וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד: הנתון המבהיל של הליקויים במשאיות הכבדות

עודכן לאחרונה: 13.9.2021 / 9:09

במבצע האכיפה של המשטרה ומשרד התחבורה הם לא הגיעו ליעדים שנקבעו, אבל חזרו עם רשימת ליקויים מפחידה - כך נראית הפקרות מוחלטת של תחום הרכב הכבד. ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "יש לחזק ולהגדיל את מערך בדיקות התקינות ולהטיל אחריות גם על המעסיקים"

אחרי שתקראו את הכתבה הזו, כבר לא בטוח שתוכלו לנהוג בשלוות נפש ליד משאית כבדה. הימור שלנו, אתם תרצו לשמור ממנה כמה שיותר מרחק. לא שזה דבר רע לכשעצמו, הן כבדות, מסורבלות לתמרון וסובלות משטחים מתים לא מעטים - אבל אתם תעשו את זה מסיבה פשוטה - פחד.

בסוף חודש יולי יוצאים משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והמשטרה לסבב השנתי של מבצע "מוביל בטוח". השנה היו אלו 11 ימים של אכיפה ממוקדת כנגד משאיות כבדות (מעל 10 טון). ביציאה למבצע הכריזו על בדיקות לאלפי כלי רכב, נתונים שהגיעו לידי עמותת "אור ירוק" ומתפרסמים כאן מראים שבפועל נבדקו 915 משאיות, אבל זו לא הנקודה. הממצאים מתוך אותן מאות משאיות אמורים להדליק נורות אדומות בכל מקום.

רכב כבד בכבישי ישראל. ראובן קסטרו
גם ליקוי שולי במשאית עשוי להיות פוטנציאל לאסון/ראובן קסטרו

מתוך אותן 915 משאיות נמצאו 545 לא תקינות - 60 אחוזים מהן. ולמרות שאין מה להקל ראש בכל ליקוי במשאית כבדה, גם אם מישהו מצליח לחיות בשקט עם הנתון הזה, הנה מספר שכבר לא ישאיר אתכם אדישים - ב-99 מהמשאיות נמצאו ליקויים חמורים כל כך שהן חייבו הורדה מהכביש, מדובר ב-10.8 אחוזים מכלל המשאיות - או במילים אחרות אחת מכל עשר משאיות. ואם 915 המשאיות האלו הן מדגם מייצג של מה שקורה בכביש, אתם מוזמנים לעשות את המכפלות בעצמכם.

רק 370 מהמשאיות נמצאו תקינות (כ-40) אחוזים, בשאר המשאיות נמצאו ליקויים מזעריים.
ב"מצעד" הליקויים שהביאו להורדה של המשאיות מהכביש נמצאים ליקויים במערכת התאורה במקום הראשון עם 48.5 אחוזים מהמשאיות. המקום השני והמדאיג עם 45.2 אחוזים הוא לצמיגים ואופני המשאית. במקום השלישי ליקויים במרכב עצמו (27.3 אחוזים) ולאחר מכן במערכת ההיגוי (21.2 אחוזים), הבלמים (16.2 אחוזים) בשלדה ובמערכת המתלים (4 אחוזים כל אחד) וב-3 אחוזים נמצאו ליקויים בסרן הקדמי.

רכב כבד בכבישי ישראל. ראובן קסטרו
כרבע מההרוגים בכביש - בתאונה במעורבות רכב כבד/ראובן קסטרו

מעורבות בתאונות, לא מפוקחות וללא אחריות

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "משאיות מעורבות בתאונות קטלניות בשיעור גבוה יותר מאשר חלקן במצבת כלי הרכב. הגודל, המשקל והמהירות הן גורמים תורמים לחומרת תוצאות התאונה". נכון להיום, חלקם של כלי הרכב הכבדים מכלל התאונות שכתוצאה מהן היו הרוגים עומד על 25 אחוזים, וזו עליה של 15 אחוזים ביחס לנתון של התקופה המקבילה אשתקד.

"ממצאי הבדיקה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חמורים ומראים עד כמה כלי הרכב הכבדים מסכנים את החיים של כולנו בכביש. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובמשטרה אסור להתעלם מהנתונים הקשים ולכן יש לחזק ולהגדיל את מערך בדיקות התקינות בצידי הדרכים. יש להגביר את המודעות וההדרכות בקרב הנהגים על חשיבות תקינות המשאית". לגבי הנקודה הראשונה של דברי קיטה, נכון לעכשיו אין הרבה מקום לאופטימיות, מספר מעבדות הבדיקה הניידות עדיין נמוך ביחס לכמות הנדרשת על מנת לייצר מערך בידוק אפקטיבי. אולם בכל הקשור להדרכות, התוכנית של משרד התחבורה שאושרה עוד בתחילת השנה תחייב נהגי משאיות להשתתף בהשתלמויות בנושאי בטיחות ועיגון מטענים כתנאי להעסקתם.

עוד בוואלה!

עבריינים בחסות החוק: המלכוד של נהגי המשאיות

לכתבה המלאה
אכיפה מוגברת עם החזרה לשגרה. דוברות המשטרה, דוברות משטרת ישראל
האכיפה מתקשה להדביק את כמות העבירות/דוברות משטרת ישראל, דוברות המשטרה

"במקביל, חייבים להטיל אחריות גם על המעסיקים אשר שולחים ומאפשרים לנהגים לנהוג במשאיות ששוקלות עשרות טונות עם ליקויים חמורים ומסוכנים. בזמן תאונה המשאית צריכה להיות במיטב תקינותה וכשלים בטיחותיים וטכניים עלולים לגרום לתאונת דרכים קטלנית". זו נקודה כאובה במיוחד ועליה כתבנו רק לאחרונה - המציאות העגומה היא שלא המשטרה, לא משרד התחבורה ולא בתי המשפט נוקפים אצבע על מנת להעמיד לדין את בעלי המשאית או בעלי האחריות השילוחית ואלו תמיד הנהגים שמשלמים את המחיר, לרוב כאשר הבחירה היא בין עבירה על החוק וסיכון חיי אדם לבין פיטורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully