וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תראו למירי רגב: איפה בכל זאת יש תחבורה ציבורית בשבת. מדריך

עודכן לאחרונה: 21.12.2023 / 16:10

משרד התחבורה אמנם ביטל את הפעלת הרכבות, אבל עדיין פועלים בארץ בכל שישי ושבת עשרות קווי אוטובוס, הסעות של העיריות ומוניות שירות. הרשימה המלאה

מטרונית ואוטובוס אגד בתחנת מרכזית חוף המפרץ בחיפה. סופרבוס,
מטרונית ואוטובוס אגד בחיפה. העיר הגדולה יחידה שהמדינה מפעילה בה תחבורה ציבורית משמעותית בשבת/סופרבוס

ההחלטה של שרת התחבורה מירי רגב לבטל באמצע המלחמה את הפעלת רכבת ישראל וקווי תחבורה ציבורית במרכז ובדרום אחרי ארבע שבועות הפעלה, והניסיון המגושם שלה להפיל את האחריות על משרד הביטחון עוררו סערה. והם בעיקר פגעו בחיילים ובחיילות, בסדיר ובמילואים, שיתקשו בסוף השבוע לנצל אפטרים שקיבלו כדי לצאת הביתה, ופצועים בבתי החולים שבני משפחה שלהם שאינם נוהגים יתקשו לבקר אותם.

רגב חוזרת שוב ושוב על המנטרה שהיא פועלת לפי הסטטוס קוו בענייני תחבורה בשבת, תוך התעלמות מסקרים חוזרים ונשנים ש-70% מהישראלים, כולל שומרי שבת רבים, שתומכים בהפעלת תחבורה ציבורית מצומצמת גם בשישי-שבת, מותאמת לביקוש ושלא באזורים חרדיים ודתיים.

ובעיקר, הסטטוס קוו נשמר אצלה רק בכיוון אחד. לפני עשור פעלו בישראל כ-2,200 מוניות שירות, קווי מיניבוסים שרובם פעלו גם בשבת. לתושבי באר שבע הייתה אפשרות לנסוע לתל אביב בשישי בערב, ותושבי נתניה היו יכולים לנסוע לים בשבת באמצעות שירותי תחנת שי-לי המצוינת. מוניות השירות פועלות בזיכיון של משרד התחבורה במקביל לקווי אוטובוס באותו מספר, אך אינן מסובסדות, ומפעיליהן רשאים להפעילן בשבת, פתרון מצוין למגבלות הפוליטיות על הפעלת התחבורה הציבורית באמצעות רכבות ואוטובוסים. "נהגים בקו 16 של מוניות השירות בתל אביב היו עובדים רק בימי חמישי, שישי ושבת, זה היה מסדר אותם כלכלית לכל השבוע", נזכיר אחד מוותיקי הענף.

מוניות שירות בתחנה מרכזית החדשה תל אביב, אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
מוניות שירות בתחנה המרכזית בתל אביב. נסיעות לירושלים וחיפה. פעם היו גם לבאר שבע/ראובן קסטרו

כיום פועלות בארץ פחות מ-300 מוניות שירות. רפורמה שהוביל משרד התחבורה לשילוב תשלום ברב קו במוניות השירות כמעט חיסלה את הענף, שממשיך לאבד מוניות, ותדירויות גם בקווים הקיימים. חלקם מתנהל ללא רשיון, לאחר שהמפעילים לא הצליחו לעמוד בתנאי המכרז, אך ממשיכים לספק שירות.

"זה היה שילוב בין רשעות לטמטום מצד משרד התחבורה", מאבחן בכיר בתחום. "לא רק שמוניות השירות לא מסובסדות כמו האוטובוסים, במכרזים שפרסם משרד התחבורה לענף מוניות השירות נדרשו לסבסד את המדינה. מכל 7 שקלים שמשלם הנוסע, 5 שקלים הלכו למדינה, שגם דרשה להתקין במוניות ציוד יקר לספירת נוסעים ולמעקב אחרי המסלולים".

התוצאה: אף אחד מההבטחות ל-110 קווי מוניות שירות חדשים בירושלים, ראשון לציון, מודיעין, גבעתיים ועוד לא התממשה. להיפך, אפילו מפעילים ותיקים שנדרשו להתמודד במכרזים חדשים, קרסו כלכלית. ברשות לתחבורה ציבורית לא טרחו לבחון מחדש את הנושא ולפרסם מכרזים שיאפשרו הפעלה כלכלית של השירות למרות הטעות שלהם שעלתה בפרנסתם של אלפים ובפגיעה בעשרות אלפי נוסעים, ושרי התחבורה לא טרחו לדרוש זאת מהם. לא ישראל כץ שבתקופתו התרחשה הקריסה, לא בצלאל סמטוריץ' שומר השבת, ולא מירי רגב, בשתי הקדנציות שלה במשרד. וכדי לקבור את הענף עוד יותר, משרד התחבורה מפרסם רק מידע חלקי על הקווים שעובדים, לא עושה דבר כדי לעודד את הציבור להשתמש בשירות. באפליקציית מוביט יש קצת יותר מידע, אבל גם כן לא מלא.

מי שנכנס לוואקום היו העיריות, בעיקר במרכז, עם ראשי ערים שזיהו את הצורך של התושבים בתחבורה ציבורית בשבת, והחלו להפעילן במימון עירוני, לאור האיסור שמוטל עליהן לגבות תשלום מנוסעים - איסור שמונע את הרחבת השירות.

במקביל ממשיכים לפעול קווי תחבורה ציבורית של משרד התחבורה בצפון לפי סטטוס קוו מלפני הקמת המדינה, שמשרד התחבורה מסרב להתאים להתפתחות של יישובי מפרץ חיפה מאז, וקווים בין עירוניים ארוכים מהצפון והדרום למרכז. זאת הרשימה המלאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
חנוכת שדה התעופה רמון, אילת 21 בינואר 2019. ראובן קסטרו
שדה התעופה מרמון. יש אוטובוס בשבת, אבל רק אחר הצהריים/ראובן קסטרו

קווי משרד התחבורה בחיפה:
קו 1 (מטרונית) ממרכזית המפרץ לקריית מוצקין
קו 5 (מטרונית) מבת גלים ליגור
אגד 14 ממרכזית המפרץ להדר
אגד 16 ממרכזית המפרץ להדר
אגד 18 ממרכזית המפרץ לנווה שאנן
אגד 23א ממרכזית המפרת לרוממה
אגד 25 ממרכזית המפרץ לכרמל הצרפתי ולקריית שפרינצק
אגד 28 ממרכזית המפרץ לנווה שאנן
אגד 245 מתחנה מרכזית לטירת הכרמל

קווי משרד התחבורה באילת:
קו 15 של אגד מהמלונות לטאבה
קו 16 מתחנה מרכזית למרכז העיר
קו 30 לנמל התעופה רמון (משבת אחר הצהרים)

קווי משרד התחבורה בין עירוניים:
אגד 390/790 מאילת לתל-אביב
אגד 393 מאילת לבאר שבע
אגד 370 מבאר שבע לאילת (משבת בצהרים)
אגד 845 מקריית שמונה לתל אביב (משבת בצהרים)

מוניות שירות בין עירוניות:
ירושלים תל אביב, מרחוב הנביאים בבירה לתחנה מרכזית בתל אביב (מוניות המרכז)
חיפה תל אביב, מהדר לתחנה מרכזית בת"א (מוניות המרכז)
מנתניה לתחנה מרכזית בתל-אביב
מוניות מלוד ורמלה לתל אביב (מוניות איילון רמלה)
מחיפה והקריות לנתב"ג (מוניות עמל)

מוניות שירות עירוניות:
קו 4,5 ו-16 בתל אביב
קו 51 מפתח תקווה דרך בני ברק, רמת גן לתל אביב

קווים חינמיים בהפעלת העיריות:
נעים בסופ"ש: עיריות תל אביב, גבעתיים, רמת השרון, הוד השרון, כפר סבא, קריית אונו, מודיעין, נס ציונה, מבשרת ציון, מטה יהודה ואבו גוש, מפעילות יחד 12 קווים שממוספרים 705-717, ומסיעים בשגרה יותר מ-30 אלף איש בכל סוף שבוע.

קווי החוף: עיריית הרצליה מפעילה שני קווים אל מוקדי הבילוי בתל-אביב. לאחר שהופסקו בתחילת המלחמה הם שבו לפעול בסוף השבוע הזה.

סבבוס: עיריית רמת גן מפעילה שלושה קווים מרחבי העיר לתל אביב, כולל אחד שמקביל במסלולו לקו האדום המושבת בשבת.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה:
כיום פעילים 7 קווי מוניות שירות. בניגוד לנטען, כלל המידע אודות מוניות השירות כולל מידע בזמן אמת, אשר מופץ על ידי המשרד לאפליקציות התחבורה הציבורית. כמו כן, המידע מופיע גם באתר bus.gov.il המופעל מטעם משרד התחבורה.

עובדתית הירידה בענף מוניות השירות החלה הרבה קודם לרפורמה שקודמה ונובעת ממגוון סיבות, ביניהן גם השיפור בשירות האוטובוסים והוזלת תעריפי הנסיעה בהם. ענף מוניות השירות בארץ, כמו גם במקומות נוספים בעולם, הוא ענף בלתי מסובסד ומבוסס על היותו כלכלי למפעיל השירות. בשלב זה, טרם נדונה ברשות לתחבורה ציבורית תוכנית נוספת להרחבת ענף מוניות השירות.

הסטטוס קוו נשמר. מוניות השירות פעלו שנים קודם להקמת המדינה והמשיכו פעילותן גם אחרי הקמתה. מאז ומעולם תאגידי מוניות השירות עבדו בשבת לפי בחירתם העסקית והכלכלית, כשפעילות זו אז והיום אינה מסובסדת, כך גם היום כל תאגיד רשאי לפעול בשבת בהתאם לשיקוליו העסקיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully