וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: יונדאי סנטה פה

11.2.2021 / 19:42

יונדאי הזדרזה להציג מתיחת פנים לדור הרביעי של הקרוסאובר המשפחתי שלה, כדי להתאים אותו לגרסאות היברידיות הממתינות בפתח. מה חשבנו על גרסת הדיזל שעולה 300,000 שקלים?

מבחן דרך: יונדאי סנטה פה. רמי גלבוע
רכב משפחתי מרווח ומפנק, גדוש בטכנולוגיה/רמי גלבוע

עד הגעתו של הפאליסייד, היה יונדאי סנטה פה "ספינת הדגל" של יונדאי, הוא היה גם זה שהתמקם בפסגת הדגמים שלה מבחינת מחירים, ובהחלט אפשר לומר שלאורך הדורות שלו, השוק המקומי בהחלט רואה בו מוצר שמצדיק את הסכומים האלו. אבל שינויים שמתחילים בקרחון נמס בקוטב מחלחלים עד השוק המקומי, וכך במסגרת ריענון הדגם לקבלת יחידות הנעה חדשות היברידיות, הוא מגיע גם אלינו בהופעה מחודשת.

סנטה פה 2021 גדל מעט במידותיו, במידה כמעט בלתי מורגשת; האורך צמח ב-1.5 סנטימטרים, הרוחב ב-1.0 ס"מ, הגובה ב-5 מילימטרים. זהו גידול זניח לחלוטין, הנובע משינויי עיצוב ברמת הפגושים וכיו"ב. שינויים בולטים יותר בוצעו בחזית הנושאת עכשיו גריל וכוחני יותר ופנסי LED מסוגננים. הם אולי קטנים אבל בכל זאת, העין קולטת רכב רענן ועדכני יותר.

מבחן דרך: יונדאי סנטה פה. רמי גלבוע
רכב משפחתי מרווח ומפנק, גדוש בטכנולוגיה/רמי גלבוע

שינויים משמעותיים יותר מופיעים בתא הנוסעים, המקבל אלמנטים מהפאליסייד המגודל. הודות לתיבת 8 הילוכים Shift By Wire, אנו מוצאים גם כאן קונסולה מרכזית כפולת מפלסים. במפלס העליון משובצים מתגי המזגן, חוגת סגנונות הנהיגה, ומתגי תיבת ההילוכים; במפלס התחתון נמצא תא אחסון גדול, נוח ושימושי עד מאוד. מול הנוסע מימין יש תא כפפות ומתחתיו, מדף פתוח להנחת חפצים קטנים. נוח ושימושי.

עוד בוואלה!

יונדאי פאליסייד וסנטה פה בישראל: של הביוקר

לכתבה המלאה
מבחן דרך: יונדאי סנטה פה. רמי גלבוע
לוח המחוונים הוירטואלי נרחב וצבעוני. כאשר מאותתים 'שמאלה', מוצגת תמונה של השטח המת משמאל/רמי גלבוע

במרכז לוח המחוונים מתנוסס צג מגע 8-אינץ' סטנדרטי למדי, ומאחורי גלגל ההגה נפרש לוח מחוונים 12.3 אינץ' ובתוכו המערכת שפגשנו כבר בסונטה; בהפעלת איתות ימינה או שמאלה, מתחלף אחד המחוונים העגולים (מהירות או סל"ד) בתצוגת ה"שטח המת" שבצידי המכונית. אני מצאתי את התצוגה זו כנוחה ובטיחותית, ומסתבר שעוד אפשר להמציא חידושים אמיתיים, שאינם בגדר גאדג'ט אופנתי בלבד.

לא נכביר דברים על תא הנוסעים, בו כבר בילינו כמה וכמה מבחני דרכים. סנטה פה מציע מרחב מצוין לכל המשפחה, הוא מגונדר, מאוורר, עם שורת מושבים שלישית המספיקה לשני נוסעים קומפקטיים (להסעת שבעה/שמונה מבוגרים של ממש, נא לפנות למחלקת פאליסייד). בתא הנוסעים וילונות הצללה, שפע מתגי טעינה כולל 220 וולט, עם קישוריות מלאה לאנדרואיד ואפל.

מבחן דרך: יונדאי סנטה פה. רמי גלבוע
מנוע הדיזל נעים יותר מגרסת הבנזין שהוכחדה מהמחירון, הגרסאות ההיברידיות עוד לא כאן/רמי גלבוע

דיזל בשרני

באופן מפתיע ומשמח למדי, מתברר כי רוב רכבי סנטה פה הוזמנו בארץ עם מנועי דיזל. לפיכן הופסק ייבוא גרסאות הבנזין, והדיזל ימשיך להניע את הסנטה פה עד הגעת הגרסאות ההיברידיות. דווקא לאחר נסיעת המבחן על הפאליסייד-בנזין, אני יודע להעריך את סגולותיו המוצנעות של מנוע הדיזל 2.2 ליטר של יונדאי. מנוע ה-4 בוכנות עבר סדרת שיפורים וכיולים, והוא מספק 202 כוח סוס ו-45 קג"מ. אלו לא נתונים מבריקים במיוחד אבל הם מספיקים כדי להאיץ את הסנטה פה מעמידה ל-100 קמ"ש, ב-9.2 שניות (9.0 לגרסת ה-2X4). הנקודה החשובה אינה המהירות, אלא הרוגע והנינוחות בה עושה הדיזל את עבודתו: זהו מנוע חלק, חזק ובשרני, עם רצועת כוח המתחילה כבר ב-1,750 סל"ד.

מבחן דרך: יונדאי סנטה פה. רמי גלבוע
לוח הפיקוד שימושי וארגונומי, לא התאהבתי בפקדי תיבת ההילוכים/רמי גלבוע

תיבת 8 הילוכים חדשה, כפולת מצמדים 'רטובים', שומרת את המנוע בתחומי סל"ד נמוכים מאוד. רוב הזמן פועם המנוע בסביבות 1,500 סל"ד, יציאה לעקיפה שגרתית תעלה את המחוג ל-2,500 סל"ד רגועים. זו התנהלות נעימה ושקטה, המתאימה מאוד לאופיו של הקרוזר הקוריאני. גם תאוצה חזקה יותר לא מתורגמת מיד לצרחת סל"ד, אהבתי. בנהיגה בין עירונית רגועה עד 120 קמ"ש הוציא הסנטה פה 13-14 קילומטרים לליטר, ובקצב מנהלי בין עירוני בלי לעבור את לתחום התלת ספרתי. ראיתי אפילו 15-16 קמ"ל, זה נתון מצוין העשוי לאתגר היברידיות בגודל מקביל. פעולת הדיזל שקטה ודיסקרטית, אם כי הוא אינו מעודן כמו יחידת הבנזין; מחוץ למכונית, ניתן להבחין שזה דיזל.

מבחן דרך: יונדאי סנטה פה. רמי גלבוע
מתחת ללוח הפיקוד מתחבא תא איחסון נרחב ונסתר מהעין/רמי גלבוע

קצת חבל לי על שמהנדסי יונדאי לא כווננו את המתלים באותה נינוחות המאפיינת את מכלולי המנוע-הילוכים. מתלי הסנטה פה מטפלים היטב באספלט מלוטש, אבל הם מתקשים להתמודד עם קפלי ושברי אספלט המצויים לרוב במקומותינו. צמיגי ה-225/45 R20 ספורטיביים מדי ואינם תורמים לנוחות הנסיעה, וזה חבל - הייתי מעדיף את הסנטה פה קצת יותר מפנק וסלחני, גם אם זה יבוא על חשבון חדוות הנהיגה. בכל מקרה הנאה אין כאן.

מבחן דרך: יונדאי סנטה פה. רמי גלבוע
שורת המושבים השנייה מרווחת, עם פתחי מיזוג וטעינה. השורה השלישית מתאימה לנוסעים קומפקטיים בלבד/רמי גלבוע

יונדאי סנטה פה גדוש במערכות בטיחות רבות ומתוחכמות; FCA לבלימה אוטונומית, LKA ו- LFAלשמירה על נתיב הנסיעה, ROA למניעת שכחת ילד במושב האחורי, SCC, SCA..... הבנתם אותי, האוטו מפוצץ בטכנולוגיה ומערכות בטיחות, בהחלט ספינת דגל. לסנטה פה הנבחן ברמת הגימור Elite יש הנעת 4X4 יעילה למדי, מה שלא עושה אותו לרכב שטח אמיתי, כמובן; תנו לו שבילי קק"ל, הצלבות דקיקות, קצת כורכר, וכאן נגמר הסיפור. זהו רכב שבילים מגודל עם מרווח גחון של 17.6 ס"מ בלבד, אל תיקחו אותו לסהרה.

מבחן דרך: יונדאי סנטה פה. רמי גלבוע
מכאן השינויים בעיצוב באמת לא באים לידי ביטוי/רמי גלבוע

כמה עולה?

יונדאי סנטה פה נמכר אצלנו מזה שנים רבות, ויש לו קהל לקוחות קבוע. הבעיה היא שמחירו העפיל ל-300,000 שקלים, זו טריטוריה בה משייטים קרוסאוברי 5+2 איכותיים ויוקרתיים לא פחות; קודיאק (שנמכר ב-2020 בקרוב ל-5,000 יחידות), 5008, סורנטו ואחרים, שחלק מדגמיהם אף יותר זולים, בעשרות אלפי שקלים. מתחרה נוסף המאגף את סנטה פה מלמעלה הוא פאליסייד המגודל - מאז נחת אצלנו הלוויתן הלבן, סנטה פה כבר אינו היונדאי הגדול ביותר.

מבחן דרך: יונדאי סנטה פה. רמי גלבוע
סנטה פה אינו רכב שטח, אבל יש לו יכולת שבילים בסיסית/רמי גלבוע

אבל לא כל אחד רוצה לשייט בפריגטה גדולה כמו פאליסייד, ולקוחות רבים נרתעים מהמותגים האירופים. אלה עשויים לחשוק בסנטה פה, הנמכר ב-270,000 שקלים לדגם 'סופרים' 2X4, וכאמור 300,000 שקלים לרכב המבחן Elite 4X4. מחירים אלה מגבילים את פוטנציאל המכירה, ובשנה שעברה נמכרו כאן רק 315 רכבי סנטה פה; גם ב-2021 לא יהיה קל לסנטה פה המחודש, אבל לכמה מאות לקוחות זה כנראה יספיק.

מבחן דרך: יונדאי סנטה פה. רמי גלבוע
לנמנעים מהגודל של פאליסייד או טויוטה היילנדר ולנמנעים מתוצרת אירופה הוא יכול להתאים/רמי גלבוע

על הצד הטכני: יונדאי סנטה פה 2.2 דיזל 4X4 Elite

מנוע, הנעה: דיזל, הנעה כפולה קבועה
נפח: 2,151 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 3,800/202
מומנט/סל"ד (קג"מ): 1,750/45
תיבת הילוכים: כפולת מצמד, 8 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 478.5
רוחב (ס"מ): 190
גובה (ס"מ): 171
בסיס גלגלים (ס"מ): 276.5
תא מטען (ליטרים): 571
משקל עצמי (ק"ג): 1,910

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 9.2
מהירות מירבית (ק"מ): 205

צריכת דלק משולבת במבחן (קמ"ל): 12.1

מתחרים:
סקודה קודיאק, פיג'ו 5008, קיה סורנטו

מחיר:
300,000 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully