וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי מיליון שקל בשטח: ריינג'ר רפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון

כתב: רמי גלבוע. צילום: דודי מוסקוביץ

עודכן לאחרונה: 22.7.2023 / 13:46

דלק מוטורס ממשיכה בהסתערותה על סגמנט רכבי השטח הקרביים-ספורטיביים. יצאנו לפגוש את ריינג'ר ראפטור ועל הדרך, למצוא את ההבדלים בינו לבין המתחרה היחיד שלו בישראל, ג'יפ גלדיאטור

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. דודי מוסקוביץ,
אלו שני כלים עם יכולות שטח פנומנליות ותגי מחיר פנומנליים לא פחות/דודי מוסקוביץ
פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. קינן כהן
פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון/קינן כהן

אז אחרי שהתמוגגנו מהיכולות של פורד ריינג'ר ראפטור, הרמנו את דפיקות הלב בנהיגת שבילים סופר מהירה בו כאילו היה מכונית ספורט בכביש סדום-ערד מכורכר ואחרי תעוקת הלב הקטנה לשמע המחיר שלו. הבנו שהמאפיינים שלו בפירוש מוציאים אותו מזירת טנדרי העבודה, משאירים אותו בתחרות רק עם ג'יפ גלדיאטור רוביקון - גם הוא בעל רמת עבירות ומהירות שאינן קשורות להובלת חציר מהשדה.

מאליו התבקש לערוך מבחן השוואתי בין שני הטנדרים-לייף-סטייל-ביצועים; כך רצינו אבל בעוד חודשים ספורים יגיע לישראל גלדיאטור משודרג ומעודן יותר מזה הנוכחי. הוא יתחרה טוב יותר בריינג'ר הכתום, אבל כרגע יש לנו רק את הגלדיאטור הנוכחי, שהוצג לפני כשמונה שנים. למרות זאת החלטנו לצרף אותו למבחן, מכיוון שמרכיבים רבים אינם עומדים להשתנות והם ראויים להשוואה. את התכונות שישופרו נחזור לבדוק, כשיגיע לארץ הגלדיאטור המשופר.

עוד בוואלה רכב:
מאזדה 2 ועוד ארבע מכוניות שחכם יותר לקנות מיד שנייה
נהיגה ראשונה ודי מענגת: יונדאי i30N שחזרה לארץ

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. דודי מוסקוביץ,
קלאסיקת שטח, עיצוב אייקוני נצחי/דודי מוסקוביץ

עיצוב: בעוד גלדיאטור הוא ג'יפ רוביקון שהרכיבו מאחוריו ארגז מטען, הריינג'ר נולד כטנדר מסחרי רגיל, שקיבל חבילת שדרוגים רצינית. אם נתבונן מתחת לגוון הכתום-תפוזינה והמדבקות הקרביות נמצא חרטום גבוה ומקומר, עם קבינה כפולה שגרתית למדי. חרטום הפורד מעוגל ובולבוסי, נשלט על ידי כיתוב FORD ענקי לרוחב הסבכה השחורה. תאורת לד מודרנית חותמת את המופע, ומגן גחון מבצבץ מלמטה - חלקו התחתון עשוי מתכת. הראפטור רחב מהריינג'ר הסטנדרטי ב-9 סנטימטרים, כדי להכיל את צמיגי השטח ואת המתלים המשופרים. זה מעניק לו פוזה קרבית ומרשימה מאוד. לא אהבתי את מדרגות הצד הגדולות מדי של הריינג'ר, וגם לא את כונסי האוויר המזוייפים במכסה המנוע אבל היי - זהו חתיכת טנדר רציני, עם מראה המבטיח התרגשות מוטורית.

פורד ריינג'ר ראפטור. דודי מוסקוביץ, מערכת וואלה!
הריינגר מעוטר בסממני קרב שמצהירים מי הוא/מערכת וואלה!, דודי מוסקוביץ

הגלדיאטור פחות גבוה ורחב אבל הפרצוף שלו, אלוהים, איזה ממתק נוסטלגי! דורות של ג'יפאים גדלו על המראה האייקוני של Jeep, והגלדיאטור מעורר את כל הדימויים שנצרבו במוחך משך השנים. מכסה המנוע שלו נמוך יותר, בנהיגת שטח זה עוזר. גלדיאטור המבחן הגיע עם פגוש אופציונאלי ועם כננת, מוכן לקרב. במבט צד בולטת הזווית הכמעט-אנכית של החלון הקדמי, והריבועיות המודגשת של חלקו האחורי. ארגז הגלדיאטור קטן במקצת מזה של הפורד, והוא פחות מאובזר - רק 4 קרסי עיגון למטען, וכיסוי ארגז פשטני. הריינג'ר מצוייד ב-6 קרסי עיגון וכיסוי ארגז נגלל חשמלית, יש לו גם קשת העמסה אלגנטית ומוטות אורך לקשירת ציוד. גם הג'יפ הגיע עם מדרגות צד אופציונאליות שאינן מתאימות לעבודת שטח, עדיף לכם לשמור את המדרגות המקוריות.

המראה הרבוע וצירי הדלתות הבולטים של הגלדיאטור אינם רק עניין עיצובי; הם מעניקים לבעליו את האופציה לפרק את ארבע הדלתות ואת הגג ולנסוע עם טנדר פתוח לחלוטין, כולל קיפול החלון הקדמי על מכסה המנוע. זוהי אופציה סקסית מאוד הקיימת רק בגלדיאטור, אם כי רק ג'יפאים מעטים משתמשים בה. המקסימום שנהוג לראות הוא ג'יפאים המסירים את חלקיו הקדמיים של הגג. לעומת השמים הפתוחים של ג'יפ, בריינג'ר אין שום אופציה לפתיחת גג, אפילו לא גג שמש סטנדרטי.

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. אתר יצרן
הרנגלר יכול גם להגיע למצב הפירוק היסודי הזה לחווית נהיגת שטח אחרת לגמרי/אתר יצרן

תאי נוסעים: פתח את הדלת ותבחין בשני עולמות שונים. תא הנוסעים של הגלדיאטור יעבור מתיחת פנים בחודשים הקרובים, כולל התקנת מסך מולטימדיה גדול בהרבה מה-8.4 אינץ' של רכב המבחן. יחולו בו שינויים נוספים, אבל הוא ישאר תא נוסעים צפוף למדי, בוודאי ביחס לריינג'ר המודרני. הישיבה בגלדיאטור נמוכה ושקועה, עם חלונות צרים. שלא לדבר על כוונון מושבים ידני, דיפון ספרטני של הגג הפריק, מיקום מוזר למתגי החלונות החשמליים (שוב, בגלל הדלתות הפריקות). אני אוהב את המתגים הגדולים של ג'יפ, פאנל האלומיניום האדום בא לי טוב, וכך גם תפירת המושבים בחוט אדום; מושבי הבד של הגלדיאטור יהיו נעימים יותר במזג אוויר מיוזע. מתיחת הפנים תשפר פרטים רבים בתא הנוסעים של ג'יפ אבל מהפיכה גדולה לא תהיה כאן, כל עוד הם דבקים בתצורת המרכב הפריק. המרחב מאחור מספיק לשני נוסעים, אם כי יש תחושת קלאוסטרופוביה קלה.

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור. רמי גלבוע
תא הנוסעים בגלדיאטור צר יותר, אהבנו מאוד את תפעול המתגים הפיזיים (הרכב המצולם אינו רכב המבחן)/רמי גלבוע

אנו עוברים למושבי הראפטור ונבלעים בעולם אחר, מודרני ומפנק לאין שיעור. תא הנוסעים מרווח ונעים לעין, לוח המחוונים טכנולוגי עם מסך מולטימדיה אנכי בגודל 12.4 אינץ', החומרים מודרניים ונעימים לעין, התחושה נעימה יותר משמעותית. המושבים הקדמיים מחושמלים וגלגל ההגה קטן יחסית, עם פס מירכוז המצביע על יומרות ספורטיביות. עיטורים כתומים מדגישים את הריפוד ואת פתחי האוורור, יש מתגים פיזיים המאפשרים תפעול אינטואיטיבי של מערכות הצליל והמיזוג. לנוסע מלפנים יש שני תאי כפפות + מדף פתוח שימושי, מחזיקי כוסות, הכל מתורבת. גם מאחור יש יותר מקום מאשר בגלדיאטור, למרות שהריינג'ר קצר מהגלדיאטור ב-16 סנטימטרים. אבל בואו לא נשכח - זה בכל אופן טנדר 1 טון, ותנוחת הישיבה אינה טובה כמו ברכב שטח רגיל (כמו הברונקו, למשל).

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. דודי מוסקוביץ,
הפורד מתורבת ונעים יותר לשהייה/דודי מוסקוביץ

ארגזי מטען: אף אחד לא יוביל עם הטנדרים האלה 'באלות' חצץ או חבילות חציר, אבל לארגזים יש חשיבות רבה. טנדר ביצועים Lifestyle הוא כת מתפתחת בארצות הברית ובאוסטרליה, וגם בישראל אנחנו רואים יותר ויותר טנדרים המוסבים לטיולי שטח -בעזרת ארגזי מטען ואוהלי גג מקומיים, מתקנים לנשיאת אופנועי שטח או אפילו קמפרים מוכנים. ארגז הריינג' קצת יותר ארוך, עמוק וצר; ארגז הגלדיאטור קצר ורחב יותר. נפח ההובלה של הריינג'ר גדול בכ-5%, זה לא מאוד משנה. לארגז הריינג'ר יש מנגנוני קשירה טובים יותר וכושר העמסה של 652 קילוגרם, טוב במקצת על פני ה-607 קילוגרם של הגלדיאטור; נתון זה הולך להשתפר בגלדיאטור העתידי.

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. דודי מוסקוביץ,
פחות לעבודה, אבל ייקחו לטיול השטח כל מה תחשבו שצריך ואולי צריך וכדאי להביא/דודי מוסקוביץ

ביצועי מנוע / תצרוכת דלק: שני הנבחנים מתהדרים במנועי 6V בנזין, תצורה מקובלת בארצות הברית ובאוסטרליה. הג'יפ שומר אמונים ל'פנטסטאר' הוותיק בנפח 3.6 ליטר, ללא הגדשה. המנוע מספק 280 כ"ס ו-35.4 קג"מ, זה מספיק לרוב הצרכים אבל לא עוצר נשימה. כדי לספק את הכוח חייב המנוע לטפס לסל"ד גבוה, תוך שהוא מחדיר רעש גדול לתא הנוסעים. תיבת 8 ההילוכים מתפקדת היטב, אבל היא לא מסוגלת לחפות על חולשת המנוע האטמוספרי.

הפורד מתהדר ביחידת כוח מודרנית יותר, 'אקובוסט' 3.0 ליטר כפול מגדשים; בארצות הברית מספק מנוע זה 392 כ"ס אבל אלינו, אללי, מגיעה גרסה אירופית המוגבלת ל-292 כ"ס 'בלבד'. למרות זאת ובעזרת מומנט של 49 קג"מ המגיע כבר ב-2,300 סל"ד, זוהי יחידת כוח חזקה ביותר. תיבת 10 הילוכים משלימה את החבילה ומעניקה לריינג'ר יתרון ביצועים מובהק על פני הגלדיאטור. בכל מקרה ובכל מהירות היה הריינג'ר חזק יותר, בתאוצות מעמידה ובתאוצות ביניים.

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. דודי מוסקוביץ,
מנוע הפורד חלק וזריז יותר/דודי מוסקוביץ

את נקמתו גומל הגלדיאטור בתחנת הדלק - הוא חסכוני מהריינג'ר בכ-10% עקביים למדי, בנהיגת כביש רגועה או ספורטיבית, וגם בשטח. בנהיגה בינעירונית (עד 120 בכביש רגיל, 130-140 בכביש 6) עבר הריינג'ר 7.2 קילומטרים לליטר, בעוד הגלדיאטור הוציא כמעט 8 קמ"ל. בנהיגת שטח ירדה התצרוכת לסביבות 3.8-4.5 קמ"ל. בטיול משפחתי מהמרכז למצפה רמון - נחל נקרות - הביתה, קיבלנו מהריינג'ר 6.0 קמ"ל; הגלדיאטור היה מפנק אותנו ב-6.5 או קצת יותר. עוד נציין כי רעש המנוע של הגלדיאטור גבוה בהרבה מזה של הריינג'ר; זה נובע בעיקר מרמת הבידוד האקוסטי הנחותה של המרכב הפריק, ומהצורך של הג'יפ להתאמץ יותר כדי לשמור על קצב התנועה של הריינג'ר.

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. דודי מוסקוביץ,
הגלדיאטור היה חסכוני יותר ב-10% בכל תנאי נהיגה/דודי מוסקוביץ

נוחות והתנהגות: כולנו אוהבים מנועים חזקים, אבל יודעים גם שמתלים הם מכלול לא פחות חשוב. פורד הלכו על כל הקופה - הראפטור יושב על סרן אחורי חי ומתלים עצמאיים קדמיים בעלי עצמות עצה מוארכות, וארבעה בולמי פוקס 2.5 אינץ' עם שסתום Bypass אדפטיבי לפעולה פרוגרסיבית. מערכת זו מצטרפת לבסיס גלגלים ארוך ורחב ולמרכז כובד נמוך, ומעניקה לריינג'ר יכולת מדהימה לבלוע שיבושי שביל. המתלים מרסנים להפליא את המרכב, רכינה הצידה או צלילת החרטום בשעת בלימה, מינימליות. זהו רכב מדהים לתפירת שבילים, גם במהירויות תלת ספרתיות - כולל אופציה לבחור אחד מתוך שבעה מצבי נהיגה, לשלוט בעבודת ההיגוי והמתלים, לבחור את צליל המפלטים... מצב Baja יתן לך את כל האפקטים, עבורי הוא היה קצת קשוח מדי. אין ספק שיש כאן שילוב מוצלח מאוד של מכאניקה משובחת (ויקרה), עם אלקטרוניקה מתקדמת.

גם גלדיאטור המבחן התחמש בבולמי פוקס 2.5 אינץ' אופציונאליים, פחות מתחוכמים מאלה של הראפטור. המערכת של הג'יפ עובדת מצוין, רק לאחרונה אהבנו אותה מאוד - אבל מול התפקוד הנהדר של הראפטור, הג'יפ מתקשה להתמודד. הוא קופצני יותר, מתנודד יותר, זה נובע מהסרן הקדמי החי ומרוחבו המצומצם יותר. יתכן מאוד שבשידרוג הקרוב תשופר המערכת אבל כרגע, הריינג'ר שולט כאן בשלוות נפש גדולה, תענוג גדול לנהג הספורטיבי.

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. דודי מוסקוביץ,
שחרר את בקרת היציבות ותמצא שותף מהנה מאוד להחלקות כוח בריינג'ר/דודי מוסקוביץ

יתרונו של הראפטור נשמר גם בנהיגה מהירה בקטעי כביש הרריים - המתלים המצויינים הצטרפו לצמיגי AT (טובים לכביש ושקטים יותר מאשר ה-MT של הגלדיאטור), למתלה קדמי מודרני ולמסרק הגה מדוייק. הריינג'ר מתנהג מצוין על הכביש המתפתל, נקודת התורפה שלו היא אחיזתם המוגבלת של צמיגי השטח. זה לא צריך להפתיע אותנו לאור העובדה שהוא מכוייל כדי להתמודד עם 392 כ"ס של הגרסה האמריקנית. במחלקת הבטיחות מתהדר הריינג'ר בבלימה ושמירת מסלול אוטונומיות, איתור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת עזר לחניה ומצלמות 360 מעלות ואם כל זה לא יעזור - 8 כריות אוויר אשר יגנו על הנוסעים. גלדיאטור S-Safety מציע את רוב עזרי הבטיחות אבל אין לו שמירת נתיב אקטיבית, ויש לו רק 4 כריות אוויר.

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. דודי מוסקוביץ,
על שבילים מהירים גם הגלדיאטור יירקוד/דודי מוסקוביץ

יורדים לשטח: שני הטנדרים הם מכונות שטח מחודדות, עם רמת עבירות הנמצאת גבוה מעל יכולותיו של כל לנד קרוזר או לנד רובר למשל. לשניהם יש תיבות העברה מתוחכמות המציעות הנעת 2X4 לכביש יבש, 4X4 אדפטיבי לכביש רטוב ושביל, והילוכי 'כוח' קצרים. לשניהם יש שלוש נעילות דיפרנציאל, הגלדיאטור יודע גם לשפר את מהלך המתלה הקדמי על ידי ניתוק המוט המייצב. זוויות המרכב מצוינות, וצמיגי השטח 33-אינץ' מוכנים לכל אירוע - כולל טיול בלחץ אוויר מופחת (15-25 PSI), ללא חשש מקריעת דופן. ה-275/75R17 MT של ג'יפ קשוחים ויאחזו טוב יותר בבוץ, ה-285/70R17 AT של ריינג'ר מתאימים יותר לשביל ולעבירות פחות קיצונית. זויות הגישה והנטישה של הגלדיאטור טובות יותר, זווית הבטן של הריינג'ר טובה יותר; זה אומר שבכניסה וביציאה ממכשול יש לגלדיאטור עדיפות, ובמעבר סוללה יש לריינג'ר יתרון...

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. דודי מוסקוביץ,
דיפרנציאלים ותמרות אבק, הריינג'ר מתמודד באומץ עם התל/דודי מוסקוביץ

כבר אמרנו שבנהיגת שבילים מהירים, הריינג'ר מהיר ומדוייק יותר; ההיגוי חד ומתקשר, המתלה הקדמי שומר על גובהו בדילוגי קרב. הגלדיאטור פחות מדוייק אבל צמיגי השטח יעניקו לו יתרון בעוד חצי שנה, כאשר השבילים יתמלאו בוץ טובעני. אהבנו את ה'דוושה המתה' של הריינג'ר, המסייעת לייצוב הגוף בזוויות שטח קיצוניות, או בנהיגה מהירה. הסרן הקדמי החי של ג'יפ מעניק נקודות זכות לגלדיאטור - יש לו מהלך מתלה גדול יותר, ועמידות גבוהה במקרה של פגיעה בסלע בולט. כך שככל שהדברים נוגעים לשטח טכני קשוח, הגלדיאטור עדיין הכלי הטוב יותר לעבודה.

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. דודי מוסקוביץ,
הגלדיאטור לא הגיע לפסגה וכך היה גם הריינג'ר, שעלה קצת יותר רחוק/דודי מוסקוביץ

השורה התחתונה

כל הטוב הזה מגיע עם תגי מחיר העלולים לגרום לג'יפאי המצוי שבץ לב... הריינג'ר ראפטור עולה 475 אלף שקל, ועוד 5,500 שקל למיגון תחתון מלא (סה"כ 480.5 אלף שקל). מחיר הבסיס של גלדיאטור המבחן S-Safety הוא 430 אלף שקל ועליו הועמסו תוספות בשווי כולל של 51 אלף שקל. לטובת הדיון אני מציע להוריד מהרשימה את מדרגות הצד המיותרות בשווי 3,700 שקל ואת הפגוש האופציונאלי עם כננת, בשווי 15 אלף שקל. זה נותן לנו ערך כולל של כ-462 אלף שקל עבור הגלדיאטור.

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. דודי מוסקוביץ,
נמלטנו לסטייג' באחה/דודי מוסקוביץ

אלו מחירים גבוהים מאוד, לא רק בהשוואה לטנדרי עבודה העולים 150-200 אלף שקלים פחות, אלא בכל קנה מידה. מצד שני, אלו מכונות מדהימות ויוצאות מן הכלל, רכבי ביצועים ועבירות המשלבים כושר טיולים ונוחות בשימוש יום יומי.

הגלדיאטור שבה את ליבנו עם המראה האייקוני שלו, עם המסורת והאותנטיות של המותג, ומסיביות המכלולים שלו. אנחנו גם יודעים שבקרוב יגיע לו מחליף משודרג, אבל אין מצב שהוא יסגור את כל הפערים אותם מצאנו מול הריינג'ר - כל עוד תשמור ג'יפ על תצורת המרכב הפריק והסרן הקדמי החי.

לשלושת נהגי המבחן אין התלבטות - בין שני כלים אלה אנו לוקחים הביתה את הראפטור, אבקש רק לקבל אותו בצבע פחות היסטרי. כאשר יגיע לארץ גלדיאטור 2024 המשדרג נשמח לבחון אותו ולראות, מה השתפר אצל אייקון השטח הוותיק ביותר.

על הצד הטכני

פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. קינן כהן
פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון/קינן כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully