וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן השוואתי: ב.מ.וו M135i מול אודי S3

כתב: קינן כהן, בוחן אורח: יואל שוורץ

18.2.2021 / 10:04

הגרסאות החמות של שתי מכוניות פרימיום קומפקטיות גרמניות מתייצבות להתמודדות ראש בראש שמוכיחה שדמיון על הנייר ומציאות הם שני דברים שונים לחלוטין

מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
המחיר, ההספק, התצורה, הביצועים - שתי המכוניות האלו קרובות מאוד אחת לשניה/קינן כהן

שתי המכוניות האלו לא יכלו להיות קרובות יותר, אבל כל כך רחוקות זו מזו. קווי הדמיון בין השתיים זועקים לשמיים, שתיהן מבוססות על דגמי הכניסה הקומפקטיים למותגי פרימיום גרמניים (אודי A1 אינה קומפקטית וממש לא פרימיום), אלו הגרסאות הספורטיביות שלהם אבל לא גרסאות הקצה, הן מגיעות בתצורת האצ'בק, עם חמש דלתות, שתיהן עושות שימוש במנועי 2.0 ליטרים מוגדשים, הנעה כפולה, נתוני התאוצה שלהם ל-100 קמ"ש זהים לחלוטין וכן המהירות המירבית, אפילו תגי המחיר של שתי המכוניות זהה - 370 אלף שקלים.

בקיצור, בבוקר המבחן היה ברור ליואל ולי שזה הולך להיות או מאוד מעניין או מאוד משעמם.

מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
הופעה גמלונית מפריעה לסדרה 1 להחצין את השרירים שלה/קינן כהן

המתמודדות

אודי S3 הנוכחית היא דור רביעי לקומפקטית של אודי, ל-S3 הראשונה ב-1999 היו 210 כ"ס, הנוכחית מציעה 100 סוסים יותר בדיוק. היא אבולוציה נוספת לקונספט שהציבה הראשונה עם מרכב האצ'בק (אבל הפעם עם 5 דלתות), מנוע 4 צילינדרים רוחבי והנעה כפולה.

בפינה הימנית זו ב.מ.וו סדרה 1 בגרסת ה-M135. כאן זהו הדור השלישי של הקומפקטית ממינכן. היא דווקא הייתה חזקה מאוד כבר מהדור הראשון שלה שמנוע ה-3.0 ליטרים שישה צילינדרים בטור שלה ייצר 302 כ"ס. אבל פה היה שינוי משמעותי בדור הנוכחי, כאשר היא החליפה את פלטפורמת ההנעה האחורית בהנעה קדמית, אם כי בגרסה זו כאמור כמו ה-S3 היא עושה שימוש בהנעה כפולה.

עוד בוואלה!

מבחן דרך: אודי S3 ספורטבק

לכתבה המלאה
מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
אודי S3 מצוידת בכל אביזרי ההופעה הרלוונטיים/קינן כהן

כאשר שתיהן עומדות זו לצד זו, קשה שלא להצביע על ההופעה של האודי כמוצלחת הרבה יותר. זה לא רק המופע הבולבוסי והעגלגל מדי של הסדרה 1, ב-S3 הכל ארוז במדי קרב הרבה יותר נכונים. הקווים הרבועים שלה, חלקי הכרום ש"קופצים" לעין בפגושים, סביב החלונות, חצאיות הצד ועוד, הקאליפרים האדומים מציצים מבעד החישוקים ועד רביעיית האגזוזים שמקובצים שניים-שניים כמו קנים של רובה ציד. במילים אחרות, לשתיהן יש שרירים, ה-S3 לובשת את החולצה שמראה אותם יותר...

מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
תא הנוסעים בסדרה 1 מציג איכות חומרים עדיפה במעט/קינן כהן

לעומת ההופעה החיצונית שבה מפתחת אודי S3 פער בקלילות, בתאי הנוסעים התקשינו להגיע להכרעה. לצד איכות חומרים עדיפה במקצת בב.מ.וו, האופן בו מעוצב תא הנוסעים של האודי מוצלח יותר לא רק שילוב הטקסטורות והמשטחים, אלא גם תצוגת הנתונים בלוח המחוונים באודי גדולה (מסך 12.3 אינץ' לעומת 10.25), נהירה, פשוטה וקריאה יותר מזו המעט יותר מקושקשת ומצועצעת בב.מ.וו. תנוחת הנהיגה, המושבים וההגה עצמו בב.מ.וו היו טובים יותר והאודי משווה עם מרווח מוצלח יותר. לאודי שני שקעי USB ותאימות למכשירי אפל ואנדרואיד, לב.מ.וו אחד בודד, ותאימות אפל בלבד אבל גג שמש גדול יותר. בקיצור, הבנתם את הנקודה. על שתי המכונית אפשר לומר שהן מעט מאכזבות בהיבט האבזור - כיוון מושב ידני בב.מ.וו (סליחה!?), וגם באודי חסר אבזור שמופיע כבר במכוניות שעולות מחצית ממנה כמו טעינה אלחוטית.

מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
עיצוב מוצלח יותר לתא הנוסעים באודי/קינן כהן

רשימת מערכות הבטיחות המתקדמות טובה ומלאה בשתיהן, בשתיהן פעולת תיקון הסטייה מנתיב לא מדהים, כך גם התפקוד של בקרת השיוט האדפטיבית. זה המקום לציין שלב.מ.וו מערכת סיוע היציאה מחניה ש"זוכרת" את 50 המטרים האחרונים ומסוגלת לנהוג אותם עצמאית לאחור.

בכל הקשור למושב האחורי אודי מחזירה לעצמה את ההובלה, עם מרווח רגליים טוב יותר משמעותית, ורוחב המושב האחורי. למרות שב.מ.וו הבטיחו שיפור בתחום הזה עם המעבר להנעה הקדמית. בתחום תאי המטען לב.מ.וו יש נפח גדול יותר עם 380 ליטרים לעומת 325 באודי, אבל קשה לומר שזה מעניק לה ניצחון בהיבט הזה בשל העובדה שהוא נופל במאפיינים שלו מזה של אודי, שם תמצאו אמצעי עיגון, תליה, שקע 12V, סף הטענה נוח יותר ומבנה רבוע - בב.מ.וו אין אף אחד מאלו.

מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
הספקים דומים - אופי שונה/קינן כהן

נותנים בגז

את הסיפור של יחידת ההנעה עושות המכוניות בצורה דומה - באמצעות מנועי 4 צילינדרים מוגדשים בנפח 2.0 ליטרים. באודי הוא עם 310 כ"ס ב-5,450 סל"ד ו-40.8 קג"מ ב-2,000 סל"ד, בב.מ.וו אלו 306 סוסים שמגיעים טיפה מוקדם יותר ב-5,000 סל"ד ועם מומנט גבוה יותר, 45.9 קג"מ ב-1,750.

בפועל, התחושות בנהיגה משקפות הבדלים של ממש באופי בין המנועים. זה של סדרה 1 בשרני יותר ועם דחף מורגש כבר מהרגע שבו הוא מתחיל לתת עבודה והגמישות שלו עדיפה, ב-S3 צריך לדחוף אותו עוד קצת במעלה הסל"ד כדי לקבל את הפאנץ', הוא מעדיף את האיזורים הגבוהים יותר כדי להגיב בצורה נמרצת.

מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
במבחני התאוצה מהמקום ותאוצות ביניים ידה של ה-S3 הייתה על העליונה/קינן כהן

למרות האופי השונה, כאשר עימתנו אותן ראש בראש במבחני התאוצה גם במצב הרגיל ובמצב הספורט הב.מ.וו יצאה מהר יותר מהמקום ופתחה פער קטנטן בזכות תגובה מהירה יותר של תיבת ההילוכים הפלנטרית שלה, בעוד כפולת המצמד של אודי לוקחת שנייה כדי להתחיל להתגלגל ואז מכניסה את הכוח פנימה, אבל כאשר הוא נכנס היא מצמצמת את הפער, סוגרת אותו ועוקפת את הב.מ.וו. במבחני תאוצות הביניים תגובה מהירה יותר של תיבת ההילוכים באודי לא אפשרה לב.מ.וו גם את היתרון הקל הזה. וזה לא רק הפרש המשקל לטובת האודי שקלה יותר ב-60 ק"ג, זה גם השילוב של העברת הילוכים מהירה יותר באודי, וגם למערכת ההנעה שיודעת לנייד יותר מ-50 אחוזים מהכוח בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים יש כנראה חלק בכך.

מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
אודי S3 נראית קרבית ומוחצנת ביחס לסדרה 1/קינן כהן

ומכיוון שהחיים הם לא 0-100, לקחנו אותן גם לכביש השבור והמשובש לבדיקת נוחות. בדרך אליו על כל סוגי הכבישים והמהירויות, ה-S3 הייתה שקטה יותר מה-M135 בזכות שמשות אקוסטיות ובידוד רעשי דרך מכיוון הגלגלים. על השיבושים והגלים, באו לידי ביטוי הבולמים האדפטיביים של הב.מ.וו שבמצב "קומפורט" הצליחו להתמודד טוב יותר עם שיבושים קטנים כגדולים. לאודי היה קשה יותר לצלוח את המסלול כאשר היא ריצדה על השיבושים הקטנים ונדרשה למהירות גבוהה מ-50 קמ"ש כדי שהבולמים יתנו עבודה.

בכבישים המפותלים והמאתגרים, שתי המכוניות היו תענוג. יום המבחן היה תחת תנאי מזג אוויר שנעו בין ממטרים קשים וסוחפים לקרעי עננים של שמש שקרנית. אבל לא משנה אם התנפלנו על הכבישים המפותלים באמצע גשם כבד על אספלט ספוג מים או בהפוגות - היכולת של שתי המכוניות לפרק כביש מפותל ברמת רהיטות וביטחון הוא משהו שאנחנו מקבלים היום כמובן מאילו, אבל הוא לא, והוא מרשים מאוד. ועדיין, היו הבדלים.

מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
קדימה, תפציצו באגזוזים, זה לא יימשך עוד הרבה זמן/קינן כהן

האודי חדה ומדויקת באופן בו היא צוללת פנימה לפניות, מנוטרלת כמעט לחלוטין מתת היגוי. לבלמים מהלך ונשיכה מדויקים בלחיצה הראשונית, במצב ספורט תיבת ההילוכים שלה מהירה מאוד בדפדוף בין יחסי ההעברה ומציאת המקום ההוא ברצועת הכוח שידחף אותה קדימה. הדבר היחיד שלא מצליחים לחמוק ממנו זה האופן המנותק שבו הכל מתרחש. זה טוב יותר מאשר היה בעבר, לא טוב כמו שאנחנו מצפים ממכונית שרוצה להפוך את הנהג לחלק מהכיף של דיוק ושליטה ולא רק מהירות להמונים.

אבל ברגע שעוברים לשבת מאחורי ההגה של הב.מ.וו כל מה שחסר באודי ולא יכולנו להגדיר מתבהר. כי אז מבינים שכאן מישהו לא חיפף בימים הארוכים של כיול שלדה, בולמים ובקרות על מסלול הניסויים המפותל, והתוצאה היא שבכל מה שקשור להתנהגות יש בין השתיים האלו פער של שמיים וארץ. כדי להיות מהירה יותר באופן מובהק מה-S3 ה-M135 צריכה להיות בידיים הנכונות, אבל לא משנה מי נוהג בה, בכל מה שקשור למה שצריכה לעשות מכונית חמה ומהנה לנהיגה - היא כל כך טובה יותר. האופן בו ניתן לשלוט בהעברות המשקל, להרקיד אותה לתוך הפנייה עם הזנב בחצי פסיעה החוצה בבלימה עדינה. מערכת בקרת המשיכה של ב.מ.וו עושה עבודה מאוד מצוינת בחלוקת המומנט בין הגלגלים הקדמיים כדי לייצר turn in טוב יותר בכניסה לפנייה. פה ההנעה הכפולה מגיעה עד חלוקה של 50:50 בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים, ההבדל הוא שכאן יש גם דיפרנציאל מוגבל החלקה מסוג טורסן לגלגלים הקדמיים. גם ההגה שלה מדויק, אבל עם יותר משקל והיזון חוזר משל ה-S3. שתי ההסתייגויות ממנה בפן הזה הם על תיבת ההילוכים שבמצב האוטומטי שלה איטית מעט כדי להיחשב מהירה, והבלמים שהיו עם נשיכה התחלתית לא מספיק טובה ומהלך עמום שמאלץ פרק זמן ארוך יותר של למידה.

מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
מהירה או מהנה? מי המכונית שמתאימה לכם?/קינן כהן

ובסוף כל קטע מפותל, עם כל פעם שהחלפנו מכוניות המסקנה הזו הייתה ברורה יותר ויותר, הנהג באודי עבד פחות קשה, אבל זה בב.מ.וו יצא עם חיוך מאוזן לאוזן. עם יד על הלב, לו היינו צריכים להיכנס למירוץ סיבולת, ה-S3 הייתה אולי הבחירה הקלה, אבל כמכונית שמהנה לנהיגה אין לה הרבה מה להציע מול ה-M135.

מבחינת צריכות דלק, שתי המכוניות הציגו מספרים כמעט זהים. למי שזה חשוב לו נספר שבקטעים המנהלתיים עברה האודי 10.4 ק"מ לליטר לעומת 10.7 ק"מ לליטר בב.מ.וו. בסיום הקטע הדינאמי ירדו הצריכות ל-7.8 ק"מ לליטר באודי ו-7.5 ק"מ לליטר בב.מ.וו ובסיכום המבחן הצריכה באודי הייתה 10.5 ק"מ לליטר ו-10.6 ק"מ לליטר בב.מ.וו.

מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
היכולות של שתי המכוניות לפצח כביש מפותל ספוג מים בקצב מטורף היה רק חלום לפני עשור וקצת/קינן כהן

לנהג ולנוהג

רגע לפני הסיכום, יש גם צלע שלישית שנעדרת מהמבחן הזה: מרצדס A35AMG עם 306 כ"ס, 4.7 שניות ל-100. אבל יש איתה שתי בעיות, הראשונה שאין ליבואן מכונית הדגמה, השנייה, ב-420 אלף שקלים, היא פשוט לא מתומחרת באופן רלוונטי.

אז בבוקר היציאה למבחן אמרנו יואל ואני שזה הולך להיות מאוד משעמם או מאוד מעניין. אבל טעינו, כי זה היה מאוד משעמם ומאוד מעניין בו זמנית. גילינו שתי מכוניות מעולות שמביאות לכביש יכולות מדהימות שמרשימות עוד יותר בתנאי מזג האוויר בהם נהגנו, ושרגע אחר כך יכולנו פשוט לשייט איתן ברוגע, עם מעט מאוד פשרות ביום-יום. זה היה המעניין.

מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
הפרקטית יותר, השאלה אם זה מה שמצופה מהגרסאות האלו/קינן כהן

המשעמם? זה שעם כל מקטע נהיגה ואחרי כל קפה ועצירה לליבון ענייניים הלכה והתגבשה ההבנה של מי מנצחת במבחן הזה. והתשובה היא מאוד פשוטה, לו היו אלו הגרסאות הרגילות, סביר להניח שאודי הייתה יוצאת מפה עם התואר בהליכה, היא נראית "נכון" יותר, עשויה טוב יותר בתא הנוסעים, מרווחת ושימושית יותר ומאובזרת בצורה שמתאימה יותר לקהל הלקוחות בסגמנט. אבל אלו לא הגרסאות הרגילות, אלו הגרסאות הספורטיביות ומי שמשלמים הרבה יותר כסף יותר מצפים להרבה יותר תמורה עבור הפער הזה בהיבט המסוים הזה (ואם לא יש פה בעיה חמורה בשיקול הדעת) - ובזווית הזו של לעשות מה שאמורה לעשות גרסה ספורטיבית, על אף מגרעותיה בתחומי ההופעה והאבזור - ה-M135i פשוט עושה את זה טוב יותר וטוב בכלל.

על הצד הטכני: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i

מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i. קינן כהן
מבחן השוואתי: אודי S3 מול ב.מ.וו M135i/קינן כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully