וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאונה והחקירה: משטרת טקסס ביקשה צווי חיפוש לטסלה

עודכן לאחרונה: 20.4.2021 / 17:28

אחרי שמנכ"ל טסלה צייץ כי על פי הנתונים שלהם, מערכת האוטו פיילוט של המכונית לא הייתה פעילה בזמן התאונה, משטרת טקסס תבקש צו חיפוש לבדיקת הנתונים שבידי החברה

טסלה מודל S. יצרן, אתר יצרן
טסלה מודל S, טעות אנוש או תקלה טכנית/אתר יצרן, יצרן

חוסר הבהירות סביב תאונת דרכים בה הייתה מעורבת מכונית מסוג טסלה מודל S ממשיך, ומשטרת טקסס, החוקרת את נסיבות התאונה ביקשה צווי חיפוש על מנת לשלוף מידע מהיצרנית אודות הנסיבות שהביאו לתאונה.

בתאונה, המכונית משנת הייצור 2019 נסעה במהירות גבוהה וסטתה מהכביש בעיקול, אז פגעה בעץ וכתוצאה מכך עלתה באש. סימני השאלה סביב התאונה החלו לצוץ כאשר כוחות ההצלה שהגיעו מסרו כי ברכב נמצאו שתי גופות, האחת במושב הנהג והשנייה במושב האחורי של המכונית. ההרוגים היו בעל המכונית בן ה-69 שישב במושב האחורי וחברו בן ה-59.

לדברי המשטרה, עדי ראייה שהיו במקום טוענים כי ראו את המכונית נוסעת ללא נהג לפני התאונה. בנוסף, אומר מארק הרמן, שוטר במחוז האריס בו התרחשה התאונה "יש לנו הצהרות עדים כי הם (הרוגי התאונה - ק.כ) אמרו שהם יוצאים לבחון את המכונית ללא נהג כדי להראות שהיא יכולה לנסוע בעצמה".

אולם ציוץ של מנכ"ל טסלה אילון מאסק אתמול הבהיר כי "הנתונים שנשלפו עד כה מראים כי האוטו פיילוט לא היה פעיל וכי למכונית לא נרכשה FSD" (הסבר על המערכות בהמשך), גרם למשטרת טקסס לפנות בבקשה לקבל נתונים נוספים אודות המכונית בשעת התאונה.

עוד הוסיף מאסק בציוץ שלו כי "מערכת האוטו פיילוט הסטנדרטית מצריכה סימון נתיבים על מנת לפעול, אלו לא היו ברחוב הזה", כך שגם אם ניסה הנהג להביא את המכונית למצב נסיעה תוך שימוש במערכת, אין לה אפשרות לפעול כלל.

תאונת טסלה מודל S, ה-NTSB. NTSB, ניר בן טובים
הרשויות האמריקניות חוקרות מספר תאונות בהן נטען כי התרחשו בעת שמערכות סיוע הנהיגה פעלו, כאן מתאונה משנת 2016/ניר בן טובים, NTSB

החשד הראשוני היה כי המכונית נסעה תוך שימוש במערכת ה"אוטו פיילוט" השם שטסלה העניקה למערך סייעני נהיגה בטיחותית במכוניותה. הכוללים שמירה על נתיב, האצה ובלימה אוטומטית במקרה של אי שמירת מרחק וסכנת פגיעה בהולכי רגל, נהיגה עצמאית בכבישים מהירים כולל עקיפות כלי רכב, מעברי נתיבים ועוד.

למרות שבכל פרסומיה מקפידה החברה לציין כי "התכונות המותאמות כרגע דורשות פיקוח נהג פעיל ואינן הופכות את הרכב לאוטונומי" והבהרות מפורשות נוספות של היצרנית, השם מביא אנשים להאמין בטעות כי הדבר מאפשר למכונית יכולות נהיגה אוטומטיות.

FSD היא שם כולל לסט תכונות מתקדם יותר של היכולות האוטונומיות של המכונית וכולל זיהוי ותגובה לרמזורים ותמרורי עצור, נהיגה אוטונומית בעיר, אפשרות ל"זימון" הרכב החוצה במקרה של חנייה צפופה או לא נגישה והגעה של הרכב אל הבעלים באופן עצמאי.

עוד בוואלה!

טסלה בישראל: תמונות ראשונות מהנמל

לכתבה המלאה

בטיחותית מאוד ובכל זאת מושכת אש

היצרנית האמריקנית המתקדמת ומאסק הססגוני שלעיתים שולף הצהרות וציוצים הרחוקים מהמציאות, נוטים למשוך אש בכל פעם שסוגיות הבטיחות של מכונית טסלה עולות לכותרות. ההערכה היא כי חלק ניכר מתאונות אלו נובעות לא מכשל של המערכת אלא מחוסר הבנה של הנהגים את מגבלות המערכות ואת העובדה שאינן מתוכננות, אינן אמורות ואינן מספקות נהיגה אוטונומית כלל. האם הפעם יגרום הדבר לטסלה לפחות לסגת מכינוי המערכת הזו בשם המטעה? ימים יגידו.

יחד עם זאת יש לקחת בחשבון את ה"נתון הנסתר", של התאונות הקטלניות שנמנעו בזכות המערכות של טסלה. זה שלמעשה נותר ללא ביטוי בסטטיסטיקות התאונות וההרוגים. אבל מושג טוב מאוד לגבי היכולות האלו ניתן לקבל מנתון שפרסמה החברה באופן אירוני מספר שעות לפני התאונה. לפיו ברבעון הראשון של 2021 נרשמה תאונה אחת בלבד לכל 4.19 מיליון קילומטרים של נהיגה תוך שימוש באוטו פיילוט. בנהיגה ללא שימוש באוטו פיילוט אך עדיין עם מערכות הבטיחות של היצרנית נרשמה תאונה לכל 2.05 מיליון ק"מ. בנהיגה ללא כל סיוע של מערכות נרשמה תאונה אחת לכל 978 אלף ק"מ במכוניות החברה.

לשם ההשוואה, על פי הממוצע של NHTSA מעיין מקבילה אמריקנית של הרשות לבטיחות בדרכים, הממוצע הכללי בארה"ב הוא תאונה לכל 484 אלף ק"מ.

אילון מאסק. אתר יצרן
מנכ"ל טסלה אילון מאסק שולל אשמה של מערכת סיוע הנהיגה: "מערכת האוטו פיילוט לא הייתה פעילה"/אתר יצרן

סוגיית הסוללות

היבט נוסף שחשפה התאונה היא סוגיית הטיפול בבעירה של סוללות הליתיום בהן עושות שימוש מכוניות חשמליות ואלו רק יילכו ויהפכו לנפוצות יותר ויותר בעתיד.

על פי כוחות ההצלה שעסקו בכיבוי השריפה, מאמצי הכיבוי ארכו זמן רב ולפי חלק מהדיווחים במהלך הפעילות נעשה שימוש בכ-113 אלף ליטרים של מים. סוללות ליתיום המכילות כמויות אנרגיה גדולות עשויות להתלקח כתוצאה ממכה חיצונית. במידה וטמפרטורות הבעירה שלהן עולות על 1,000 מעלות, אמצעי כיבוי כמו מים אינם יעילים. בנוסף, גזים רעילים הנפלטים בזמן השריפה מסוכנים לא פחות מהאש עצמה.

שריפה של סוללות מסוג זה אירעו בעבר, הן במכוניות של טסלה והן בכאלו של יונדאי, מה שהביא לריקול הגדול ביותר של סוללות לרכב חשמלי והקיף יותר מ-80 כלי רכב אחרי 15 מקרים של התלקחות ספונטנית של מכוניות מתוצרתה. שברולט זימנה כ-70 כלי רכב מתוצרתה בנובמבר 2020 ועוד.

אמנם, מקרי התלקחות של כלי רכב מונעי בנזין גם הם דבר שמתרחש, ועל פי הפרסומים של שירותי הכיבוי וההצלה בין השנים 2012 ל-2016 אירעו כ-3,000 מקרים שסווגו תחת "שריפות תחבורה" אולם עוצמת הבעירה נמוכה יותר והניסיון בתחום עשיר יותר.

ההתאמה של רשויות ההצלה להתמודדות עם סוג כזה של בעיה מונחת כרגע לפתחם של נציבות הכיבוי וההצלה ומשרד התחבורה. אנחנו עוקבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully