וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יבואנית פיג'ו לא הסכימה לקנות פיג'ו?

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 8:25

כאשר מכונית מקבלת הצעת קנייה שנמוכה ב-26 אלף שקל ממחיר השוק הייתם חושדים שמדובר בגרוטאה או בקונה לא רציני. שתי ההנחות האלו לא נכונות במקרה הזה, אז מה קרה שם ומה אפשר ללמוד?

פיג'ו 3008 חיצוני. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
פיג'ו 3008. מה עדיף, למכור לבד או בטרייד אין?/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

ראשית כל נדגיש, החלפת מכונית משומשת בחדשה באמצעות עסקת טרייד אין אף פעם אינה הצעד הכלכלי הנכון, אבל היא מספקת פלטפורמה נוחה ומהירה עבור מי שלא רוצה להתעסק בתהליך המכירה של המכוניות שלו בעצמו. הסיבה לכך שהיא אינה הדרך הכלכלית פשוטה, זרוע הטרייד אין מתנהלת כמרכז רווח נפרד, ההצדקה הכלכלית היחידה שלה היא בייצור מרווח גדול ככל האפשר בין המחיר שבו היא קונה מכם את המכונית (שישאף להיות הכי נמוך שאפשר) לבין המחיר שבו היא תימכר ללקוח הבא (שיהיה גבוה ככל האפשר).

אבל לפעמים גם בתוך המנעד הזה, אפשר להיתקל בפערים מעוררי תמיהה, הם מעוררי תמיהה גדולה אפילו יותר כאשר זו זרוע טרייד אין של היבואן שקונה את המכוניות אותן הוא עצמו משווק. המקום שבו יש לו את ההזדמנות להראות שהוא מאמין במוצר שלו, ומוכן לשלם את מחיר השוק של הרכב, כל שכן כאשר מדובר במותגים שלא תמיד נחשבים לסחורה לוהטת בשוק המשומשות. אז מה קרה פה?

עוד ב"היה מנוע"
- חוות הדעת השנייה ששווה אלפי שקלים
- האם אתם זורקים כסף על טיפולים בהיברידית?
- שירות של הביוקר? הסיפור של קאדילק XT5

בדיקת רכב לפני קנייה. קינן כהן
מה קרה אחרי הבדיקה ששינה הכל?/קינן כהן

כאשר הגיע ד' לסוכנות לובינסקי בירושלים על מנת להתעניין בקניית פיג'ו 2008, הוא ביקש לעשות זאת בעסקת טרייד אין לרכב המשפחתי הנוכחי שלו: 3008 דיזל משנת הדגם 2018 עם 95 אלף ק"מ. מדובר במשפחה שלאורך שנים ובמשך שלושה דורות החזיקה במכונית מתוצרת המותג הצרפתי, החל בימי ה-305, עבור ב-205, 306 ועוד. הצעת המחיר לרכב המבוקש עמדה על 149,800 שקל, כאשר באותו מעמד התעניין הלקוח גם בעסקת טרייד אין עבור רכבו. הסכום שבו נקבה הסוכנות היה 90,800 שקל, כ-5,000 שקל פחות ממחיר המחירון (הפחתה בשל העובדה כי לא מדובר בעסקת מזומן המזכה בהנחה בסכום זהה), בציון כי סכום זה כפוף לתוצאות הבדיקה, עד כאן שום דבר חריג ושאינו מקובל בסוג כזה של עסקאות.

לאחר ביצוע הבדיקה במכון אותו בחר הלקוח ועל חשבונו, על מנת למנוע מקרים בהם תחשד הקונה ככזו שמטה את הבדיקה לטובתה, נרשמה שורת ליקויים לא קצרה בטופס הבדיקה: חופש חופש במתלים, רעשים במערכת תזמון השסתומים, רצועת אביזרים יבשה, תושבת מנוע פגומה, חוסר שמן ונזילות אבל תוך ציון שמדובר בבלאי סביר, נכתב גם כי דרוש טיפול תקופתי וכן שערכי זיהום האוויר גבוהים מהתקן וכי נורת תקלה בגזי הפליטה דולקת. ד' מספר כי הכיר את נושא נורת האזהרה שנבעה מתקלה במיכל האוריאה של המכונית, תופעה שכיחה במנועי הדיזל של היצרנית, המוכרת על ידי היבואנית.

תוצאות הבדיקה נשלחו לזרוע הטרייד אין של היבואנית וזו הודיעה כי לאור הבדיקה, יורדת הצעת הרכישה של המכונית ב-13 אלף שקל. לדברי ד' בקשתם להבין מדוע בוצעה הפחתה בשיעור כזה ומה ההסבר הם נענו בסירוב לשלוח פרטים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
פיג'ו 3008 עם 180 כ"ס. יצרן, אתר יצרן
פיג'ו 3008/אתר יצרן, יצרן

כאן צריך לפתוח סוגריים כדי להרחיב עוד על מודל הטרייד אין והאותיות הקטנות שבו. ביצוע עסקה כזו, על אף שנעשית תוך כדי הליך הקנייה מול היבואנית, לא נעשה מולה. מי שמטפלת באירוע הזה היא חברת טרייד אין שתחום ההתמחות שלה הוא "הערכת סיכונים" למוצר ולעסקה ועל פי הנתונים האלו היא מחליטה כיצד לנהוג במקרה. שוב, כאמור, תוך רצון למקסם את שולי הרווח שלה, אבל גם זאת תחת תקנון מפורט של קריטריונים ראשוניים, עוד לפני הערכת מצב הרכב הנוכחי. אחד הסעיפים המאוד קשיחים בעסקה כזו נוגע להיסטוריית טיפולים, שבהיעדרה רשאית חברת הטרייד לסרב לעסקה לכתחילה. אנחנו עוד נחזור לעניין הזה.

בחלוף כמה ימים מספר ד', הם מקבלים שיחת טלפון בה נאמר להם כי היבואנית החליטה שלא לקנות את המכונית בכלל בשל מה שתואר על ידי איש המכירות כ"תנאי השוק הנוכחיים, בשל ריבוי רכבים ו"הקניינים שתקועים עם מלאים " ולאור ההשקעה הנדרשת ברכב". אבל זה לא נמשך זמן רב ובהמשך היום קיבלו עוד הצעה בכתב שבה החברה כן מוכנה לקנות את המכונית במצבה אבל רק אחרי הפחתה של עוד 13 אלף שקל. כלומר ב-65 אלף שקל.

מכיוון שהרכב היה לפני מבחן רישוי שנתי, הוא הוכנס למוסך לטיפול, במסגרתו מעבר לטיפול החולפו צלחות הבלמים וכן הוחלף מיכל האוריאה התקול (ללא תשלום). לאחר הטיפול והטסט חוזר ד' לסוכנות, משוכנע שעם רכב מטופל ובעל רישוי בתוקף, ומה שלהבנתו כולל את סידור הליקויים, תוחזר ההצעה המקורית לתוקף. הוא נענה ב"סירוב וזלזול" לדבריו וכי נאמר לו שאין הצעה אחרת מלבד הראשונית. לאחר תלונה שלהם ושיחה עם דרג בכיר אצל היבואנית, מונחת לפתע על השולחן טענה חדשה לדבריו. בה טוען היבואן כי אינו מעוניין לבצע עסקת טרייד אין מכיוון שלמכונית יש פער בדמות איחור של 8 חודשים בהיסטוריית הטיפולים. אולם היבואנית הציעה בכל זאת לקנות את המכונית במחיר של 70 אלף שקל, שהיוו הפחתה של 26 אלף שקל ממחיר המחירון ו-21 אלף שקל מההצעה הראשונית.

ד' מסרב וב-26 ביולי, 23 ימים מתחילת השתלשלות האירועים הם מקבלים שיחת טלפון מסניף חיפה של זרוע הטרייד אין, בה מוצעת להם עסקה חדשה והם מתבקשים לשלוח דו"ח סליקה של חברות הביטוח כדי לאשר כי לרכב אין תביעות ביטוח בשל תאונות. הטופס נשלח וכעבור שעה התקבלה הודעה קולית המודיעה להם כי הוחלט שלא לקנות את המכונית.

מכוניות למכירה. ShutterStock
מודל הטרייד אין הוא עסקת נוחות, לא כלכלית/ShutterStock

רגע לפני תגובת היבואנית, כמה תובנות עליהן שווה להתעכב בסיפור הזה. 1. כאמור, עסקת טרייד אין אינה עסקה כלכלית, לפחות לא למוכר. 2. אחרי שנתיים של מצוקת מלאי חזר שוק הרכב לנורמליות והחברות שבשלבים מסויימים קנו כל רכב שהשיגו רק כדי שהמגרשים שלהן לא יהיו ריקים, חזרו להיות בררניות. 3. תקנון הטרייד אין מותיר לחברות האלו לא מעט "חורים" דרכם הן יכולות להתנער או לנסות לנער לקוחות שכבר נמצאים ב"מסלול" כדי לשפר את העסקה עוד יותר לטובתן. הכירו את הנקודות האלו ותשאלו את עצמכם האם לא ניתן לקבל הצעה טובה יותר בשוק הפרטי. על הדבר הזה רק אתם יכולים לענות מתוך היכרות עם המכונית שלכם, מצבה וצפי הסכום שאתם רוצים עליה.

תגובת חברת לובינסקי: עסקאות טרייד-אין מבוצעות בהתאם לתקנון מקיף וברור שבו יש התייחסות ברורה למצבו של הרכב ולהשפעה על קביעת שוויו. כמו כן, ישנו סעיף המדבר על היסטוריית טיפולים מלאה בהתאם להוראות יצרן כתנאי לטרייד אין במחיר מחירון ולביצוע עסקת טרייד בכלל. באם אחד מהתנאים אינו מתקיים, אזי נותן השירות, קרי ספק הטרייד איננו מחויב לתת הצעה לרכוש את הרכב ואו לרכוש את הרכב כלל. בעת מתן הפרטים לאנשי המכירות, הלקוח הצהיר שמצבו של הרכב מצוין ועבר את כל הטיפולים כנדרש.

במקרה המדובר ובהתאם לתקנון, הלקוח נשלח לבצע בדיקה לרכב. כשחזר הלקוח עם הרכב מהבדיקה, התגלו ברכב ליקויים רבים מאוד (הרבה מעבר למכל אוריאה) ומעבר לכך שהתברר שמצבו של הרכב ירוד והוא אינו מתוחזק כראוי. בנוסף הרכב לא ביצע טיפול בזמן, אלא בחריגה גדולה של שמונה חודשים. תוצאות הבדיקה מצביעות על תחזוקה ירודה וליקויים מכאניים רבים כולל צמיגים, פגיעות פח, פנס שבור, כתמים בריפודים, מתלים, בלמים ועוד. לאור הממצאים, הוסבר ללקוח שרכבו לא עומד בתקנון הטרייד-אין, שהבדיקה אינה תקינה וחסר טיפול.

למרות כל הממצאים, הסכים נותן שירות הטרייד לאחר שיכלול הנתונים, מצבו של הרכב ויכולת המכירה של הרכב במצב שוק הרכב המשומש הנוכחי, לתת הצעה המשקפת את מצבו המכאני והוויזואלי של הרכב כולל חוסר ברצף הטיפולים. בהמשך, ההצעה שופרה מ-60 ל-70 אלף שקל לאחר התערבות לובינסקי בנושא.

בעזרת ספקיות הטרייד-אין, לובינסקי מבצעת מאות עסקאות טרייד-אין בחודש וכולן מבוססות על תקנון הקובע את תנאי העסקה, לרבות מצבו של הרכב ונתוניו האישיים. במידה והצעת הטרייד-אין אינה עונה על ציפיותיו של הלקוח, הוא מוזמן למכור את רכבו בשוק הפרטי ונשמח להציע לו הטבות רכישה חלופיות לעסקת מזומן. אנו משקיעים מאמץ כדי להעניק מחיר הוגן וקרוב ככל האפשר למחיר מחירון שורה של לוי יצחק לכלי רכב שטופלו בהתאם להוראות יצרן, עם בלאי וק"מ מתאים וזאת בכדי לחזק את המותגים שאנחנו מייבאים. למרות זאת, בשל מצב שוק יד שניה, ספקי הטרייד מפחיתים באופן משמעותי על כלי רכב שלא תואמים את הקריטריונים הנ"ל.

נתקלתם בהתנהלות לא ראויה של נותני שירות ברכישת רכב חדש, משומש או טיפול בו? פנו אלינו ל-hayamanoa@walla.co.il. מקרים שיש בהם עניין ציבורי יפורסמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully