וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשים שרצים לשלם דו"ח תנועה, מי אתם?

וואלה!רכב

עודכן לאחרונה: 12.8.2021 / 9:16

מהירות, מעבר ברמזור אדום ועוד. ייתכן שיתפוס אתכם שוטר, אבל לא בטוח שהוא יוכל לתת לכם דו"ח, ואם כן שזה יהיה קביל בבית המשפט או יביא להרשעה שלכם

בשנת 2020 למרות הסגרים צמצום הפעילות במשק, בענף אחד דווקא נרשמה צמיחה עם 623,400 דוחות תנועה, מדובר בעליה של כ-8 אחוזים ביחס לנתון של 2019. שלוש עבירות התנועה הנפוצות ביותר היו שימוש בטלפון הנייד בזמן נסיעה, נסיעה במהירות מופרזת ואי ציות לרמזור אדום. ואם כבר עשיתם את הטעות של עבירת תנועה ואם לרוע מזלכם גם נתפסתם, מה כדאי לעשות כשעוצר אותך שוטר תנועה?

בראש ובראשונה, לדבר בנימוס ובאדיבות, להקשיב לשוטר, לנסות להבין ממנו מהי העבירה שאתה נאשם בה, ולהבין ששוטר בשטח יכול ועשוי להפעיל שיקול דעת ולהסתפק בנזיפה התראה, או להחליט על אישום קל יותר מתוך סל האישומים העומד לרשותו ועל סמך העבר התעבורתי שלכם. בכל מקרה, עימות שיוביל להסתבכות שעשויה להסתיים בכתב אישום על "אי ציות לשוטר" יהיה כנראה חמור הרבה יותר מכל דו"ח שהייתם אמורים לקבל.

מצד שני, רגע לפני שאתם עוזבים ידיים ופשוט משלמים, גם אם הדו"ח אינו מוצדק, כדאי שתדעו שיש לא מעט דרכים לא להגיע לשם בכלל. מי שמסביר ועונה על השאלות בנושא הוא עו"ד ירון בוכובזה, שותף במשרד בן נתן ושות'.

אילוסטרציה: מצלמת תנועה, מאי 2015. ראובן קסטרו
מצלמת רמזור, לא כל צילום קביל/ראובן קסטרו

נתקעתם באמצע צומת כשהרמזור אדום - האם תקבלו דו"ח?

תשובה: כדי שתתקיים עבירה צריך לעבור את קו העצירה ולצאת מהצומת כשהרמזור בצבע אדום, כך שאם עברתם את קו העצירה של הצומת כשהרמזור בצבע ירוק או כתום ובמהלך השהייה בצומת התחלף הרמזור לאדום הרי שלא ביצעתם עבירה.

או.קיי, מה אם נתקענו בצומת ואז נסענו לאחור בזמן שהאור אדום?

אם נכנסתם לצומת כשהרמזור התחלף לאדום, אך קיבלתם החלטה שלא "לגנוב" את הצומת ואפילו נסעתם אחורה כדי לא לחסום את הצומת זה בסדר גמור. אבל בעת הכניסה, עבר המכונית את ה"לולאות" שמפעילות את המצלמה, וזו קלטה וצילמה אתכם. גם פה לא מגיע לכם דו"ח. מכיוון שלא התקיימה עבירה ולא יצאתם מהצומת ברמזור אדם.

גיף מהירות מופרזת כביש 6. Giphy
מהירות מופרזת, לערער על שמירת קשר העין של השוטר עם המכונית/Giphy

מה לגבי מהירות מהירות מעל המותר בחוק?

נניח שחלפתם על פני שוטר במהירות של 180 קמ"ש. הוא נכנס לניידת ויצא בעקבותיכם. האם בוודאות ביצעתם עבירה? כן! האם השוטר יכול לתת לכם דו"ח? לא בטוח. כדי שיתקיימו התנאים למתן דו"ח, השוטר יידרש להעיד ולהוכיח שלא איבד קשר עין עם המכונית מזמן ביצוע העבירה ועד הזמן שנעצרה (כי במקרה של איבוד קשר עין ייתכן והחליף בין הרכב שלכם לאחר). לכן, יצטרך השוטר להראות שנכנס לניידת והחל במרדף מבלי להוריד את המבט או לאבד קשר עין. קצת בעייתי מבחינתו. מצד שני, באם תגיעו למשפט, תצטרכו להוכיח שאכן אי השמירה על קשר עין עשויה הייתה להביא לבלבול בין כלי רכב.

עוד בוואלה!

נוהגים מהר ומסמסים פחות: כך השפיעו הכבישים הריקים על עבירות התנועה

לכתבה המלאה
שימוש בנייד בנהיגה: עניין של אחריות. יצרן, ניר בן טובים
לא נגעתם בטלפון ובכל זאת קיבלתם דו"ח? זה יצטרך להיות מאוד מפורט/ניר בן טובים, יצרן

האם פגמים בדו"ח יכולים להביא לביטול שלו?

נתפסתם עם טלפון נייד? האמנם? באיזה טלפון מדובר? מה הצבע שלו ובאיזו יד אחזתם בו? לעיתים היעדר של פרטים מהותיים ולעיתים אף שוליים בדו"ח עשויים להקשות מאוד על התביעה להוכיח שהעבירה אכן התקיימה. בעת כתיבת הדו"ח השוטר נדרש להגיע לרמת פירוט גבוהה מאוד של הנסיבות, וצריך לדעת למשל לספר מאיזו שמשה של הרכב הוא הבחין בכם בזמן שנגעתם בנייד (מהשמשה הקדמית? האחורית?). אם ברכב יש חלונות כהים והשוטר יטען שצפה בך נוגע בנייד דרך חלון צדדי - הוא בבעיה. אותו מקרה עם כלי רכב מסחריים בעלי דפנות סגורות או טנדרים בהן מותקן ארגז.

אי רישום דבר הנהג. צילום מסך, ניר בן טובים
רישום דברי הנהג: לוודא שזה נכתב בבירור ובמדויק/ניר בן טובים, צילום מסך

אי חתימה על הדו"ח יכולה לסייע או להזיק?

בסיום רישום הדו"ח, השוטר יבקש מכם לחתום עליו. לרוב יתאר הדו"ח את הגרסה שלך בראשי פרקים כפי שיתמצת אותה השוטר. חשוב שלא לחתום על גרסתכם לדו"ח לפני שקראתם היטב את שכתב ובדקתם שדבריכם נכתבו בדיוק כפי שאמרתם אותם ולא נוספו להם ביטויים כדוגמת "לא שמתי לב", "אני מצטער" ועוד. בתי המשפט מעניקים משקל כבד לדברי הנהג מתוך הנחה שהם נאמרו באוטנטיות בשל הסמיכות לאירוע שבגינו הופק הדו"ח.
אם כתב היד לא ברור דיו יש לבקש מהשוטר להקריא אותו עבורך. אם הוא מסרב עדיף לא לחתום על גרסתך על גבי הדו"ח. על קבלת הדו"ח עצמו יש להסכים לחתום בכל מקרה, אבל חתימה אינה מהווה הודאה בביצוע העבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully