וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מי הם עובדים? עיריית ת"א רק רוצה שהכסף שלכם יחנה אצלה

עודכן לאחרונה: 4.6.2024 / 20:24

לכאורה הכל הגיוני: את מצוקת החנייה פותרים בייקור שלה. אבל חולדאי ולהבי הצליחו למצוא רק צעדים שיכניסו להם עשרות מיליוני שקלים בשנה, במקום להשתמש בכסף הזה לייצר אלטרנטיבה לרכב הפרטי

מפת אזורי החנייה החדשים בתל אביב. עיריית תל אביב, אתר רשמי
מפת אזורי החנייה החדשים, שבאורח פלא הוקטנו, וכך לתל אביבים תהיה פחות חנייה בחינם ליד הבית/אתר רשמי, עיריית תל אביב

על פניו רפורמת החנייה שהציגה אתמול עיריית תל אביב נשמעת הגיונית ומתקדמת: החנייה היא מוצר במחסור, לכן יש לייקר את מחירו ולעודד בתי אב בעיר להחזיק לא יותר מרכב אחד. הרי תל אביב נהנית ממערכת התחבורה הציבורית המתקדמת בארץ, מפעילה אלטרנטיבות לרכב פרטי כמו שירות התחבורה הציבורית נעים בסופ"ש ורכבי ההשכרה לתקופות קצרות אוטותל ומשקיעה בהרחבת רשת שבילי האופניים.

אבל בתגובה לשאלת וואלה רכב, נמסר מהעירייה כי לפי ההערכה ביטול החנייה חינם לתושבי העיר בכחול לבן, ייקר החניונים העירוניים וגביית 500 שקל בשנה אגרה לבעלי רכב שני בתל אביב תמורת תו חנייה יכניסו לקופת העירייה כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. לנו זה נראה חישוב חסר, לאור העובדה שהרווח הנקי של עיריית תל אביב מדמי חנייה וקנסות כבר כעת מגיע ליותר מ-210 מיליון שקל בשנה.

איכשהו בהודעה שהפיצה העירייה עם דברי ההסבר של סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה מיטל להבי, ושטייס הקרב לשעבר רון חולדאי בחר להיות בה אף 35 חמקן ונמנע מלצרף גם את הסבריו שלו ולקבל קרדיט על המהלך האמיץ, לא היה שם אזכור לכסף הזה. שום מהלך תחבורתי שההכנסות החדשות יממנו בתמורה לסחיטת ארנקם של תושבי העיר ואורחיה רק עוד קצת. ויש כל כך הרבה דברים שאפשר היה לעשות איתו, להמתיק את הגלולה, ולגרום לבעלי הרכב לוותר עליו שלא באמצעות שוט התשלומים והאגרות. חלקם, אגב, ללא תשלום.

מכוניות חונות של אוטותל, פיילוט של עיריית תל אביב, 6 באוגוסט 2017. מגד גוזני
אנשים זקוקים לרכב בסוף שבוע. למה אין תחרות לאוטו תל?/מגד גוזני

• הוזלת החנייה לבעלי רכב קטן וזול: אין דין קיה פיקנטו שאורכה 3.6 מטר וטנדר האמר שאורכו 5.5 מטר, אפילו שהוא חשמלי, מבחינת שטח החנייה שהם תופסים. עיריית תל אביב יכולה הייתה לגבות ממכוניות קטנות מחיר מופחת, וכך גם לסייע לנאבקים ביוקר המחייה וגם לעודד את תושב העיר להחזיק מכוניות כאלה, שגם מזהמות פחות וגם תופסות פחות חנייה. גם כך רוב הנסיעות הן עם אדם אחד או שניים ברכב. זה בדיוק מה שעשתה ראשת עיריית פריז, אן הידלגו, כשהחלה לגבות פי 3 על חנייה מכלי רכב במשקל כבד, נתון המאפיין רכבי שטח יוקרתיים. ובת"א הצורך ברכב פרטי הוא קריטי יותר מפריז, בגלל היעדר תחב"צ בסופי שבוע לרחבי בארץ. חולדאי בכלל לא טרח להשיב לשאלה שלנו בנושא לפני הבחירות, להבי אמרה כי הנושא עשוי להישקל בהמשך. אז הגיע הזמן.

• עידוד השכרת אופניים חשמליים: אופניים יציבים יותר מקורקינטים, ונוחים יותר לרכיבות ארוכות יותר. חלק מחברות השכרת הקורקינטים כבר קיימו פיילוטים שהראו עניין של הציבור, אבל היו פחות רווחים מהשכרת קורקינטים. אז במקום להקטין את העומס על חדר המיון של איכילוב ולהוריד רוכבי כלים חשמליים מהמדרכות לכביש, הודיעה העירייה לחברות שכל אופניים חשמליים להשכרה יבואו על חשבון הקאת הקורקינטים, והניסוי מת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אוטובוס של מיזם נעים בסופ"ש. עיריית תל אביב, יח"צ, עיבוד תמונה
נעים בסופ"ש הוא שירות מצוין. העירייה סידרה לעצמה הכנסת נוספת מחנייה: למה לא לממן את הרחבתו?/עיבוד תמונה, עיריית תל אביב, יח"צ

• השכרת תלת אופנים חשמליים: הלהיט האורבני של השנים האחרונות בעיר, פתרון מעולה להסעת פעוטות מהבית למוסדות החינוך שלא באמצעות הרכב הפרטי. נטול זיהום אוויר, ועם עלויות נמוכות. בדיוק המוצר שהעירייה צריכה לעודד כעת, למשל בהשכרה. אבל בעירייה טוענים: "תלת אופן חשמליים על פי רוב אינם תקניים ותופסים שטח רב במרחב הציבורי. לכן, בשם האיזון בין הצורך לבין ההפרעה לציבור, אנחנו לא מקדמים פתרון מעין זה. נוסיף כי הביקוש למוצר כזה מוגבל כי הרי הורים לילדים אינם מתבססים על זמינות כלי במרחב אלא על פתרון קבוע שלהם".

• הרחבת שירות נוסעים בסופ"ש: ואם כבר תחב"צ, ביחד עם עוד 11 רשויות מקומיות נוספות, ובקרוב גם הרצליה מפעילה העירייה שירות תחבורה ציבורי במקום הקווים הרגילים המושבתים מסיבות פוליטיות. אבל הם מעטים והתדירות שלהם נמוכה. שיפור שרות הוא בסיס לעידוד שימוש בתחבורה ציבורית, והתכנית מעניקה לעירייה מימון עבורו, לא לכיסוי גרעונות.

• הרחבת או הוזלת שירות אוטותל: לא מספיק המקבל, צריך גם גזר. עוד אלטרנטיבות לאחזקת רכב פרטי. שיפור זמינות של רכבי אוטותל, הוזלת המחיר, או הכנסת תחרות כמו שירות שלמה share או סיטי קאר שזולים יותר לנסיעות ארוכות (אם כי סיטי קאר מושבת בסופי שבוע). זה לא נעשה, והיה יכול להפחית ממספר המכוניות של התל אביבים. אולי בעירייה מעדיפים שיחזיקו רכב וישלמו חנייה, דוחות ואת מס תו החנייה החדש.

רפורמות משכנעות יותר כשהן באמת מיועדות למטרתן, ולא מייצרות בסוף עודף כסף למי שמחולל אותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully