וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022: מדריך הנהג לקלפי

עודכן לאחרונה: 26.10.2022 / 13:15

הן יעמיסו עליכם סיסמאות, הבטחות ושקרים בכל הנושאים ה"חשובים" אבל מה הן מציעות לבוחר במה שיכול להציל חיים של עשרות ישראלים בכביש ולשפר את החיים של כולנו בתחבורה? בדיקת "וואלה!רכב"

מרכז לוגיסטיקה של ועדת הבחירות המרכזית בשוהם 20 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
שלא יבלבלו לכם את המוח עם חמאס, המכונית הורגת הרבה יותר אנשים בשנה/ראובן קסטרו

גם הפעם, ואם עוד לא הבנתם הבחירות האלו הן ערימת שטויות. מעדיפים לבזבז דקות יקרות מיום חופש שקיבלתם על לעשות את זה? סבבה לגמרי, אבל אם כבר, בואו לעשות את זה בשביל סיבה טובה. כי הכל שטויות, נתניהו לא יפרק את בתי המשפט, לפיד לא ימכור אותנו לאחים המוסלמים, גנץ לא ימסור אותנו לאיראנים, בן גביר לא ישלח מפה אנשים ברכבות, זהבה גלאון לא תרסן אף חייל ומיכאלי לא תכריח את כולכן.ם לכתוב ככה כל דבר.ה.

אבל, כ-350 אנשים הולכים למות גם השנה בכביש, פי 100 הולכים להיפצע. אולי אבא או אמא שלכם, אח, בת, סבא, אחיין, שכן, חבר מהעבודה, אח לנשק - מישהו יהיה שם. עוד כמה אלפי אנשים יסבלו מפליטות מזהמים. כמה מאות אלפי שעות ומיליארדי שקלים יישרפו בפקקים, עשרות אלפי בני נוער יתנפצו למערך טסטים בעייתי, כל בעלי המכוניות ישלמו יותר מאשר כמעט כל אזרח בעולם על החלפים לרכב שלו ואני רק מתחמם. אז אם יש משהו ששווה לשים בשבילו פתק בקלפי זה הרגע הזה שבו כאשר אתם מסתכלים לעצמכם בעיניים במראה האחורית, תשאלו את עצמכם מי המפלגה שרואה בלהציל חיים, לשפר את איכות החיים ולחסוך לנו כסף מטרה ומי רואה בכם אידיוטים שימושיים.

כמו במערכות הבחירות קודמות בהן שלחנו את שאלון התחבורה שלנו וכן אספנו מתוך מצעי המפלגות את ההתייחסות שלהן לתחבורה ובטיחות בדרכים. לקרוא ולזכור מאחורי הפרגוד.
סדר הופעת המפלגות אקראי, מקור המידע במצעי המפלגות כפי שמפורסמות לציבור.

אריה דרעי בראיון באולפן וואלה לקראת בחירות 2022, 21 בספמבר 2022. ראובן קסטרו
שס: אין מצע, אין עמדות/ראובן קסטרו

שס

המפלגה לא מפרסמת מצע לעיון הציבור ולא את עמדותיה בנושא תחבורה.

שורה תחתונה:
איך תגיעו? בעזרת ה'

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
יו"ר מרצ זהבה גלאון כנס התאחדות התעשיינים של ישראל.

19 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
במרצ יפעלו במרץ נגד הרכב הפרטי/ראובן קסטרו

מרצ

במפלגה מציעים גם תוכנית הטבות כלכליות למי שישבית את הרכב שלו ביום עבודה בשבוע

במצע המפלגה מופיעות מספר התייחסויות לתחבורה. המרכזית מתוכן תחת סעיף 8 של "קיימות - דיור, תחבורה, תכנון וסביבה". תחת ארבעה תתי סעיפים מפרטת המפלגה את העמדה שלה בתחומי הגודש בדרכים, תחבורה ציבורית, חלופות תחבורה ובטיחות בדרכים.

על הגודש בכבישים יש התייחסות לבעיה הצפיפות, בזבוז השעות בעמידה בפקקים והנזקים הכלכליים, אך ללא הצגת פתרון או דרכי פעולה והתמודדות להפחתה או בלימה של ההחמרה. תחום התחבורה הציבורית מפורט מאוד תוך ציון היתרונות החברתיים, הכלכליים, הבריאותיים ועוד של התחבורה הציבורית. בין הנושאים שמציינת המפלגה שתקדם בתחום: הגדרת יעד ממשלתי למעבר נסועה מתחבורה פרטית לציבורית. תעדוף תחבורה ציבורית. הקצאת משאבים לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית עם הגברת תדירות וזמינות, סבסוד בשיעור של 80% לקבוצות אוכלוסיה שונות, סלילה של לפחות 50 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית ואכיפה, הפעלת תחבורה ציבורית 7 ימים בשבוע 24 שעות ביממה, הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה. בתחום חלופות התחבורה: יישום תוכנית קווים מהירים למרכזי תעסוקה, חיוב הגשת תסקיר תחבורה מקיימת בכל תוכנית בנייה חדשה (למניעת האסונות של בניית שכונות מגורים מוטות רכב פרטי - ק.כ), הגדלת מספר נהגי האוטובוס על ידי שיפור תנאי העבודה, עידוד התניידות בכלים זעירים עם הרחבת מערך השבילים התומכים, אפשרות שינוע אופניים בתח"צ, מאבק בגניבות אופניים, מערכי השכרת אופניים, מקלחות במקום העבודה ועוד.

נתיבי איילון עומס תנועה. קובי ליאני
צמצום השימוש ברכב הפרטי/קובי ליאני

צמצום השימוש ברכב הפרטי על ידי הפחתה בייבוא כלי רכב, הורדת כלי רכב ישנים מהכביש, העלאת הקנסות, ההיטלים והמיסים על בעלות על רכב, מס מוגדל על רכב שני למשק בית, צמצום השקעה בכבישים חדשים ומקומות חניה. צמצום הקלות לליסינג, הגבלת ק"מ לנסועה כתנאי להכרה בהוצאות. מיסי גודש בכניסה לתל אביב. במפלגה מציעים גם תוכנית הטבות כלכליות למי שישבית את הרכב שלו ביום עבודה בשבוע (שימו לב - יום עבודה - ק.כ). הטבות למקומות עבודה שמעודדים שימוש בתח"צ. כמו כן המפלגה מתנגדת לבניית שדות תעופה אזרחיים באזורים חקלאיים כמו עמק יזרעאל, מגידו ורמת מנשה ותומכת בחלופת נבטים.

בתחום הבטיחות בדרכים מצהירה מרצ על יישום התוכנית הרב שנתית למאבק בתאונות בדרכים על בסיס דו"ח שיינין תוך שינויים כדי למנוע הגדלה בנפח התנועה. ביסוס הרשות לבטיחות בדרכים כגוף עצמאי, חינוך והסברה לתרבות הבטיחות בדרכים והנהיגה בכל המגזרים.

בנוסף נוגע המצע גם בסוגיית התחבורה הציבורית בשבת תחת סעיף 6.5: "הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, תוך התחשבות באופי האוכלוסייה במקום ובצרכיה, כולל תחבורה בין-עירונית של רכבות ואוטובוסים".

שורה תחתונה:
כן לתחבורה ציבורית 24/7, תפיסת תכנון מגורים חכמה וצופה פני עתיד, חיסול המכונית הפרטית והכבדת העול של אחזקתה על אלו שנטולי אלטרנטיבה תחבורתית מחוץ למרכז או בעלי רכב ישן.

שלטי חוצות של הליכוד בגוש דן 22 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
אין מצע, אין מה להציע/ראובן קסטרו

הליכוד

המפלגה לא מפרסמת מצע רשמי לעיון הציבור. אזכור אחרון למצע נמצא משנת 2018 ושם ההתייחסות היחידה לתחבורה היא בתחום התשתיות. שם מוצהר על חיבור ערי ישראל בקווי תחבורה דוגמת הרכבת ובניית מערכת כבישים מתקדמת.

שורה תחתונה:
צאו להצביע, איך תגיעו לקלפי? לא מעניין אותנו

בצלאל סמוטריץ ,יו"ר הציונות הדתית בכנס התאחדות התעשיינים של ישראל.

19 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
מה מציע השר לשעבר לנהגים?/ראובן קסטרו

הציונות הדתית

במפלגת הציונות הדתית ההתייחסות לתחבורה נמצאת בפרק "טבע וסביבה" שם מובאת ההתייחסות לשיפור הנגישות של הציבור באמצעות תחבורה ציבורית יעילה. בין הנקודות: הגדלת ההשקעה התקציבית בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי, הפנייה של שני שליש מתקציב משרד התחבורה לקידום תחבורה ציבורית. הרחבת הנתיבים לתחבורה ציבורית, יישום כלים ותמריצים כלכליים לנסיעה שיתופית ומניעת גמול או הפחת הטבה למקומות עבודה שלא מעודדים אותה. מערך תחבורה ציבורית יעיל מהפריפרייה למרכז, ניהול מרכזי מתקדם של התחבורה הציבורית.

שורה תחתונה:
הכיוון מצוין, אבל משר התחבורה לשעבר היינו מצפים להרבה יותר

שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן באולפן וואלה

 29 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
הקמת מסלול מהיר לפרויקטים של תשתיות לאומיות/ראובן קסטרו

ישראל ביתנו

במפלגה מצהירים על פרוייקטים מסילתיים ובהם גם חיבור רכבת לאיו"ש עם הקמת תחנה באריאל

הטיפול בנושאי התחבורה במפלגה נמצא תחת השקעה בתחבורה ותשתיות לאומיות. עם הצהרה על כך שהפחתה בשימוש ברכב הפרטי הינה הכרחית מבחינה כלכלית וסביבתית. הפתרון הוא פיתוח מערכי הסעת המונים ותמרוץ הציבור למעבר לתחבורה ציבורית.

בין השאר מצהירים במפלגה על קידום פרוייקטים מסילתיים ובהם גם חיבור רכבת ישראל ליהודה ושומרון עם הקמת תחנה באריאל (שום זכר לתוכנית כזו בכל תוכנית לאומית מוכרת - ק.כ), חיבור קרית המודיעין בנגב באמצעות רכבת כבדה, חיבור הרכבת לערד. חיזוק תשתיות הכבישים בצפון ובדרום באמצעות הארכת כביש 6, כביש 65 וכביש הערבה (כביש 90).

בין הדגשים שיינתנו מצאנו את השלמת חוק המטרו, חקיקה של חוק התשתיות שיסדיר "מסלול ירוק" מהיר לקידום תשתיות לאומיות באמצעות ייעול תהליכים, הסרת חסמים והקלה בבירוקרטיה. כמו כן תחת תחום הרווחה מצהירים במפלגה על הכוונה להפוך את הנסיעה בתחבורה הציבורית לחינמית לכל הפנסיונרים (בניגוד למצב היום בו היא חינם רק מגיל 75 - ק.כ). בנושא דת ומדינה מצהירה המפלגה על תמיכתה בהעברת הסמכות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת לרשויות המקומיות. אזכור למתן עדיפות לתחבורה ציבורית, נסיעות שיתופיות ושימוש בכלי תחבורה חלופיים נמצא גם בפרק הגנת הסביבה.

שורה תחתונה:
מצע מאוזן ומספק בתחום התחבורה, אבל שום דבר חדש שלא שמענו עליו.

כנס הצגת רשימת מפלגת יש עתיד לבחירות לכנסת ה25, 13 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
פרק התחבוה המקיף והרציני ביותר/ראובן קסטרו

יש עתיד

כמו בסבבים קודמים, יש עתיד היא המפלגה היחידה בה ישנו פרק נפרד ומלא לתחבורה במצע המפלגה. כמו כן מדובר במפלגה היחידה בה מטופל הנושא בצורה ממוקדת ומפולחת לכל תתי המרכיבים שלו, החל מטיפול מיידי, קצר טווח, טווח הביניים והטווח הארוך.

פירוט הסעיפים המלא ניתן לעיון במצע המפלגה ומפאת אורכו והיקפו לא נביא אותו כאן. בין הנושאים העיקריים בהם מטפלת ומציעה המפלגה פתרונות וחזון הוא כלי רכב דו גלגליים, פיתוח תשתיות, תחבורה חכמה, הקלת העומס בכבישים, הקמת קבינט תחבורה, קידום נגישות לאנשים עם מוגבלויות, תחבורה ציבורית, מאבק בתאונות הדרכים ועוד. בין השאר שילוב תחבורה חכמה ואוטונומית עד 2030 (צר לנו, זו משאלת לב מאוד לא סבירה - ק.כ), פתרונות אפקטיביים לצמצום הגודש בכבישים כמו שימוש בשולי כבישים מרכזיים כמו כביש 5 כנתיב זמני ונתיבים מתחלפים להרחבת נתיבי התחבורה הציבורית לכיוון הנסיעה העמוס. הרחבה ועידוד של שימוש באמצעי תחבורה זעירים וקלים באמצעות תנופת סלילת שבילי אופניים והולכי רגל. קבינט התחבורה המוצע יורכב מנציגי משרדי התחבורה, האוצר, המשטרה, רשות המיסים, שוק ההון השלטון המקומי ועוד, יתווה מדיניות ויסנכרן בין הגופים השונים לקידום תהליכים במטרה לתקן את הליקוי המרכזי כיום בו רוב הסמכויות הרלוונטית בתחומי התחבורה כלל אינם בידי משרד התחברה.

תאונה קטלנית בכביש 90, 28 במאי 2022. נדב אילון, מועצה אזורית ערבה תיכונה / יחידת חילוץ ערבה, אתר רשמי
פירוק לגורמים של תחום הבטיחות והתוויית מדיניות/אתר רשמי, נדב אילון, מועצה אזורית ערבה תיכונה / יחידת חילוץ ערבה
פתרונות אפקטיביים לצמצום הגודש בכבישים כמו שימוש בשולי כבישים מרכזיים כמו כביש 5 כנתיב זמני ונתיבים מתחלפים

תחבורה ציבורית בשבת תופעל באיזורי מגורים חילוניים, לפי צרכים ובהתאמה של התדירות לנסיבות. הסמכות בנושא תהייה בידי הרשות המקומית המכירה את הצרכים הנקודתיים.

פרק המאבק בתאונות הדרכים גם הוא מפורט בתוכנית עבודה מסודרת ומובנית, החל מאכיפה, חינוך, תשתיות, תקציבים, הרחבת סמכויות הרלב"ד, רכב כבד ועד טיפול בבטיחות והתאמת התשתיות לרוכבי דו גלגלי. עוד מתייחס מצע המפלגה לקידום נגישות לבעלי מוגבלויות בתחבורה ציבורית, פיתוח תשתיות תחבורה ציבורית והשקעה בפריפרייה.

במושב האחרון וגם באלו שלפניו, ח"כ בועז טופורובסקי היה ממובילי המאבק בכנסת וחבר הכנסת הפעיל ביותר בתחום הבטיחות בדרכים כולל הקמת ועדת המשנה לבטיחות בדרכים.

שורה תחתונה:
לו היו המפלגות האחרות מציגות אחוז מהרצינות הזו - דיינו. לו ייושמו 10% מהחזון הזה - דיינו.

רע"מ במהלך ההגשת הרשימות בכנסת 15 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
שותפות כן, אתר בעברית לא?/ראובן קסטרו

רע"מ

המפלגה הערבית שמובילה את מגמת ההשתלבות בחברה הישראלית עדיין לא מצאה לנכון להעלות אתר בעברית עם מצע מסודר.

שורה תחתונה:
ما خطبك יא זאלמה

שרת התחבורה ויו"ר העבודה מרב מיכאלי בכנס התאחדות התעשיינים של ישראל.

19 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
שרת התחבורה הציגה בעיקר פרויקטים קיימים/ראובן קסטרו

העבודה

בסיבוב הקודם מצע מפלגת העבודה הציג שתי התייחסויות לתחבורה, הפעם הפירוט כבר מקיף פרק שלם

בסיבוב הקודם מצע מפלגת העבודה הציג שתי התייחסויות לתחבורה. בתחום הדת והמדינה ותחת סביבה ואקלים. הפעם בבחירות לכנסת ה-25 הפירוט כבר מקיף פרק שלם, מסתבר ששנה במשרד התחבורה אכן מביאה לראות דברים אחרת לגמרי. היא שנייה למפלגת יש עתיד מבחינת הקדשת תשומת הלב והטיפול בסוגיות היסוד, אם כי בפער גדול מדי בשביל באמת לקבל ציון לשבח.

בפרק התחבורה במצע המפלגה היא מתייחסת לסוגיות הליבה בתחום. אבל לפניהן נוגעת בתפיסת הבסיס של התפקיד של תשתיות תחבורה מתקדמות לפיתוח כלכלה, צמצום פערים והפחתת זיהום אוויר וכן יציאה נגד המדיניות הממשלתית ה"שגויה וההרסנית" בעשורים האחרונים של עידוד שימוש ברכב פרטי. בתקופת כהונתה הביאה השרה לשינוי מהותי של תפיסת התחבורה עם הצהרה על "היפוך הפרמידה" והעמדת הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית בראשה והרכב הפרטי בתחתית שלה.

מסלול תחבורה ציבורית (מת"צ) בציר ירמיהו בירושלים, 4 בנובמבר 2021. ליאור שמאע - חברת ניהול פרוייקט שלם,
האצת נתיבי תחבורה ציבורית עכשיו/ליאור שמאע - חברת ניהול פרוייקט שלם

מבחינת הסעיפים נוגע המצע בתחבורה ציבורית שתופעל בכל ימות השבוע תוך שמירה על "סביבה עירונית תומכת מנוחה" (נשמח לניסוח בעברית - ק.כ). "השלמת מהפכת התחבורה הציבורית" המשך הסטת תקציבים לתחבורה ציבורית כולל האצת פרויקט המטרו בגוש דן והרכבות הקלות בגושים העירוניים האחרים. בתחום הבטיחות בדרכים מבקשים במפלגה ליישם את תוכנית אבי נאור למלחמה בתאונות בדרכים. נאור, מקים עמותת אור ירוק עומד בחודשים האחרונים בראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. במסגרת תוכנית החומש - הפחתה של 50% במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. פיתוח תשתיות רכיבה על אופניים ברשויות מקומיות וסימון נתיבי תחבורה ציבורית. קידום מכוניות חשמליות על חשבון מכוניות בנזין. המשך האסדרה של אופניים וקורקינטים חשמליים והגברת האכיפה כלפי הפרות חוק של משתמשיהם.
היא גם בין המפלגות היחידות המתייחסות לחלופת הנגב בסוגיית שדה התעופה המשלים לנתב"ג.

שורה תחתונה:
המפלגה בראשות שרת התחבורה מציגה בעיקר רשימת תהליכים שכבר בעבודה, פחות חזון מרחיק ראות

ריאיון | משה גפני 26 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
באים בידיים ריקות/ראובן קסטרו

יהדות התורה

אין אתר או מקור רשמי למצע המפלגה. ההתייחסות היחידה הינה ממסמך של הכנסת משנת 2002 ובו נאמר:
תחבורה ציבורית - נדאג לשיפור התחבורה הציבורית, לייעול השירותים התחבורתיים לשכונות ולערים המאוכלסות בציבור חרדי, המבורך במשפחות מרובות ילדים, והזקוקים ביותר לשירותי תחבורה ציבוריים, יעילים ומתוגברים.

שורה תחתונה:
פתרון תחבורה: חמורו של משיח

אירוע השקת קמפיין והצגת הרשימה של ״המחנה הממלכתי״ בראשות בני גנץ גני התערוכה, ת"א 
 6 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
קהל היעד במעמד הביניים שורף שעות בפקקים, מה הפתרון בשבילו?/ראובן קסטרו

המחנה הממלכתי

תחת "עקרונות" מפרסמת המפלגה את הדבר הקרוב ביותר למצע מסודר. שם בסעיף 5 עם הכותרת "כלכלה ותשתיות חזקות" התייחסות בת שתי שורות לתחבורה ציבורית "נחזק את מערך התחבורה הציבורית ונקדם תוכנית לאומית להתמודדות עם עומסי התנועה הכבדים". בתחום הבטיחות בדרכים "נקדם תוכנית מקיפה להיאבק במכת תאונות הדרכים". אין התייחסות לתחבורה ציבורית בשבת למעט האמירה הכללית והעמומה של "נתמוך בהרחבת הסמכויות של השלטון המקומי להגברת יכולתו לעצב את השבת בתחומו, בהתאמה לקהילות המתגוררות בו".

שורה תחתונה:
מי בעד שכולם יהיו עשירים ובריאים? סיסמאות הן לא תחליף להצגת עמדה

ומה אתם מצביעים הפעם בסקר?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully