וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנרי פורד נתן לנו את המכונית, ו-100 שנות שנאת יהודים מדממת

עודכן לאחרונה: 5.5.2024 / 20:25

הפרסומים האנטישמים שמימן פורד עודדו את היטלר והנאצים, והם עדיין נמכרים כיום באמזון וצוברים מעריצים חדשים בקמפוסים האמריקאים. האם אילון מאסק, שמקדם פרסומים דומים ברשת X, מבין את הדמיון - ואת הסכנה?

שער הדירבורן היסטוריין מ-2018 על האנטישמיות של הנרי פורד. צילום מסך, צילום מסך
שער הדירבורן היסטוריאן על האנטישמיות של הנרי פורד, שבגללו פוטר העורך/צילום מסך, צילום מסך

בינואר 2019 פירסם עורך כתב העת דירבורן היסטוריין, ביל מקגרו, כתבה ארוכה המסכמת את פועלו האנטישמי של הנרי פורד. למחרת פוטר מקגרו בידי ראש העיר דאז, ג'ון אוריילי.

דירבורן, כיום פרבר של דטרויט, היא העיר שבה נולד פורד (1863-1947), בה הקים את יצרנית הרכב שנושאת את שמו ופיתח את פס הייצור ההמוני לרכב, שהוזיל את ה-T שלו לרמת מחיר שגם הפועלים שבנו אותה יכלו לראשונה לרכוש אחת.

אבל פורד נתן לעולם גם פס ייצור המוני של שנאת יהודים, באמצעות עיתונו, הדירבורן אינדיפנדנט, שרכש ב-1918 תמורת 1,000 דולר ובאמצעות ספר ההסתה שמימן "היהודי הבין לאומי", שהשפיע על אדולף היטלר. הספר סייע לעליית הנאצים, וכיום נמכר באמזון ובאתרים אחרים, צובר דורות חדשים של קוראים ניאו נאצים ותומכי עליונות לבנה.

100 שנים אחרי שפורד פרסם את המאמר הראשון בסדרת 91 הפרקים על "הבעיה היהודית", האנטישמיות שקידם עדיין מפעפעת ומהווה כתם על משפחתו וגם על העיר שבה פעל, כפי שגילה מקגרו. ציטוטים וביקורות חיוביות על הספר מככבים בפורומים קיצוניים ברשת, כולל מוסלמים שעוסקים בהסתה נגד יהודים. רוחה של האנטישמיות של פורד מככבת מעל המהומות בקמפוסים האמריקאים בשבועות האחרונים, והיא עדיין מדממת: ב-2018 נהרגו 11 בני אדם בטבח בבית הכנסת עץ החיים בפיטסבורג. "כל היהודים חייבים למות", אמר לשוטרים שתפסו את היורה, רוברט באוורס, שנשפט ונדון מאז למוות.

לא ברור ממה נבעה שנאת היהודים של פורד: דירבורן של ילדותו הייתה אזור כפרי, נטול יהודים, אבל עשיר בדעות קדומות. לקח לו זמן לזכות בהצלחה כלכלית, אבל כשרכש את עיתונו הוא כבר היה אחד מאנשי העסקים המצליחים בארה"ב, והשראה לרבים בכל העולם. העיתון קרטע בהתחלה, אבל מרגע שהחל בהתקפות נגד היהודים הוא הפך יותר ויותר פופולרי.

"קפיטליסטים", "זרים שמסרבים להתבולל", "בולשביקים": כל מילות הקוד ליהודים החלו לזחול אל דפי האינדיפנדנט, על פי ספרו של ניל בולדווין מ-2001, "הנרי פורד והיהודים: ייצור המוני של שנאה".
זה קרה החל מהגיליון ה-22 במאי 1920. כמעט מדי שבוע עד 1925 התפרסמו בעיתון מאמרים שתקפו את היהודים על היותם ערמומיים ובוגדניים הקושרים קשר לשלוט במערכת הפיננסית העולמית. פורד גם האשים את היהודים במזימות להשתלט על הוליווד, החקלאות האמריקאית והפצת משקאות חריפים. "נראה שיש היום בעולם כוח פיננסי מרכזי שמשחק משחק עצום ומאורגן עם העולם על שולחנו ושליטה אוניברסלית על הימוריו", נכתב במאמר הראשון. בהמשך פירסם העיתון בהמשכים חלקים מהפרוטוקולים של זקני ציון.

הנרי פורד עם ה-T ה-10 מיליון ועם מכוניתו הראשונה מ-1896. Getty images, GettyImages
פורד ב-1918 עם ה-T ועם מכוניתו הראשונה מ-1896. טען שלא היה מודע לפרסומים נגד היהודים/GettyImages, Getty images

פורד, שהיה איש שיווק מוצלח, חייב את סוכניו לרכוש מנויים לעיתון. חלקם חילקו אותו לכל רוכש מודל T והוא הצליח להגיע ל-900 אלף עותקים לגיליון, מה שהפך אותו לאחד הנקראים בארה"ב. את סדרת המאמרים ארז לבסוף בארבע כרכי "היהודי הבינלאומי", ויתר על זכויות היוצרים וכל מי שרצה יכול היה להדפיסם ולהפיצם. הוא עצמו מכר בתוך שנתיים 200 אלף עותקים מהספר.

היסטוריונים מציינים כי "היהודי הבינלאומי", שהופץ ברחבי אירופה וצפון אמריקה במהלך עליית הפשיזם בשנות ה-20 וה-30, השפיע על בכירי המפלגה הנאצית. ב-1931, שנתיים לפני שהפך לקנצלר גרמניה, העניק אדולף היטלר ראיון לכתב דטרויט ניוז במשרדו במינכן, שבו היה תלוי דיוקן גדול של פורד מעל שולחנו. "הנרי פורד הוא ההשראה שלי", אמר היטלר בראיון. שנים לפני כן הזכיר היטלר את פורד בספרו "מיין קאמפף", וציין כי פורד מצליח לשמור על מעמדו העצמאי למרות דעותיו על יהודים.

אחד ממנהיגי הנאצים, בלדור פון שיראך, ששימש כמנהיג הנוער ההיטלראי בשנות השלושים, העיד במשפטי נירנברג כי הפך לאנטישמי לאחר שקרא את "היהודי הבינלאומי" בגרמנית. פון שיראך, שהשתתף בגירוש יהודי וינה למחנות ההשמדה, נדון ל-20 שנות מאסר. "אם הנרי פורד אמר שהיהודים אשמים ומדוע, באופן טבעי האמנו לו", מצוטט פון שיראך בספרו של בולדווין "הנרי פורד והיהודים". "אין לך מושג איזו השפעה גדולה הייתה לספר הזה על חשיבתו של הנוער הגרמני", הוסיף.

ההתקפות של פורד על היהודים לא עברו ללא תגובה. יהודים החרימו את דגמי פורד שנים אחר כך, הנשיאים וויליאם טאפט, לימים נשיא בית המשפט העליון האמריקאי, והנשיא וודרו ווילסון גינו את הפרסומים. ניסיונות לעצור את תפוצת האינדיפנדנט נעצרו בגלל התיקון הראשון לחוקה האמריקאית המחייב חופש ביטוי.

לפי מקגרו, הרב ליאו פרנקלין, ראש בית הכנסת "בית אל", שהיה שכן של פורד, החזיר לו פורד T ששלח לו במתנה, ואמר כי פורד "ליבה את להבות האנטישמיות ברחבי העולם".

"אלוהים יעזור להנרי פורד. אלוהים יסלח לו", אמר הרב סטיבן וייז, מבכירי הקהילה היהודית בארה"ב, וכינה את פורד "השקרן הקטן והבזוי ביותר שחי אי פעם".

ב-1924 החל פורד לתקוף את אהרון שפירו, צעיר יהודי מקליפורניה שהפך למנהיג שניסה לארגן קבוצות של חקלאים. שפירו הגיש נגדו תביעה על סך מיליון דולר ועורר תשומת לב רבה בארה"ב. פורד סגר את האינדיפנדט ב-1927 לפני שיצטרך להעיד במשפט, הגיע עם שפירו לפשרה מחוץ לבית המשפט ופירסם התנצלות שלא זכתה לאמון רב.

במכתב שחיבר עבורו עורך דין יהודי טען פורד כי הוא "מזועזע עמוקות" מההתקפות של עיתונו על יהודים וטען כי הן נעשו שלא בידיעתו. "אני רואה את חובתי כאדם מכובד לתקן את העוול שנעשה ליהודים כעמיתים וכאחים, על ידי בקשת סליחתם על הנזק שביצעתי בלי כוונה ועל ידי מתן הבטחה בלתי מסויגת שמעתה והלאה הם עשויים לחפש בי ידידות ורצון טוב", נכתב במכתב. פורד גם הבטיח למנוע את המשך הפצת ספרו: מה שלא מנע מהנאצים להפיצו. הוא נמכר כאמור גם כיום.

זה לא מנע מפורד לקבל ב-1938 מהיטלר מתנת יום הולדת 75: את עיטור צלב המסדר העליון של הנשר הגרמני, העיטור הגבוה ביותר שהעניק המשטר הנאצי לזרים. סגן הקונסול של גרמניה בדטרויט, פריץ האלר, העניק לו את המדליה במשרדו של פורד.

הדיווחים על האירוע עוררו גל חדש של ביקורת נגד פורד הקשיש. הוא התנצל וטען כי "קבלת מדליה מהעם הגרמני אינה כרוכה, כפי שחלק מהאנשים חושבים, באהדה כלשהי מצדי לנאציזם. מי שמכיר אותי שנים רבות מבין שכל דבר שמוליד שנאה דוחה אותי".

הנרי פורד ה-2 מבקר במפעל פורד בנצרת עילית ב-1972. דן  הדני, אוסף משפחת פריצקר, הספריה הלאומית, אתר רשמי
הנרי פורד ה-2, נכדו של הנרי פורד, בביקור בפס ההרכבה של האסקורט בתעשיות רכב נצרת ב-1972/אתר רשמי, דן הדני, אוסף משפחת פריצקר, הספריה הלאומית

בסופו של דבר כושר הייצור של מפעלי פורד סייע מאוד לארה"ב לייצר מג'יפים ועד מפציצים שסייעו לה לנצח את הנאצים - בזמן שפורד גרמניה תורמת את חלקה למאמץ המלחמתי הגרמני.

משפחתו פורד התרחקה מהדעות שהביעו הפרסומים שלו עוד בחייו. ב-1950 תרמה לינקולן קוסמופוליטן מפוארת לנשיא ויצמן, אחת מ-18 שיוצרו, כאשר השאר נמסרות לבית הלבן של הנשיא הארי טרומן. המכונית מוצגת כיום במכון ויצמן ברחובות לאחר שיפוץ מקיף, במימון פורד והיבואנית דלק מוטורס.

בסוף שנות ה-50 מכרה פורד מנועים למפעל הסוסיתא הצעיר בחיפה, אוטוקארס. ב-1972 הגיע לישראל נכדו, הנרי פורד השני, לביקור במפעל תעשיות רכב נצרת עילית, שהרכיב דגמי פורד עד אמצע שנות ה-80. ב-1997 מימנה פורד את הקרנת סרטו של סטיבן שפילברג "רשימת שינדלר" בטלוויזיה בארה"ב. גם ביל פורד, נינו של הנרי ביקר בישראל ואף השקיע בתעשיית האוטו טק המקומית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג למיליארדר אילון מאסק את זוועות טבח ה-7 באוקטובר, קיבוץ כפר עזה.  27 בנובמבר 2023. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
אילון מאסק עם רה"מ נתניהו בכפר עזה בשנה שעברה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

הדמיון המטריד בין פורד למאסק

מאמר שפירסם בשנה שעברה ה"וושינגטון פוסט" מצביע על דמיון מטריד בין פורד לאילון מאסק. שניהם אנשי עסקים מצליחים בתחום הרכב - טסלה מודל 3 של מאסק נחשבת לפורד T של הרכב החשמלי, שניהם רכשו כלי תקשורת - מאסק רכש את טוויטר ושינה את שמה ל-X - ולכל הפחות אפשרו בהם פרסומים אנטישמים.

מאסק האשים את הליגה נגד השמצה, אחד הארגונים החשובים בארה"ב שנלחם עוד באנטישמיות של פורד לפני 100 שנה, ב"ניסיון להרוג" את X ואיים לתבוע אותה. כאשר משתמש טוויטר האשים כי "יהודים מעודדים שנאה נגד לבנים ודוחפים מיעוטים למדינות המערב", השיב לו מאסק: "אמרת את האמת". בהמשך שיתף את הציוץ "כדי ללמוד מי שולט בך, פשוט גלה את מי אסור לך לבקר", שמיוחס בטעות לפילוסוף הצרפתי וולטר, אך מקורו בניאו נאצי אלפרד סטרום.

גם כאשר נפגש בישראל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הדף מאסק ניסיון של נתניהו לגרום לו להוקיע אנטישמיות ולהתחייב להילחם בה ברשת החברתית שלו. את המחיר של האנטישמיות של פורד שילמנו בעליית הנאצים ובשואה. כמה תעלה לנו האנטישמיות שמאפשר מאסק?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully