וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: מרצדס GLE קופה

6.10.2015 / 8:10

אין דרך קלה אחרת לומר זאת - מרצדס עשתה X6. הוא מגיע 6 שנים לאחר שב.מ.וו המציאה את קטגורית הכאילו-קופה, כאילו-שטח ונהנתה מבלעדיות, אבל מבחינת מרצדס הדגם החדש מגיע בעיתוי מצוין

מרצדס GLE קופה. אתר יצרן
מרצדס GLE קופה. קרוסאובר ספורטיבי ומפואר/אתר יצרן

"מה זה היה?"
"גם אתה שמת לב?"
"נשמע כמו פיצוצי בקפייר."
"אתה חושב שהכל תקין?"
"לא יודע בוא נראה. סע רגע רגוע."
"זה עדין קיים."
"סובב רגע את בורר מצב הנסיעה ל'רגיל'."
"זה הפסיק."
"סובב לספורט."
"כלום. הכל שקט."
"תעביר למצב ספורט פלוס."
"זה חזר."
"כל האוטו נשמע מתפוצץ."
"זה נשמע גם ממש חזק מבחוץ."
"וואוו זה ממש מגניב."

כן, עוד בטרם תבינו שהנקודה המתקרבת במראה האחורית היא GLE קופה בגרסת AMG הכוחנית, תוכלו לשמוע אותה. הכל מכוון ומתוכנן על פי הפילוסופיה הבסיסית ביותר: למה להצניע את מה שיש.

מרצדס GLE קופה. אתר יצרן
מרצדס GLE קופה/אתר יצרן

רגע, מה זה בכלל GLE קופה?

במסגרת מדיניות החלפת כינויי הדגמים, מרצדס החליטה על איחוד משפחת דגמי שטח תחת הכינוי GL וזיהוי קל יותר של הדגמים בהתאם לאות האחרונה. כלומר מרצדס GLA יסגיר את העובדה שהוא מבוסס/מקושר למרצדס A קלאס, GLC (לשעבר GLK) ל-C קלאס, GLE (לשעבר ML) ל-E קלאס ו-GLS (לשעבר GL) ל-S קלאס.

GLE קופה, כך יוצא, הוא גרסת קופה-ארבע דלתות ל-GLE הרגיל (שבעבר כונה ML). זהו דגם חדש לגמרי שהרעיון מאחוריו... ובכן אין דרך קלה אחרת לומר זאת - מרצדס עשתה X6. זה לא עלבון, זו לא ביקורת, זו עובדה שמתרחשת בתעשייה, בכל תעשיה, ובמיוחד כשגימיק תופס. לשם האיזון נציין שמרצדס היא זו שייצרה סוג של קטגוריה חדשה עם CLS ושאחריה ב.מ.וו הציגה את 6 גראן קופה, אך הרשו לי לא ליפול לתוך הבור אותו חפרתי בעצמי ולעבור הלאה.

עוד באותו נושא

מפלצות בע"מ: מרצדס CLS 63AMG מול דוקאטי פניגאלה 1299

לכתבה המלאה
מרצדס GLE קופה. אתר יצרן
מרצדס GLE קופה/אתר יצרן

למה עכשיו? כי תהליך השקת הדגמים אצל יצרנית רכב ארוך ומורכב ובוודאי שלא נעשה שרירותית.

זה לא בהכרח עניין של המתנה לראות אם הסגמנט יתרומם, אלא יותר כמו תוכניות סדורות ארוכות טווח שמכתיבות מציאות ברורה. "זהינו את הפוטנציאל של סגמנט הפנאי-קופה בעבר," אומר אקסל היקס (Heix), מנהל מוצר GLE, "אבל לא ניתן להשקיע בכל הסגמנטים בו זמנית. בהליך מתוכנן וסודר בחרנו תחילה להתמקד בפלטפורמת הנעה קדמית כמו ב-A קלאס ובנגזרותיה, ולדחות את פיתוח GLE קופה. מתיחת הפנים הכללית ל-GLE (מחליף ה-ML). היא סיבה מספיק טובה להציג את שני הכלים."

מרצדס GLE קופה. אתר יצרן
מרצדס GLE קופה/אתר יצרן

הבדלים בין GLE רגיל לקופה

מבחוץ הקופה ארוך, רחב ונמוך בס"מ בודדים ביחס ל-GLE הרגיל במטרה להעניק לדגם החדש דריסת רגל ספורטיבית וחסונה יותר. מבפנים אין הבדל של ממש בין שתי המכונית, וכמו ב-GLE, כך גם ב-GLE קופה לא חסר מקום בשום ממד. אמנם שיפול הגג וחלון המושב האחורי המעט קטן יותר, יוצרים הרגשה מעט צפופה והדוקה יותר מאחור, אבל גם נוסעים גבוהים צפויים למצוא מקום הולם לכל עצמותיהם. בנוסף מאחור נמצא ריצפה כמעט שטוחה ורביעיית פתחי מיזוג: זוג בקונסולה המרכזית וזוג על הקורות בצדדים.

תא המטען מעט פחות נדיב ביחס ל-GLE הרגיל, אבל באמת שעם נפח של 650 ליטר שיכול לצמוח עד 1,720 ליטר אין על מה להתלונן.

השקה: מרצדס GLE קופה. יצרן, ניר בן טובים
השקה: מרצדס GLE קופה/ניר בן טובים, יצרן

גם ישבה מאחורי גלגל ההגה ב-GLE קופה לא מרגישה שונה מב-GLE הרגיל - כל הכפתורים פקדים ושאר מערכות זהים לחלוטין. גם כאן הכל עטוף בעור רך ובתפירה בולטת וכפולה אשר משדרגת את ההרגשה של הספון בקרביה של המכונית. בגרסת ה-AMG נמצא פינוקים נוספים כמו הגה שמנמן יותר עטוף בעור משולב אלקנטרה ועוד אלקטרוניקה.

השקה: מרצדס GLE קופה. יצרן, ניר בן טובים
השקה: מרצדס GLE קופה/ניר בן טובים, יצרן

היכן נמצא ההבדל בין הדגמים? ביעוד ובביצוע. בעוד GLE מוצע החל מגרסת 250 והנעה קדמית, GLE קופה מוצע החל מגרסת 350 (כאשר ממגרסה זו כל הגרסאות מוצעות עם הנעה כפולה). בנוסף, רק הקופה מוצע גם בגרסת 450 כשמצד שני רק GLE "הרגיל" מוצע בגרסת כלאיים (500).

מבחינת הביצוע, הפלטפורמה כמובן זהה אבל גם כאן יש הבדלים בין ה-GLE הרגיל לקופה. למשל ההיגוי חד יותר עם יחס העברה שונה. המתלים מכוילים לפן הדינאמי על חשבון הנוחות ויש הבדלים נוספים למערוכת האלקטרוניקה השונות האחריות על הניהוג. בפועל ההבדל מורגש אבל לא דרמטי.

מרצדס GLE קופה. אתר יצרן
מרצדס GLE קופה/אתר יצרן

אחד שקט, אחר מגרגר

נתחיל בגרסת ה-350 דיזל שהפרט המרשים בה ביותר הוא רמת השקט (בדיוק כמו ב-GLE הרגיל). מרצדס ידעה בדיוק היכן היא צריכה לשים דגש בדגם שצפוי להיות הנמכר ביותר בעולם וכנראה שגם בישראל.

לגרסה זו מנוע מוכר מהדור האחרון של ה-ML וגם מה-GLE החדש: טורבו-דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר שמפיק 258 כ"ס. כמו ב-GLE הרגיל גם כאן נמצא את תיבת ההילוכים החדשה עם 9 היחסים. התיבה החדשה חלקה, ידידותית ומסתדרת עם המנוע המצוין שנותר בשרני ומלא און. ואם להיות קטנוניים אז גם בה, כמו ב-ML בעבר וכמו ב-GLE הרגיל, לפעמים מורגשת השהייה מסוימת בעת התאוצה ממהירות זחילה (אזור 10 קמ"ש). צריכת הדלק הרשמית עומדת על 13.9 ק"מ לליטר, בפועל בסיום מבחן שערך כמעט 150 ק"מ ועם רגל כבדה בחלקו, עמדה תצרוכת הדלק על 9.7 ק"מ לליטר. לא רע לרכב בסדר גודל שכזה.

השקה: מרצדס GLE קופה. יצרן, ניר בן טובים
השקה: מרצדס GLE קופה/ניר בן טובים, יצרן

מעבר לגרסת ה-63AMG חושף חיה אחרת לגמרי. הוא נובח בהתנעה ומגרגר בצליל עמוק כבר בסרק. הדבקת רגל ימין לרדיאטור מעיפה את 2,350 הק"ג של עור והדר ל-100 קמ"ש תוך 4.3 שניות בדרך למהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית ל-250 קמ"ש. ולחשוב שאני נוהג ב-AMG "הרגילה" עם 557 כ"ס ולא בגרסת ה-S שלה עוד 28 כ"ס שמופקים מאותו מנוע V8 כפול מגדשי טורבו בנפח 5.5 ליטר. זה כבר לא משנה שלגרסת ה-AMG צמודה תיבת ה-7 ג'י-טרוניק עם 7 הילוכים ולא תיבת ה-9 ג'י-טרוניק עם 9 הילוכים, לא צריך יותר מזה כשיש עדר סוסים כל כך גדול ומומנט כל כך דשן (71.4 או 77.5 קג"מ בגרסת ה-S) שמתקבל מ-1,750 סל"ד ועד כמעט שיא ההספק ב-5,500 סל"ד.

השקה: מרצדס GLE קופה. יצרן, ניר בן טובים
השקה: מרצדס GLE קופה/ניר בן טובים, יצרן

רעם מתגלגל

השאיבה הזו אל תוך קרבי המושב בעת תאוצה היא לא פחות מפנטסטית, אבל זה כלום לעומת הצליל שהמנוע הזה מפיק. לאור המחשבה הראשונית שלי בנוגע לצליל הבקפייר נגררתי לשיחה ארוכה עם היקס (Heix), מנהל מוצר GLE בנוגע לסאונד. "בעת הורדת הילוך מחשב המנוע גורם להיווצרות פיצץ נוסף בתוך הצילינדר." הוא אומר, "התוספת לצריכת הדלק היא ממש מזערית, אבל האפקט הוא אדיר." יו כמה שהוא צודק. הרעם הזה בולט ורועש הרבה יותר מאשר נמצא אצל המתחרות הכוחניות, ואפילו מהמתחרות הכוחניות בגרסאות הסאלוניות. ממש מהפנט.

גרסת ה-AMG גם מרגישה מעט יותר חדה על הכביש ביחס לגרסת ה-350, גם בגלל יחס ההיגוי השונה וגם בגלל הצמיגים השמנמנים יותר (325 מ"מ מאחור). גם בה נמצא מתלי אוויר מהדור החדש ובורר מצבי נסיעה (שבאופן מפתיע מסודר מעט אחרת בגרסת ה-AMG ובגרסאות שאינן AMG), וגם כאן הנוחות אינה מושלמת. לא ברמה של אי-נוחות אבל מצד שני לא ברמה שמתאימה לרכב יוקרה. במצב "נוחות" המתלים רכים למדי ומצליחים להעלים את רוב פגעי האספלט ובמיוחד חורים קטנים עד אכזריים. אך בכביש גלי, או במקרה של גבעות אספלט המערכת מתקשה למנוע נדנודים.

במצב "ספורט" המתלים מוקשחים מאוד והמכונית מונמכת ב-15 מ"מ כשבמצב "ספורט +" המכונית מונמכת ב-10 מ"מ נוספים. גם בפניות מאתגרות, הגוף הגדול שומר על עצמו מפולס, ומצליח לספוג את רוב פגעי האספלט באופן מעורר הערצה ביחס לקצב ההתקדמות.

תמחור עיצובי?

מרצדס GLE קופה. אתר יצרן
מרצדס GLE קופה/אתר יצרן

הקופה פנאי הגדול של מרצדס מגיע 6 שנים לאחר שב.מ.וו עם ה-X6 המציאה את הקטגוריה. 6 שנים לאחר שהזירה ניתנה לב.מ.וו על מגש של כסף, וזו פרחה בה. אז אולי מבחינת טיימינג שיווקי GLE קופה איחר במעט, אבל מבחינת בשלות הדגם הוא מגיע לשורות מרצדס בדיוק בזמן. ML (קודמו של ה-GLE לפני מתיחת הפנים), היה רכב מעולה אבל אותות השנים ניכרו בו. מתיחת הפנים שעבר הדגם, שבמקביל גם שינה את שמו ל-GLE, שיפר מהותית את האריזה אל מעבר ליישור קו עם המתחרות. מבחינה זו GLE קופה מגיע בדיוק בזמן - בדיוק שהדגם ביצע קפצת מדרגה מבחינת יחידות הכוח שכעת חזקות וחסכוניות משמעותית, ואולי חשוב מכך לאחר שינוי דרמטי בתא הנוסעים שכעת מפגין יוקרה ועידון מכל עבר. החיסרון הבולט היחידי בגרסת הקופה (כמו גם בגרסה הרגילה), הוא נוחות נסיעה לא מושלמת במהירות עירונית שעליה לא מסוגלת לכפר מערכת מתלי האוויר.

מרצדס GLE קופה יורכב לצד אחיו בתצורה "הרגילה" במפעלי היצרנית בארה"ב כשמשם השניים ישווקו לשאר העולם. להערכת קברניטי מרצדס התפלגות המכירות יהיו שליש לתצורת הקופה והיתר מהתצורה "הרגילה". על העיצוב משלמים ומחירי תצורת הקופה בעולם יקרים בכ-6% ביחס ל-GLE הרגיל.

אצלנו הפערים מעט גדולים יותר. לשם הדוגמה שתי התצורות ישווקו בגרסת 350 דיזל (שהיתה הנמכרת ביותר בדגם בישראל) ובגרסת 400 בנזין ברמת אבזור זהה ('אקסקלוסב'), כשאין הבדל בין מחיר הדיזל לבנזין. מחיר תצורת ה-GLE (דיזל או בנזין) יעמוד על 555,000 שקלים ומחיר תצורת ה-GLE קופה על 610,000 שקלים. זהו פער של 9% שמהווה תוספת נטו עבור העיצוב היות שההבדל בניהוג ובמרחב לא מהותי ואין הבדל באבזור. שווה או לא? זה כבר עניין של טעם.

הכתב היה אורח חברת כלמוביל

השקה: מרצדס GLE קופה. יצרן, ניר בן טובים
השקה: מרצדס GLE קופה/ניר בן טובים, יצרן
  • עוד באותו נושא:
  • מרצדס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully