וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכב האוטונומי: מאסק בהצגה למשקיעים, משאיר הרבה סימני שאלה

עודכן לאחרונה: 11.10.2024 / 12:33

מנכ"ל טסלה עמד בהבטחה לחשוף רכב ללא הגה ודוושות, אבל לוח הזמנים שהציג מתעלם מהרגולטורים, משאלת הביטוח והאחריות לתאונות, ומאמון הציבור במהפכה שהוא מקדם

טסלה רובוטקסי ורובוואן. טסלה,
שתי החשיפות: רובוטקסי לשני אנשים, רובוואן ל-20 איש/טסלה

כבר כמה שנים שאילון מאסק מבטיח לבעלי טסה רכב שייסע לבד ויכניס להם כסף בזמן שהם לא צריכים אותו. היום סוף סוף הוא חשף את הרכב הזה, שכמו שרמזו ההדלפות המוקדמות שפורסמו גם בוואלה רכב, הוא מכונית דו מושבית בתצורת קופה, עם דלתות שנפתחות כלפי מעלה לטובת גישה נוחה פנימה ורושם עתידני.

אבל גם הצגת הקונספט לרכב ציבורי גדול יותר שיוכל להסיע ללא נהג 20 איש, בעיצוב עתידני עוד יותר, לא פיזר את הערפל ולא ענה על השאלות הרבות שמאסק העדיף להתעלם מהן ויקבעו את התכנות המהפכה שהוא מקדם.

איך רק 30 אלף דולר? מודל 3 הזולה ביותר עולה בארה"ב 44 אלף דולר לפני הטבות מס בסך 7,500 דולר. הטבות שצפויות להיעלם אם כנשיא ארה"ב הבא ייבחר דונלד טראמפ, מכחיש משבר האקלים ומתנגד ותיק למכוניות חשמליות, שמאסק תומך בו ומעודד את בחירתו. רכב אוטונומי זקוק ליותר חיישנים ומעבדים יקרים, והורדת שלושה מושבים היא לא מה שיאזן את החשבון. האם הרכב הזה יקבל סוללה קטנה וזולה יותר ומנוע חלש יותר כדי להוזיל אותו, שני מאפיינים שטסלה סירבה למסור פרטי לגביהם?

איך כבר ב-2026? מניסיון עבר, לוחות זמנים שמאסק מציג אמינים כמו הערכת טווח של רכב חשמלי. ראה מודל 3, ראה טנדר הסייברטראק והמשאית החשמלית. שלא לדבר על כך שהאתגר הגדול של הרובוטקסי הוא בכלל לא עניין הייצור הסדרתי.

איך יתייחסו אליו הרגולטורים? רכבים אוטונומיים מופעלים כיום רק בידי מספר מצומצם של חברות, שמפעילות אותם באזורים מצומצמים, עם הרחבות וצמצום של השירות לאחר תאונות ותקריות התנהגות בעייתית של הרכבים. הרגולטורים ירצו לראות את הרכב הזה נוסע קודם תקופה ללא תקריות כדי לאשר לו לנסוע ללא נהג מפקח. בטח אחרי שעד היום לא עמדה החברה בהבטחות מאחורי האוטופיילוט, ועשרות נהגים שהאמינו לה נהרגו כשהרכב לא זיהה בזמן סכנות.

מאסק, ששילם מיליונים כדי לסגור בשקט תביעות נגד טסלה של קרובי הקורבנות, ינסה לשכנע אותם בנתוני שימוש בגרסה המתקדמת של מערכת הנהיגה האוטונומית שהוא מבקש להשיק בקרוב בדגמי 3 ו-Y, ה-FSD גרסה 12.5. מה שבטוח שגם אם יקרה נס טכנולוגי ומאסק יעמוד בזמנים, ב-2027 בטוח שמכוניות כאלה לא יוצעו למכירה חופשית.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
Cybercab. טסלה, אתר רשמי
המונית האוטונומית, מבט מבפנים. ללא הגה ודוושות, השליטה כולה בידי המחשב/אתר רשמי, טסלה

מי יהיה אחראי על הרכב בתאונה? האם טסלה מספיק בטוחה בעצמה לכלול את הביטוח כחלק ממחיר הרכב? האם יימכר כתוספת? האם יכסה כל תאונה? האם מדובר ביישום של חזון אפס הרוגים, או רק הפחתה דרמטית של מספר הנפגעים בכבישים, כי בסוף ישנו הגורם האנושי שחוצה כבישים, נוסע במכוניות אחרות וטס בקורקינטים חשמליים ללא אחריות.

האם בעלים פרטיים ירכשו את הרכב הזה? כרגע כל הרכבים האוטונומיים בכבישים מופעלים בידי חברות. עוד אין התכנות אחזקתית וביטוחית שתאפשר לאדם פרטי להחזיק בהם. ואם הרכב הזה יהיה זמין כשרצו, למה שאדם בכלל ירכוש אותו, מדובר במונית - אלא גם מדובר ברכישה לצרכי השקעה ויצירת הכנסה מהפעילות.

Cybercab. טסלה,
דלתות שנפתחות כלםי מעלה, פיצ'ר עתידני אך יקר. האם ישרוד את המעבר לייצור סדרתי?/טסלה

האם לטסלה יש בכלל יתרון טכנולוגי כאן? כאשר הוצגו מודל S ואחר כך מודל 3, היה למאסק יתרון ענק בתכנון וייצור של רכב חשמלי. היום הסינים סגרו את הפער, בעלויות, בסוללות ובכמויות. וגם בסין כבר מפועלים רובוטקסים כמו ויימו בארה"ב, באישור ובתמיכת השלטונות. לא בטוח שמה שמאסק הראה הלילה, לא יכול להופיע בסין בתוך חודשים ספורים. מאסק גם מסרב להשתמש בחיישנים עם לידארים (מכ"מי לייזר) ומכ"מים בלבד, שמעניקים יתרונות בטיחותיים לעומת שימוש במצלמות בלבד.

האם מדובר במהפכה מעשית או בהצגה למשקיעים? זאת השאלה הגדולה מאחורי החשיפה הזאת. האם מאסק באמת דיבר לרוכשים ומשתמשים פוטנציאלים, או אל המנייה של טסלה, חברה שכבר נגעה בשווי חלומי של טריליון דולר ב-2021, והתדרדרה ל-520 מיליון דולר באמצע השנה, ועלתה מאז ל-748 מיליון דולר. מאסק כבר טען במצגת למשקיעים השנה שטסלה תהיה שווה 30 טריליון דולר. נראה שזה החזון האמיתי שהאירוע הזה נועד לקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully