וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה בשב"כ לא משתמשים במכוניות סיניות?

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 16:09

נשיא ארה"ב הכריז שיכולות איסוף המידע של מכוניות סיניות חשמליות מהוות איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב. כמה מידע הן אוספות עלינו, והאם ההכרזה תשנה את מדיניות הרכש של צה"ל והמשטרה, שכבר בחרו דגמים סיניים. וגם: שימו לב מי לא רוכש אותן

זיקר X. זיקר,
זיקר הסינית. הרוכשים מתבקשים לאשר לה להעביר את תמונותיהם ודגימות קול לצד שלישי/זיקר

הממסד הישראלי לא מגיב בינתיים במעשים להצהרה הדרמטית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לפיה מכוניות סיניות חשמליות מהוות סכנה לביטחון הלאומי האמריקאי, בגלל איסוף המידע שהן מבצעות על המשתמשים ועל הסביבה. ביידן הכריז בשבוע שעבר כי הורה למזכירת המסחר האמריקאית לבחון את הנושא ולהבטיח את ארה"ב מפני נזקים כאלה מצד סין.

ההצהרה נתפסה על ידי רבים כניסיון של הנשיא להגן על תעשיית הרכב האמריקאית מפני תחרות מהתעשייה הסינית העולה, בתקופה שבה נאבק ביידן לקבל את תמיכת עובדיה בבחירות הקרובות. מותגים סיניים כמעט ולא מוכרים כיום כלי רכב בארה"ב, מלבד BYD שיש לה מפעל קטן לייצור אוטובוסים צהובים חשמליים להסעת תלמידים, פעילות שהחלה עוד לפני כעשור, לפני עליית המתח בין סין לארה"ב.

BYD גם מנהלת שיחות להקמת מפעל לרכבים החשמליים שלה במקסיקו, אחרי שהחלה כבר בהקמת מפעלים דומים בתאילנד, ברזיל והונגריה, כחלק ממהלך התפשטות גלובלי. מקסיקו שותפה להסכם סחר עם ארה"ב וקנדה, שיאפשר לסינים לייצר שם מכוניות באמצעות כוח אדם זול ולייצא ממנה חשמליות לארה"ב, ולעקוף התנגדות של הממשל להקים מפעל סיני בתחומי ארה"ב. ג'ילי הסינית, שמכירה את הרגישות האמריקאית למוצרים מייד אין צ'יינה, חתמה על הסכם עם חברת הבת של רנו, סמסונג, לייצר במפעליה בדרום קוריאה את דגמי פולסטאר החשמליים, כדי לייצא אותם משם לצפון אמריקה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע לציון "חודש ההיסטוריה השחורה" בבית הלבן. 7 בפברואר 2023. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. למנוע מרכבים סינים לרגל בארה"ב/רויטרס

האם מכוניות סיניות באמת אוספות מידע חשוב ומעבירות אותו לשרתים בסין? כבר ב-2018 הזהיר דיווח של סוכנות אי-פי כי מכוניות סיניות חשמליות אוספות בהוראת הממשלה מידע על מיקומן, שזמין לגורמי ממשלה. הדיווח התייחס אז למכוניות שנמכרות בסין עצמה, לפני שהחל ייצוא משמעותי של חשמליות סיניות, אך ציין כי הדבר לא נעשה תמיד בידיעת בעלי המכוניות. רשמית משמש המידע את ממשלת לסין לזיהוי בעיות תנועה.

גורמים בכירים בענף הסייבר המקומי, מסביר שמכוניות מודרניות, בעיקר חשמליות, לא אוספות רק מידע על המיקום שלהן. "רכב מודרני מכיל מצלמות, מיקרופונים, מחובר לטלפון הנייד שלנו ויכול לקרוא הודעות. הוא גם יכול להתממשק ללא מעט אפליקציות בנייד. מה נאסף, ומה המידע שמשודר מהרכב, תלוי בהגדרות היצרן, שהנהגים לא תמיד בודקים".

בישראל, חשף וואלה רכב, כי זיקר הסינית שהושקה לאחרונה בארץ מחתימה את הרוכשים על הסכם רכישה המציין בין השאר כי "ברכב מותקנות מערכות אשר בין היתר עשויות לנטר, לשמור ולהעביר למערכות היצרן נתונים שונים, לרבות מידע אישי אודות הרכב, בעל הרכב, והמשתמשים או הנוסעים ברכב, כגון אך לא רק, מספר השלדה של הרכב, נתונים על מצב הרכב, ביצועי הרכב, השימוש ברכב, התנהגות הנהיגה ברכב, מיקום הרכב, מהירות הנסיעה, נתוני טעינה, תחזוקה, תקלות ותיקונים, וגם זיהוי קולי וזיהוי פנים".

ההסכם אף מציין במפורש: "הנתונים עשויים להיות מועברים על ידי היצרן לצדדי ג', לרבות היבואן והם יהיו רשאים לעשות שימוש בנתונים, בהתאם למדיניות הפרטיות של היצרן לקישוריות הרכב ובכפוף לדין".

גורם בזיקר ישראל אמר אז בשיחה עם וואלה רכב, כי "הממשל הסיני אינו נכלל במדיניות הפרטיות העוסקת בצדדים שלישיים והשרתים המאחסנים את נתוני המשתמשים הישראלים אינם ממוקמים בסין, אלא בפרנקפורט שבגרמניה. לממשלה הסינית אין זכות לגשת למידע אישי של המשתמשים. המידע האישי של המשתמש מוגן על ידי חוקי הגנת מידע אישי ברחבי העולם, כולל בסין. זיקר מחויבת לתקנות הפרטיות המחמירות של אירופה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
צ'רי טיגו 8. קינן כהן, מערכת וואלה!
צ'רי טיגו 8. צה"ל מגביל את הרכבים הסיניים שחכר בגישה לבסיסים רגישים/מערכת וואלה!, קינן כהן

ליכולות איסוף המידע יש גם השלכות ביטחוניות. הסינים עצמם חסמו כניסה של דגמי טסלה הנמכרים אצלם למתקנים ביטחוניים, משום שגם מצוידים במצלמות, אוספים מידע ומשדרים אותו החוצה.
בישראל חכר צה"ל מאות רכבי צ'רי טיגו 8 סיניים כרכב צמוד עבור קצינים בעלי משפחות גדולות. במכרז מנהל הרכב הממשלתי, המיועד גם לרכבי משטרה, זכו BYD אטו 3 ו-MG מראוול R הסיניות.

גורם צבאי טען בשיחה עם וואלה רכב כי צה"ל וידא שהרכבים שחכר אינם מסוגלים להעביר מידע לגורמי חוץ. הגורם סירב לפרט, אבל לוואלה נודע כי מדובר בביטול מערכת ה-Call E שמתקשרת למוקד חיצוני במקרה של תאונה ויכולה להעביר לו מידע על מיקום הרכב לטובת כוחות ההצלה, וביטולה נועד לחסום אפשרות של הרכב לשדר מידע. למרות זאת צה"ל החליט כי הרכבים הסיניים לא יכנסו לבסיסים המוגדרים כרגישים, או לחלקים רגישים בבסיסים אחרים, מגבלה שנשמרת גם במהלך מבצע חרבות ברזל.

בשב"כ, האחראי על מניעת ריגול של גורמי חוץ בישראל, סירבו לענות לשאלות בנושא. אבל אולי התשובה נעוצה בכך שבניגוד לצה"ל בצי הרכב של הארגון אין מכוניות סיניות, שהופכות יותר ויותר נפוצות בארץ.

והמשטרה? ממשרד האוצר, שבו פועל מנהל הרכב הממשלתי, נמסר כי "נכון להיום לא התקבלה כל הנחייה מהגורמים המוסמכים במדינה בכל הנוגע לשימוש ברכבים סינים. כל שיתקבלו הנחיות כאמור, מינהל הרכב יפעל לפיהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully