וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האור האדום הוא המלצה בלבד: הישראלים מתעלמים מהרמזור

עודכן לאחרונה: 13.7.2021 / 7:33

סקר חדש מגלה: אלו המקומות בהם הנהגים לא שמים קצוץ על האור האדום ברמזור. מנכ"ל אור ירוק: "מצלמות בצמתים האדומים ירתיעו נהגים מלהיכנס לצומת באור אדום"

חציית צומת באור אדום/צילום: אור ירוק

85 אחוזים מציבור הנהגים טוענים: ראינו נהג שחוצה צומת באור אדום. כך עולה מסקר "מאגר מוחות" שנערך עבור עמותת "אור ירוק". הנתון המטריד לא פחות, כמעט אחד מכל חמישה נהגים (18 אחוזים) טוענים כי ראו זאת ארבע פעמים או יותר. אולם בניגוד לטבע להפנות אצבע מאשימה, המשתתפים בסקר הודו שגם הם (21 אחוזים) חצו צומת באור אדום בעצמם בשנה האחרונה, 8 אחוזים אף אמרו שעשו זאת יותר מפעם אחת.

אגב, בהשוואה לסקר דומה שנערך לפני קצת יותר מעשור, בינואר 2010, ניכרת מובהקות בהחמרה של הממצאים. אז ציינו "רק" 70 אחוז מהנהגים כי נתקלו לפחות בנהג אחד שחצה צומת באור אדום. שיעור ההודאה במעשה נותר זהה, עם 20 אחוזים שהודו כי עשו זאת בעצמם.

מצלמות אכיפת רמזור אור אדום. משטרת התנועה הארצית, חטיבת דובר המשטרה
מצלמות רמזור, יעילות באכיפה איפה שחשוב/חטיבת דובר המשטרה, משטרת התנועה הארצית

אי ציות לרמזור אדום היא אחת מעבירות התנועה הנפוצות ביותר, שגורמת למספר הרב ביותר של תאונות דרכים על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2,836 נהגים היו מעורבים בתאונת דרכים ב-2019 לאחר שלא צייתו לאור אדום ברמזור, 27 מהמקרים הסתיימו בתאונה קטלנית שגבתה חיים. חלקן של תאונות הדרכים הקטלניות בצמתים עומד על כך ש-35 אחוזים מכלל התאונות, כאשר לוקחים בחשבון את העובדה שביחס לכלל אלפי הקילומטרים של כבישים, צמתים הם שטח מצומצם יחסית - הבעייתיות שמייצרים צמתים לבטיחות היא לא פחות ממבהילה.

הסיבות שעלו מהסקר נוטות ברובן (77 אחוזים) לניסיון "לגנוב" את הירוק, מתוך מחשבה שהם יספיקו לחצות את הצומת בזמן. 13 אחוזים מהמשתתפים בסקר מאמינים כי הנהגים לא ראו את הרמזור ו-10 אחוזים לא יודעים מה הסיבה.

עוד בוואלה!

חותך, נצמד, מאיים: המספרים מאחורי האלימות בכביש של הנהג הישראלי

לכתבה המלאה

כאשר נשאלו האם מצלמות שיוצבו בצמתים ירתיעו נהגים מלהיכנס לצומת באור אדום, 67 אחוזים השיבו בחיוב. בנוגע לדברים האלו אומר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "חצית צומת באור אדום הפכה למכת מדינה של ממש. נוהגים פשוט מצפצפים על החוק, לא מפחדים מהמשטרה ונכנסים לצומת באור אדום. תאונות מהסוג הזה הן תאונות קטלניות במיוחד כאשר החלק הקדמי של הרכב פוגע בעוצמה בצדו של הרכב השני, החלק שכמעט ואיננו מוגן. את התופעה הזאת ניתן לצמצם באופן משמעותי באמצעות מצלמות שיוצבו בצמתים האדומים וירתיעו נהגים מלהיכנס לצומת באור אדום. המצלמות צריכות להיות בולטות ומשולטות כדי לייצר הרתעה בקרב הנהגים שידעו שאם הם יסכנו את החיים של כולנו הם יתפסו וישלמו מחיר יקר".

תיעוד מרוכב אופנוע שמתעסק בפלאפון וחוצה באור אדום ונגע מרכב בצומת בילו. 05 במרץ 2020.. אור ירוק, אתר רשמי
מקרה בו יש רמזור נפרד לפונים ורמזור אחר לנוסעים ישר/אתר רשמי, אור ירוק

אז כן, הסבת עשרות מצלמות המהירות, שאינן אלא מכונת דוחות וכסף למצלמות רמזור תביא תועלת רבה לאין שיעור מהשימוש הנוכחי בהן, אם כי הצבת המצלמות תפעל בעיקר במישור ההרתעה והמודעות, אך סביר שלא יצליחו לפתור את המקרים בהם נהגים נוסעים ברמזור אדום לא מתוך כוונת תחילה או ניסיון לגנוב את הרמזור, אלא במקרים בהם הדבר נובע מחוסר תשומת לב, כמו צמתים בהם ישנם רמזורים מפוצלים, המאפשרים נסיעה לפונים שמאלה בעוד לממשיכים ישר אור אדום.

ואולי הפתרון טמון בשיפורים טכניים במערך הרמזורים, כמו "רמזורי העתיד" שפיילוט ראשון לשימוש שלהם בישראל פורסם כאן לראשונה.

הכי מסוכן: השרון ותל אביב

עוד עולה מהסקר כי בפילוח של מקרי מעבר באור אדום לפי חלוקה לאיזורים, בשרון העידו הכי הרבה נהגים (92.1 אחוזים) כי ראו לפחות פעם אחת נהגים חוצים צומת באור אדום. צמודה אליה תל אביב עם 91.7 אחוזים. גם בירושלים העידו כמות דומה של משתתפי הסקר כי ראו נהג החולף בצומת באור אדום. חיפה והצפון עם 83.8 אחוזים ובדרום היו אלו 73.6 אחוזים.

גם בקרב הנהגים שהעידו על עצמם כי נסעו לפחות פעם אחת באור אדום נמצאת תל אביב במקום גבוה מאוד, 25.5 אחוזים הודו בכך. חיפה והצפון במקום השני עם 22.8 אחוזים, 20 אחוזים בירושלים, 15.6 בשרון ו"רק" 14.3 בדרום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully