וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדו"ח שממליץ להפחית את מספר שיעורי הנהיגה לטסט מחפף ובעייתי

עודכן לאחרונה: 26.8.2024 / 17:46

רשות האסדרה ממליצה לחסוך לנו 350 מיליון שקל בשנה ולהסתפק ב-13 שיעורים לפני הטסט "כמו בצרפת", רק ששם נדרשות 13 שעות, שהם 19.5 שיעורים, הטסט מחמיר יותר, ומתרגלים נהיגה מגיל 15. מנכ"ל אור ירוק: "חסכון כלכלי על פני בטיחות מוטעה ומסוכן"

תאונת הדרכים בגבעת אולגה בו נהרגה הולכת רגל/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

דוח של רשות האסדרה שאמור לסייע בהחלטה מסכנת חיים נשען בין השאר על טעויות בסיסיות בתרגום חומרים ומושגים: הרשות פרסמה ביום חמישי המלצה להפחית את מינימום שיעורי הנהיגה הדרוש לקבלת רישיון נהיגה בישראל מ-28 ל-13, כמו שנקבע בצרפת ללומדים נהיגה ברכב אוטומטי.

הבעיה היא שבצרפת המגבלה אינה באמת 13 שיעורי נהיגה, אלא 13 שעות נהיגה. שיעור נהיגה בישראל נמשך 40 דקות, כך ש-13 שיעורי נהיגה הם פחות מתשע שעות נהיגה, וכדי להגיע ל-13 שעות נהיגה יש צורך ב-19.5 שיעורים, 50% יותר מהמלצת הרשות.

בנוסף, בניגוד לישראל, בצרפת ניתן להתחיל לתרגל נהיגה ביחד עם נהג מלווה, בליווי מקצועי ועם ביטוח מתאים כבר מגיל 15, כך שתלמידים רבים מגיעים למבחן הנהיגה המעשי בגיל 17 עם ניסיון רב בהרבה מעבר לשיעורי הנהיגה הרשמיים.

זאת ועוד: מבחן הנהיגה בצרפת מחמיר יותר מאשר בישראל. הוא אמנם נמשך 25 דקות כמו בארץ, אבל מלבד כישורי הנהיגה שואל הבוחן את הנבחן שאלות בנושא תמרורים, חוקי תנועה ועזרה ראשונה תוך כדי המבחן, ומענה נכון עליהן נדרש כדי לעבור את הטסט בהצלחה. המלצת רשות האסדרה לא מתייחסת לפרמטרים האלה ולא קוראת לאמצם בנוסף.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר לוואלה רכב כי: "חלם זה כאן. בשנה של עליה כל כך דרמטית במספר הנהגים הצעירים ההרוגים בתאונות דרכים רשות האסדרה מוציאה תחת ידה דוח שעלול לעלות בחיי אדם. הדוח מציג תמונה חלקית, בלשון המעטה, ומתעלם לדוגמה מגיל הנהיגה המינימאלי ברוב המדיניות שגבוה באופן משמעותי מאשר בישראל. הדוח מתעלם מהרבה היבטים הקשורים לנהיגת צעירים ולא מציע פתרון שישפר את הבטיחות בדרכים. לא צריך להיות מומחה בטיחות כדי להבין שככל שהנהג הצעיר ילמד ויתנסה יותר בכביש בליווי מורה נהיגה כך הוא יהיה נהג מיומן וטוב יותר. אם חלילה תתקבל הגזירה אותה ממליצים מחברי הדוח להשית, ייווצר כאן דור של נהגים מסוכנים וחסרי הכשרה הולמת. זה עלול לעלות בחיי אדם. אסור לפגוע בכל תהליך הכשרת הנהג, קל וחומר יש לשפר ולחזק ולהוסיף תכנים כדי לשפר ואת איכות הנהגים שלנו. אם המטרה היא לחסוך כסף לציבור אזי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מוזמן לסבסד חלק מעלות שיעורי הנהיגה או לקבוע רף מחירים מפוקח. הפעולה של חסכון כלכלי על פני בטיחות בדרכים היא מוטעית ומסוכנת".

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), יו"ר וועדת המשנה לקידום בטיחות בדרכים לשעבר, אמר כי "בניגוד לאירופה, שם שיעורי הנהיגה ארוכים יותר, הטסטים מקיפים יותר ולימודי הנהיגה נעשים בשילוב סימולטורים וטכנולוגיה מתקדמת, בישראל לימודי הנהיגה שרויים בקיפאון מתמשך והמספרים המטפסים של ההרוגים הצעירים, מדברים בעד עצמם. הורדת העלויות לצעירים בעזרת הורדת מספר השיעורים המינימלי הוא מבורך, אך היא חייבת לבוא עם רפורמה כוללת בלימוד הנהיגה, אחרת תוצאות ההחלטה אולי יחסכו כסף, אבל יעלו בחיים".

מכוניות ללימוד נהיגה. יונתן זינדל, פלאש 90
בצרפת אפשר לתרגל נהיגה במתכונת של נהג מלווה כבר מגיל 15, ולצבור ניסיון חשוב. הדוח אינו ממליץ על כך/פלאש 90, יונתן זינדל
מנכ"ל אור ירוק: "חלם זה כאן. בשנה של עליה דרמטית במספר הנהגים.לא צריך להיות מומחה בטיחות כדי להבין שככל שהנהג הצעיר ילמד ויתנסה יותר בכביש בליווי מורה נהיגה הוא יהיה נהג מיומן יותר. ייווצר כאן דור של נהגים מסוכנים וחסרי הכשרה הולמת. זה עלול לעלות בחיי אדם

רשות האסדרה הוקמה בימי ממשלת בנט-לפיד, בהובלת ח"כ אביר קארה, כגוף להסרת חסמים רגולטורים, במטרה להוריד את יוקר המחייה בארץ. גם להמלצה להפחתת מספר שיעורי הנהיגה מציבים ברשות תג מחיר של חסכון של 350 מיליון שקל בשנה לציבור, שיושג גם מביטול המבחן הפנימי לתלמידים בעת הלימודים.

כדי להכשיר את הפחתת מספר השיעורים קובע הדוח, כי "אין בהכרח קשר בין כמות שיעורי הנהיגה המינימליים לפני הטסט החיצוני לבין התמותה לנסועה השנתית. אין בהכרח קשר בין הסיבות המרכזיות לתאונות דרכים בכלל ואצל נהגים חדשים וצעירים בפרט, לבין הדרישות לשיעורי נהיגה וביצוע טסט פנימי".

לא ברור כיצד הגיעו אנשי הרשות למסקנה, כאשר ניסיון בנהיגה מוכיח את עצמו כקריטי לבטיחות, וכאשר הנתונים מראים שככל שהנהגים מנוסים יותר, הסיכוי למעורבות שלהם בתאונה יורד. נהג שתרגל יותר נהיגה עם מורה לפני שעלה לכביש, יגיע לכביש עם יותר ניסיון לא רק בשליטה ברכב, אלא בזיהוי סיכונים, ניתוח סיטואציות בכביש והתמודדות עם טעויות של נהגים אחרים.

על פי דו"ח חדש שהוכן במרכז המידע והמידע של הכנסת לבקשתו של ח"כ בועז טופורבסקי, הראה כי נהגים חדשים וצעירים מעורבים במספר תאונות גבוה יותר בהשוואה לנהגים מבוגרים יותר. בעשור האחרון נהגים צעירים בישראל היו מעורבים בתאונות חמורות (קטלניות וקשות) פי 1.4 מנהגים בני 25 ומעלה בשנת 2021 היו הנהגים הצעירים ההרוגים בתאונות דרכים כ-30% ממספר ההרוגים בתאונות, ובשנת 2022 כ-29% מההרוגים היו נהגים צעירים, פי 2 מחלקם במצבת הנהגים.

לפי נתוני עמותת אור ירוק והלמ"ס, ב-2024 הגיע מספר הנהגים הצעירים הרוגים בארץ לשיא של 47 בני אדם. מדובר בזינוק של 75% בשנה, ומספר הרוגים השנה כבר עבר את זה של 2023 כולה - 43 הרוגים.

לפי דוח המועצה האירופית לבטיחות בדרכים ישראל ממוקמת בין ארבע המדינות האחרונות במדד ההפחתה השנתית הממוצעת בהרוגים צעירים עד גיל 30 לכל מיליון תושבים צעירים (במקום ה-30 מבין 32 מדינות), בעוד שבשאר המדינות חלה ירידה שנתית ממוצעת של כ-4.7% במדד זה, בישראל נרשמה ירידה ממוצעת של כ 1%- בלבד.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
מירי רגב שרת התחבורה בזירת תאונת דרכים. צילומי גולשים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הדוח מחזק את יוזמת מירי רגב לההפחית את מספר שיעורי הנהיגה מ-28 ל-22/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילומי גולשים
בניגוד לישראל, בצרפת ניתן להתחיל לתרגל נהיגה ביחד עם נהג מלווה, בליווי מקצועי ועם ביטוח מתאים כבר מגיל 15, כך שתלמידים רבים מגיעים למבחן הנהיגה המעשי בגיל 17 עם ניסיון רב בהרבה מעבר לשיעורי הנהיגה הרשמיים

ההמלצות של הרשות אמורות להעניק גיבוי ליוזמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב לקיצור לימודי הנהיגה ל-22 שיעורים ללומדים נהיגה ברכב אוטומטי - יותר מ-80% מבין הלומדים נהיגה ברכב פרטי. רגב טענה כי המהלך מבוסס על עבודת מטה במשרד, אך נמנעה מלהציג אותה. דוח רשות האסדרה מוצג לציבור, ומעלה שאלות קשות לגבי תהליך קבלת ההחלטות המלווה את המהלך, שמגיע בשנה שבה מסתיימים לימודי החינוך התעבורתי בתיכונים, בגלל קיצוצים בתקציב הרלב"ד ומשרד החינוך. החינוך התעבורתי, שנולד בהמלצת הרלב"ד, אפשר לכ-100 אלף תלמידי כיתה י' לגשת למבחן התיאוריה כמבחן בגרות, מלווה בלימודים נוספים בכיתה ובבית.

רגב העבירה את האחריות לרלב"ד, ואמרה שתקבל החלטה סופית לפי המלצתה. רגב, שתדמיתה הציבורית ספגה מכה קשה בעקבות "תחקיר היהלומים" בתכנית המקור בערוץ 13, העלייה בתאונות ובפקקים, ומבקשת להציג הישג לציבור בדמות הוזלת לימודי הנהיגה. אולם ברלב"ד, שגיבשה לאחרונה מתכונת חדשה ללימודי הנהיגה ברכב דו גלגלי, התאמצו מאוד אז שלא להוסיף שיעורים ולייקר את הלימודים, ואנשי המקצוע ברשות קבעו כי לא ניתן לקצר את הלימודים על דו"גים ולהכשיר רוכבים בצורה בטיחותית.

מהרלב"ד נמסר כי הרשות עדיין מגבשת את דעתה בנושא.

לא היה ניתן לקבל את תגובת רשות האסדרה לדו"ח.
.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully