וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סינית חדשה בארץ מעבירה תמונות פנים וזיהוי קול של הנהג. למי?

עודכן לאחרונה: 21.1.2024 / 19:22

לקוחות מותג היוקרה החשמלי החדש מסין הופתעו שבהסכם הרכישה הם נדרשים להסכים להעברת פרטיהם האישיים לצדדי ג', ואף להזהיר מכך את מי שירכוש מהם את הרכב. זיקר: הנהג יכול לבחור שלא להעביר מידע

זיקר 001 מובילאיי רכב אוטונומי מינכן/מובילאיי

מכוניות מודרניות אוספות מידע רב ממערכות הרכב, שמנוטר בכל פעם שהם מגיעות למוסך: תקלות, זיופים, חלקים שהתבלו.

אבל לקוחות עירניים של מותג היוקרה הסיני החדש זיקר, שהשיקה בארץ בחודש שעבר היבואנית גיאו מובליטי, גילו שהם נדרשים לאשר בסכם הרכישה איסוף מידע בהיקף חודרני הרבה יותר. אחד מהם שפנה לוואלה רכב, תהה: "האם גורמי ממשל סיניים יכולים לקבל מידע אודותיי מהאוטו"?

הסעיף הרלוונטי בהסכם הרכישה מציין כי "ברכב מותקנות מערכות אשר בין היתר עשויות לנטר, לשמור ולהעביר למערכות היצרן נתונים שונים, לרבות מידע אישי אודות הרכב, בעל הרכב, והמשתמשים או הנוסעים ברכב, כגון אך לא רק, מספר השלדה של הרכב, נתונים על מצב הרכב, ביצועי הרכב, השימוש ברכב, התנהגות הנהיגה ברכב, מיקום הרכב, מהירות הנסיעה, נתוני טעינה, תחזוקה, תקלות ותיקונים" .

אולם הרשימה ממשיכה לכאן לנתונים אישיים יותר: "זיהוי קולי, זיהוי פנים". אם גם איסוף נתונים טכניים יכול להיות סביר לצורך זיהוי תקלות ברכב ולמידת ביצועי הרכב בחיים האמיתיים, לצורך שיפור עתידי של יכולות הטעינה וזיהוי מוקדם של תקלות סדרתיות, גם אם ראוי שבעל הרכב יתוגמל כלכלית על מסירת המידע שברכבו לתועלת היצרן, מה שלא מתרחש כאן, לא ברור מדוע אוסף הרכב תמונות פנים ודגימות קול של הנהג.

זיקר אף מגדילה ומבהירה: "הנתונים עשויים להיות מועברים על ידי היצרן לצדדי ג', לרבות היבואן והם יהיו רשאים לעשות שימוש בנתונים, בהתאם למדיניות הפרטיות של היצרן לקישוריות הרכב ובכפוף לדין".

זיקר X. זיקר,
זיקר X/זיקר

החברה אף מטילה על בעל הרכב את האחריות ליידע אודות איסוף המידע את כל מי שעשוי לנהוג ברכב, ואת מי שירכוש ממנו אותו בעתיד. "באחריות המזמין ליידע כל אדם אחר שיורשה על ידיו לעשות שימוש ברכב או כל צד ג' שתועבר לו הבעלות או החזקה ברכב, על קישוריות הרכב", ושם חוזרת על מדיניות העברת הנתונים לצדדים שלישיים.

גורם בזיקר ישראל אמר בשיחה עם וואלה רכב, כי "הממשל הסיני אינו נכלל במדיניות הפרטיות העוסקת בצדדים שלישיים והשרתים המאחסנים את נתוני המשתמשים הישראלים אינם ממוקמים בסין, אלא בפרנקפורט שבגרמניה. לממשלה הסינית אין זכות לגשת למידע אישי של המשתמשים. המידע האישי של המשתמש מוגן על ידי חוקי הגנת מידע אישי ברחבי העולם, כולל בסין. זיקר מחויבת לתקנות הפרטיות המחמירות של אירופה, ה-GDPR".

מגיאו מוביליטי נמסר בתגובה כי "המונח 'צד שלישי' במדיניות הפרטיות מתייחס לספקים טכניים ושותפים מחוץ לזיקר. לדוגמה, ספקים כמו Cerence הגרמנית, המספקת פונקציונליות קולית. נתוני קול נאספים בעת שימוש בתכונת העוזר הקולי, שבו Cerence צריך לבצע ניתוח סמנטי על קולות המשתמש. המערכת ברכב אוספת נתונים קוליים של המשתמש כדי לזהות פקודות ולבצע פעולות מתאימות. עם זאת, הפונקציונליות של העוזרת הקולית מופעלת רק כאשר המשתמש מבקש זאת באופן מפורש, מה שמבטיח שזיהוי הפקודות הקוליות שלה משתמש מתבצע רק בכוונה תחילה של המשתמש".

"מידע פנים נקלט דרך המצלמה מעל גלגל ההגה במהלך הכניסה לחשבון הרכב, אך למשתמשים יש את הבחירה לבטל זאת. נתוני הפנים מעובדים באופן מקומי ברכב ולא מועלים לענן. זיקר אינה אוספת או משתפת נתוני פנים של משתמשים עם צדדים שלישיים".

עוד אומרים בזיקר, כי הנהג יכול לבטל את איסוף המידע באמצעות בחירת מצב full privacy mode ברכב, דרך ההגדרות במסך המולטימדיה והתפעול ברכב, מה שיעלה בהשבתת יכולות מסוימות:

"במצב של full privacy לא מועלה כל דאטה לענן, למעט דאטה שקשור לעדכוני התוכנה שהמשתמש ביקש להפעיל ופונקציות שהחוק מחייב להפעיל כגון שיחות חירום. כל שאר הנתונים מעובדים ברכב באופן מקומי, וזיקר אינה אוספת מידע אישי של משתמשים. במצב זה הפונקציות האלה לא יעבדו: קישוריות לרכב, מפות עם תנועה, עוזרת קולית ואפליקציית זיקר, שמתוכננת להמשך השנה".

כך השתלטו הגרמנים על עיצוב המכוניות הסיניות
סטפן וילף, המעצב של זיקר, בראיון בלעדי

  • עוד באותו נושא:
  • רכב חשמלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully