וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיחור של שנה הצליח משרד התחבורה להשלים גשר מעל כביש מספר 1

עודכן לאחרונה: 20.9.2024 / 12:55

פעמיים ביטלה מירי רגב את העבודות על גשר הרכבת במחלף ענבה בגלל לחצים מהמפלגות החרדיות נגד עבודות בשבת. המחיר: המסילה צפויה להתחיל לפעול, אולי, ב-2027

השלמת גשר הרכבת מעל כביש 431 במחלף ענבה. רכבת ישראל,
הגשר השלם. העיכוב יעלה מיליונים ויחריף את עומסי התנועה בשפלה/רכבת ישראל

היום לפנות הבוקר השלימו משרד התחבורה ורכבת ישראל את חיבורו של גשר הרכבת מעל כביש 1 במחלף ענבה. מדובר על אבן דרך משמעותית בפרויקט מסילת 431 שמהווה חוליה מרכזית בתוכנית הפיתוח האסטרטגית של הרכבת, למסילה שתחבר את ירושלים ומודיעין למסילת איילון, דרך רמלה וראשון לציון, ובעתיד תתחבר למסילה לבאר שבע.

בגלל שהעבודות חייבו את סגירת כביש מספר 1 בזמן שהצוותים נמצאים על הגשר, הן תוכננו במקור להתבצע בסופי שבוע, שבהם התנועה מעטה, וניתן להסיטה מסביב למחלף תוך פגיעה מינימלית בציבור.

אולם באוגוסט 2023 בוטלו העבודות ברגע האחרון בהוראת שרת התחבורה מירי רגב, לאחר שבמפלגות החרדיות מחו על חילול השבת - למרות רוב המעורבים בפעילות הם עובדים שאינם יהודים. מאז בוטלו העבודות בפועל פעם נוספת בנסיבות דומות.

מירי רגב בפגוש את העתונות על הפסקת העבודות בשבת על גשר 431 של הרכבת. צילום מסך, צילום מסך
רגב מודה: העבודות התעכבו מטעמים פוליטיים/צילום מסך, צילום מסך

כדי לנסות לקדם את הפרויקט התקוע, חייבו במשרד התחבורה את הרכבת וקבלניה לבצע את העבודות במספר לילות באמצע השבוע, תוך חסימת הכביש בין 22:00 ל-7:00, ויצירת פקקים ארוכים. בשני סבבי העבודות האחרונים אפילו לא יצאה הודעה רשמית על שיבוש התנועה, כמקובל במקרים כאלה, בניסיון לחסוך מרגב ביקורת ציבורית נוספת.

סולל בונה, הקבלן המבצע, אף הזהיר מהשלכות אפשריות של פיצול העבודות, שהביאו מלבד התייקרות של מיליוני שקלים בעלויות העבודות שייצאו מתקציב המדינה, גם לסכנה בטיחותית. "לפחות פעמיים תיאמתם איתנו את עבודות הפירוק המדוברות ובכל פעם ביטלה אותן הרכבת ברע האחרון, מטעמים פוליטיים ובלחץ מפלגות מסוימות שהתנגדו לעבודות הפירוק בשבת ברצף אחד כנדרש מקצועית ובטיחותית", כתב אז לרכבת מנכ"ל סוללה בונה אסף ענבר. "מאותם טעמים פוליטיים החלטתם לשנות את שיטת הפירוק: במקום לפרק את הקונסטרוקציה כולה ברצף אחד, במהלך סוף שבוע אחד, כאשר בזמן הפירוק אין תנועה מתחת לגשר, החלטתם לבצע את הפירוק במשך 7 לילות כאשר בתום כל לילה נשאר חלק מהקונסטרוקציה כאשר אינו מפורק והתנועה בכביש למטה נמשכת. השינוי הפך את הפירוק למורכב ומסוכן בהרבה ויצר סיכון לציבור הנוסע בכביש 1 בשעות הימים שנותרו עד לסיום העבודות".

עכשיו אחרי שהעבודות הושלמו תצטרך סולל בונה להשלים את העבודות בחלק המזרחי של הגשר שעובר מעל הירידה מכביש 1 לכביש 431, שאם יבוצעו גם הן באמצע השבוע ייצרו שיבושי תנועה נוספים בשפלה.

כאשר יצאו העבודות לדרך דיווחה הרכבת שהקו יפעל ב-2026. כעת מדובר על 2027, אבל בניגוד לשבת, אין כאן תאריכים קדושים. העיכוב בהשלמת הקו לא רק יחריף את עומסי התנועה בשפלה, אלא ימנע גם את הפעלת חיבור תחנת ראשון לציון ראשונים למסילת איילון, ואת הפעלת התחנה החשובה הצמודה לאזור התעסוקה והמסחר מעויין שורק ברשל"צ ולחניון הענק שנבנה בצמוד אליו כדי לקלוט מכוניות שלא יכנסו לגוש דן העמוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully