וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה בוחן אם לאסור מכירת טסלה סייברטראק בארץ

עודכן לאחרונה: 15.7.2024 / 18:35

הטנדר החשמלי בעל העיצוב החללי מגיע באופן חריג עם עמידות חלקית לכדורי 9 מ"מ. המדינה, שמחייבת אישור מיוחד לרכישת רכבים ממוגנים, חוששת משימוש ביכולת שלהם למטרות טרור ופלילים. משרד התחבורה: "בוחנים את הנושא מול גורמי אכיפה"

טסלה סייברטראק מול פורשה 911/טסלה

אגף הרכב במשרד התחבורה מבצע בימים האחרונים בדיקה האם לאשר לשווק בארץ את הטסלה סייברטראק. הבדיקה נדרשת כי הטנדר החשמלי המדובר מגיע כסטנדרט עם יכולות שמטרידות את גורמי האכיפה מפני ניצול שלהן לצרכי טרור או פלילים: עמידות חלקית בפני נשק קל.

הסייברטראק בעל העיצוב החללי נחשף עוד ב-2019, אך הייצור הסדרתי שלו בארה"ב החל רק בשנה שעברה. עיקר העיכוב מיוחס להחלטה של אילון מאסק לבנות את גופו מפלדת אל-חלד.

מדובר בחומר גלם יקר וקשה לעיבוד, אך גם קל יחסית, חסין חלודה, שלא דורש צביעה המייקרת את הייצור ותיקוני תאונות. פלדת אל חלד גם משפרת את עמידות הרכב בתאונות - מה שעלול להיות בעייתי במפגשים עם הולכי רגל - ומעניקה לסייברטראק יכולת ייחודית עבור כלי רכב מייצור סדרתי: עמידות בפני נשק קל.

בעקבות ניסויים שביצעה טסלה אמר מאסק כי גוף הרכב עמיד בפני ירי של קליעים בקוטר של 9 מ"מ ומטה. טסלה לא רשמה רשמית את הרכב כממוגן ירי, אך הוא עונה על חלק מדרישות רמת מיגון B4 האזרחית, המשמשת רכבי אח"מים. השמשות שלו למשל אינן ממוגנות ירי, אם כי מסוגלות לבלום פגיעת חפצים ברמה גבוה מהמקובל, מה שעשוי לאפשר להן להתמודד עם פגיעת אבנים, שהמדינה מממנת את התקנתה לכל ישראלי שמתגורר ביהודה ושומרון. אם כי כאשר גוף הרכב ממוגן ירי, החלפת החלונות בלבד לממוגנים תהיה פשוטה יותר, אם כי לא זולה בשל מחירן הגבוה של זכוכיות כאלה, שגם מוסיפות למשקל הרכב.

בישראל אסורה מכירת רכבים ממוגני ירי, ללא אישור משרד הביטחון והלוט"ר במשרד רה"מ, מחשש לניצול לרעה של יכולותיהם. אישורים כאלה ניתנים לגופים ציבוריים ומסחריים הפועלים בשטחים, וגם לחברות היסעים שהצטיידו במיוחד ברכבים ממוגנים עבור מי שמבקשים לנסוע בבטחה באזורים מסוכנים, אורחים מחו"ל, כלי תקשורת, ועוד.

הסייברטראק אינו נמכר בידי טסלה מחוץ לארה"ב, והחברה טרם סיימה את האספקה למאות אלפי המזמינים הראשונים. אבל משום שהתקינה האמריקאית מוכרת בידי משרד התחבורה, יחידות ראשונות הגיעו לארץ בימים האחרונים בידי סוכנות לייבוא מקביל, גוגל קארס מהרצליה, ומוצעות למכירה תמורה 1.1-1.45 מיליון שקל. מדובר בתוספת נאה למחיר בארה"ב, שם מיוצר הסייברטראק בגרסאות הנעה כפולה ב-76-96 אלף דולר, כאשר בהמשך תצטרף גרסת הנעה אחורית ב-56 אלף דולר.

ממשרד התחבורה אישרו לוואלה רכב כי "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מאשר יבוא של רכבים בהתאם לתקינה האירופאית והפדראלית של ארה"ב. יבוא של הרכב הנ"ל נבדק בימים אילו למול גורמי אכיפה נוספים". מהמשטרה נמסר כי ההחלטה כי בסמכות משרד התחבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully