיק מהקרקע את המכלולים הרגישים: מדרגות האלומיניום פגיעות ומיותרות (לא האמנתי למראה עיניי, הם התקינו פנסים בתוך מדרגות הצד), יש שפע פגושים וספויילרים רגישים שלא כדאי לבדוק את עמידותם במפגשי שטח. האמת היא שמי שקנה לנד קרוזר כדי לטייל בשטח, לא ייתרגש מכמה צלקות ושריטות קלות. בדקנו אצל היבואן ולצערנו, מתברר שאין לו כוונה להציע גרסת שטח המקולפת מאבזרי פינוק וגינדור, ומוכנה טוב יותר לשטח. האמת, למה להם להתאמץ? רוב הלקוחות אינם מעוניינים בזה וגם ככה, הם מוכרים את הקרוזרים כמו משוגעים.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
לסרן האחורי יש מהלך מתלה מצוין, זה חשוב לטיילי השטח/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

בגרסת 'לימיטד' אין נעילת דיפרנציאל אחורי, מנגנון חשוב הנמצא אפילו בטנדר היי לקס. בקרת המשיכה אינה מהמשובחות שבנמצא, תגובתה קצת איטית לטעמי. היא מאפשרת תיקול זורם של שבילי מדבר אבל למעברים טכניים יותר, הייתי שמח למצוא נעילת דיפרנציאל אחורי. הילוך הכוח מאפשר לקרוזר להתמודד היטב עם מעברים טכניים ואיטיים, תוך בקרה מלאה ובלי לאיים על שלמות תיבת ההילוכים. גדולתו של הלנד קרוזר היא שאתה יכול להכניס בו כמה שיפורים בסיסיים, ולצאת למסע חוצה-אפריקה. הוא חזק, עמיד ועביר, ואתה יודע שבבוא העת תגיע איתו לקייפטאון.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
שעת חסד מול תלם צניפים. רק בשביל הרגעים האלה שווה לקנות רכב שטח. הלכנו לישון בתוך נוף הקדומים/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

מרכבתו של הקיסר

קל לפטור את לנד קרוזר כבחירתם של לקוחות שכל מה שהם רוצים הוא לעשות סיבוב-דאווין בכיכר העיר, ולמכור את האוטו בקלי-קלות בעוד שלוש שנים. יש לקוחות כאלה אבל האמת היא שבשלושה ימים של טיול מדברי, ראינו שליטה מובהקת של עשרות לנד קרוזרים מאובקים; החל בפראדו'אים בני עשרים שנה וכלה בכלים נוצצים וחדשים, משופרים בטוב-טעם וממון.

לנד קרוזר נחשב לרכב אמין ביותר, תדמית המשתקפת ביכולת למכור אותו לאחר עשר שנים ו-350,000 קילומטרים, ב"מחיר מחירון" פלוס+פלוס. אין לי ספק שתיכף יעלו כאן תגובות גולשים שאינם מאמינים בתדמית זו; אני מכיר את סיפורי העבר על דיפרנציאלים מתבקעים ומתלים קורסים אבל בסך הכל, הלנד קרוזר הוכיח את עצמו כרכב עמיד מאוד לאורך השנים. זה הזמן לספר לכם כי במהלך המבחן נדלקו לנו פתאום 6 נוריות ביקורת עם הודעות עצבניות בנוסח: "מערכות הבטיחות אינן פועלות", "בדוק מנוע", "היכנס למוסך" וכיו"ב אזהרות כתומות. הנוריות נדלקו גם למחרת בבוקר אבל נעלמו מעצמן לאחר עוד דימום והתנעה.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
בלילה שיטחנו את כל המושבים ופרשנו מזרונים על הרצפה השטוחה. נעים, מוגן ומפנק/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

מה המסקנה? אני לא חושב שתקלת מערכות הבטיחות מלמדת משהו על האמינות הכללית של טויוטה לנד קרוזר, אני עדיין סומך עליו יותר מאשר על רוב רכבי השטח שעדיין נמכרים אצלנו. התקלה רק מדגימה עד כמה מסובך לבצע שידרוגים טכנולוגיים מורכבים (כמו חבילת הבטיחות האוטונומית), ומדוע נרתעו אנשי טויוטה מהחדרת טכנולוגיות אלה.

מאז ומתמיד חשבתי (ואף כתבתי) כי הביקוש ההיסטרי לקרוזרים קשישים מוגזם אבל אין ספק שזה רכב דו-שימושי מצויין, אופצייה כמעט יחידה לשוחרי טיולים בישראל. לנד קרוזר היה ונשאר רכב שטח מצוין ואמין, תוצאה של אסטרטגיית פיתוח יציבה ולא הרפתקנית. מחיריו הגבוהים אינם מפריעים לו להמשיך לשלוט בפלח רכבי השטח האמיתיים בישראל; בוודאי לאחר שדרוג המנוע והכנסת מערכות הבטיחות.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
לוח בקרה קטן מאפשר נעילה מרכזית/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

איזה לנד קרוזר הייתי לוקח לעצמי, אילו הסתובבתי בשוק עם 350-400 אלף שקל? ללא ספק הייתי בוחר ב'לקשרי' 5 מושבים (צבוע לבן כמובן, שום "כחול ברקת" מטאלי), את יתרת הכסף הייתי משקיע במיגון, הגבהה ונעילת דיפרנציאל אחורית. על הדרך הייתי מרוויח חישוקי 17-אינץ' ועליהם צמיגי שטח טובים יותר, מאשר ה-18-אינץ' של 'לימיטד' או 'סהרה'. כל שנדרש עכשיו יהיה להרכיב אוהל גג, ולצאת ל'סובב אפריקה'.

מבחן דרך: טויוטה לנד קרוזר המחודש. רמי גלבוע, דורית פלד, רמי גלבוע
המנוע החזק יותר משמעותית הביא איתו יכולות גבוהות בהרבה מבעבר בדיונות/רמי גלבוע, רמי גלבוע, דורית פלד

על הצד הטכני: טויוטה לנד קרוזר 'לימיטד', 2.8 ליטר

מנוע: טורבו דיזל 2,755 סמ"ק
הספק/סל"ד: 204/3,000 כ"ס
מומנט/סל"ד: 51/1,600 קג"מ
תיבת הילוכים: פלנטרית, 6 הילוכים
העברת כוח: 4X4 קבוע לכביש ולשטח, הילוך כוח, בקרת משיכה

ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות):
9.9
מהירות מרבית (קמ"ש): 175
תצרוכת דלק בינעירונית, מבחן (קמ"ל): 9.5

מידות
אורך / רוחב / גובה (ס"מ):
484 / 188.5 / 183.5
בסיס גלגלים (ס"מ): 279
צמיגים: 265/60R18
זוויות גישה / נטישה: 31 / 25
מרווח גחון (ס"מ): 21.5

מחיר: 410 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully