וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האשליה האופטית שבזכותה תדעו אם מסוכן לכם לנהוג בגשם

19.10.2023 / 0:07

החורף הגיע ולפעמים אנחנו נאלצים לנהוג בתנאים קשים של גשם, רוח וערפל. איך נדע אם אנחנו יכולים? צפו באשליה האופטית שתגלה את רמת ה"רגישות לניגוד" שלכם

שלושה טיפים פשוטים ומצילי חיים לנהיגה בטוחה יותר בחורף/וואלה! NEWS בשיתוף מובילאיי

החורף הגיע והנהיגה בימי גשם הרבה יותר מאתגרת. אבל איך תדעו אם הראייה שלכם מספיק טובה כדי לנהוג בתנאי מזג האוויר הקשים? ובכן, אשליה אופטית שעלתה לאחרונה לטוויטר והותירה אנשים מאוד מבולבלים, עשויה לתת גם לכם מושג על רמת הרגישות לניגוד שלכם, שעשויה להשפיע על יכולת הנהיגה שלכם.

רגישות לניגוד (contrast sensitivity) היא מידת הניגוד הנדרשת לאדם לזהות, חזותית, עצם או דגם - לדוגמה: יכולת לזהות עצם אפור על רקע לבן או לראות עצם לבן על רקע אפור בהיר. אדם עם רגישות ניגוד ירודה יכול להתקשות לראות אורות תנועה או כלי רכב בלילה. מחקר שנערך ב-2021 בישראל מצא שנהגים בעלי ירידה ברגישות לניגודיות, ירידה במהירות זיהוי עצמים, וירידה בזיהוי כיוון תנועה, הם בעלי סיכון מוגבר למעורבות בתאונות דרכים.

למרות החשש, בישראל נהגים מעל גיל 40 לא מחויבים לעבור בדיקת ראיה תקופתית, אחרי שישראל כץ ביטל את התקנה שחייבה זאת לפני שש שנים, למרות אזהרות המומחים לראיית עיניים. כיום נהגים צריכים לעבור בדיקות רפואיות, הכוללות בדיקת עיניים, רק מגיל 70, כאשר נהגים מקצועיים כמו נהגי מוניות, משאיות ואוטובוסים, נבדקים כבר בגיל 60. התוצאה: נהג יכול לנהוג מגיל 17 ועד 60-70 מבלי שראייתו תיבדק אפילו פעם אחת.

כך או כך, מדדים שנמצאו במחקר כבעלי יכולת חיזוי למעורבות בתאונות דרכים בנהגים מעל גיל 70, כגון רגישות לניגודיות, לא נמדדים כלל.

איזה ספרות אתם רואים פה ומה הקשר של זה לנהיגה?

אשליה אופטית. מתוך טוויטר, צילום מסך
אשליה אופטית/צילום מסך, מתוך טוויטר

אתם רואים פה מספר? אם כן - איזה?

אני לא רואה ספרות
528
4,528
2
452,839
3,452,839
45,283
13202 משתתפים

באשליה האופטית ניתן לראות מעגל בצבע שחור לבן עם מספרים שחבויים בתוכו. אלא שהקווים המנוגדים גורמים לכך שכמעט בלתי אפשרי לפענח איזה ספרות חבויות בפנים. אם הרגישות לניגוד שלכם היא ברמה גבוהה, אז הצלחתם לראות שהמספר המלא שחבוי בתמונה הוא 3,452,839.

רגישות לניגוד מאפשרת לנו לזהות את המתאר הברור של אובייקטים קטנים, או אפילו להבחין בהבדלים הכי קטנים בהצללות ודפוסים מסוג זה. מי שסובל מרגישות נמוכה לניגוד, עלול להיתקל בהרבה מצבים של חיים ומוות כמו נהיגה במצבים מסויימים ולכן לאנשים עם ירידה ברגישות לניגוד מומלץ להימנע מנהיגה בגשם, ערפל או אור שמסנוור אותם.

עוד על נהיגה בגשם
10 טיפים לנהיגת חורף

הבינה המלאכותית קבעה: אלו טעויות הנהיגה במזג אוויר סוער

בכל מקרה, לא מומלץ להסתמך רק על האשליה האופטית הזו כדי לבדוק את עצמכם אות הראייה שלכם, אלא לגשת לבדיקת ראויה אצל אופטיקאי מורשה, במיוחד אם אתם בגיל מתקדם. באופן כללי, לקראת גיל 40 מומלץ לערוך בדיקת ראייה אצל אופטומטריסטים על מנת לבטל אפשרות של ראייה לא תקנית. בדיקות לחידוש הרישיון ניתנות על ידי אופטומטריסטים מוסמכים, המאושרים על ידי משרד התחבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully