וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נושא טעון: איך מתדלקים את החשמליות?

עודכן לאחרונה: 18.4.2023 / 13:17

הויכוחים עם ועד הבית, איך לבחור חברת טעינה, כמה עולה טעינה מהירה, וכל מה שצריך לדעת על טעינת מכוניות חשמליות

עמדות טעינה של סונול EVI. ארטיום סולטדנקו,
עמדת טעינה ציבורית של סונות EVI/ארטיום סולטדנקו

צריך להגיד כבר על ההתחלה: קשה להחזיק היום מכונית חשמלית ללא עמדת טעינה קבועה, בבית או בעבודה. רשת העמדות הציבוריות אמנם הולכת ומתרחבת, וכוללת כבר יותר מ-2,500 שקעים לטעינה איטית (AC) ויותר מ-140 עמדות לטעינה מהירה (DC), אבל העמדות לא תמיד נמצאות היכן שאתם צריכים אותן ולעתים לא זמינות טכנית וטעינה ציבורית יקרה יותר מאשר בבית.

מה להגיד לוועד הבית: טיוטת חוק ההסדרים שאמור להיות חלק מתקציב המדינה הקרוב, כולל שינוי החוק, כך שאפשר יהיה להקים תשתית טעינה בבתים משותפים גם ללא הסכמת כל הדיירים. ההצעה אף כולל חובת הקמת של תשתיות טעינה בחניונים ציבוריים ובבתים משותפים. באחרונים היא לא תכלול את העמדות עצמן, אבל תכין עבורן את השתית ותבטיח שבחניון יהיה מספיק חשמל לטעינת כלי רכב רבים.

"אין היום חניון בבית משותף שלא יצטרך לעבור שדרוג של תשתית החשמל שלו לקראת תמיכה ביותר מכמה חשמליות בודדות", אומר אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית. "יש לנו כבר עשרות פרויקטים כאלה, של בתים שהדיירים שלהם הבינו שזה הכרחי, ובלי זה אי אפשר יהיה לטעון בקביעות ובביטחון חשמליות".

כל החברות מציעות לבתים המשותפים מסלולים שבהן הן ממנות את השיפוץ הדרוש, בעלות של עשרות או מאות אלפי שקלים, וגובות את התשלום באמצעות תוספת לעלות החשמל שמשלמים הדיירים שיש להם רכב חשמלי. בדרך כלל מדובר בתוספת של כ-15 אגורות לקוט"ש, למשך 5 עד 10 שנים. כך לא צריל הוועד לממן בבת אחת השקעה גדולה.

"לפני שבוחרים חברת טעינה חשוב להתרשם מעבודות שהיא ביצעה בבניינים אחרים", אומר רן אלויה, מנכ"ל גי'נרגי'. "דרשו לדבר עם ועדי בתים ודיירים בבניינים שבהם החברה כבר התקינה, כדי להתרשם מאיכות העבודה שלה".

בענף מתארים תופעות של מאעכרים, בדומה לשוק התמ"א, שממהרים להחתים דיירים, ואז מנסים למכור את החתימות לחברות הקיימות. פעמים רבות המאעכרים כבר התחייבו לדיירים על תעריפים שלא יאפשרו לאף חברה להרוויח משיפוץ החניון שלהם, אך הם מהווים לקוחות שבויים של האנשים שהחתימו אותם.

עוד בפרויקט המהפכה החשמלית:
נהיגה ראשונה: טסלה מודל S פלייד היא אילון מאסק, לטוב ולרע
אחת ולתמיד: כמה אפשר לחסוך אם עוברים לחשמלית
ואם אין לי כסף לטסלה? המדריך לחשמליות יד שנייה
או כנסו ישירות לעמוד הפרויקט המיוחד

עמדות טעינה לרכב. CARGURUS,
בישראל יש כבר כ-140 עמדות טעינה מהירה, אבל לא בכל מקום יש מספיק שקעים, ונהגים נאלצים להמתין בתור/CARGURUS

איך לטעון חשמלית בדרכים: יבואני הרכב מספקים אותו בדרך כלל עם כבל טעינת AC, שמחירו בשוק כ-1,000 שקל. יש הרוכשים גם כבל לטעינה משקע ביתי (300 שקל), למקרה חירום, מה שמכונה בקרב בעלי החשמליות "כבל סבתא".

בעמדות AC ציבוריות אין כבל, ולכן חייב להיות אחד ברכב. בעמדות ה-DC יש כבל מובנה. בכל מקרה כדי להשתמש בעמדות הציבוריות חייבין להיות מנויים של חברת הטעינה המפעילה אותן, אפקון, EV-EDGE, ג'ינרג'י וסונול EVI הן הגדולות. המינוי לא עולה כסף, אבל מחייב הרשמה מוקדמת ונתינת כרטיס אשראי, כאשר העמדות עצמן מופעלות דרך אפליקציה, או באמצעות צ'יפ RFID שתוכלו לרכוש תמורת כ-40 שקל ולקבל בדואר. 

"יש כיום התעוררות של העיריות שאנחנו עובדים איתן והן מתחילות לבצע אכיפה כנגד נהגי רכבי בנזין שחונים בעמדות טעינה ציבוריות וכך מונעים ומבעלי חשמליות לטעון", אומר רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI. "אבל בסוף תידרש פה חקיקה, שתעניק לרשויות סמכויות אכיפה גם נגד נהגים שתופסים עמדות בשטחים פרטיים, כמו קניונים ותחנות דלק, היכן שלפקחים עירוניים אין סמכות לתת דוחות".

בינתיים רשת הטעינה בארץ הולכת ומתרחבת. "אנחנו נפתח השנה עשרות עמדות טעינה מהירות", אומר שרגא כץ, מנכ"ל EV EDGE. "הביקוש לטעינה עולה מחודש לחודש, מדהים לראות את הגידול בשוק בכלל ואצלנו בפרט. אחרי בשנה שעברה כמות החשמליות על הכביש הכפילה את עצמה. אנחנו גם מתקינים עמדות כפולות שבהן יכולות לטעון בו זמנית שתי מכוניות, כדי לקצר את זמני ההמתנה גם במיקומים ובימים עמוסים".

כל החברות הולכות כעת בעקבות טסלה, שהייתה הראשונה שהתקינה מתחמי טעינה מהירה שבהם נבננו מראש עמדות עמדות לטעינה במקביל. לאפקון למשל כבר יש 3 עמדות שבהן אפשר לטעון במקביל שלוש מכוניות בטעינה מהירה. בשבועות הקרובים תשודרג גם העמדה העמוסה בתחנת דור אלון בדבירה מעמדה אולטרה מהירה המאפשרת טעינה של מכונית אחת בכל רגע, לעמדות שיאפשרו טעינה בו זמנית של שש מכוניות. גם ג'ינרג'י הקימה מתחמים כאלה בשפיים, באשקלון ומקימה אחד גם בצומת הלידו בצפון ים המלח.

כמה עולה טעינה: הכי זול כאמור לטעון בבית (AC), שם עולה כל קוט"ש 60 אגורות, כך שטעינת חשמלית שמסוגלת לנסוע לטווח של כ-400 ק"מ, כלומר אחת שיש לה סוללת בגודל של כ-70 קוט"ש, עולה 42 שקל. טעינת AC בעמדות ציבוריות עולה בדרך כלל כ-80 אגורות עד 1.2 שקל לקוט"ש.
אבל טעינה מהירה (DC) יקרה בהרבה: העלות שלה נעה בין 1.2 ל-2 שקל לקוט"ש, כאשר ישנן עמדות שבהן נדרשים הנהגים לשלם בנוסף גם דמי התחברות בעלות של 2-5 שקל.

איך יודעים למצוא עמדת טעינה? לכל חברות הטעינה יש אפליקציות משלהן, שדרכן אפשרה לאתר עמדות ברשת שלהן, לדעת אם הן פנויות ותקינות, ואפשר גם לשלם דרכן. אבל מי שרוצה לראות בבת אחת עמדות מכמה חברות ביחד, יכול להשתמש באפליקציית Grevo, באפליקציית הטעינה של Cello (לשעבר סלופארק), שמממונת בידי משרד האנרגיה, או באפליקציית Plug Shere הבין לאומית שמציגה גם עמדות בישראל. אף אחת מהן עדיין לא מציעה שירות נדרש מאוד: לשלם בכל עמדה מכל רשת באפליקציה אחת.

  • עוד באותו נושא:
  • רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully