וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שחלם לבנות מכונית נכשל שוב, כנראה לתמיד

עודכן לאחרונה: 22.6.2024 / 1:32

זה היה אמור להיות הניצחון הגדול של הנריק פיסקר, שעיצב ב.מ.וו מיתולוגית שהגיע לג'יימס בונד, נתבע בידי טסלה ואסטון מרטין, ויצרנית הרכב הראשונה שלו קרסה. אבל השבוע הגיעה גם יצרנית החשמליות שקרויה על שמו לפשיטת רגל. מה השתבש?

פיסקר אושן/פיסקר
אחרי ששרף למשקיעים יותר ממיליארד דולר בסיבוב הזה, עם קרוסאובר חשמלי שקיבל ביקורות קטלניות עם צאתו לשוק, ספק אם פיסקר יצליח לגייס כסף ליצרנית רכב שלישית

חודש לפני יום הולדתו נאלץ מעצב הרכב הדני הנריק פיסקר (60) לחתום על בקשת יצרנית הרכב החשמלי שהקים ונושאת את שמו לכניסה להליך הגנה מפני נושים, צ'אפטר 11 האמריקאי המפורסם.

אחרי שהצליחה למכור פחות מ-10,000 מכוניות בשנתיים של ייצור, למרות שיצאה לדרך עם 63 אלף הזמנות, ולמרות שהציגה סידרה של דגמים נוספים, מטנדר האלסקה והקרוסאובר הזול פיר שתכננה לבנות, וניסתה ברגע האחרון למכור את התכנון שלהם לניסאן היפנית, פיסקר הצטרפה השבוע ליצרנית הטנדרים לורדסטאון ויצרנית הרכבים המסחריים ארייבל, סטארט אפי רכב חשמלי שניסו לשחזר את ההצלחה של טסלה, בעידן של כסף זול בזכות מיזוגי הספאק, ועניין גדול של משקיעים ולקוחות ברכבים חשמליים.

ההצלחה של אילון מאסק ושל BYD הסינית שהופיעה משום מקום ומאיצה בדרך לשליטה בשוק החשמליות, הותירה תחושה שבעידן החדש כבר אין משמעות ליידע, למוניטין ולניסיון שצברו יצרניות הרכב הוותיקות, חלק במשך יותר מ-100 שנה.

הנריק פיסקר, שחלם להיות מעצב רכב מהרגע שראה כילד מזראטי בורה וכיכב בב.מ.וו, פורד ואסטון מרטין עוד בשנות ה-30 שלו, היה אמור להיות מי שיחבר הפעם נכון את כל החלקים, אחרי שיצרנית רכב קודמת שהקים קרסה לפני עשור, והוא נאלץ להתמודד עם תביעות מאסטון ומטסלה עצמה. אבל אחרי ששרף למשקיעים יותר ממיליארד דולר בסיבוב הזה, עם קרוסאובר חשמלי שקיבל ביקורות קטלניות עם צאתו לשוק, ספק אם הוא יצליח לגייס כסף ליצרנית רכב שלישית.

פיסקר נולד וגדל בדנמרק, ולמד עיצוב כלי תחבורה בשוויץ. ב-1989 התחיל לעבוד בסטודיו של ב.מ.וו, עיצב את מכונית הקונספט החשמלית E1 שבישרה על הכניסה של ב.מ.וו לתחום, ואת ה-Z07, מכונית הקונספט המרהיבה שהפכה למכונית הספורט הדו מושבית Z8, ששילבה בין עיצוב מודרני לאלמנטים מהב.מ.וו 507 המוערכת משנות ה-50. באמצע שנות ה-90 זו הייתה אחת ממכוניות הספורט המדוברות ביותר והיא אפילו כיכבה חמושה בטילים בג'יימס בונד "העולם אינו מספיק".

הוא הספיק להשתתף בעיצוב הקרוסאובר הראשון של ב.מ.וו, ה-X5, שהוצג ב-1999, לפני שעבר לפורד, שהחזיקה אז בבעלות על אסטון מרטין. פיסקר קיבל את הקרדיט על את עיצוב ה-DB9 והוואנטג', שזכו למחמאות ולפרסים, אולם איאן קולום, שהיה המעצב הראשי של אסטון לפניו, טען אחר כך שרוב עבודת העיצוב הושלמה עוד לפני הגעתו.

טסלה תבעה את פיסקר בטענה שעבד עימה רק כדי לאסוף מידע שיאפשר לו לייצר רכבים חשמלים. בורר דחה את התביעה ופסק לו 1.4 מיליון דולר פיצויים

ב-2005 עזב את פורד, וב-2007 נשכר בידי טסלה להתחיל בעבודת העיצוב של מכונית סאלון חשמלית, שהפכה אחר כך למודל S. אחרי שעזב אותה כדי להקים את החברה העצמאית הראשונה שלו, פיסקר אוטומוטיב שהציגה בעצמה מכונית סאלון, קארמה, תבעה אותו טסלה בטענה שעבד עימה רק כדי לאסוף מידע על רכבים חשמליים כדי שיוכל לייצר אותם בעצמו. בורר שאליו הועברה התביעה קבע שאין ממש בטענות, והיא נאלצה לפצות את פיסקר ב-1.4 מיליון דולר על הוצאותיו.

ההנעה החשמלית לא הייתה בשלה עדיין ופיסקר השיק את הקארמה עם הנעת פלאג אין. הוא הצליח לגייס מיליארד דולר ממשקיעים, ביניהם ליאונרדו די קפריו, ועוד 528 מיליון דולר מתוכנית של הממשל האמריקאי לעודד ייצור של רכבים מחושמלים. אבל אחרי שלא עמד בלוח הזמנים המובטח דרש הממשל את הכסף בחזרה, וההוריקאן סנדי השמיד 300 מכוניות שהמתינו למסירה. ב-2013 התפטר פיסקר מהחברה, שקרסה. קארמה נכנסה בסוף לייצור בחברה נפרדת, וכמה יחידות אפילו נמכרו בישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הנריק פיסקר והאושן. פיסקר,
פיסקר והאושן בימים טובים יותר/פיסקר
לפיסקר אושן יש סוללת 113 קוט"ש וטווח מרשים של 707 ק"מ. יש גם "מצב קליפורניה" שבו יורדים כל החלונות ונפתח הגג הפנורמי, כדי להוביל גלשנים

ב-2016 הקים שוב את פיסקר, והפעם הבטיח לעשות דברים אחרת. חברה קטנה ורזה, שתיעזר בספקים חיצוניים לפיתוח ולייצור ותפעיל מערך מכירות דיגיטלי זול. חוזה נחתם עם מגנה שטייר האוסטרית, שמתמחה בייצור מכוניות עבור יצרנים אחרים כמו ב.מ.וו, יגואר ומרצדס.

הרכב הראשון שלו, האושן, הושק במקביל לכביש-שטח החשמלי של ריביאן, אבל נועד להתחרות בטסלה מודל Y. גרסת הבסיס, ספורט, הציעה הנעה קדמית, 275 כ"ס, סוללת 80 קוט"ש וטווח נסיעה של 463 ק"מ. גרסת האולטרה קיבלה מנוע חשמלי נוסף והנעה כפולה, 540 כ"ס, סוללת 113 קוט"ש וטווח רשמי של 610 ק"מ. הגרסה היקרה ביותר, אקסטרים, שודרגה להספק של 564 כ"ס ולטווח מרשים של 707 ק"מ. יש גם תפעול יצירתי כמו "מצב קליפורניה" שבו יורדים כל החלונות, כולל האחורי, ונפתח הגג הפנורמי, לקבל אוויר "כמו במכונית פתוחה", ואפשר להוביל בקלות גלשנים. המחיר, 38 עד 70 אלף דולר, היה תחרותי.

הייצור התחיל ב-2022, ובשנה שעברה עוד הספיקה פיסקר לחשוף גם טנדר חשמלי וקרוסאובר חשמלי זול יותר. החברה התמזגה עם ספאק אמריקאי, ובשיאה נסחרה בנאסד"ק לפי שווי של 8 מיליארד דולר. היה נראה שסוף סוף פיסקר מצליח להגשים את החלום שלו ולזכות בהצלחה שחיפש.

דגמי פיסקר. פיסקר,
הטנדר אלסקה (בכתום) והקרוסאובר הזול פיר (בכחול) נחשפים בניסיון להזריק כסף חדש לחברה/פיסקר
"זה היה כמו להזמין פיצה במסעדה חדשה ותוססת, רק כדי לקבל בצק לא מבושל וללא רוטב כי העגבניות עדיין גדלות" (קונסיומר ריפורטס על הנהיגה באושן)

ב-2021, חצי שנה אחרי ההנפקה, רכשו פיסקר ורעייתו, גיטה גופטה פיסקר, בית בלוס אנג'לס ב-22 מיליון דולר, ומכרו מניות באותו שווי כדי לממן את הרכישה, שהכתה גלים. "אתה יכול לטעון שהייתי יכול לקנות בית קטן יותר, אבל בסופו של דבר חשבתי 'זו החלטה שלי ואני לא מרגיש אשם על זה'", אמר פיסקר אחר כך. גופטה פיסקר, יועצת השקעות במקצועה, הייתה שותפתו להקמת החברה ושימש כסמנכ"לית הכספים התפעול שלה.

עד מהרה הסתבר שהחברה בצרות. הפיסקרים לא הקימו מחלקת מכירות ראויה, ומחלקת החשבונות התקשתה לעקוב אחרי הנתונים הכספיים ולגבות חובות מלקוחות. האושן היה רכב מרשים בעיצוב ובטכנולוגיה שלו, אבל הוא נכנס לייצור עוד לפני השלמת הפיתוח, לקוחות הופתעו לקבל אותו ללא בקרת שיוט אדפטיבית המובטחת למשל, ופיסקר הבטיח שיקבלו אותה בהמשך כעדכון תוכנה. תפקוד מערכות הבטיחות שכן הותקנו ברכב נקטל בידי עיתונאים ולקוחות.

כשקצב המכירות לא הגיע ליעדים, שלח פיסקר עובדים ממחלקת החשבונות להסתובב עם הרכב ולבצע נסיעות הדגמה ללקוחות. החברה לא הצליחה להגיש בזמן דוחות כספיים, ואחרה בתשלומים למגנה שטייר ולחברת ההנדסה שנשכרה לתכנן את דגם הטנדר.

אז גם התברר כי רכב סדאן חשמלי שהציג בסרטון שיווקי ב-2017 ובו צולם נוסע באיטיות בשדה של טורבינות רוח אפילו לא צויד בסוללה ובמנוע. עובדים שהסתתרו בו פשוט דחפו אותו ברגליהם, מכנים אותו "מכונית פלינטסטונס".

החברה קיבלה את אישורי הרגולטורים להתחיל למכור את האושן רק בפברואר 2023, אבל לא הצליחה למכור את כל 10,000 המכוניות שייצרה עבורה מגנה בשנה שעברה, מה שפגע קשות בתזרים המזומנים שלה. רוכשים החלו לבטל הזמנות, ומנגד היו כאלה שרכשו את המכונית ולא חויבו כלל בתשלום, כמו ירחון הצרכנות האמריקאי קונסיומר ריפורטס, שרכש אחת לצורך מבחן. לאחר חודשים, כשתהו אנשיו מדוע ההמחאה שהעבירו תמורתו לא הופקדה, הם נענו שהיא הלכה לאיבוד.

הנריק פיסקר. פיסקר,
פיסקר מחייך בעת שהחברה החלה להיסחר בנאסד"ק/פיסקר
"זו המכונית הכי לא שלמה שנהגתי בה בקריירה שלי, וזה כולל דגמים טרום ייצור", תיאר אחד מבוחני הקונסיומר

בתחילת השנה שינתה החברה את מודל המכירות שלה וחתמה על הסכמים עם סוכנויות מכירה,
והחלה לנהל מגעים עם ניסאן על ייצור משותף של הטנדר החשמלי ודגמים אחרים. עבור ניסאן זה יכול היה להיות קיצור דרך משמעותי בלוח הזמנים בכניסה לשוק החשוב הזה, עם רכב שאמור היה להיות כמעט מוכן לייצור סידרתי. אבל אחרי שבדקה את החברה ואת המוצר, ניסאן אמרה 'לא'.

בחודש שעבר הודיעה מגנה שטייר כי היא לא צופה שהייצור של דגמי פיסקר במפעלה יתחדש אי פעם, פיטרה 500 עובדים והעריכה כי תפסיד השנה 400 מיליון דולר מסגירת הפעילות. אם תאושר בקשת פיסקר לכניסה למצב של פשיטת רגל, יהיו לחברה 120 יום להציג תכנית לארגון מחדש ולהשיג משקיעים חדשים שיתניעו מחדש את הפעילות.

החברה העריכה כי חובותיה נעים בין 500 מיליון למיליארד דולר, וכי יש לה נכסים בשווי מיליארד דולר. אבל רוב הנכסים האלה הם מכוניות לא מכורות, שגם כאשר הציעה אותן בשבועות האחרונים ב-24 אלף דולר בניסיון נואש לגייס מזומנים, לא זכתה להתנפלות של לקוחות. "כמו חברות אחרות בתעשיית הרכב החשמלי, התמודדנו עם רוחות נגדיות בשוק ובמקרו כלכלה שהשפיעו על יכולתנו לפעול ביעילות", כתב פיסקר בבקשת פשיטת הרגל.

פיסקר תישאר כסמל לאמביציה אנושית, לקסם שבמכונית, אבל גם כהנצחה של המורכבות שבייצור מכוניות כיום. גם מחמאות לעיצוב, להתנהגות הכביש ולאיכות הייצור האוסטרית, לא איזנו את הכשל בתחום התוכנה וכיול המערכות האלקטרוניות. לפיסקר הייתה את הנחשקות, אבל היא לא הספיקה מול המוצר הלא בשל שמסרה ללקוחות. מה שהיה מספיק אולי לג'יימס בונד, לא עובר בחיים האמיתיים.

מכוניות פיסקר אושן יוצאת ממפעל מגנה שטייר באוסטריה. פיסקר,
דגמי אושן יוצאים ממפעל מגנה שטייר באוסטריה שייצר אותם עבור פיסקר. איכות הייצור דווקא הייתה גבוהה/פיסקר
  • עוד באותו נושא:
  • פיסקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully