וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשמלית הישראלית המהפכנית מתקדמת לייצור. ואיך היא נוסעת?

עודכן לאחרונה: 22.2.2024 / 21:28

עשר שנים לאחר שהוקמה, וגייסה 20 מיליון דולר, עושה סיטי טרנספורמר, שמסוגלת להצר את עצמה לקראת חנייה והשתחלות בפקקים, צעד חשוב לקראת ייצור בשנה הבאה. התרשמות ראשונה

סיטי טרנספוטרמר CT-2/מתן שרון

הדילמה התעוררה דווקא בסיום הנהיגה, אחרי שכיווצתי את הסיטי טרנספורמר ודפקתי חנייה ברוורס שחשבתי שתהיה יפה מאוד, עד הבום עם המדרכה. מאיפה יוצאים מהמכונית הלא רגילה הזאת - מדלת שמאל כרגיל, או דווקא מימין? יש אמנם שני מושבים, אבל זה אחרי זה, והנהג מוקף דלתות משני צדדיו. יצאתי מימין. שלא תתחיל ברגל שמאל.

לפני עשר שנים כאשר נחשפה נראתה המכונית כעוד קונספט תערוכות לא שגרתי לרכב עירוני. אבל הרכב שפיתחו ד"ר אסף פורמוזה, מנכ"ל החברה, ופרופ' יוהאן טומפורדה, הצליח להגיע עד 2024, עם רישוי כביש מהרשויות בגרמניה לרכב קל (קוודרוסייקל), לקראת השקת גרסה סדרתית ביוני הקרוב, ועם הסכם לייצור סדרתי מהמחצית השנייה של 2025, במפעל צ'קום האיטלקי (Cecomp)שמייצר כבר קוודרוסייקל מעניין אחר, המיקרולינו.

מלחמת חרבות ברזל ביטלה השקה בין לאומית לדגם הסדרתי שתוכננה לאוקטובר, ותתקיים ביוני בטורינו. אבל הצלחתנו לשים את היד על אחד משני אבות הטיפוס שהגיעו לנסיעת הדגמה קצרה בתל אביב.

וואלה נוהג בדור העירוניות החדש:
מבחן ישראלי ראשון למיקרולינו
מבחן ישראלי ראשון לגרסה הגרמנית לסיטרואן AMI

במצב הצר ובמצב הרחב

סיטי טרנספורמר CT-2. רונן טופלברג,
סיטי טרנספורמר CT-2/רונן טופלברג
סיטי טרנספורמר CT-2. רונן טופלברג,
סיטי טרנספורמר CT-2/רונן טופלברג

הסיטי טרנספורמר מתחרה על הגביע הקדוש של תעשיית הרכב כיום: רכב עירוני, החולייה העירונית החסרה בין קטנועים למכוניות מיני. משהו שיהיה קטן מספיק כדי להיחשב לאחד מפתרונות משבר החנייה, מזכיר מספיק מכונית כדי שגם נהגים מושבעים וסרבני תחבורה ציבורית יאמצו אותו, חשמלי מספיק כדי שלא יפלוט זיהום מהאגזוז. ושיהיה גם לא יקר מדי.

ראינו כבר חברות שפעלו בנישה הזאת כמו ליג'יה הצרפתית, שנותרה רכב לבני 15 וקשישים באזורים כפריים, וטרם ביצעה מעבר מוצלח לחשמל. גם רנו הייתה שם עם הטוויזי החשמלית, שהתבררה כיקרה מדי. בשנים האחרונות הופיעה המיקרולינו השוויצרית עם עיצוב רטרו של ב.מ.וו איזטה ועוד יצרן גדול ניסה בתחום את מזלו, סיטרואן עם ה-AMI, כולל בגרסאות אופל (רוקס) ופיאט (טופולינו), ונראה שזוכה להצלחה גדולה משל הטוויזי, עם תוכנית לייצר 45 אלף יחידות השנה במפעל במרוקו.

קל להכתיר את סיטי טרנספורמר כמכונית הישראלית המהפכנית ביותר מאז סוסיתא, שלא קידמה את תעשיית הרכב בדבר, אבל היא באמת מנסה לבדל את עצמה ממכוניות מיקרו אחרות בטכנולוגיה.
העיצוב שלה לא חמוד כמו של המיקרולינו והאמי, אלא מאוד תכליתי. הקטע היחידי הוא אופציה לדלתות נפתחות כלפי מעלה שתוצע בעתיד כאופציה. הדגם הסדרתי יציע עיצוב גוף טיפה יותר מפוסל וחלונות גדולים יותר, בעיקר מאחור. אבל החידוש שלו, שנתן לו את שמו, מגיע ממערכת הגלגלים הייחודית.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
סיטי טרנספורמר CT-2. רונן טופלברג,
גרסה עתידית עם פתיחת דלתות כלפי מעלה/רונן טופלברג

בבסיס הסיטי טרנספורמר, או ה-CT-2, היא מכונית באורך של 2.49 מטר וברוחב של 1.4 מטר. אבל בלחיצת כפתור על ההגה היא מסוגלת להצר את עצמה למטר אחד בלבד, באמצעות הכנסת הגלגלים פנימה יותר לתוך הגוף. כך היא יכולה מצד אחד להשתחל לחנייה ברוחב קטנוע, ומצד שני להיות רחבה ויציבה יותר לנהיגה.

"באירופה 85% מהנסיעות מתבצעות בעיר ו-85% מאלה רק עם נהג", יורה ד"ר פורמוזה את נתוני המצגות למשקיעים. "יש לנו שיחות עם מפעילות רכב שיתופי באירופה, ועם ערים שרוצות לאסור בחלקים מסוימים תנועה של רכבים רגילים, אבל בוחנות לאפשר תנועה של רכבים כאלה".

רשימת המשקיעים בינתיים כוללת בעיקר חברות מקומיות מתחום הרכב, החל מיבואנית הרכב לובינסקי של משפחת מנור, משפחת עפיפי, אדי מערכות, חברת הנדל"ן צמח המרמן ושלושה משקיעים זרים, מסינגפור, ספרד וארה"ב. 20 מיליון הדולר שגויס עד כה שימשו לפיתוח ולרישוי. תוכניות להנפקה או לגיוס של 50 מיליון דולר עלו ונפלו על רקע התקררות שווקי ההון, והוחלפו בגיוס צנוע יותר של 20 מיליון דולר, בתקווה למשוך גם משקיעים אסטרטגים, ולספק לחברה את המימון הדרוש עד לתחילת הייצור הסדרתי.

החברה גם משלבת ספקים ישראלים ברכב: רייד ויז'ן תספק לה מערכת התרעה מתאונה, ניטור שטחים מתים ושמירת מרחק ומתנהל מו"מ עם מורל לאספקת רמקולים למערכת הקול. בוש הגרמנית מספקת חלק מהמערכות האלקטרוניות, ותספק גם מערכת ניווט ייעודית, שתנצל את ממדי הרכב היחודיים להציע לו מסלולים שיכללו נהיגה במעברים שרכב רגיל לא יוכל לעבור בהם.

סיטי טרנספורמר CT-2. רונן טופלברג,
הנוסע יושב מאחורי הנהג. אפשר גם לקפל את המושב שלו, ליצירת תא מטען מכובד/רונן טופלברג

המחיר באירופי אחרי מסים יעמוד על 19 אלף יורו, זול יחסית לחשמלית קטנה - פיאט 500e מתחילה ב-27 אלף יורו, וסיטרואן e-C3 הגדולה יותר תתחיל כרגע ב-23.4 אלף יורו. מנגד זה מחיר כפול משל סיטרואן אמי חדשה. "האמי היא מתחרה מעניינת, אבל היא רחוקה מהביצועים ומהיכולות שלנו", אמר פורמוזה. ובמספרים: לסיטרואן מהירות מרבית של 45 קמ"ש, ל-CT של 90 קמ"ש. לסיטרואן טווח של 75 ק"מ, ל-CT של 180 ק"מ, ו-120 ק"מ עם מזגן, שאין לצרפתיה.

הישראלית תנסה להציע גם את רמת הבטיחות הגבוהה בקטגוריה, קרובה לזו של מכונית מיני. "המתחרות שלנו בנויות משלדת צינורות, אנחנו משלדה קלאסית של פלדה ואלומיניום, עם שימוש גם בפלסטיק", אומר אודי מרידור, מייסד שותף, סמנכ"ל התפעול והאסטרטגיה. "תהיה לנהג כרית אוויר, יש ABS, ותהיה מערכת התרעה מתאונות".

הישיבה של נוסע ונהג זה מאחורי זה, כמו ברנו טוויזי, מזכירה קצת קטנוע ונועדה לסייע לממדים הצרים. "בדגם הסדרתי שנציג יהיה כיסא נהג צר יותר, כדי שהנוסע יוכל להניח מסביבו רגליים ולקבל יותר מרחב. יהיה גם צג מרכזי המשמש כלוח מחוונים, ומקום להניח את הסמארטפון כמערכת בידור", מסביר אייל קרמר, מייסד שותף נוסף ומנהל העיצוב של החברה. תהיה גם גרסת מטען, ללא מושב אחורי.

סיטי טרנספורמר CT-2. רונן טופלברג,
הביצועים זריזים לסביבה עירונית פקוקה, נוחות הנסיעה קשוחה/רונן טופלברג

זמן לנהוג. הכניסה למושב הנהג נוחה, אם כי המקום לרגליים נוח פחות, בעיקר סביב הדוושות הצפופות, עניין שאמור להיות מטופל ברכב הסדרתי. יש אפילו מצלמת רוורס, והנהיגה היא כמו ברכב אוטומטי רגיל. מעבירים ל-D, משחררים את בלם החנייה האלקטרוני, ולוחצים על הגז.

אב הטיפוס מוגבל לאזור ה-40 קמ"ש, אבל בנהיגה עירונית זה לא ממש משנה. אחרי כמה שניות אני לוחץ על הכפתור הייעודי שעל ההגה, רק כדי לשמוע את המערכת ההידראולית נכנסת לפעולה ומרחיבה את המכונית למצב היציב יותר. כאן הגלגלים נעים כל הארבעה ביחד, וגם "בתי הגלגלים" שמעליהם. בדגם הסדרתי כל ציר ינוע לבד, מה שייעל וישקיט את התהליך. ועדיין, מעניין לעקוב אחרי התהליך ממראות הצד, שהותאמו כדי לספק לנהג מבט משגיח על הגלגלים. הדגם הסדרתי יהיה מסוגל לזהות אוטונומית מתי להרחיב את הגלגלים עם תחילת נסיעה ומתי לצמצם אותם כאשר מגיעים לחנייה, אבל תישמר לנהג יכולת שליטה עצמאית.

הראות החוצה טובה מאוד וכושר התמרון נהדר, אם כי היינו מצפים לרדיוס סיבוב קטן יותר מ-8.3 מטר. עם צמד מנועים בהספק של 20 כ"ס אין בעיה להזיז את 590 הקילוגרמים (המשקל מוגבל ל-450 ק"ג לא כולל הסוללה כדי להישאר בקטגוריית הקוואדרוסייקל - א.ע). נתוני היצרן מדברים על 5 שניות מ-0 ל-50 קמ"ש, כאשר בתצורה הצרה תוגבל המהירות לאיזור ה-40 קמ"ש. לעיר הצפופה זה יותר ממספיק, ועם אפשרות לנהיגה פרברית. בישראל הכלים האלה ממילא אסורים בנסיעה בדרך בין עירונית.

נוחות הנסיעה לא מוצלחת, אחד הענייניים שהשינוי במערכת קיפול הגלגלים יטפל בהם, עם תוספת מהלך מתלה. אבל מכונית קצרה לעולם לא תהיה באמת נוחה. אבל עם הגה מהיר תגובה והתנהגות של מכונית קרטינג זו תהיה מכונית עירונית מהנה.

סיטי טרנספורמר CT-2. רונן טופלברג,
פתרון עירוני מקורי, וחשיבה מחוץ לקופסה/רונן טופלברג

בשורה התחתונה, הסיטי טרנספורמר היא מכונית שעונה על צורך אמיתי, חמושה בפתרונות מקוריים. זה אמנם יעלה את תג המחיר בארץ לכ-100 אלף שקל, כמו מכונית מיני בנזין עם 5 מקומות, אבל כושר חנייה של קטנוע תחת גלגלי, קטגוריה שמחיריה כבר לא ממש רחוקים מהרמה הזאת. ובעיקר רמת בטיחות גבוהה משמעותית מכלים דו ותל גלגליים, לא פלא שאיחוד הצלה חתמה על הסכם לרכישת 1,000 מכוניות כאלה לחובשים שלה.

יש לה עוד הרבה עבודה לשנות את צורת החשיבה של רגולטורים, משקיעים וקהל הקונים הפוטנציאלי. אבל אם יש מי שיכולה לעשות את זה, זו המכונית המשתנה הזאת.

סיטי טרנספורמר CT-2 | ת"ז

מנוע: שניים חשמליים בגלגלים, 20 כ"ס
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה. הנעה אחורית (ייתכן שגם כפולה בעתיד)
סוללה: 16 קוט"ש, 4.5 שעות טעינת AC
ביצועים (יצרן): 0-50 ב-5 שניות, 40 קמ"ש מהירות מרבית במצב הצר, 90 קמ"ש ברחב. 180 ק"מ טווח, 120 ק"מ עם מזגן.

ממדים:
אורך:
2.5 מטר
רוחב: 1-1.40 מטר
בסיס גלגלים: 1.8 מטר
מרווח גחון: 13.5 ס"מ
תא מטען: 300 ליטר כאשר המושב האחורי מקופל
משקל: 750 ק"ג כולל סוללה ונוסעים, 450 ק"ג ללא סוללה ונוסעים

בטיחות:
מערכת התרעה על שמירת מרחק, סטייה מנתיב וניטור רכב בשטח מת. ABS ובקרת יציבות. כרית אוויר לנהג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully