וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר ההתנהלות של מירי רגב: זינוק של 25% בהרוגים בכבישים

עודכן לאחרונה: 27.5.2024 / 7:27

יו"ר הרלב"ד לשעבר, אבי נאור, מייסד "אור ירוק", חשף אמש בחלקו השני של תחקיר "המקור" על שרת התחבורה מדוע התפטר לאחר ששבה למשרד: "הכל נעצר כשהתחלפה הממשלה. זה לא עניין אותה. יכולנו להציל מאות אנשים"

מירי רגב שרת התחבורה בזירת תאונת דרכים. צילומי גולשים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
שרת התחחבורה מירי רגב בזירת תאונת דרכים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילומי גולשים

כך השתנתה מגמת הקטל בדרכים מאז שבה מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, כפי שמוגדר התפקיד בחוק.

בשנת 2022, ששלושה ימים לפני סיומה החליפה רגב את מרב מיכאלי, נרשמה ירידה של 4% במספר ההרוגים. ב-2023, השנה המלאה הראשונה של רגב בחזרה בתפקיד נרשמה עלייה של 3% במספר ההרוגים. אולם מתחילת 2024 נפרץ הסכר: עד אמש נהרגו בכבישי ישראל 177 בני אדם, עלייה של 25% במשך קצת פחות מחצי שנה.

מה השתנה בזמן הזה? בפרק השני של תחקיר תכנית "המקור" בערוץ 13 על התנהלות מירי רגב ששודר אתמול, התראיין לראשונה אבי נאור, מי שמונה בידי מיכאלי לתפקיד יו"ר הרשת הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), והתפטר 7 חודשים לאחר שרגב שבה למשרד.

נאור (76), איש עסקים מצליח בתחום ההיי-טק, מי שמותו של בנו הבכור רן ז"ל בגיל 19 בתאונות דרכים הביא אותו להקים את עמותת "אור ירוק", לשינוי תרבות הנהיגה בארץ, ולממן אותה לאורך השני ביותר מ-400 מיליון שקל מהונו האישי, קטע את הקריירה העסקית שלו כדי למלא את התפקיד הממשלתי הבכיר בתחום.

אבי נאור בראיון לתכנית "המקור". ערוץ 13, צילום מסך
אבי נאור מסביר לרביב דרוקר מדוע התפטר מתפקידו כיו"ר הרלב"ד/צילום מסך, ערוץ 13

בראיון לרביב דרוקר חשף לראשונה מדוע התפטר, ואיך התייחסה רגב לתחום החשוב כל כך. "זה היה בשבילי תפקיד חיים, כי אמרתי זה הזמן וזה המקום שאני יכול לשלב את הידע שלי, את התשוקה שלי לנושא בטיחות בדרכים עם היכולות הממשלתיות ואכן זה התחיל. הוצגה תכנית לאומית עם יעדים, היה כבר פיילוט והייתה בהחלט סיבה להאמין שאנחנו בכיוון הנכון", סיפר נאור.

אבל אז מונתה רגב שוב לשרת התחבורה. "כל זה נעצר באבחה כאשר התחלפו הממשלות", תיאר נאור, "הייתה לי את ההזדמנות החד פעמית להציג בפני השרה את התכנית. זה לא זכה להתעניינות וגם לא לתמיכה. התכננית לצערי כתכנית היא עוד ספר על המדף. היינו יכולים לחסוך חיים של מאות אנשים בשנה".

דרוקר הציג לנאור סיכומי פגישות שקיימה רגב עם ראשי ערים, ולכולם החמיאה על הירידה בשיעור התאונות בעירם ועל המאמץ המוצלח שלהם להילחם בקטל בדרכים. נאור הזכיר: "בערך 50% מההרוגים והפצועים בכבישים זה בתחום העירוני. אם היא הייתה באמת יכולה לבוא ככה לכל אחד ואחד מהיישובים וזה היה מעוגן במציאות אז לא היינו במציאות שבה אנחנו נכון לשנה שעברה אנחנו במקום האחרון בעולם המערבי בירידה בתאונות דרכים".

בראיון חשף למה התפטר ביולי 2023 אחרי שקיבל את תפקיד חייו. "ראיתי שכל ניסיונותי להשיג פגישה עם השרים הרלוונטיים גם עם השרה רגב וגם עם השר בן גביר לא הועילו הם לא נפגשו איתי, הנושא לא עניין אותם. לא ראיתי שנעשה משהו בזה ולכן לא היה טעם שאני אשאר בתפקיד".

לאחר התפטרותו של נאור עזב גם מנכ"ל הרשות שמינתה מיכאלי, ד"ר ארז קיטה, לשעבר מנכ"ל "אור ירוק" ומומחה להיסח דעת בנהיגה בעקבות שימושמ בטלפון נייד - איש מקצוע, שאינו מזוהה פוליטית. מאז מינתה רגב את נציב בדימוס יורם הלוי כיו"ר הרלב"ד, וטרם מינתה מנכ"ל לרשות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
תושבת גבעת אולגה נהרגה בתאונת דרכים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תאונת דרכים קטלנית בחדרה, מוקדם יותר השנה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

שני פרקי התחקיר, שהתבססו על עדויות של ראש המטה המקצועי לשעבר של רגב, יהונתן יוסף, ושורה ארוכה של מסמכים, הציגו כיצד עוקפת רגב ושוב ושוב את חוות הדעת של אנשי המקצוע במשרד, כדי לטפל בבקשות של פעילי ליכוד וראשי עיריות מקורבים אליה לסלילת כבישים ולהצבת רמזורים. אבל לכל מחלף שנבנה במקום אחד דחוף יותר, לכל רמזור שנבנה למרות שלא תועדף, ולכל כביש שנבנה או הורחב במקום אחד אדום יותר, יש משמעות, כפי שמגלים נתוני הרלב"ד לחמשת החודשים הראשונים של 2024, לאחר כשנה וחצי של רגב בקדנציה השנייה של רגב במשרד.

מתחילת השנה נהרגו 177 בני אדם (25%+) בכבישי ישראל, ב-162 תאונות קטלניות (27%+). מספר ההרוגים התאונות הקטלניות ב-12 החודשים האחרונים עומד על 395 בני אדם, הגבוה ביותר ב-15 השנים האחרונות.

זאת ועוד: העלייה בהרוגים פוגעת בכולם: עלייה של 9% במספר ההרוגים היהודים (95) ושל 77% במספר ההרוגים הערבים (62).

אין כמעט מגזר משתמשי דרך שלא נרשמה בו עלייה משמעותית במספר ההרוגים השנה. החל מעלייה של 42% במספר רוכבי האופנועים והקטנועים ההרוגים (37 עד כה), של 33% במספר רוכבי האופניים המתים (4), של 18% במספר הולכי הרגל ההרוגים (46) וגם עלייה של 17% במספר ההרוגים ברכב פרטי (62).

בשנה האחרונה, תחת רגב כשרת התחבורה, נעצרה תכנית האשכולות שהובילה הרלב"ד, להשקעה בתשתיות, בחינוך ובהסברה לפי אזורים, קוצץ דרמטית תקציב החינוך התעבורתי לתלמידי תיכון, תוכנית שהושקה בהמלצת מומחים והביאה לכך שלראשונה ניגשים בכל שנה יותר מ-100 תלמידי כיתה י' לבגרות בתחום, ועושים בצורה מאורגנת את מבחן התיאוריה, נמשכה הפגיעה בתכנית משמרות הזה"ב הוותיקה, שבה הילדים הבוגרים בבתי הספר היסודיים משגיחים על הצעירים מהם במעברי החצייה בדרך ללימודים ובחזרה הביתה, קוצץ תקציב אחזקת הכבישים והטיפול במוקדי סיכון, ועוד.

מלשכת של רגב נמסר בתגובה לתכנית "המקור" כי "העשייה של השרה רגב, בפיתוח תשתיות, בקידום מערך התחבורה בישראל באוויר, בים וביבשה, בעבודת השטח המאומצת שלה ושל גורמי המקצוע במשרד ובחברות הכפופות למשרד התחבורה מדברת בעד עצמה. תנופת העשייה של משרד התחבורה בקידום רפורמות, קווי רכבת קלה, פתרונות תחבורה, מתבטאת בשטח. הטענה שהשרה מסייעת רק לראשי ערים ליכודיות - שקרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully