וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה פריז תהיה האולימפיאדה האחרונה של טויוטה

עודכן לאחרונה: 26.7.2024 / 2:17

טויוטה, נותנת החסות וספקית הרכב של המשחקים האולימפיים, גילתה שגם הרבה יצירתיות והשקעה של קרוב למיליארד דולר לא בהכרח מביאות את המשאית עם המדליות

רכבי טויוטה אולימפיאדת פריז. טויוטה,
כמה מהרכבים שסיפקה טויוטה להסעת הספורטאים/טויוטה
טויוטה עושה את זה בדרך קצת שונה מהמקובל. כמעט ולא תראו בצילומים מפריז קורולה עם הלוגו האולימפי, וגם לא לנד קרוזר. היא העדיפה להתגאות ברכבי הספורטאים הפראלימפים שפיתחה

ה-APM הוא רכב עירוני זעיר, כלי קטן יותר מהטויוטה הכי קטנה, האייגו, שאפשר לקנות באולמות התצוגה של החברה. הוא יכול לשאת 4 נוסעים, והוא גם חשמלי. והוא אחד מחמישה סוגי רכבים שתספק היצרנית היפנית לאולימפיאדת פריז שנפתחת השבוע.

אבל לא מדובר בכלי רכב עירוני אופנתי, לא בג'יפון, ולא במכונית ספורט קטנה מהז'אנר הכל כך יפני שהלוואי והיה נוחת כאן. מאחורי ראשי התיבות האלה מסתתרות המלים Accessible People Mover, כלי נגיש להסעת נוסעים. הוא מגיע למהירות של 20 קמ"ש בלבד, מצויד בשלל ידיות אחיזה, ובכבש נפתח כדי לאפשר העלאת עגלות נכים.

אולימפיאדה היא באופן טבעי מקור לשלל חסויות וחשיפה למפרסמים גדולים. אפשר להבין מדוע השקיעה טויוטה מאז 2015 לפי ההערכות 835 מיליון דולר בחסויות לוועד האולימפי, ואולימפיאדות ריו, טוקיו וכעת פריז.

אבל טויוטה עושה את זה בדרך קצת שונה מהמקובל. כמעט ולא תראו בצילומים מפריז קורולה עם הלוגו האולימפי, וגם לא לנד קרוזר, למרות שבדיוק עכשיו משיקה החברה דור חדש לרכב השטח המיתולוגי שלה. רכבים לספורטאים פראלימפים, לעוומת זאת, היא פיתחה שניים

רכבי טויוטה לספורטאים פראלימפים אולימפיאדת פריז. טויוטה,
ה-APM. מהירות של 20 קמ"ש, טווח של 100 ק"מ וכבש להעלאת עגלות הספורטאים הנכים/טויוטה
נשיא טויוטה אירופה נקאטה: "כאשר כולם חופשיים לנוע, אנו מתקרבים צעד אחד קרוב יותר לחברה מכילה ובת קיימא שטויוטה מחויבת לבנות. זו המשמעות של 'ניידות לכולם' עבורנו"

3,100 כלי הרכב שתספק החברה למשחקים האולימפים ולמשחקים הפראלימפיים שיתקיימו מייד אחריהם, יהיו בעיקר כאלה שלא פולטים זיהום מהאגזוז, כמו 250 יחידות APM, או קרוסאוברים מהדגם bZ4x החשמלי ו-500 יחידות של המיראי המתודלקת במימן, והופכת אותו לחשמל, לצד 10 משאיות ואוטובוסים עם אותה מערכת הנעה מתקדמת, וכמו שתיכף נראה, גם שנויה במחלוקת. ויהיו גם 1,000 רכבים היברידיים, קורולה, ראב4 ויאריס קרוס, שכמי שמיוצר בצרפת זו אילימפירדת הבית שלו. ויהיו גם ואנים טויוטה פרואייס להסעת הספורטאים הפראלימפים בין מתחמי המשחקים ברחבי העיר.

ויהיה גם ה-e-Puller, גלגל עם מנוע חשמלי וסוללה שמתחבר לעגלת נכים והופך אותה לרכב חשמלי אישי. כ-200 כלים כאלה ישמשו בערב הפתיחה של המשחקים הפראלימפיים להסעת ספורטאים, ואחר כך בימי המשחקים ישמשו אותם לתנועה בפארק האולימפי בדרך מחדריהם לאימונים ולאצטדיונים. בטקס תוגבל מהיות הנסיעה שלהם ל-3-4 קמ"ש, אולם בכפר הם יקבלו בוסט ל-6-8 קמ"ש, מהירות הליכה מהירה.

כאשר כולם חופשיים לנוע, אנו מתקרבים צעד אחד קרוב יותר לחברה מכילה ובת קיימא שטויוטה מחויבת לבנות", מסר בהודעת החברה יושיהירו נקאטה, נשיא ומנכ"ל, טויוטה אירופה, שהתראיין לוואלה רכב בשנה שעברה. "זו המשמעות של 'ניידות לכולם' עבורנו בטויוטה. אנו חולקים חזון זה עם הוועד האולימפי הבינלאומי. אנחנו רוצים לתמוך בספורטאים שמקדישים את חייהם לספורט ולהסיר חסמים כדי לממש את חופש התנועה שלהם".

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה
ביפן, שאולכלוסיית הקשישים שלה גדולה באופן יחסי ממדינות אחרות, מעודדת הממשלה את היצרנים לפתח פתרונות לפלח השוק הזה, שאולי פעם קנה קורולה, אבל היום זקוק לכלי רכב אחר לגמרי

אבל מעבר לחופש התנועה, מדובר פה גם על מחשבה לעתיד. אפילו את הכלים החשמליים הזעירים אפשר יהיה לאתר, להזמין ולהפעיל דרך אפליקציית הרכב השיתופי של טויוטה, קינטו, שכבר פועלת בישראל. כמו שאר היצרנים היום גם לטויוטה ברור שהמודל העסקי שעבד יפה לתעשיית הרכב מאז התלת אופן של קארל בנץ מ-1886: לייצר מכוניות, למכור אותן, למכור לבעליהן שירותי מוסך וחלפים, ואחר כך לקנות מהם את הרכב הישן ולהרוויח עוד קצת ממכירה חוזרת שלו - הופך אט אט לא רלוונטי.

היום רבים לא רוכשים רכב בגלל חוסר יכולת כלכלית, חוסר צורך בערים שבהן תחבורה ציבורית טובה 7 ימים בשבוע, או חוסר חנייה - אבל רוצים שיהיה לכם רכב זמין לעתים. אחרים רוצים לגוון, במקום להתחייב לרכב אחד, לנסוע פעם ברכב קטן ופעם אחרת עם חברים במיני-ואן. וכך נולדות להן תוכניות של "מנוי לרכב", אפליקציות המאפשרות להזמין אחר ולפתוח אותו חונה ברחוב וממתין מבלי שיהיה צורך ללכת לקבל מפתח בסוכנות השכרת רכב. טויוטה מבינה שככול שיעבור הזמן היא תמכור פחות מכוניות, ויותר פתרונות ניידות, ונערכת לכך.

סיבה אחרת להשקעה ברכבי הניידות האישית היא כניסה לפלח שוק שיצרני הרכב נוטים להזניח, אבל הולך ונדרש ככל שהערים הופכות צפופוות יותר, המרכזים של יותר ויותר מהן באירופה נסגרים למכוניות, ומי שמוגבל בהליכה מתקשה לשמור על חופש התנועה שלו. ביפן, שאולכלוסיית הקשישים שלה גדולה באופן יחסי ממדינות אחרות, מעודדת הממשלה את היצרנים לפתח פתרונות לפלח השוק הזה, שאולי פעם קנה קורולה, אבל היום זקוק לכלי רכב אחר לגמרי.

טויוטה מיראי  אולימפיאדת פריז. טויוטה,
טויוטה מיראי. מימן מספק הנעה נקייה, אבל רובו מיוצר בתהליך מזהם/טויוטה
גורמים בטויוטה הביעו חוסר שביעות רצון מהשימוש של הוועד האולימפי בכסף שהחברה מעבירה לו. הם טענו כי בחברה היו רוצים לראות אותו משמש ליותר תמיכה בספורט ובספורטאים, ופחות בעסקנים

אבל לא הכל הולך לטויוטה חלק. בשבוע שעבר נחשף ב-CNN מכתב של 120 מדענים ומהנדסים בריטים ואמריקאים מאוניברסיטאות קיימברידג', אוקספורד וקולורדו נגד השימוש בטויוטה מיראי. הנעה במימן נחשבת כבר שנים כעתיד של התחבורה, והביטחון של טויוטה בכך שתתמחש גרם לה לעיכוב של כמה שנים בכניסה לתחום הרכב החשמלי, שעכשיו היא מנסה לצמצם. המיראי מצוידת בתא דלק, שהופך את המימן לחשמל ולמים, תהליך נטול זיהום שהופך אותה להלכה לכלי רכב מושלם: גם לא מזהם, וגם ניתן לתדלוק בתוך דקות, כמו רכב בנזין, וללא צורך להמתין חצי שעה בעמדת טעינה מהירה למלא סוללה ריקה של רכב חשמלי, או שעות בעמדת טעינה ביתית.

רק שלרכבים האלה יש כמה בעיות. תא הדלק עדיין יקר מאוד, הרבה יותר מסוללה של רכב חשמלי, וגם המימן יקר ועדיין אין תהליך ייצור מסחרי שמוזיל אותו לרמת המחיר של בנזין. אבל למדענים הייתה תלונה אחרת: "אנו כותבים כדי להביע את דאגתנו מכך שקידום מכונית המימן על ידי טויוטה אינו מיושר מדעית עם אפס פליטות ויפגע במוניטין של משחקי 2024", כתבו. "96% מהמימן בעולם עדיין מופק מדלקים מאובנים כמו גז מתאן, מה שהופך את רוב כלי הרכב המונעים במימן כמו מיראי למזהמים הרבה יותר מכלי רכב חשמליים טהורים ורק מעט נקיים יותר מרכבי בעירה מסורתיים".

המכתב לא ישנה את התכנית של טויוטה והוועד האולימפי, אבל אולי יחזק החלטה שהחברה היפנית קיבלה לפני כמה חודשים. אחרי משחקי פריז יפוג הסכם החסות שלה עם הוועד האולימפי והיא לא צפויה לחדש אותו.

מעבר להוצאה הגדולה, ולשאלה הרגילה האם לא עדיף לקבל בכל כך הרבה כסף חשיפה בדרכים אחרות, גורמים בטויוטה הביעו חוסר שביעות רצון מהשימוש של הוועד האולימפי בכסף שהחברה מעבירה לו. הם טענו כי בחברה היו רוצים לראות אותו משמש ליותר תמיכה בספורט ובספורטאים, ופחות בעסקנים, בפוליטיקה של הוועד שמעל חלק מפעילויותיו יש צל של שחיתות, כמו שדבק באליפות העולם האחרונה בכדורגל ובצורה שבה זכתה קטאר באירוח שלה.

טויוטה לקחה ברצינות את המחויבות החברתית שגלומה במשחקים האולימפיים. החטיבה האירופית שלה, שמעסיקה 100 אלף עובדים, לא רק בסוכנויות מכירה ומוסכים, אלא גם גם במפעלים בצרפת עצמה (שמייצרים את יאריס ויאריס קרוס), בבריטניה (קורולה סטיישן) ובטורקיה (קורולה סדאן והקרוסאובר C-HR שארדואן אוסר כרגע לייצא לישראל), השיקה עבורם קמפיין הפעלה.

תחת הכותרת "התחל את הבלתי אפשרי שלך", יכולים העובדים לקחת על עצמם אתגרים שאינם קשורים לעסקים, כגון ספורט, התנדבות או פעילויות שינוי חשיבה למטרות חברתיות. 4,000 מתוכם יוזמנו למשחקים בפריז כצופים. חופשה בפריז על חשבון הבוס, בהחלט משהו שנראה לרובנו בלתי אפשרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully