וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם חיכו בשקט ועכשיו הפציצו עם הכלי הזה, איך יצא?

כתב: שי ארז, צילום: רונן טופלברג

עודכן לאחרונה: 2.3.2022 / 18:18

אבותיו סקנדינבים, הוריו אוסטרים ועכשיו הוא עשה עליה לישראל. הדרמנו לנופי הערבה והרי אילת לפגוש לראשונה את ההוסקוורנה נורדן 901 המסקרן והמדובר כדי לראות, הכצעקתו?

הוסקוורנה נורדן 901. רונן טופלברג,
הוסקוורנה החליטה להצטרף לחגיגת האדוונצ'רים/רונן טופלברג

בשעה טובה ובאיחור אופנתי, הוסקוורנה מצטרפת לליגה של האדוונצ'רים הגדולים. החברה שעברה ידיים ותהפוכות רבות ונודעה לאורך השנים באופנועי השטח והדו"ש שלה, עלתה סוף סוף על רכבת המכירות הדוהרת של סגמנט האדוונצ'רים עם כלי בנפח בינוני-גדול. לא סוד הוא כי מדובר בקטגוריה שמציגה את הצמיחה הגדולה ביותר בשנים האחרונות וכובשת את השטח וטבלאות המכירות בכל העולם.

קחו לדוגמה את ישראל, מתוך כ-7,000 אופנועים (לא קטנועים) שנמכרו ב-2021 בארץ, כרבע מתוכם היו אדוונצ'רים, נתון מרשים שצפוי להמשיך לגדול מדי שנה. תפיסת ה"גם וגם" הופכת ליותר ויותר פופולארית דווקא בקרב חובבי האופנועים ולא רק הארד קור, אלה שאוהבים להתנפל על סלעים ודיונות לארוחת בוקר. מעמיסים את בני הזוג במושב האחורי, ממלאים את ארגזי הצד בכל טוב ומפליגים אל מרחבי האספלט שהופכים בהמשך הדרך לעפר, חול וכו'. המגמה מתפתחת משנה לשנה, וקברניטי הוסקוורנה הבינו שעם כל הכבוד לצרצרי השטח הנהדרים שלהם, זה מה שרוב הקהל רוצה ועם מסורת של מעל למאה שנים של יצור אופנועי שטח מחד ומעטפת כלכלית ומקצועית בדמות חברת האם (ק.ט.מ), אין סיבה שלא תהיה גם להם נציגות בקטגוריה. ואם כבר כניסה לקטגוריה חדשה אז אפשר להגיד שהוסקוורנה דפקו חתיכת כניסה ולא צריך להיות נביא כדי להבין שזוהי רק יריית הפתיחה מבחינתם (לא התאפקתי, הוסקוורנה החלה את דרכה כיצרנית נשק...)

הוסקוורנה נורדן 901. רונן טופלברג,
טווין מקביל בנפח 889 סמ"ק/רונן טופלברג

צפונבון בונבון

הנורדן 901 נע בעזרת מנוע טווין מקבילי בנפח של 889 סמ"ק, ארוז בתוך שלדת צינורות כרום-מוליבדנום (כרומולי) בעל הספק מירבי של 105 כוחות סוס ו-10.2 קג"מ ב- 6,500 סל"ד. כל החבילה הזו באה במגע עם הכביש באמצעות צמיגי פירלי str טיובלס 21 לפנים ו-18 מאחור המולבשים על חישוקי שפיצים. על נושא השיכוך אחראי מתלה קידמי הפוך של WP APEX בקוטר 43 מ"מ עם מהלך מתלה של 220 מ"מ ( בדיוק בין ה-200 ל-240 מ"מ של גרסאות ה-s וה-R בהתאמה של הק.ט.מ 890, ב-R המתלה בקוטר 48 מ"מ) בעוד שמאחור ישנו מונושוק WP APEX בעל מהלך של 215 מ"מ. הבולמים מלפנים ומאחור ניתנים כמובן לכיוון ידני. את זווית הכידון ניתן לכיוון בשישה מצבים להתאמה אישית של כל רוכב, כמו גם את מרחק רגלית הבלם, בעוד זה של רגלית ההילוכים קבוע.

עוד בוואלה!

שוורצע-פילן!

לכתבה המלאה
הוסקוורנה נורדן 901. רונן טופלברג,
המסך חכם, אבל הנתונים המשניים לא קריאים/רונן טופלברג

מסך TFT צבעוני בגודל 5 אינץ' בעל אפשרות צימוד לטלפון חכם, והניווט בו נעשה באמצעות קופסת המתגים משמאל. המערכת אינטואיטיבית מאוד, יעילה וקלה להבנה תוך מספר שניות, אלא שבעוד התצוגה הראשית של המהירות, סל"ד וכו' גדולה וברורה במרכז המסך, שאר הנתונים המוצגים בצד בלתי קריאים למאותגרי ראיה. מיגון רוח קבוע וחזית המציגה פנס לד עגול גדול ובולט בסגנון רטרו כשמשני צדדיו זוג פנסי ערפל. הכלי מגיע כסטנדרט עם מיגון מנוע, מגיני ידים, בקרת שיוט, ABS בפניה, קוויקשיפטר להעלאה והורדה של ההילוכים ומערכת ניהול מנוע בעלת שלושה מצבים; כביש, שטח וגשם, בעוד שניתן להוסיף כאופציה מצב רביעי (אקספלורר) המספק בין היתר תשעה מצבים לשליטה על בקרת האחיזה.

הוסקוורנה נורדן 901. רונן טופלברג,
על העיצוב אפשר להתווכח, אבל הוא בהחלט שונה מהשאר/רונן טופלברג

על הבלימה אחראים מלפנים קאליפרים ראדיאליים עם ארבע בוכנות וזוג דיסקים בקוטר 320 מ"מ ומאחור דיסק בקוטר 260 מ"מ (קליפר דו-בוכנתי צף) כאשר ניתן לבטל את ה-ABS לגלגל האחורי בשטח. המושב מפוצל לשניים, ומיכל הדלק מפוצל לשני מכלים להשגת מרכז כובד נמוך ויציבות משופרת. נפח המיכל עומד של 19 ליטרים ועם צריכת דלק של כ-20 קמ"ל מתקבל טווח של כ-400 ק"מ בין תחנת דלק אחת לשנייה, טווח מצוין לכל טיול. אפשר להמשיך את רשימת המכולת הזו עוד ועוד כי הכלי מצויד ומאובזר בשלל מערכות מכאניות ואלקטרוניות לרוב, חלקן מגיעות כבר בחבילת הבסיס ואחרות כאופציה כולל למשל ארגזי טורה טאק, אגזוז אקרופוביץ', גריפים ומושב מחוממים וכו', כשאת הכל ניתן יהיה להזמין דרך אביזריון, חנות הציוד והחלפים של היבואן.

הוסקוורנה נורדן 901. רונן טופלברג,
דבוקת הנורדנים מסתערת על שבילי הדרום/רונן טופלברג

צפון - דרום

כאמור, הנורדן (צפון בגרמנית) 901 הוא אופנוע אדוונצ'ר שמכלוליו, לרבות השלדה, מנוע וכו' מתבססים על ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר, אלא שבעוד שלק.ט.מ ישנם שני דגמים, אחד מוכוון יותר כביש (890S) והשני מוכוון יותר שטח (890R), הוסקוורנה יצרו אופנוע שנכנס ברווח שביניהם והלכו על מתלים שונים, מלבד כמובן העיצוב שעוד נגיע אליו. כדי לראות מה יצא מזה והאם הצליח להם כבר על המכה הראשונה, הדרמנו לאילת, ושם בנופים הפראיים של הערבה והרי אילת המדהימים, יצא לנו לתהות מעט על קנקנו של הכלי החדש. ערב הרכיבה אני מתקשר לשחר עמרמי, מנהל מכירות ארצי בחברת עופר אבניר היבואנים של הוסקוורנה כדי לברר מה אופי הרכיבה והמסלול הצפויים לנו. איזה ציוד להביא אני שואל אותו ושחר עונה לי שלא להשתגע, ולכוון לאדוונצ'ר לייט כהגדרתו. אלא שלסתיו ואריק, אנשי חברת Israel Moto Adventures שנבחרו להוביל את שני ימי הרכיבה, היו תוכניות אחרות. אחרות לגמרי.

הוסקוורנה נורדן 901. רונן טופלברג,
יסתדר יפה גם עם שטח בגבולות הטעם הטוב/רונן טופלברג

לא לייט ולא שמייט. שני החברה' הנהדרים האלה, שמתמחים בהשכרת אופנועי שטח וטיולי רכיבה, מכירים כל חריץ ואבן במרחבי הערבה והרי אילת והכינו מסלול רכיבה מדהים שכלל כמעט את כל התוואים המוכרים, אספלט, בוץ, דשדש, עפר, אבנים, עליות חדות וירידות מבהילות והכל על רקע התפאורה המדהימה של הטבע שמסביב. והרי זוהי מהות כל הקטע הזה של האדוונצ'ר, לא?!

הרי אילת, ערבה וכל מה שביניהם

שש בבוקר השכמה, מנגד לוהטים הרי אדום, והנה ברחבה מחכים לנו הכלים החדשים. במבט ראשון, צללית הצד של הנורדן מזכירה מאוד את הק.ט.מ 990 המיתולוגי וזה כבר אומר המון. בכלל, יש שיאהבו את המראה ויש כאלה שלא, זה הרי עניין של טעם אישי, אבל להתעלם ממנו אי אפשר. ולכלי ישנה נוכחות מרשימה. גמרנו להתלהב מהעיצוב והנה אנחנו כבר על האוכף (ניתן לכיוון גובה מושב של שני מצבים בהפרש של 4 ס"מ). לחיצה קלה על הסטרטר ויוצאים לדרך.

הוסקוורנה נורדן 901. רונן טופלברג,
נטוע היטב ומשרה ביטחון בכביש/רונן טופלברג

את הבוקר אנחנו מתחילים בעליה על הכביש המתפתל שעולה מהעיר אל כביש 12. כבר בקילומטרים הספורים והמפותלים אפשר להבין את התנהגות המרשימה. הוא יציב מאוד, צולל באהבה לתוך הפניות ויוצא מהן בתאוצות חזקות. התנהגות כביש מצוינת שמעניקה ביטחון רב והנאה. מיגון הרוח שכאמור לא ניתן לכוונון לא מספיק יעיל אבל לא נורא, באנו להנות, לא להתחרות. אנחנו מגיעים למחסום נטפים וזוכים לאישור מיוחד להיכנס ולרכוב לאורך כביש המערכת היורד את כל הדרך עד לטאבה. למי שתהיה הזדמנות לעשות את הדרך הזו, אסור לפספס. ירידות ועליות שלא ברא השטן בין הרי אילת האדומים, זוויות שלא היו מאושרות בשום כביש ציבורי וההוראה הצה"לית היא לנוע שם אך ורק בהילוך כוח. חוץ מהשיפועים והמדרונות הבלתי אפשריים האלה, ישנם גם פיתולים וחצץ על הדרך מדרך הטשטוש ותבינו לבד כמה היא מאתגרת לאופנוע. הנוף מדהים, פה ושם עוצרים לצילומים מתבקשים ושעשועי שטח ובסופו של דבר אנחנו מגיעים עד לטאבה ונפרדים בצער מהכביש הזה.

הוסקוורנה נורדן 901. רונן טופלברג,
על הציר האסור בגבול מצרים/רונן טופלברג

עכשיו אנחנו עושים פנינו צפונה ונכנסים לשטח של אזור נחל שלמה (חוות הגמלים למי שמכיר וכו'). כאן כבר אנחנו פוגשים שבילי רכיבה מהירים מאוד, פה ושם מחורצים, קצת דשדש להגברת החוויה והכלי - כמו דג במים וכמו כדור פלאפל בפיתה. עם הרבה טחינה ועמבה. הנורדן 901 מעניק תחושה קלילה בהרבה מ-200 הק"ג שלו והוא קל מאוד לשליטה גם ברכיבה מהירה בשטח, הרבה הודות כמובן למרכז הכובד הנמוך שלו. בשלב הזה, כאשר ישנם לא מעט עזיבות של הקרקע כתוצאה מבאמפים או דיצ'ים, אני מגלה שהמתלים לא פעם נסגרים ומגיעים לסוף מהלכם. לא כיף אבל סביר להניח שכל לקוח יעשה לעצמו את ההתאמה הנדרשת בכיוונים, פריבילגיה שלא קיימת כשלוקחים אופנוע מבחן לרכיבה אחת. בכל אופן, הכלי על מצב OFF ROAD, נהדר בשטח, מספק ים של פאן ברכיבת שבילים מהירה ומתמודד מצוין גם בקטעים טכניים איטיים בעזרת תגובת מצערת חלקה, ופעולת המנוע העגולה. כוח לא חסר לנורדן והוא שש אלי כביש או שטח בחדווה ותרועת מצערת. כמה הוא נוח ברכיבת כביש ארוכה כשהוא עמוס בציוד ואולי בעוד רוכב/ת נוספים לא יצא לנו לבדוק, אבל אחרי כמה שעות של רכיבה חזקה ולא פעם מאתגרת, גם בכביש וגם בשטח, לא נשמעו שום תלונות משום חוליה בגופו של הקשיש החתום מטה.

הוסקוורנה נורדן 901. רונן טופלברג,
במצב שטח אפשר לנתק את ה-ABS האחורי/רונן טופלברג

מצפון תפתח הבשורה

אחרי 120 שנה, גם להוסקווארנה יש אופנוע אדוונצ'ר גדול ואמיתי. החברה שעברה שזור בכל כך הרבה כלים ומסורת של שטח, הייתה חייבת להיכנס גם לשוק הרותח הזה והיא עושה את זה בצורה מוצלחת מאוד, גם אם באיחור קל. הנורדן 901 ימצא ברף העליון של קטגוריית הביניים לא מעט מתחרים חזקים דוגמת הב.מ.וו 850, הטייגר 900 של טריומף וכמובן ה-KTM 890 אדוונצ'ר, אבל עם תג מחיר של 105,000 שקלים וחבילת נתונים וביצועים כמו שהוא מציג, הוא הולך לרכוש לעצמו כנראה לא מעט הצלחה ואוהדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully