וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר לרדת לשטח עם רכב חשמלי? בדקנו

עודכן לאחרונה: 7.4.2023 / 15:41

גרסת ההנעה הכפולה של הקרוסאובר החשמלי של טויוטה לוקחת אותו למקום בו כיום אין ממש מכונית אחרת מסוגה. על ה-X פקטור שהוא מחביא בתוכו ואיך סובארו קשורה לכל הסיפור הזה

טויוטה bz4X במבחן שטח. קינן כהן, מערכת וואלה
bZ4x. תוכנן ביחד עם סובארו, שתרמה את האקס מוד, שמסייע מאוד בשטח/מערכת וואלה, קינן כהן

מחיר: 260 אלף שקל
מתחרות: (לא ישירות): יונדאי איוניק 5 הנעה כפולה, טסלה מודל Y
אהבנו: צריכת חשמל, התנהגות כביש, יכולות שטח, מרווח
לא אהבנו: הנדסת אנוש, סביבת נהג, טעינה איטית
ציון: 8/10

בעולם חשמלי שבו כל מה שמפריד בין האדם הפשוט למכונית שעושה 0-100 קמ"ש ב-3.3 שניות זו הלוואה בתנאי ריבית מצוינים, אנחנו מבינים שהסיפור הזה של ביצועים בכביש, בקו ישר, הניתנים לכל דכפין כבר לא מרגשים אף אחד. ביצועים בקו ישר תמיד היו הסוג הזול יותר של ריגוש וממילא דרשו יכולות מוטוריות של ילד בן 3.

אבל בכל מה שקשור לנהיגת שטח, שם שילבו ידיים בפסקנות כל נועלי הדיפרנציאלים, גורסי הסלעים, טוחני המעלות וקיסרי השבילים אמרו שחשמל זה בסדר לכננת ולטלפון שממנו מתקשרים לבקש חילוץ - אבל לנהיגת שטח של ממש המכונות האלו לא ממש מתאימות.

ובכן, זה לא שטויוטה bZ4X הוא הרכב החשמלי הראשון בעולם שמכוון לשטח, אפילו אם זה רק לשטח רך, אבל זו פעם ראשונה שבה אחת כזו מגיעה למבחן רשמי של ממש, כזה שמגלה לנו שממש מעבר לגבעה משתרע עולם מרתק של נהיגת שטח חשמלית.

טויוטה bz4X במבחן שטח. קינן כהן, מערכת וואלה
ניסיון ראשון של טויוטה בבניית חשמלית, ובסך הכל נראית לא רע/מערכת וואלה, קינן כהן

עיצוב: ה- bZ4X הוא טבילת האש הראשונה של טויוטה בעולם החשמלי וככזו היא יצאה מגדרה כדי לגרום לו להיראות שונה. השימוש הנרחב בפלסטיקה שחורה ומגורענת מעבירה את המסר של קשיחות ושטח, הקווים החדים והספויילר בגג את התדמית הספורטיבית וסך הכל המראה הזה עובד לא רע.

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
טויוטה bz4X במבחן שטח. קינן כהן, מערכת וואלה
הדילמה של טויוטה בין להעז ולעשות משהו שונה לגמרי לבין אלו שצידדו בדרך השמרנית/מערכת וואלה, קינן כהן

תא נוסעים: בתא הנוסעים אפשר ממש לחוש את הדילמה של טויוטה בין להעז ולעשות משהו שונה לגמרי לבין אלו שצידדו בדרך השמרנית. התוצאה התחתונה היא תא נוסעים מאוד מבלבל. הוא נראה נהדר במבט ראשון, אבל הגוון הכל-שחור מפריע לו להראות את זה באמת.

אחרי שימוש בו מגלים פערים בדמות הנדסת האנוש. החלפת תא כפפות רגיל בתא עמוק בקונסולה המרכזית - שאמנם גדול ומתווסף לחלל האחסון הגדול בבסיס הקונסולה, אך אינו תחליף ראוי. תנוחת הנהיגה תהייה פשרה בין מה שרואים החוצה ובין לוח מחוונים המוסתר בחלקו התחתון.

איכות החומרים בחלק מהמקומות לא משדרת "אני עולה רבע מיליון שקלים" ועד זוטות קטנות של יום יום כמו פתחי מיזוג נמוכים מדי והיעדר אור במתגי החלונות למשל. לזכותו, שמירה על סוללת מתגים פיזיים לתפעול השוטף של השמע והאקלים.

טויוטה bZ4X הנעה כפולה. קינן כהן
המושב האחורי מרווח מאוד, הרצפה שטוחה/קינן כהן

המושב האחורי יוצא נשכר מההנעה החשמלית, עם 2.85 מטר בבסיס הגלגלים ורצפה שטוחה לגמרי הוא מרווח מאוד לרגליים, לכתפיים ולראש. המקומות היחידים בהם הוא פחות מרשים הם גובה הרצפה שדורש הנפת רגל בכניסה אליו וגם פה צבעים כהים וחומרי פנים לא ממש מזמינים למגע.

תא מטען: הגישה לתא המטען נוחה מאוד, הפתח רחב, גובה הסף שלו הופך אותו לקל להעמסה. ולמרות שהמספר הרשמי הוא 452 ליטר, בפועל מגלים תא שבנוי טוב לשימושים יומיומיים.

טויוטה bZ4X הנעה כפולה. קינן כהן
תא המטען. שימושי מאוד ביום יום/קינן כהן

אבזור: מכונית המבחן ברמת הגימור ויז'ן כוללת תאורת לד, דלת תא מטען חשמלית, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג למושב האחורי ושקעי טעינה מאחור, קישוריות לאפל ואנדרואיד במסך ה-12.3 אינץ' של המולטימדיה, טעינה אלחוטית לנייד, ריפודי בד ועור ומצלמות פנורמיות. אלו האחרונות נדלקות אוטומטית בנסיעה איטית ובזמן איתות ומשתלטות על מסך המולטימדיה. הבעיה: זה קורה בדיוק ברגע הקריטי בוא אתם רוצים לראות את מערכת הניווט.

בטיחות: רשימת מערכות הבטיחות מלאה וכוללת בלימה אוטומטית, זיהוי תנועה חוצה ועצמים מאחור כולל בלימה, התרעת רכב ב"שטח מת", תיקון סטייה מנתיב עם שמירה על מרכז נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית עקיפה ושינוי נתיב עצמאי בהפעלת איתות בלבד, זיהוי תמרורים וגם אפשרות לעדכון מהאוויר (OTA) של מערכות הבטיחות.

טויוטה bz4X במבחן שטח. קינן כהן, מערכת וואלה
הביצועים טובים, וצריכת החשמל עוד יותר. וזה עוד בניסיון הראשון של טויוטה בתחום/מערכת וואלה, קינן כהן

ביצועים: בניגוד לגרסת הכניסה, הייחוד של רמת גימור זו הוא השימוש בשני מנועים חשמליים ליצירת הנעה כפולה. העליה בהספק צנועה יחסית - 217 כ"ס לעומת 204 בהנעה הקדמית, השיפור במומנט מוחשי הרבה יותר - 34.4 קג"מ לעומת 27.2. וזה מוחשי עוד יותר כאשר מדובר במנוע חשמלי.

התגובות ללחיצה על הדוושה מהירות יותר וגם תאוצות הבינייים כמו אלו מהמקום זריזות משמעותית.

צריכת חשמל וטעינה: לאורך ימי המבחן רשם ה- bZ4X צריכה ממוצעת של 19 קוט"ש ל-100 ק"מ, צריכה טובה מאוד לרכב לא קל ובעל הנעה כפולה. המשמעות היא טווח ריאלי של בין 380 ל-400 ק"מ.

אגב טווח, הפעלת המזגן פה "גובה" בין 50 ל-60 ק"מ מהטווח. בעוד טעינה מעמדה מהירה תתמוך במהירות של עד 150 קילוואט, בכל הקשור לטעינת AC, החיבור פה הוא חד פאזי, כלומר - עד 6.6 קילוואט כך שאם הגעתם עם סוללה מרוקנת הביתה או לעמדת טעינה איטית, אתם מסתכלים על 10 שעות טעינה.

טויוטה bZ4X הנעה כפולה. קינן כהן
תשומת לב למרווח הגחון וזווית הגישה, אבל חוץ מזה, מרשים מאוד ביחס לקרוסאובר/קינן כהן

נוחות והתנהגות: בכל הקשור לנוחות, ה- bZ4X לא רק מקבל ציונים טובים על כיול מתלים בסיסי טוב מאוד, אלא גם בונוס על שימוש במידות צמיגים הגיוניות. חתך 60 אומר שיש הרבה גומי ואוויר לספוג שיבושים בין אם זה בכביש או על השביל.

בכביש מפותל הוא מצליח להסתיר היטב את זה שהוא נושק ל-2 טונות במשקל העצמי ואת 4.7 המטרים שלו. כמו רוב החשמליות הוא חסר את הקלילות והמשוב כדי להיות מהנה, אבל הוא מאוד מרשים ברמת האחיזה והביטחון מאחורי ההגה.

ל- bZ4X יכולות גרירה, לא מובן מאילו במכונית חשמלית. המגבלה היא 750 ק"ג (גם בעגלה עם בלמים).

טויוטה bz4X במבחן שטח. קינן כהן, מערכת וואלה
ה-X Mode שהגיע מסובארו מתפקד היטב/מערכת וואלה, קינן כהן

שטח: השותפות עם סובארו בפיתוח ה- bZ4X שמתבטא גם בדגם מקביל עם סמל הכוכבים בשם "סולטרה", הביא לכך שטויוטה יכלה לעשות שימוש במערכת בקרת השטח של סובארו ה-X MODE בגרסה החשמלית שלה. לקחנו את ה- bZ4X למגרש המשחקים כדי לעמת אותו עם סדרת אתגרים שהם מעבר לשביל המפולס.

התוצאה הייתה מפתיעה מאוד. זווית גישה צנועה ומהלך מתלים מצומצם הם שני החסרונות העיקריים שלו בשטח, כי בכל הקשור להורדת כוח לקרקע והתקדמות גם הרבה מעבר לנקודה בה קרוסאוברים רגילים היו נעצרים, או אפילו כאלו עם הנעה כפולה רגילה - הוא לא מרים גלגלים וממשיך הלאה.

כאשר נהייה קשה יותר, אפשר להפעיל את בקרת הנסיעה בשטח שעושה שימוש ביכולת של שני המנועים לעבוד בנפרד ולהוריד את הכוח בצורה מדודה ומדויקת.

בהצלבות משולבות בדרדרת ומשטחים לא מהודקים אפשר לעבור למצב "שלג/בוץ עמוק" כדי לקבל רגישות גבוהה יותר לבקרת המשיכה שמדמה נעילת דיפרנציאל ואחרי בדיקה של מפלס הקרקע להגיע עם תנופה ראויה והופ, אנחנו מאחורי המכשול. והשקט שבו כל זה קורה מוסיף גם הוא מימד חדש לטיילות השטח הקלה.

טויוטה bZ4X הנעה כפולה. קינן כהן
הגיע לגובה מכובד מאוד בבדיקת הטיפוס, וזה טיפוס תלול מאוד. שימו לב לזווית האופק/קינן כהן

השורה התחתונה: אז עדיין מוקדם מדי לפרסם למכירה את הלנד קרוזר שלכם (כאילו שמישהו מפרסם לנד קרוזר ולא פשוט שולף שם מרשימת ההמתנה), אבל הטעימה הראשונה ממכונית חשמלית עם יומרות שטח ומערכות עזר שנועדו לגרום לזה לקרות, בהחלט השאירה אותנו עם טעם של עוד.

לגופו של bZ4X, ממש כמו שהתרשמנו ממנו במפגש הקודם, מדובר בחשמלית מוצלחת ועם תוספת יכולות השטח היא בכלל נמצאת בנקודה בה קשה לציין מתחרה ישירה אחרת. עבור מי שרוצה לשלב בין רכב חשמלי ליכולות טיילות שבילים וקצת יותר מכך, אין היום מענה של ממש ועל זה היא זוכה בכל הנקודות. אבל כמכונית היא עדיין זקוקה לליטוש על מנת להתברג לצמרת החשמליות.

טויוטה bZ4X הנעה כפולה. קינן כהן
אין מה למכור את הלנד קרוזר, אבל הוא יעשה יותר שטח מהרבה קרוסאוברים בנזין/קינן כהן

על הצד הטכני: טויוטה bZ4X הנעה כפולה

מנוע, הנעה: חשמלי, שני מנועים, כפולה
הספק/מומנט: 217 כ"ס / 34 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה
סוללה: 71.4 קוט"ש

מידות:
אורך (מ'):
4.69
רוחב (מ'): 1.86
גובה (מ'): 1.65
בסיס גלגלים (מ'): 2.85
תא מטען (ליטר): 452

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות):
6.9
מהירות מירבית (קמ"ש): 160
טווח נסיעה (יצרן): 459 ק"מ
טווח נסיעה (מבחן): 380 ק"מ

בטיחות:
ציון מבחן ריסוק אירופי: 5 מ-5 כוכבים (2022)

בטיחות אקטיבית:
בלימת חירום, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים, התרעת רכב ב"שטח מת", תזכורת למניעת שכחת ילדים, סיוע בפעולת היגוי בחירום, התרעה על פתיחת דלת לנתיב לא פנוי, בלימה עצמאית במקרי אי תגובה של הנהג

זיהום אוויר:
קבוצה 1 מ-15

אחריות:
רכב: 3 שנים/100 אלף ק"מ
סוללה: 8 שנים/160 אלף ק"מ

  • עוד באותו נושא:
  • טויוטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully