וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת התחבורה הציבורית בשבת: משרד התחבורה שוב מסתבך בשקרים

ביני אשכנזי, אודי עציון

עודכן לאחרונה: 23.11.2023 / 21:25

בתגובה לעתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון טוען המשרד שאין ביקוש מחיילים לרכבות בשבת (למרות ש-50% מהנוסעים היו על מדים), כי הודיע מראש על הנסיעות (ברגע האחרון) וכי משרד הביטחון מפעיל מערך היסעים משלו (לצרכים מבצעיים, לא לחזרת חיילים הביתה)

נוסעים בתחנת סבידור בשבת בצהרים. בני קוריץ/תמונת גולשים, עיבוד תמונה
נוסעים עולים בשבת לרכבת בתחנת סבידור/עיבוד תמונה, בני קוריץ/תמונת גולשים

משרד התחבורה טוען כי אין צורך בתחבורה ציבורית בשבת, כי יחידות צה"ל נדרשות להתאים ככל הניתן את פעילותן במהלך סוף השבוע, כך שיתאפשר למשרתים הנעזרים בתחבורה ציבורית הקיימת לעשות זאת, וכי התחבורה הציבורית שהפעיל במשך ארבעה שבועות בתחילת המלחמה הייתה יקרה יחסית לשיעור השימוש, כך שעלות הסעת נוסע בודד באוטובוס בין עירוני הגיע ל-116 שקל, ונוסע ברכבת נעה בין 300 ל-1,300 שקל.

הדברים נכללים בתגובת המדינה לעתירה שהגישה לבג"ץ התנועה לאיכות השלטון, בדרישה לחדש את הפעלת השירות בשבת.

אולם הדברים של משרד התחבורה מכילים סתירות רבות. כך למשל טוען המשרד ש"שצה"ל עושה מאמץ שלא לשחרר חיילים לחופשה במהלך השבת, תוך התחשבות, בין היתר, בלוחות הזמנים של התחבורה הציבורית", אולם במקביל חושף כי לפי נתוני רכבת ישראל, בכל שבוע היו לובשי מדים בין 30% ל-50% מהנוסעים בשישי בערב ובמהלך השבת, וכי במצטבר הסיעה הרכבת לבדה כ-5,500 נוסעים, בזמן שהיא מפעילה רק חמש תחנות בין נהריה לבאר שבע ונוסעת רק בתדירות של אחת לשעתיים או לארבע שעות.

הקפצת חיילי צה"ל, תחנת רכבת ארלוזורוב, 7 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
חיילים ממתינים להסעות ב-7 באוקטובר. משרד התחבורה הצליח להפעיל רכבת ראשונה רק ב-17:00/ראובן קסטרו

המשרד טוען לשיעור לשימוש נמוך בקווי האוטובוס והרכבת שהפעיל, אבל לא מזכיר שבכל שבוע הודיע רק ברגע האחרון, כלומר בימי חמישי בערב או בשישי בבוקר על מתכונת ההפעלה לסוף השבוע הקרוב, כך שנוסעים פוטנציאלים, חיילים ואזרחים, התקשו לסמוך על השירות ונערכו מראש להשתמש באמצעי נסיעה אחרים, כמו רכב פרטי, חיפושים טרמפים מבני משפחה ומכרים, או ויתור על נסיעות מתוכננות, כולל חיילים בסדיר ובמילואים תוך ויתור על יציאה הביתה בתום משמרת או לאפטר שקיבלו.

זאת ועוד: משרד התחבורה שבראשו עומדים השרה מירי רגב והמנכ"ל משה בן זקן, טוענים כי אין צורך בתחבורה ציבורית לחיילים, משום שמשרד הביטחון ממילא מפעיל מערך היסעים משלו בסופי שבוע. רק שהמשרד אינו מציין כי מערך ההיסעים הצבאי מוגדר כמערך מבצעי, שנועד להוביל יחידות חיילים ממקום למקום, ואינו מציע תחבורה לחיילי הסדיר והמילואים מבתיהם לבסיס ולהיפך.

הדבר בלט כבר עם פריצת המלחמה ה-7 באוקטובר כאשר חיילים שהוזעקו למלחמה בדרום המתינו להסעות באזורי ריכוז כמו מתחם סבידור בתל אביב בהיעדר תחבורה ציבורית בשבת, וכשרגב ובן זקן מתשהים בהפעלת היסעי חירום של התחבורה הציבורית עבורם. רק בשעה חמש אחר הצהרים, עשר שעות וחצי אחרי שמחבלי החמאס החלו לטבוח בתושבי יישובי עוטף עזה, אופקים ואשקלון הצליח משרד התחבורה להוציא רכבת חיילים ראשונה לדרום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הודעת דואר אלקטרוני ובה מבהיר משרד הביטחון למשרד התחבורה שלא ביקש להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. ההודעה צורפה לתגובת משרד התחבורה לעתירה נגד הפסקת התחבורה הציבורית בשבת. צילום מסך, צילום מסך
משרד התחבורה טען שמשרד הביטחון הודיע שאין צורך בתח"צ בשבת. אבל ההודעה של המשרד אומרת משהו אחר/צילום מסך, צילום מסך

זאת ועוד: משרד התחבורה מצרף לתגובתו מסמכים שונים, ביניהם הודעת דואר אלקטרוני ממשרד הביטחון שנשלחה אליו ביום שבו הוחלט להפסיק את התחבורה הציבורית בשבת. השרה רגב טענה כי משרד הביטחון הודיע שאין צורך בתחבורה ציבורית בשבת, אולם משרדה סירב להציג עד עכשיו את המסמך. ואכן, כפי שנחשף בוואלה, ההודעה שנשלחה בידי איתן אורי, ראש מערך ההיסעים במשרד הביטחון, ציינה כי המשרד לא פנה אל משרד הביטחון מאז תחילת המלחמה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. בהודעה לא נכתב האם יש או אין צורך בשירות כזה.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה כי "תגובת המדינה היא פשוט בלתי תאמן. הגשנו בג"ץ בדרישה לחייב את משרד התחבורה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת כדי לאפשר לחיילים וללוחמים שיוצאים לחופשה להתנייד מהשטח לבית שלהם. בית המשפט דרש מהמדינה להגיב לעתירה שלנו ובתשובה שלה, המדינה כותבת שהצבא עושה מאמץ גדול כדי לא לשחרר חיילים בשבת, כדי שלא יצטרכו חס וחלילה להפעיל את התחבורה הציבורית בשביל הלוחמים בעיצומה של השבת.

"המדינה גם מגדילה לעשות וטוענת כי אין ביקוש להפעלת התחבורה בשבת, וזאת בעוד משרד התחבורה פועל אקטיבית על מנת להסתיר כל פרסום אודות הפעלת התחבורה הציבורית בשבת.
"הממשלה שהתרגלה להפקיר את החובות שלה לאזרחים, ולחיילים, ולשלוח אותם לחפש פתרונות ביוזמות אזרחיות, או ביוזמות של רשויות מקומיות שנרתמות לטובת תושביהן. אסור לעבור על זה בשתיקה, ויש להזכיר למדינה כי פיקוח נפש דוחה גם את השבת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully