וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתפשרים על החיים של המשפחה שלכם? למה?

יואב פולס

עודכן לאחרונה: 24.8.2022 / 7:57

מתעניינים במכונית חדשה? צריכת דלק זה חשוב, וגם הנוחות, האבזור והביצועים. אבל רגע לפני שאתם רצים לחתום על הניירת, מה עם הדבר שבאמת יהיה עניין של חיים ומוות?

הבטוחות ביותר ב-2019. EURO NCAP,
מערכות בטיחות מתקדמות יעצרו את הסיפור לפני שתצטרכו לבדוק את העמידות של הרכב בתאונה/EURO NCAP

בפרק הקודם שבו עסקנו בבטיחות המכוניות שלכם, הבהרנו את ענייני מבחני הריסוק. מה הם בודקים, מה ההבדלים בין המבחנים השונים ומה ההשלכות של עמידה או כישלון במבחן הזה. הפעם אתייחס לציוני הבטיחות השונים של כלי הרכב המשווקים, או בשמם הלא רשמי 'מי הזיז את ציון הבטיחות של הרכב שלי?', נצלול לעומקו של אותו 'ציון איבזור בטיחותי' המפורסם על ידי היבואנים, בהתאם להנחיות משרד התחבורה.

אם תסתכלו על כל פרסום של יבואן, באינטרנט או בדפוס, בסוף הפרסום תמצאו שתי טבלאות צבעוניות המורכבות מריבועים שונים. טבלה אחת נושאת את הכותרת 'דרגת זיהום אוויר מרכב מנועי' והיא מציגה 15 ריבועים צבעוניים מ-1 בצבע ירוק ועד 15 בצבע בורדו. זה לדיון אחר.

אנחנו כאן לדון בטבלה השנייה המציגה תשעה ריבועים מ-0 בצבע בורדו, ועד 8 בצבע כחול כהה.

קיה פיקנטו 2021. קינן כהן
קטנה, ועדיין עם ציון בטיחות גבוה, קיה פיקנטו/קינן כהן

ככל שהציון גבוה יותר, כך לרכב יש יותר מערכות בטיחות. לעיתים, לצד אבזור הבטיחות תמצאו טבלה נוספת המציינת אילו מערכות בטיחות קיימות ברכב הספציפי, בהתאם לרמת הגימור.

כדי שזה לא יהיה מסובך, הכינותי מראש כמה דוגמאות, הרכב הראשון, על אף היותו רכב חשמלי מלא (ויש נטייה לטעות ולחשוב שאם הרכב חשמלי הרי שהוא מתוחכם ולכן יהיה עם חופן מערכות בטיחות מקוריות) מקבל ציון בטיחות נמוך ביותר, כלומר הרכב נמכר ללא מערכות בטיחות מקוריות מודרניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ציון בטיחות מכוניות חדשות 1. יואב פולס,
חשמלי, מתקדם, אבל עם ציון בטיחות נמוך/יואב פולס

הרכב השני, מקבל ציון כמעט מושלם, כאשר בטבלה המצורפת ניתן לראות כי לא ניתן לקבלו עם מערכת לזיהוי תמרורי מהירות, וללא מערכת לשכחת ילדים.

ציון בטיחות מכוניות חדשות 2. יואב פולס,
ציון בטיחות מכוניות חדשות 2/יואב פולס

הרכב השלישי מקבל ציון מירבי / מושלם על אף שהוא חסר מערכת לזיהוי תמרורים.

ציון בטיחות מכוניות חדשות 3. יואב פולס,
ציון בטיחות מכוניות חדשות 3/יואב פולס

זה המקום לציין כי הדברים דינמיים. יכול להיות שבזמן שחלף מאז אספתי את עלון המידע מהיבואן, עודכן הדגם, עודכנו מערכות הבטיחות וכיום מי שיזמין את הרכב יקבלו עם סט שונה של מערכות בטיחות.
מובן כי לא כל יבואן מחליט על הציון בעצמו, אלא נקבעו קריטריונים ברורים לציוני הבטיחות השונים על ידי משרד התחבורה. למעשה, העדכון הכי טרי לציוני הבטיחות בוצע ב 1.1.2022 על ידי הנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, וזאת באמצעות עדכון נוהל 3/13 של משרד התחבורה.
בנוהל רשומות מספר טבלאות, אני מביא תמצית של שתיים מהן:

טבלה מס' 1 - ניקוד מערכות בטיחות

ציון בטיחות מכוניות חדשות  טבלה 1. יואב פולס,
ניקוד מערכות בטיחות/יואב פולס

טבלה מס' 2 - הגדרה של רמת האבזור הבטיחותי (לרכב פרטי)

ציון בטיחות מכוניות חדשות טבלה 2. יואב פולס,
הגדרה של רמת האבזור הבטיחותי/יואב פולס

אם אתם שואלים את עצמכם 'מאיפה הוא פתאום הביא את כריות האוויר?' אז משרד התחבורה קבע שרכב פרטי לא יוכל להתהדר בציון בטיחות כלשהו, אם הוא לא מצויד בלפחות שש כריות אוויר. כלומר רכב יכול להיות עם כל מערכות הבטיחות הכי מתקדמות, אבל אם מותקנות בו רק חמש כריות אוויר, הוא עדיין יקבל ציון 0 באבזור הבטיחות.

השוואתי: פורד ברונקו מול ג'יפ רנגלר. דודי מוסקוביץ,
הרנגלר קשוח מבחוץ, אבל עם 4 כריות אוויר ציון הבטיחות של משרד התחבורה הוא 0/דודי מוסקוביץ

אז עכשיו כשאנחנו מבינים שכל רכב מקבל ציון עבור האבזור הבטיחותי, לנו נותר כצרכנים לקבל את ההחלטה המושכלת בעת בחירת הרכב. אבל על אילו מערכות ניתן לוותר? האם לכולן רמת חשיבות זהה?
ההמלצה שלנו חד משמעית - רכב חדש חייב להיות עם יכולת בלימה אוטומטית בעת סכנה, ועם יכולת תיקון סטייה מנתיב, זה הבסיס. תוסיפו לזה התראה על רכב בשטח מת כמערכת חשובה, בקרת שיוט אדפטיבית - ואתם בכיוון הנכון.

רכב חדש שמשווק עם ציון בטיחות נמוך או כזה שמצויד במערכות התרעה בלבד שיודעות רק לצפצף או להזהיר, אבל לא יודעות לעשות שום דבר אקטיבי, זה הכי 2015. אנחנו כבר לא שם.

הכירו את רישיון הרכב. יואב פולס, קינן כהן
ציון הבטיחות שלכם שונמך אחרי הטסט, זה בסדר גמור/קינן כהן, יואב פולס

בכותרת רשמתי 'מי הזיז את ציון הבטיחות של הרכב שלי?'. אם תסתכלו ברישיון הרכב שלכם, מופיע בו ציון אבזור בטיחות. בכל פעם שמשרד התחבורה מעדכן את רשימת הקריטריונים לקבל ציון עבור אבזור בטיחות, הדבר מעדכן אוטומטית את רישיון הרכב שלכם בעת החידוש. כלומר יכול להיות שכאשר רכשתם רכב לפני כמה שנים ציון אבזור הבטיחות שלו היה 4 כי זה מה שנקבע לאותה תקופה, ואילו עתה, בעת חידוש הרישיון תופתעו לראות שציון הבטיחות ירד. זה קורה בגלל העדכונים התקופתיים של משרד התחבורה. (הנוהל פורסם ב 1.8.2013, עודכן לראשונה ב 1.2.2015, ועתה אנחנו כבר בעדכון השמיני שבתוקף מ 1.1.22). אז אין טעות ברישיון הרכב, ציון הבטיחות של הרכב שלכם אכן ירד. אם תחשבו על זה, זה גם הגיוני.

מערכות בטיחות ומבחני ריסוק. euro NCAP,
המכוניות התקדמו בכל הקשור לבטיחות, הגיע הזמן שגם אתם/euro NCAP

אז לסיכום שני המאמרים על מבחני ריסוק וציון אבזור בטיחות, כן, נקודת המבט שלנו מאוד אנוכית. אנחנו נשאף ונרצה שהמשפחה שלנו תהייה ברכב הבטוח ביותר שנוכל להרשות לעצמנו. עוד מערכת התרעה אולי נראית פחות טוב מגג השמש או ג'אנט בקוטר גדול, אבל המשמעות שלה לחיים שלנו ושל הסובבים אותנו היא קריטית. וזה באמת לא יעזור אם מישהו יזכיר לי שכאשר הייתי ילד לא היו חגורות בטיחות, או שהיינו ישנים בדרך חזרה מהכינרת בתא המטען של פורד קורטינה סטיישן מודל 1969. הזמנים השתנו, רמות הבטיחות שופרו דרמטית, ועדיין אנחנו סופרים מאות הרוגים ואלפי פצועים קשה מדי שנה. תעשו הכל כדי לא להיכנס לסטטיסטיקה הזו, יש דברים שהם בידיים שלכם.

עוד מאמרים של יואב פולס, בבלוג שלו קאר-פד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully