וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט אוסר על בונוסים לפקחים ומבקר את משרד התחבורה

עודכן לאחרונה: 7.10.2024 / 10:08

שופט המחוזי בירושלים אלכסנדר רון: "כדי לשמור על כבוד הפקחים בעיני הציבור מחויב משרד התחבורה לוודא שאינם נקלעים לניגוד עניינים פוטנציאלי". לדבריו משרד התחבורה התמהמה בטיפול בסוגיה, ולכן הטיל עליו 25 אלף שקל הוצאות

מבקרת כרטיסים של אגד מותקפת בידי נוסע. צולם ממצלמת גוף של מבקר אחר/אגד

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, קיבל את עתירת עמותת דרך כבוד, למען זכויות האזרח בתחבורה הציבורית, ואסר על מתן בונוסים לפקחים באוטובוסים וברכבות על כמות הדוחות שהם נותנים לנוסעים.

העתירה הוגשה בעקבות דיון בנושא בוועדה לפניות הציבור הכנסת, שיזם ח"כ ירון לוי (יש עתיד). מבין מפעילות התחבורה הציבורית השיבו רק אגד ואלקטרה אפיקים כי הן מעניקות בונוסים כאלה. ראש הרשות לתחבורה ציבורית, עידן מועלם, השיב לבית המשפט בשני קולות. תחילה טען כי "אין מקום להידרש לפרטי חוזה ההעסקה בין בעלי הרישיונות להפעלת קו שירות באוטובוס במדינה, שהינן חברות פרטיות לבין הבקרים המועסקים על ידן באופן ישיר, שכן מדובר בסוגיה הנוגעת ליחסי עבודה. ככל שיש לעותרת טענות נגד מי ממפעילי קווי השירות, יכולה היא לנקוט בהליך המשפטי המתאים נגדה".

אך בהמשך תגובתו דיווח לבית המשפט כי "מבירור שערך המשיב מול כלל מפעילי קווי השירות עלה כי מרביתן לא משלמים לבקרים מטעמם תמריץ כספי הנגזר מכמות דרישות התעריף המוגדל המונפקים על ידם. באלה שכן לא מדובר בחלק מהשכר הבסיסי. בעקבות זאת קיים ראש רשות התחבורה הציבורית שיחה עימם וביקש מהם להפסיק את התמריץ, מה שמייתר את העתירה".

השופט אלכסנדר רון ביקר את התנהלותו של משרד התחבורה ומועלם, שמונה בשנה שעברה לתפקידו בידי השרה מירי רגב, שהביאה להתפטרות קודמו המוערך רן שדמי. "לא שכר הפקחים עומד לדיון, אלא ההגינות המינימלית המתחייבת כלפי הנוסעים. למשרד התחבורה יש אחריות בסיסית, יסודית ומוחלטת שיתנהל תחום זה כשמערכת היחסים כלפי הנוסעים הגונה. המשרד לא הכחיש את המובא בעתירה, כי 8% מהכספים הנגבים בדרך זו מועברים למדינה".

לדברי השופט, "עמדת משרד התחבורה מטרידה מאוד, ודרך הילוכו עד המועד בו הגיש את כתב התשובה מטרידה עוד יותר. עיינתי בפרוטוקול הדיון שנערך בכנסת בנושא ב-22 בינואר 2024, בוועדה לפניות הציבור ואודה בגלוי לב שהתקשיתי להבין למה נדרש דיון זה. חוסר ההגינות כלפי הציבור שנדרש להתמודד עם בקרים הנמצאים פוטנציאלית בניגוד עניינים ברור על פני הדברים. תמהתי להיווכח שגם אחרי הדיון בכנסת ועד למועד שבו נדרש משרד התחבורה להגיש כתב תשובה לעתירה זאת, לא עשה דבר. רק סמוך למועד ההגשה ב-1 במאי הורה המשרד לחברות לחדול מהמצב שהיה עד כה".

ומסכם השופט רון: "אין חולקים בדבר חשיבות עבודתם של הבקרים ולכך שהם ראויים לשכר הולם. אולם דווקא כדי לשמור על כבודם בעיני הציבור מחויב משרד התחבורה לוודא שאינם נקלעים לניגוד עניינים פוטנציאלי שעלול לגרום לציבור לפקפק בניקיון כפיהם".

השופט הטיל על משרד התחבורה 25 אלף שקל הוצאות למגישת העתירה, בתוספת השבת אגרת בית המשפט בשווי 2,196 שקל.

ח"כ ירון לוי מסיעת יש עתיד. אילן בשור, דוברות הכנסת
ח"כ ירון לוי (יש עתיד)/דוברות הכנסת, אילן בשור

ח"כ ירון לוי אמר בתגובה כי "לפני כחצי שנה הגעתי לועדה לפניות הציבור ושם שמעתי מאזרחים על מקרים רבים בהם פקחים של חברות התחבורה הציבורית מחלקים דוחות. בוועדה הבאה ולאחר שביררתי עם פקחים - חשפתי מול נציג של אחת מחברות התחבורה שהכחיש את הנושא, כי הפקחים מקבלים תמריץ כלכלי על כל דוח והרווח של חברות התחבורה הציבורית מהדוחות הללו הגיע ל - 24 מיליון שקלים בשנה האחרונה. אתמול לאחר עתירה של עמותת דרך כבוד, בית המשפט החליט כי יופסקו התמריצים על הדוחות בתחבורה הציבורית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully