וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז נתניהו וסילמן התגאו: למה ב-2050 יסעו כאן אלפי משאיות דיזל

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 16:02

בעוד שמכונית הבנזין החדשה האחרונה תימכר בארץ ב-2035, נתוני משרד האנרגיה חושפים: משאיות בינוניות וכבדות ימשיכו לזהם כאן עוד שנים. הממשלה מתהדרת בחוק האקלים, אבל מסרבת לסבסד את המעבר לחשמל ולמימן

בנימין נתניהו עידית סילמן/משרד ראש הממשלה

הדוח של משרד האנרגיה והתשתיות שפורסם אתמול בוואלה מעניק סיבה לאופטימיות - אלא אם אתם חברת דלק - בכל הקשור לקצב המעבר של שוק המכוניות הפרטיות לחשמל. לפי הדוח עד שנת 2035, או לכל היותר 2040, ימכרו כאן המכונית או הג'יפון האחרונים שצורכים בנזין או סולר.

אבל בכל הקשור לשוק המשאיות, הנתונים מטרידים. המשרד עושה לעצמו חיים קלים, מגדיר מסחריות קלות וטנדרים עד 3.5 טון כמשאיות, ומעריך שגם הקטגוריה הזאת תתחשמל כולה עד שנת 2045. אם עד 2030 יעמוד שיעור הכלים החשמליים בקטגוריה על כ-20%, הוא יזנק ל-51%-71% כבר ב-2035, ל-83%-99% ב-2040 ולחישמול מלא חמש שנים אחר כך.

תחזית משרד האנרגיה שיעור חדירת משאיות חשמליות כבדות 12 טון ומעלה. משרד האנרגיה והתשתית,
דוח משרד האנרגיה: יכול מאוד להיות שרק אחת מ-30 משאיות תהיה חשמלית ב-2050/משרד האנרגיה והתשתית

במשאיות הבינוניות, אלא במשקל 3.5 עד 12 טון, קטגוריה שכוללת את משאיות החלוקה שמביאות סחורה לחנויות ונעות בערים בשכונות מגורים וליד הילדים שלנו, המצב אופטימי פחות. למרות שבעולם כבר נמכרות משאיות כאלה, ויש כמה יבואני רכב שהכריזו על ייבוא שלהן, שיעורן בשוק עומד על 0%, ויגדל ל-6% לכל היותר ב-2030. ב-2040 יעמוד השיעור, שימו לב לטווח, על 79%-4% וב-2050 על 100%-46%.

במשאיות הכבדות, הסמי טריילרים שמעל 12 טון, המצב קשה בהרבה. אפס כעת, אולי 1% ב-2025 ו-3% ב-2030. ב-2040 עדיין נע הטווח בין אפס אחוזים ל-47% וב-2050 על 4% עד 96%. אלה הכלים עם מנועי דיזל בנפח של יותר מ-10,000 סמ"ק, ושפולטים תחמוצות חנקן וחלקיקים בכמות של פי 10 ממכוניות בנזין פרטית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
משאיות יונדאי מונעת מימן באמצעות תא דלק שמפיק ממנו חשמל

מצולמות בתחנת התדלוק הראשונה באמצעות מימן של סונול ביגור. עידן סבח,
משאיות מימן של יונדאי בפיילוט הישראלי. עם תחנה אחת לא עושים מהפכה/עידן סבח

אתמול אישרה ועידת השרים לענייני חקיקה את חוק האקלים הישראלי, שקובע יעד של אפס פליטות ב-2050, בלי יעדי ביניים מחייבים בדרך. ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה אפילו הצטלמו והעלו סרטון גאה בנושא. אבל התחזיות של משרד האנרגיה מראות מה חושבים אנשי המקצוע בתחום על ההכרזה הזאת.

באירופה ובארה"ב מסבסדים בעשרות אלפי דולרים ויורו כל משאית חשמלית שעולה לכביש. ב-2025 דוחף האיחוד האירופי להעלות לכבישים כמויות משמעותיות של משאיות מונעות מימן, למעשה משאיות חשמליות שמייצרות בעצמן את החשמל ממימן באמצעות תא דלק.

ובישראל? בעוד שמכוניות חשמליות זוכות להטבת מס, שתצומצם משמעותית בינואר, אין שום הטבת מיסוי שתהפוך אפילו רכישת משאית חלוקה חשמלית לכדאית כלכלית יותר ממשאית דיזל. משאיות כאלה ממילא פטורות ממע"מ ואינן מחויבות במס קנייה, כך שללא הוצאת כספים מתקציב המדינה לא יהיה לחברות ההובלה ולמפעלים שמחזיקים בציי משאיות מוטיבציה לעשות את המעבר הזה. בתחום האוטובוסים המדינה ידעה לחייב את חברות התחבורה הציבורית לרכוש מ-2026 רק כלים חשמליים, אבל שם היא גם מממנת את הרכש באמצעות סובסידיות התחבורה הציבורית, ומקימה כעת חניוני טעינה חשמלית עבורם.

משאית פולטת עשן
זיהום אוויר. ShutterStock, ShutterStock
זיהום במשקל כבד. כאן להישאר/ShutterStock, ShutterStock

ובמשאיות גם חברה שתחליט לממן מכיסה את הרכש היקר יותר של כלים חשמליים, תגלה שאין לה היכן לטעון אותם בדרכים. עמדות הטעינה המהירות בתחנות הדלק פשוט לא תוכננו לאפשר למשאיות להתחבר אליהן, וכל חנייה שלהן בעמדה תחסום את התחנה.

מימן? בישראל פועלת תחנה אחת בלבד בצומת יגור שבמפרץ חיפה, של סונול ובז"ן, במסגרת פיילוט
שבו נבחנות 3 משאיות יונדאי מונעות במימן, ביחד עם היבואנית כלמוביל. משרד האנרגיה אמנם השתתף במימון התחנה, אבל התחנה משמשת במימן אפור שהייצור שלו אינו נטול זיהום ואין כרגע תכנית של המדינה לקדם תחנות מימן נוספות. סונול נערכת לבנות עוד 3 כאלה עד 2026, כולל בדרום ובמרכז ועל בסיס מימן ירוק, אבל כדי להביא לייבוא סדרתי של משאיות מימן ולהצטיידות של ענף המשאיות ביותר ממשאיות בודדות, יש צורך ברשת תחנות הרבה יותר גדולה, וכיסוי הרבה יותר רחב של המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully