וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירי רגב מציגה: גשר אסור, גשר מותר

עודכן לאחרונה: 2.3.2024 / 20:42

ביום שבו בוטלו ברגע האחרון העבודות בשבת על גשר הרכבת מעל כביש מספר 1, נותרו עשרות אלפי תושבים בפתח תקווה, ראש העין, כפר סבא ורעננה ללא רכבת לחודשיים כדי להשלים גשר לשכונה חדשה בבני ברק

גשר מסילת 431 מעל כביש 1 שהעבודות בו תקועות כבר חמישה חודשים/אודי עציון

הכל כבר היה מוכן: הקבלנים התייצבו לעבודות, שוטרים בשכר התייצבו לחסום ליממה את התנועה בכביש מספר 1 במחלף ענבה שליד מודיעין. ציוד החסימה המתין בצד. בבוקר הודיעו המשטרה וחברת נתיבי ישראל על חסימה הרמטית של מחלף ענבה מיום שישי ב-17:30 עד שבת ב-16:30, עם מפות והסברים.

הסיבה: התקדמות להשלמת גשר מסילת 431 מהשפלה לירושלים, שניצב בלתי גמור כבר חודשים מעל הכביש המרכזי, מאז בוטלו ברגע האחרון באוגוסט עבודות החיבור בין שני חלקיו בהוראת שרת התחבורה מירי רגב, בגלל זעם של ח"כים חרדים על ביצוע העבודות בשבת. מכיוון שמדובר בכביש מרכזי, הבהירו גורמי המקצוע, אי אפשר לבצע את העבודות באמצע השבוע, כי חסימה שלו אז תביא לפקקי ענק.

אבל הצורך בביצוע העבודות, כאשר עשרות אלפי מכוניות ואוטובוסים חולפים בכל יום מתחת לחלקי הגשר הלא גמור, רק הפך דחוף יותר. אף אחד במערכת לא רוצה גשר שפיים 2.

משרד התחבורה ניסה למנוע את לחצי החרדים. העבודות נקבעו ליום שבו סגן שרת התחבורה אורי מקלב (יהדות התורה) יושב שבעה על אביו, והודיעו עליהם ממש ברגע האחרון.

אבל הלחצים החלו מייד. אפשר היה לראות את זה בהודעה הבהולה ששחררה רכבת ישראל בצהרים: "בשעות האחרונות יש שיח ער לגבי עבודות בשבת בכביש מספר 1 בפרויקט מסילת 431. העבודות קיבלו את האישורים מכל הגורמים הרלוונטיים תוך שמירה על סטטוס קוו. העבודות הינן בגדר פיקוח נפש והצלת חיי אדם".

מירי רגב בפגוש את העתונות על הפסקת העבודות בשבת על גשר 431 של הרכבת. צילום מסך, צילום מסך
מירי רגב הערב ב"פגוש את העיתונות". בכלל לא תוכננו עבודות, רק סקר. אולי הלכו לשאול את הגשר איך לצאת מהפלונטר/צילום מסך, צילום מסך

והפלא ופלא, בשעה 17:30 המשיכה התנועה בכביש כרגיל. הקבלנים והשוטרים נשלחו הביתה, ללא הסבר. רק הערב נשלחה הרכבת להודיע: "עבודות הבטיחות מצילות החיים שתוכננו להתקיים במקטע חיבור מסילת 431 התקיימו כמתוכנן" פתאום כוחות המשטרה הגיעו למקום לא כדי לחסום את הכביש, אלא "לטובת סגירת הכביש במידת הצורך".

התברר שהמשטרה ונתיבי ישראל הוציאו על דעתם הודעה על חסימת המחלף, כי בכלל היה מדובר בעבודות סקר. אולי שלמה פילבר ומנו גבע באו לשאול את דעתו של הגשר איך יוצאים מהפלונטר.
"הצוותים ערכו סקר הנדסי על מנת להסיר את המפגע הבטיחותי וביצעו עבודות לחיזוק החיבורים של מערכת היציקה המאוזנת והחזרתה למצבה הקודם. מטרת עבודות הסקר והחיזוק שבוצע היו מניעת מפגעי בטיחות ממשתמשי הדרך הנוסעים מתחת הגשר שנמצא בבניה. לטובת ביצוע הסקר והחיזוק שבוצע בשישי בערב לא נדרשה לבסוף סגירתו של הכביש", בישרה הודעת הרכבת.

רגב טענה הערב בהופעה בתכנית "פגוש את העיתונות", כי לא היו לחצים פוליטיים וכי הכל התבצע כמתוכן. אבל המשטרה והקבלנים לא קיבלו הודעה כזאת: הם קיבלו אתמול הודעה מפורשת על ביטול העבודות המתוכננות. רגב גם בישרה: העבודות על הגשר יבוצעו באמצע השבוע
.
את האירוע סיכם היום יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, שכיהן בעבר כשר התחבורה. כתבתנו טל שלו דיווחה כי ליברמן אמר כי "עבודות הרכבת בשבת הוגדרו על ידי גורמי המקצוע כפיקוח נפש והצלת חיי אדם. ביטולן בפעם השנייה הן בגדר סיכון חיי אדם, פגיעה בכלכלה וכפייה דתית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
גשר הרלינג בבני ברק. הדמייה: קבוצת גדיש,
הדמיה של גשר הרלינג החדש. העבודות הדחופות האלה יבוצעו, גשר 431 ימשיך לחכות/הדמייה: קבוצת גדיש

אבל ספק אם ליברמן היה מודע לאירוע אחר שהתחולל ביום שישי. במקביל לביטול העבודות בכביש מספר 1 נסגרה בישראל מסילת רכבת מרכזית לחודשיים שלמים כדי לאפשר את השלמת גשר אחר, שמחבר שכונה חדשה לעיר בני ברק.

מדובר בהשבתת מסילת השרון, ובניתוק של עשרות אלפי תושבים בפתח תקווה, ראש העין, כפר סבא ורעננה, ועובדים באזור, כמו במרכז התעסוקה בפארק אפק בראש העין מאמצעי התחבורה היומיומי שלהם.

רשמית ההשבתה נועדה לאפשר חיבור של המסילה למסילה המזרחית החשובה, מחדרה ללוד, שעוקפת את גוש דן ממזרח. אבל עבודות חיבור מסילה שאמורה להיפתח ב-2027 למסילה פעילה מאוד יכול להתבצע בהשבתה הרבה יותר קצרה.

מה שכן דורש השבתה ארוכה הוא בניית גשר הרלינג שיחבר את רחוב הלח"י בבני ברק ודרך אם המושבות לשכונת איילת השחר החדשה בעיר. יותר מ-800 משפחות שרכשו דירות בשכונות, שילמו ומחכות כבר חודשים ארוכים לאיכלוס, שמתעכב בשל אי השלמת הגשר, שהיה אמור להיות מוכן במקור ב-2021 ואז ב-2023. החלקים שמסביב למסילה כבר מוכנים, אבל הקטע המרכזי, גשר באורך 294 מטר וברוחב של 50 מטר, לא יכול להיבנות מעל מסילה פעילה. פרויקט בשווי 1.1 מיליארד שקל שהלך והתעכב בגלל שאלת סגירת המסילה, שכבר נסגרה לחודשים ארוכים לפני שנתיים בגלל גילוי סדקים בחלק מהתחנות בקו, ועבודות דחופות לתיקונם.

את הסגירה הזאת לא הייתה למירי רגב בעיה לאשר, במחיר של שליחת כל נוסעי הרכבת לשאטלים מיוחדים בפקקים למשך 8 שבועות. אבל פתרון מקצועי לגשר 431, זה לא.

ראוי לציין שב-2020 כשיצאה מסילת 431 לדרך, בעלות של 3.5 מיליארד שקל, עמד מועד הפעלתה על שנת 2026. כעת הוא עומד על שנת 2028. מתוך ארבע השנים שבהן נצבר איחור של שנתיים, הייתה מירי רגב במצטבר שרת התחבורה שנתיים, במשך שתי קדנציות.

האם רגב באמת תאשר סגירה של כביש מספר 1 באמצע השבוע שתנתק את ירושלים משאר המדינה ליממה? בכמה עוד תתעכב השלמת מסילת ראשון לציון-מודיעין? הישארו עימנו לעקוב מהפקקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully