וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החות'ים החזירו לחיים את דרך הבשמים העתיקה

עודכן לאחרונה: 30.7.2024 / 13:15

חצי שנה להפעלת קו המשאיות של טראקנט מנמל ג'אבל עלי באמירויות דרך סעודיה וירדן לישראל: מטעני קוסמטיקה הצטרפו לזרם של חומרי בניין מהמפרץ שעוקפים את האמברגו הטורקי

שיירת משאיות מנמל ג'אבל עלי באמירויות לישראל/טראקנט

במאה ה-16, אחרי יותר מ-1,500 שנה, הפסיקו שיירות הגמלים בדרך הבשמים העתיקה מחצי האי ערב לנמל עזה, שהובילו מור ולבונה, אחרי שהתחילו לפעול אוניות מטענים מאירופה להודו, דרך כף התקווה הטובה.

עכשיו הן חוזרות, באדיבות החות'ים. מטעני בשמים מנמל ג'אבל עלי באמירויות הם חלק מהסחורה שהועברה בשבועות האחרונים בקו המשאיות שמפעילה טראקנט מהמפרץ לישראל, הגשר היבשתי שהפוליטיקאים הבטיחו אבל חברה פרטית מממשת. מטעני הבשמים הגיעו מאתרי הייצור בסין במכולות לנמל באמירויות, נפרקו משם למשאיות בגלל שחברות הספנות לא מאפשרות שימוש במכולות שלהן בקו המשאיות לישראל מחשש לתחרות, והוסעו לנמל חיפה, משם הועמסו מחדש לאוניות, בדרכם לקפריסין. הלקוח: חברות דיוטי פרי, שרכשו את הבשמים באזור הסחר החופשי בג'אבל עלי.

חצי שנה לאחר הפעלת הגשר היבשתי, עוברות דרכו כבר עשרות רבות של משאיות בחודש, עם סחורה בשווי עשרות מיליוני דולרים, של חברות שמעדיפות שלא לשלוח סחורה בקווי הספנות שנאלצים להפליג במסלול שעוקף את הים האדום דרך אפריקה, מה שמאריך את זמן ההפלגה ביותר מ-3 שבועות ומייקר את העלויות.

אחד הציוצים של גורמים איסלמיים קיצונים נגד פעילות הגשר היבשתי. צילום מסך, צילום מסך
ציוץ של גורמים איסלמיים קיצוניים נגד פעילות הגשר יבשתי של טראקנט/צילום מסך, צילום מסך

החות'ים שניסו לפגוע בסחר בין ישראל ואירופה למזרח, הרימו לאלטרנטיבה היבשתית. כשגילו שהיא אכן מתרוממת, שוגר במאי כטב"מ נפץ למשרדי החברה באילת, שיורט. "קיבלתי מגורם ממשלתי את ההודעה שאחד הארגונים שם הוציא על הכטב"מ, ואז הבנתי עד כמה מה שאני עושה מעצבן אותם", אומר חנן פרידמן, מנכ"ל טראקנט. "בסוף יצטרכו רכבת בקו הזה, אבל צריך להתחיל את העבודה, ואת הפעילות המסחרית. החות'ים שמנסים לפוצץ ל את המשרד הם מקדם המכירות הכי טוב שלנו. התחלנו לעבוד במפרץ ביוני עם צבא ארה"ב, והם הכפילו לנו את הפעילות".

סחורות נוספות שעוברות בקו: מוצרי חשמל, כמו מסכי טלוויזיה שהובהלו לישראל לקראת האולימפיאדה, שקיות לאריזות מזון לחברות בארץ וגם מטעני טקסטיל מהודו לאירופה. בקרוב תתחיל טראקנט להוביל מכלי הליום ריקים מאירופה וארה"ב לחברה בקטאר, דרך נמל חיפה: המכלים מועברים כשעוד נותר בהם מעט גז, ואסור שיתייבשו. אם יובלו באוניות מסביב לאפריקה, יביא קצב הנידוף להתרוקנות שלהם, מה שיחייב חידוש יקר שלהם לפני השימוש הבא.

מי שעוד מעודדת את הפעילות היא טורקיה. אמברגו הסחר שהטיל ארדואן חסם הפלגות לחיפה, וכך מטענים המיועדים לירדן נפרדים במצרים ומוסעים במשאיות דרך ישראל. בנוסף, השוק הישראלי התחיל לרכוש מוצרי בנייה באמירויות במקום בטורקיה, מגדיל את הסחר עם מדינות המפרץ, ומוצא תחליף לסחורה הטורקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully